Όσο πιο πολύ ασχολείται κάποιος με το θέμα της διαδικασίας διανομής των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους που από τη Δευτέρα 16 Ιουνίου παρέχονται και κατ’ οίκον από τον ΕΟΠΥΥ ενώ μέχρι τότε παρέχονταν μόνο από τα φαρμακεία του Οργανισμού, τόσα περισσότερα είναι τα ερωτήματα που του δημιουργούνται.
Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Ο Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δωδεκανήσου κ. Νίκος Φουτούλης μιλώντας στο DailyPhamaNews έθεσε το εύλογο ερώτημα πως ο ΕΟΠΥΥ υλοποιεί μία σύμβαση που μπορεί να την ανατρέψει τον Σεπτέμβριο το Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου έχει προσφύγει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος αναδεικνύοντας με 30σέλιδο κείμενο τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τους πολίτες από μία διαδικασία που ουσιαστικά καταργεί, όπως υποστηρίζουν, τη «δια χειρός φαρμακοποιού» παράδοση του φαρμάκου που αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο του φαρμακοποιού ως επιστήμονα υγείας και ειδικού του φαρμάκου που μπορεί γνωρίζοντας τον ασθενή να τον οδηγήσει με ασφάλεια να τον οδηγήσει να μην εκτεθεί στους πιθανούς κινδύνους που κάθε φάρμακο κρύβει όταν δεν λαμβάνεται σωστά.
Οι φαρμακοποιοί ακούν τον Υπουργό Υγείας κ. Άδωνι Γεωργιάδη σε σημερινές (18/6) του δηλώσεις στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ 100.3 να αναφέρεται στο θέμα της κατ’ οίκον διανομής Φαρμάκων Υψηλού Κόστους από τον ΕΟΠΥΥ εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την ανταπόκριση του κόσμου και τονίζοντας ότι αυτό για τον ίδιο ήταν ένα στοίχημα που είχε θέσει να πετύχει στη διάρκεια της θητείας του: «Φαίνεται ότι πάρα πολύς κόσμος αγκαλιάζει το πρόγραμμα και σπεύδει να μπει στην πλατφόρμα του ΕΟΠΥΥ και να δηλώσει την επιθυμία του να λάβει τα φάρμακα στο σπίτι του και να γλιτώσει την ταλαιπωρία. Σήμερα είναι η τρίτη ημέρα λειτουργίας και όπως φαίνεται πάμε για 1.000 ασθενείς πανελλαδικά, αριθμός διπλάσιος του υπολογισμένου. Για εμένα η αποστολή των φαρμάκων υψηλού κόστους κατ΄ οίκον ήταν ένα στοίχημα της θητείας μου».
Αυτό όμως που δημιουργεί προβληματισμό είναι το γεγονός το γιατί η όλη αυτή διαδικασία δεν ξεκίνησε παράλληλα με τη διάθεση των όποιων ΦΥΚ και από τα ιδιωτικά φαρμακεία ώστε ο πολίτης να έχει όλες τις διαθέσιμες επιλογές -σύμφωνα με τα όσα έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση αυτές θα είναι τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, η κατ’ οίκον παραλαβή και η παραλαβή από τα ιδιωτικά φαρμακεία- για να επιλέξει τον τρόπο που θεωρεί για τον ίδιο καλύτερο και πιο ασφαλή να τα λαμβάνει.
Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση ανάμεσα στον ΕΟΠΥΥ και την εταιρία που έχει αναλάβει την κατ’ οίκον διανομή οι επίσημοι φορείς από πλευράς φαρμακοποιών που εμπλέκονται άμεσα στο θέμα φαίνεται πως δεν γνωρίζουν τι λέει καθώς, όπως λένε, δεν την έχουν δει.
Στις πιθανούς κινδύνους από την όλη διαδικασία στους οποίους αναφέρονται φαρμακοποιοί δεν θα έπρεπε να υπάρχει κάποια συστηματική εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού για να καθησυχαστούν οι όποιοι φόβοι εύλογα υπάρχουν ή δημιουργούνται;
Μιλώντας στον Αθήνα 9.84 με αφορμή την έναρξη της διάθεσης των ΦΥΚκαι κατ’ οίκον μέσω courier από τον ΕΟΠΥΥ ο Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου, Σεραφείμ Ζήκας έκανε λόγο για μη λειτουργική διαδικασία που παρακάμπτει τον ρόλο του φαρμακοποιού ως επιστήμονα υγείας.
«Το φάρμακο αποτελεί κοινωνικό αγαθό και θα πρέπει η χορήγησή του να είναι σωστή, αποτελεσματική και ασφαλής. Η παράδοση στους ασθενείς μέσω courier, ενέχει πολλούς κινδύνους, συχνά γίνονται λάθη. Η μη σωστή λήψη ενός φαρμάκου αφορά τόσο στην απορρύθμιση της υγείας του ασθενούς αλλά και σε εισαγωγές στα νοσοκομεία, με κόστη και συνέπειες που δεν μπορούν να υπολογιστούν, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται ολόκληρο το σύστημα και η αλυσίδα υγείας», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον κ. Ζήκα, θα πρέπει να μεσολαβεί το φαρμακείο, ώστε τα φάρμακα να χορηγούνται σωστά και υπεύθυνα, με τη συμβουλή και την παρακολούθηση της θεραπείας από τον φαρμακοποιό. Αντιθέτως, όπως υπογράμμισε, μια ανώνυμη αποστολή μέσω courier υποβαθμίζει την ποιότητα της φαρμακευτικής φροντίδας και δεν πρόκειται ποτέ να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή του ασθενούς με τον φαρμακοποιό.
«Εμείς γνωρίζουμε το ιστορικό των ασθενών, μπορούμε να προλάβουμε ιατρικά λάθη. Είμαστε ο πρώτος και ο τελευταίος κρίκος στην αλυσίδα υγείας και στη χορήγηση των φαρμάκων», τόνισε και πρόσθεσε: «Επέλεξαν να λύσουν επικοινωνιακά το ζήτημα των ουρών της ντροπής, όμως, με αυτόν τον τρόπο , θα προκύψουν άλλα προβλήματα».
Ακόμη ακόμη και αυτή η πανευρωπαϊκή πρωτιά του ΕΟΠΥΥ στην οποία η Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ κ. Θεανώ Καρποδίνη αναφέρθηκε στο μήνυμά της με αφορμή την έναρξη λειτουργίας της νέας υπηρεσίας εξυπηρέτησης των ασθενών ίσως χρειάζεται να συζητηθεί ως θέμα.
Σίγουρα η δυνατότητα να παρέχεις κάτι παραπάνω στον πολίτη, να τον διευκολύνεις σημαίνει πρόοδο, σχεδιασμό, δουλειά. Ωστόσο μπορεί κανείς να σκεφτεί ως ερώτημα, τι τελικά σημαίνει αυτή η πρωτιά για τη χώρα με το μεγαλύτερο δίκτυο φαρμακείων στον κόσμο με βάση τον πληθυσμό της, και μάλιστα ένα δίκτυο που αποδείχτηκε εξόχως χρήσιμο και αποτελεσματικό κατά την πολύ δύσκολη περίοδο της πανδημίας και των λοκνταουν.
Είναι σίγουρο ότι γίνονται βήματα για να αλλάξει η απαράδεκτη κατάσταση που επί χρόνια υπήρχε με τις ουρές των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ. Ωστόσο δεν πρέπει εκεί που υπάρχουν εύλογα ερωτήματα να παραμένουν ανοικτά, ειδικά εκεί που τα ερωτήματα αυτά έχουν να κάνουν με το φάρμακο και τη δημόσια υγεία.
