Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Η αγορά βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής επεκτείνεται ραγδαία, με μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης να λαμβάνει χώρα στον ψηφιακό χώρο. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν γίνει ένα σημαντικό κανάλι για τους ασθενείς να έχουν εύκολη πρόσβαση σε μια ποικιλία προϊόντων.
Με τη γλώσσα των αριθμών η ραγδαία αυτή ανάπτυξη της αγοράς βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής, σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι παγκόσμιες πωλήσεις συμπληρωμάτων διατροφής αναμένεται να ξεπεράσει τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, και οι διαδικτυακές πωλήσεις θα είναι ένα από τα πιο αναπτυσσόμενα τμήματα του κλάδου.
Σύμφωνα με πρόσφατο σχετικό άρθρο του PharmacyTimes οι ενήλικες στις ΗΠΑ είναι οι κύριοι καταναλωτές συμπληρωμάτων διατροφής, καθώς περίπου το 74% αυτού του πληθυσμού έχει αναφέρει ότι χρησιμοποιεί συμπληρώματα. Μεταξύ των πιο συνηθισμένων επιλογών είναι οι πολυβιταμίνες, η βιταμίνη D και τα ωμέγα 3.
Οι φαρμακοποιοί πρέπει να προσαρμοστούν στην ψηφιακή μετάβαση, παρέχοντας καθοδήγηση βασισμένη σε τεκμήρια για τα συμπληρώματα και αντιμετωπίζοντας τις όποιες ανησυχίες για την ποιότητα των προϊόντων.
Όπως σημειώνει το άρθρο, γνωστές μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ψηφιακό μάρκετινγκ υπογραμμίζουν πώς η επωνυμία, η ανάπτυξη ιστοσελίδων και η ψηφιακή στρατηγική διαμορφώνουν όλο και περισσότερο τις επιχειρήσεις συμπληρωμάτων που απευθύνονται στους καταναλωτές. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες επιτρέπουν στους ασθενείς να αγοράζουν απευθείας προϊόντα που συνήθως πωλούνται ως συσκευασίες που προσφέρονται συνδρομητικά μέσα από προσφορές ή προωθούνται μέσα από οπτικά ελκυστικές γνωστές φίρμες. Για τους φαρμακοποιούς, αυτή η τάση υποδηλώνει ότι οι συζητήσεις με τους ασθενείς σχετικά με τα συμπληρώματα θα πρέπει επίσης να μετατοπιστούν στο διαδίκτυο και όχι στο κατάστημα. Το ηλεκτρονικό εμπόριο παρέχει στους ασθενείς ευκολότερη πρόσβαση σε προϊόντα ευεξίας, βελτιώνοντας ενδεχομένως μία ρουτίνα στη χρήση συμπληρωμάτων. Ωστόσο, εγείρει επίσης ερωτήματα σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων και τους ισχυρισμούς που τα συνοδεύουν. Ο FDA δεν εγκρίνει τα συμπληρώματα διατροφής πριν αυτά κυκλοφορήσουν στην αγορά. Ο έλεγχος γίνεται κυρίως μέσω ενεργειών που δρομολογούνται μετά την κυκλοφορία τους στην αγορά που φτάνει ως την απόσυρσή τους από αυτήν. Ο FDA έστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε εταιρείες που πωλούν συμπληρώματα διατροφής που περιείχαν ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με τα προϊόντα τους το 2023.
Σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο για τους φαρμακοποιούς, η πρόκληση έγκειται στο ότι αναγνωρίζουν πως οι ασθενείς μπαίνουν σε μία διαδικασία να εμπιστεύονται την παρουσίαση ενός προϊόντος – την επωνυμία, τον ιστότοπό του ή τη συσκευασία του – χωρίς να κατανοούν θέματα που αφορούν το κανονιστικό πλαίσιο και τους όποιους περιορισμούς που σχετίζονται με την κυκλοφορία τους. Τοποθετώντας τους εαυτούς τους ως μία αξιόπιστη πηγή πληροφορίας που βασίζεται σε τεκμήρια, οι φαρμακοποιοί μπορούν να βοηθήσουν τους ασθενείς να σταθμίσουν την αξία ενός προϊόντος με βάση τα μηνύματα μάρκετινγκ και τα διαθέσιμα κλινικά στοιχεία.
Ένα άλλο σημείο που επισημαίνεται στο άρθρο είναι το ότι η βιομηχανία συμπληρωμάτων είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, με σχετικά χαμηλά εμπόδια εισόδου νέων εταιρειών στην αγορά. Πολλές εταιρείες λανσάρουν συμπληρώματα που κατασκευάζονται από τρίτους και μετονομάζονται με διαφορετικά ονόματα. Ενώ αυτό διευκολύνει την είσοδο νέων ανταγωνιστών στην αγορά, πολύ λίγες εταιρείες επιτυγχάνουν ή διατηρούν την ανάπτυξη χωρίς ισχυρή επωνυμία, σχεδιασμό και στρατηγικές μάρκετινγκ. Αντίθετα, ορισμένες εταιρείες λειτουργούν τόσο ως κατασκευαστές όσο και ως κάτοχοι της επωνυμίας, μια διάκριση που οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να αναγνωρίσουν και να ενημερώνουν σχετικά τους καταναλωτές. Για τους φαρμακοποιούς, η κατανόηση του τοπίου της αγοράς βοηθά, ειδικά όταν οι ασθενείς επηρεάζονται περισσότερο από τη συσκευασία και την ταυτότητα της επωνυμίας παρά από επαληθευμένα δεδομένα ασφάλειας ή αποτελεσματικότητας.
Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι η συμμόρφωση με τους κανονισμούς όσον αφορά την αντιγραφή και την επισήμανση των προϊόντων. Οι εταιρείες συμπληρωμάτων διατροφής αντιμετωπίζουν αυστηρές απαιτήσεις υπό την εποπτεία του FDA και της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου για τον τρόπο παρουσίασης των συστατικών, των οφελών για την υγεία και των ισχυρισμών δομής-λειτουργίας. Οι ετικέτες πρέπει να αποφεύγουν τη μη εγκεκριμένη γλώσσα για τη θεραπεία ασθενειών και το διαφημιστικό κείμενο συχνά εξετάζεται από νομικό σύμβουλο πριν από την κυκλοφορία ενός προϊόντος ή μάρκας. Οι φαρμακοποιοί που κατανοούν τους περιορισμούς που υπάρχουν μπορούν να εξηγήσουν καλύτερα στους ασθενείς γιατί οι ετικέτες των συμπληρωμάτων μπορεί να χρησιμοποιούν φράσεις, όπως «υποστηρίζει την υγεία του ανοσοποιητικού» αντί να κάνουν άμεσους ισχυρισμούς θεραπείας.
Το άρθρο αναφέρεται επίσης σ’ ένα παράδειγμα νέας τεχνολογίας που είναι τα εξατομικευμένα προγράμματα συμπληρωμάτων, τα οποία συνήθως δημιουργούνται με βάση τα αποτελέσματα διαδικτυακών κουίζ ή μέσω ψηφιακών πλατφορμών. Τέτοια προγράμματα ισχυρίζονται ότι προσφέρουν εξατομικευμένες συμβουλές σε άτομα. Ωστόσο, δεν λαμβάνουν υπόψη το ιατρικό ιστορικό των ασθενών ή τις πιθανές αλληλεπιδράσεις φαρμάκων με συμπληρώματα. Οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να επανεξετάσουν αυτά τα σχήματα κριτικά, διασφαλίζοντας ότι η εξατομίκευση ευθυγραμμίζεται με την ασφαλή και κατάλληλη χρήση.
Τα συμπληρώματα διατροφής εισέρχονται επιπλέον σε μορφές που βασίζονται σε διατροφικά πρότυπα, όπως τα λειτουργικά ποτά και τα αρωματισμένα seltzers. Αυτές οι νέες ιδέες αντικατοπτρίζουν την ανάγκη των πελατών για ευκολία και συμμετοχή, ωστόσο οδηγούν επίσης σε πιθανή ασάφεια σχετικά με την ποσότητα και την ασφάλεια του προϊόντος. Οι φαρμακοποιοί που παρακολουθούν αυτές τις τάσεις προϊόντων μπορούν όχι μόνο να προβλέπουν τις ερωτήσεις των ασθενών, αλλά και να προσφέρουν τη σωστή καθοδήγηση.
Οι φαρμακοποιοί, υποστηρίζει το άρθρο, δεν χρειάζεται να αποθαρρύνουν άμεσα τα συμπληρώματα, ούτε πρέπει να υποστηρίζουν άκριτα όλα τα νέα προϊόντα. Ο ρόλος τους είναι να συνδέουν τους ασθενείς με αξιόπιστες πηγές πληροφοριών.
Θα πρέπει επίσης να αναζητούν πιθανές αλληλεπιδράσεις, έχοντας κατά νου ότι μερικές φορές ένα φαινομενικά αβλαβές συμπλήρωμα όπως το τζίνσενγκ ή το βαλσαμόχορτο μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ο οργανισμός διασπά βασικά συνταγογραφούμενα φάρμακα. Επιπλέον, η ενημέρωση σχετικά με τις ανακλήσεις, τις αποσύρσεις και τις ειδοποιήσεις ασφαλείας του υπεύθυνου εθνικού οργανισμού φαρμάκων (εν προκειμένω του FDA) είναι ένας βασικός τρόπος για τους φαρμακοποιούς να ενημερώνουν τους ασθενείς σχετικά με πιθανούς κινδύνους.

