4ο Patient Compliance Conference: η στρατηγική για την Υγεία, για την πρόσβαση των ασθενών στις θεραπείες και τη βελτίωση των υπηρεσιών μετά την εμπειρία της πανδημίας

4ο Patient Compliance Conference: η στρατηγική για την Υγεία, για την πρόσβαση των ασθενών στις θεραπείες και τη βελτίωση των υπηρεσιών μετά την εμπειρία της πανδημίας

 

Η Ζωή Ράπτη, Υφυπουργός Υγείας, αρμόδια για θέματα Ψυχικής υγείας ΕΚΠΑ στο πλαίσιο του 4ου Patient Compliance Conference αναφέρθηκε στη συμμόρφωση των ασθενών με ψυχικές παθήσεις. «Η πανδημία μας υπενθύμισε πόσο πολύτιμο και ευάλωτο αγαθό είναι η ψυχική υγεία. Οι έρευνες έδειξαν αύξηση στα περιστατικά κατάθλιψης κατά 27% στον ελληνικό πληθυσμό. Είδαμε, ακόμη, αύξηση των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας.

 

Ο Ιωάννης Κωτσιόπουλος, Γενικός Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας ΕΚΠΑ τόνισε ότι η πανδημία ήταν και είναι μια μεγάλη καταστροφή και ότι το ΕΣΥ ενισχύθηκε με προσλήψεις που μας βοήθησαν να έχουμε από το καλοκαίρι του 2019 τις υπερδιπλάσιες κλίνες MΕΘ.

 

Ο Μάριος Θεμιστοκλέους, Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ΕΚΠΑ είπε ότι το πρόγραμμα εμβολιασμού πέτυχε καθολική και ισότιμη πρόσβαση, αφού τα εμβολιαστικά κέντρα αναπτύχθηκαν σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ελλάδας. Εκεί εμβολιάστηκαν οι πολίτες ανεξαρτήτως εισοδήματος», ανέφερε. Και πρόσθεσε ότι «Ο δεύτερος άξονας είναι η ποιότητα της υπηρεσίας. Καταφέραμε με καλό σχεδιασμό να παρέχουμε υπηρεσίες ύψιστης ποιότητας όσον αφορά στην οργάνωση και την παροχή υπηρεσιών υγείας μέσω του εμβολιαστικού προγράμματος».

 

Ο Γιάννης Κυριόπουλος, Καθηγητής, Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών της Υγείας, Πρόεδρος Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Οικονομίας και Πολιτικής της Υγείας ΕΚΠΑ στο πλαίσιο του 4ου Patient Compliance Conference επισήμανε ότι η πανδημία προκάλεσε αιφνιδιασμό στην παγκόσμια κοινότητα. Υπήρξε, ωστόσο, μια ταχύτατη αντίδραση με την παραγωγή του εμβολίου, μια αντίδραση που έδειξε το δυναμικό που υπάρχει στην επιστημονική κοινότητα. Δυσκολίες, όμως, εμφανίζονται στη διαχείριση της πανδημίας λόγω των αντιδράσεων.

 

Ο Ανδρέας Ξανθός, Πρώην Υπουργός Υγείας, Τομεάρχης Υγείας, Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι όσο το αφήγημα της κυβέρνησης είναι ότι τα κάνουμε όλα καλά, δεν θα έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα στη διαχείριση της πανδημίας. Επίσης ανέφερε ότι «Η ιδέα ότι έχουμε πανδημία ανεμβολίαστων δεν ισχύει, καθώς έχουμε μια κρίση δημόσιας υγείας . Το σύστημα υγείας χρειάζεται αποσυμπίεση και τα αντανακλαστικά εδώ είναι προβληματικά». Οικογενειακός γιατρός, κατ’ οίκον παρακολούθηση ασθενών, επείγουσα ιατρική είναι μερικοί από τους τομείς που χρειάζονται ενίσχυση, επισήμανε.

 

 

Ο Κωνσταντίνος Μπαργιώτας, Χειρούργος Ορθοπεδικός, Διευθυντής ΕΣΥ, Τομεάρχης Υγείας Κινήματος Αλλαγής επισήμανε  ότι η πανδημία ήρθε για να μείνει πάρα πολύ καιρό μαζί μας, όπως δείχνουν και οι πρόσφατες μεταλλάξεις και πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε για θέματα βιοασφάλειας. Ακούγοντας τις αισιόδοξες αναφορές που προηγήθηκαν για την πρωτοβάθμια υγεία εμφανίστηκε πιο απαισιόδοξος τονίζοντας ότι το σύστημα υγείας προσαρμόζεται με πολύ αργούς ρυθμούς παρά τις καλές προθέσεις και ελάχιστα έχουν γίνει. «Η διοικητική ανεπάρκεια των νοσοκομείων είναι διαχρονική και δεδομένη», είπε. Και τέλος πρόσθεσε ότι «Πρέπει να δούμε την αναβάθμιση και την στελέχωση των νοσοκομείων».

 

 

Ο Γιάννης Τούντας, Καθηγητής Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών υπογράμμισε ότι τα δύο μεγάλα κενά που πρέπει να καλυφθούν είναι η έλλειψη οργανωμένης πρωτοβάθμιας υγείας και η έλλειψη οργανωμένου τομέα υπηρεσιών δημόσιας υγείας. «Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από την πολιτεία είναι σωστά αλλά ανεπαρκή και καθυστερημένα», υποστήριξε.Τέλος είπε ότι δεν θα περάσουμε ξέγνοιαστα Χριστούγεννα, όπως φαίνεται, αλλά τόνισε ότι το ζητούμενο είναι να κάνουμε μέχρι τότε ο,τι μπορούμε ώστε να συντομεύσουμε αυτήν την εφιαλτική περίοδο που διανύουμε.

 

 

Η Πένυ Ρέτσα, Market Access & External Relations Director, AbbVie στο πλαίσιο του 4ου Patient Compliance Conference τόνισε ότι φαρμακευτικές εταιρείες στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων βοηθώντας την πολιτεία για να βγούμε από αυτή την υγειονομική κρίση. «Αυτόματη αντίδραση για μας ήταν να δημιουργήσουμε προγράμματα για κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων κατά προτεραιότητα στους χρόνιους ασθενείς. Ένα ακόμη κομμάτι που μας προβλημάτισε είναι να σκεφτούμε διαφορετικά μοντέλα επικοινωνίας, όπως τα ψηφιακά. Τόνισε, ακόμη, ότι η ευελιξία του φαρμακευτικού κλάδου την περίοδο της πανδημίας ήταν παράλληλη με εκείνη της πολιτείας.

 

Ο Ανάργυρος Μαριόλης, Μέλος της Επιτροπής Ειδικών για την πανδημία του Υπουργείου Υγείας, Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ανέφερε ότι η επιχείρηση Ελευθερία υλοποιείται με υποδειγματικό τρόπο στις μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας. Επίσης, ανέφερε ότι η εμπειρία που έδωσε η πανδημία ως προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας ήταν πολύ σημαντική. Η κυβέρνηση, όπως είπε, έχει προχωρήσει σε επενδύσεις στο χώρο της υγείας που επέτρεψαν να αντιμετωπιστούν κάποιες αδυναμίες στο εθνικό σύστημα υγείας, το οποίο για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα, αλλά και την αξιοπιστία του χρειάζεται τεκμηριωμένες και βαθιές μεταρρυθμίσεις που η βάση τους είναι η πρωτοβάθμια φροντίδα

 

 

Η Φλώρα Μπακοπούλου, Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης στο πλαίσιο του 4ου Patient Compliance Conference  ανέφερε ότι από την αρχή της πανδημίας τα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας και το γεγονός ότι οι συνεδριάσεις της επιτροπής αξιολόγησης γίνονταν εξ αποστάσεως βοήθησαν ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα το έργο της επιτροπής. Επιπλέον, οι ασθενείς, όπως είπε, δεν ταλαιπωρούνται καθώς τα αιτήματα, π.χ. για τα κατ’ εξαίρεση φάρμακα, γίνονται διαδικτυακά, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις φαρμακευτικές εταιρείες, αφού σε ο,τι αφορά στην κατάθεση φακέλων για την αξιολόγηση νέων φαρμακευτικών προϊόντων και αυτή γίνεται διαδικτυακά.  Σχετικά με τις καινοτόμες θεραπείες που αφορούν χρόνια νοσήματα ανέφερε ότι το 86% των φαρμάκων αυτών έχουν ήδη αξιολογηθεί.

 

Νίκη Τσούμα, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος ΗΔΙΚΑ αναφέρθηκε στην άυλη συνταγογράφηση που αποτέλεσε σημαντικό εργαλείο στην επιχείρηση εμβολιασμού του πληθυσμού κατά της COVID-19. Το σύστημα εμβολιασμού έκλεινε αυτόματα ραντεβού στους πολίτες που είχαν εγγραφεί στην άυλη συνταγογράφηση με το άνοιγμα της κάθε ηλικιακή ομάδας, είπε. Και πρόσθεσε ότι: «Εβδομαδιαίως αποστέλλονται από την ΗΔΙΚΑ στο gον.gr αρχεία με νέες εγγραφές και μεταβολές της άυλης συνταγογράφησης. Αυτό εξυπηρέτησε αφενός τους πολίτες στο κλείσιμο του ραντεβού για τον εμβολιασμό τους αφετέρου έδωσε ώθηση στην εγγραφή όλο και περισσότερων πολιτών στην υπηρεσία της άυλης συνταγογράφησης».