Listen to this article

Από τη Γιάννα Τριανταφύλλη.

Για πράξη παράνομης βίας και εξύβριση συνελήφθη διευθύντρια λυκείου στην Θεσσαλονίκη, έπειτα από μήνυση που κατέθεσε σε βάρος της ο πατέρας μιας μαθήτριας με βαρηκοΐα που συμμετείχε στις Πανελλήνιες εξετάσεις.

Όπως έγινε γνωστό, η υποψήφια μαθήτρια προσήλθε στο εξεταστικό κέντρο για να πάρει μέρος στις Πανελλήνιες εξετάσεις φορώντας ακουστικά βαρηκοΐας. Η διευθύντρια του Λυκείου, μόλις διαπίστωσε ότι η μαθήτρια φοράει ακουστικά, δεν επέτρεψε στην εξεταζόμενη να περάσει στην αίθουσα, παρά το γεγονός ότι η μαθήτρια  εξήγησε ότι επρόκειτο για ακουστικά βαρηκοΐας.

Σε βίντεο που ανήρτησε η μαθήτρια στο TikTok αναφέρει ότι «η διευθύντρια αποφάσισε μαζί με την επιτροπή να μην εξεταστώ με ταακουστικάμου, παρόλο που έχω γνωμάτευση ότι μου είναι απαραίτητα, και όλα τα έγγραφα που χρειάζονται. Ήταν απίστευτα απειλητική, η διευθύντρια έξω από την αίθουσα ωρυόταν, με πρόσταζε και με απειλούσε με οτιδήποτε για να βγάλω τα ακουστικά μου. Η επιτροπή ήρθε στην αίθουσα και με απείλησαν ότι θα μου μηδενίσουν το γραπτό και πως θα με αποβάλουν αν συνεχίσω».

Την έντονη ανησυχία του για το δυσάρεστο και πρωτοφανές αυτό συμβάν εκφράζει ο Κώστας Νταλούκας, Παιδίατρος και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων.

Με ανακοίνωση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Νταλούκας ζητά από τον υπουργό Παιδείας την άμεση διερεύνηση της υπόθεσης, υποστηρίζοντας ότι, η απομάκρυνση του ακουστικού από τη μαθήτρια, αν επιβλήθηκε παρά την ύπαρξη έγκυρης απόφασης ΚΕΔΑΣΥ, συνιστά προσβολή του δικαιώματος ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση.

Τι αναφέρεται αναλυτικά στην ανακοίνωση του Προέδρου

«Ως παιδίατρος και ως Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων, θέλω να εκφράσω την λύπη και την έντονη ανησυχία μου για το περιστατικό που φέρεται να έλαβε χώρα σε εξεταστικό κέντρο κατά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025, στο οποίο μαθήτρια με διαπιστωμένη βαρηκοΐα υποχρεώθηκε, σύμφωνα με καταγγελία, να αφαιρέσει το ακουστικό βαρηκοΐας εντός της αίθουσας εξέτασης, παρά την προσκόμιση σχετικών εγγράφων (όπως η ίδια επισημαίνει), που επιβεβαίωναν την ανάγκη χρήσης του.

Σύμφωνα με την ισχύουσα εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας (Φ.251/56757/Α5/22-5-2025) και το σχετικό νομικό πλαίσιο (ΦΕΚ 897/Β΄/2021 και τροποποιήσεις), η διαχείριση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθορίζεται αποκλειστικά από τις αποφάσεις και γνωματεύσεις των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ). Εφόσον είχε εκδοθεί τέτοια απόφαση που ενέκρινε τη χρήση ακουστικού βαρηκοΐας, η απομάκρυνσή της συνιστά σοβαρή παραβίαση της διαδικασίας και στερεί από την μαθήτρια την ισότιμη συμμετοχή σε κρίσιμη εκπαιδευτική διαδικασία.

Η βαρηκοΐα συνιστά μορφή αναπηρίας η οποία, σε ποσοστά ≥67%, παρέχει δικαίωμα για ειδικές εξεταστικές ρυθμίσεις, όπως χρήση ακουστικών βοηθημάτων και εξατομικευμένο περιβάλλον εξέτασης, εφόσον αυτό έχει εγκριθεί από το ΚΕΔΑΣΥ.

Η εφαρμογή των προβλέψεων αυτών είναι υποχρεωτική για τα μέλη των επιτροπών και τους επιτηρητές των εξετάσεων. Η παράλειψη εφαρμογής αποτελεί παράβαση διοικητικής υποχρέωσης.

Η απομάκρυνση του ακουστικού από τη μαθήτρια, αν επιβλήθηκε παρά την ύπαρξη έγκυρης απόφασης ΚΕΔΑΣΥ, συνιστά προσβολή του δικαιώματος ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση και υπονομεύει την εκπαιδευτική της ευκαιρία, με πιθανές ψυχολογικές συνέπειες.

Όμως, σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν η μαθήτρια δεν διέθετε έγκυρη απόφαση από το ΚΕΔΑΣΥ – όπως ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία – οι επιτηρητές όφειλαν να διαχειριστούν την κατάσταση με αξιοπρέπεια, ευαισθησία και ενσυναίσθηση, χωρίς αυθαίρετες ή στιγματιστικές πρακτικές.

Η αντιμετώπιση παιδιών με αναπηρία σε κρίσιμες εξεταστικές συνθήκες απαιτεί παιδαγωγική επάρκεια και ειδική επιμόρφωση και δεν μπορεί να βασίζεται σε τυπολατρικές ή προσβλητικές ενέργειες. Η Πολιτεία έχει χρέος να διασφαλίσει ότι οι διαδικασίες εξέτασης λειτουργούν με νομική τεκμηρίωση αλλά και ανθρωπιστικό πρόσημο.

Ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού οφείλει να διατάξει τη διερεύνηση της υπόθεσης και να διασφαλίσει ότι:

– Όλοι οι επιτηρητές και οι επιτροπές εξέτασης θα πρέπει να είναι πλήρως ενήμεροι και κατάλληλα επιμορφωμένοι για την ορθή εφαρμογή του πλαισίου για τους υποψηφίους με αναπηρία.

– Τα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα θα πρέπει να λειτουργούν με σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τις ειδικές ανάγκες των μαθητών, αποφεύγοντας πρακτικές που εντείνουν τον στιγματισμό ή το άγχος.

– Οι διαδικασίες ελέγχου και εποπτείας να ενισχυθούν με καθαρές κατευθύνσεις και υποχρεώσεις για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη».

Share.
Exit mobile version