Listen to this article

Από τη Γιάννα Τριανταφύλλη.

Πολλές τηλεοπτικές διαφημίσεις που παράγονται από κορυφαία κέντρα φροντίδας καρκίνου των ΗΠΑ είναι είτε ηθικά ασαφείς είτε παραβιάζουν τα καθιερωμένα ηθικά πρότυπα για τη διαφήμιση αποκαλύπτει μια νέα έρευνα.

Ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Τέξας θέλησε να εξετάσει εάν τα κορυφαία κέντρα έρευνας και θεραπείας του καρκίνου στις ΗΠΑ συμμορφώνονται με τα πρότυπα που έχουν ορισθεί για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις από οργανισμούς όπως η Αμερικανική Ιατρική Ένωση και η Αμερικανική Εταιρεία Κλινικής Ογκολογίας. 

Οι ερευνητές εντόπισαν τους 20 κορυφαίους παρόχους φροντίδας για τον καρκίνο για την περίοδο 2024-2025, σύμφωνα με την κατάταξη της αμερικανικής εταιρείας US News and World Report. Στη συνέχεια οι ερευνητές αναζήτησαν όλες τις τηλεοπτικές διαφημίσεις που προβλήθηκαν από αυτούς τους παρόχους φροντίδας μεταξύ 2019 και 2024.

Συνολικά εντοπίστηκαν 31 τηλεοπτικές διαφημίσεις από 12 ιδρύματα. Οι ερευνητές ανέλυσαν αυτές τις διαφημίσεις – οι οποίες όλες αφορούσαν την φροντίδα και περίθαλψη του καρκίνου – και διερεύνησαν εάν αυτές συμμορφώνονται με τις ισχύουσες κατευθυντήριες συστάσεις.

Οι διαφημίσεις χωρίστηκαν σε 3 κατηγορίες:

• Στις συμμορφούμενες, αυτές δηλαδή που δεν περιείχαν καμία προφανή παραβίαση των συστάσεων.

• Στις οριακές, αυτές που δεν παραβίαζαν εμφανώς τις οδηγίες, αλλά έδιναν τη δυνατότητα να παρερμηνευθούν με τρόπους για τους οποίους προειδοποιούν οι συστάσεις.

• Στις παραβατικές, διαφημίσεις δηλαδή που παραβίαζαν ρητά τουλάχιστον μια από τις ισχύουσες κατευθυντήριες συστάσεις .

Κορυφαία ιδρύματα παραπλανούν τους ασθενείς

Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι 16 διαφημίσεις (ποσοστό 52%) είτε παραβίαζαν τουλάχιστον 1 από τα πρότυπα για την ηθική διαφήμιση (29%) είτε θεωρήθηκαν οριακές περιπτώσεις (23%). Οχτώ από τις εννέα διαφημίσεις που κατηγοριοποιήθηκαν ως παραβατικές παρήχθησαν από ιδρύματα που κατατάχθηκαν μεταξύ των 10 κορυφαίων παρόχων φροντίδας για τον καρκίνο. Μόνο τέσσερα από τα δώδεκα ιδρύματα δεν παρήγαγαν διαφημίσεις που να παραβιάζουν τις ηθικές κατευθυντήριες γραμμές.

Εξετάζοντας τους τρόπους με τους οποίους οι διαφημίσεις ήταν παραβατικές, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι 4 διαφημίσεις (13%) δεν καθόρισαν με σαφήνεια τα κριτήρια επιλεξιμότητας για νέες θεραπείες. Τέσσερις διαφημίσεις (13%) υπονοούσαν ότι οι καινοτόμες θεραπείες ήταν προσβάσιμες μόνο στο εν λόγω ίδρυμα, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζουν τον καρκίνο-στόχο ή το δημογραφικό στοιχείο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι 11 διαφημίσεις (36%) «ενθάρρυναν μη ρεαλιστικές προσδοκίες μέσω γενικά θετικών — αλλά άσχετων με τις ανάγκες των ασθενών — ισχυρισμών σχετικά με το ίδρυμα ή υπερβολικής εξάρτησης από μαρτυρίες ασθενών χωρίς να προσδιορίζουν τυπικά αποτελέσματα των ασθενών.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα αποτελέσματα της μελέτης αποκαλύπτουν ανησυχητικές τάσεις στον τρόπο με τον οποίο κορυφαία ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης προωθούν τις υπηρεσίες τους σε ευάλωτους πληθυσμούς ασθενών και εγείρουν προβληματισμούς για τις πιθανές βλάβες που μπορεί να επιφέρουν τέτοιου τύπου παραπλανητικές διαφημίσεις στους ασθενείς με καρκίνο.

Όπως τονίζουν οι ερευνητές, καθώς η φροντίδα του καρκίνου συνεχίζει να εξελίσσεται και οι επιλογές θεραπείας γίνονται όλο και πιο περίπλοκες, η διασφάλιση ηθικών πρακτικών διαφήμισης καθίσταται ολοένα και πιο κρίσιμη για την υποστήριξη της ενημερωμένης λήψης αποφάσεων από τους ασθενείς και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης του κοινού στα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης.

Πηγή: Journal of Cancer Policy

Share.
Exit mobile version