Οι Γενικοί Ιατροί στην Αγγλία εκφράζονται θετικά υπέρ του προγράμματος Pharmacy First

Οι Γενικοί Ιατροί στην Αγγλία εκφράζονται θετικά υπέρ του προγράμματος Pharmacy First

Υποστηρίζουν ότι είναι μία λύση για την αντιμετώπιση των πολλών ανεκπλήρωτων αναγκών των πολιτών σε ό,τι αφορά την υγεία τους

 

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Το Pharmacy First, ένα πρόγραμμα που επιτρέπει στους κοινοτικούς φαρμακοποιούς να παρέχουν φάρμακα που χορηγούνται μόνο με ιατρική συνταγή, συμπεριλαμβανομένων αντιβιοτικών και αντιικών όπου ενδείκνυται κλινικά, για τη θεραπεία επτά κοινών παθήσεων υγείας χωρίς την ανάγκη επίσκεψης σε γιατρό, υποστηρίζεται από τους Γενικούς Ιατρούς ως λύση για να ικανοποιηθούν σταδιακά οι πολλές ανεκπλήρωτες ανάγκες που αυτή τη υπάρχουν.

Οι φαρμακοποιοί αντιμετωπίζουν τις ανάγκες των ασθενών με «ασφαλή και κατάλληλο τρόπο» στο πλαίσιο του Pharmacy First, δήλωσε κορυφαία γιατρός. Μιλώντας για το εν λόγω πρόγραμμα στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του NHS England (NHSE) την περασμένη εβδομάδα, η μη εκτελεστική διευθύντρια Καθηγήτρια Dame Helen Stokes-Lampard είπε: «Έχουμε τόσες πολλές ανεκπλήρωτες ανάγκες στη γενική πρακτική όπου αυτό που συνέβη είναι ότι έχετε πάρει ένα τμήμα από αυτές τις ανικανοποίητες ανάγκες και τις αντιμετωπίζετε με ασφαλή και κατάλληλο τρόπο».

Σημειώνοντας το μέγεθος της ζήτησης για τις υπηρεσίες των γενικών Ιατρών, είπε πως ελπίζει ότι αυτό θα επιτρέψει σε «αυτούς με ελαφρώς πιο σύνθετα προβλήματα να φτάσουν στην αρχή της ουράς» για πρόσβαση στο γιατρό.

Επίσης κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η Δρ Emily Lawson, Διευθύνουσα Σύμβουλος του NHSE, τόνισε την προσβασιμότητα του κοινοτικού φαρμακείου ως «ένα από τα οφέλη» του Pharmacy First.

Όπως είπε «ένα από τα πλεονεκτήματα του Pharmacy First είναι ότι το φαρμακείο δεν υπακούει στους κανόνες πρόσβασης στην περίθαλψη και τείνει να βρίσκεται σε περιοχές που υποεξυπηρετούνται από τους γενικούς γιατρούς - υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται».

Δεν υπάρχουν πάντως ακόμη διαθέσιμα δεδομένα για να καταδειχθεί ο αντίκτυπος της υπηρεσίας στη ζήτηση για γενικούς ιατρούς, ανέφερε.

Ωστόσο, παρατήρησε ότι ο αντίκτυπος της υπηρεσίας μπορεί να επιτρέψει στους γενικούς ιατρούς «να απορροφήσουν την αυξημένη πίεση και την αυξημένη ανάγκη για πρόσβαση χρόνο με το χρόνο, αντί να δημιουργήσουν πραγματικά πρόσθετη χωρητικότητα».

Σύμφωνα με το όργανο που εκπροσωπεί τα κοινοτικά φαρμακεία στην Αγγλία (Community Pharmacy England - CPE) το 96,5% των φαρμακείων έχουν εγγραφεί για να παρέχουν τις υπηρεσίες του Pharmacy First στους Άγγλους πολίτες.

Αξίζει πάντως εδώ να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα σχεδόν οι μισοί (46%) των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου δεν γνώριζαν το Pharmacy First αν και ήταν ήδη περίπου τρεις μήνες διαθέσιμο το χρονικό διάστημα που διεξήχθη η έρευνα ήταν ήδη περίπου τρεις μήνες διαθέσιμο.

Ωστόσο, σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) όσων συμμετείχαν στην έρευνα θεώρησαν ότι οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να είναι σε θέση να ενημερώνουν τα ιατρικά αρχεία με οποιαδήποτε συμβουλή ή θεραπεία παρέχεται – ένα ποσοστό που ανέβηκε σε σχέση με το 65%, πέρυσι.

Η έρευνα που διεξήχθη διαδικτυακά στα τέλη Απριλίου 2024 έδειξε μείωση από έτος σε έτος στον αριθμό των ατόμων που θα επισκέπτονταν έναν φαρμακοποιό ως πρώτο σημείο αναφοράς για μια αυτοθεραπεύσιμη πάθηση, παρά την εισαγωγή του Pharmacy First στις αρχές του έτους.

Το 2024, μόλις το 52% είπε ότι ένας φαρμακοποιός θα ήταν το πρώτο «λιμάνι» επίσκεψής του, από 60% πέρυσι και από 69% το 2022.

Ο φαρμακοποιός Mark Burdon είπε ότι τα αποτελέσματα ήταν «ανησυχητικά», προσθέτοντας: «Αισθανόμαστε ότι έχουμε χάσει μέρος της προόδου που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 για να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη στις υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης και στην υποστήριξη της αυτοεξυπηρέτησης που διατίθεται εκτός ιατρείων και νοσοκομείων από τον γενικό Ιατρό».

Η έκθεση επισήμανε ότι το 16% των ενηλίκων που συμμετείχαν στην έρευνα θα ήταν πιο πιθανό να επισκεφτούν τον φαρμακοποιό τους σε πρώτη φάση εάν ο φαρμακοποιός τους ήταν σε θέση να έχει πλήρη πρόσβαση και να ενημερώσει τα ιατρικά τους αρχεία.

Εν τω μεταξύ, το 35% δήλωσε ότι θα ήθελε να μπορεί να μιλήσει με τον φαρμακοποιό του μέσω τηλεφώνου ή βιντεοκλήσης, ενώ το 36% δήλωσε ότι θα ήταν πιο πιθανό να συμβουλευτεί έναν φαρμακοποιό εάν υπήρχε αυξημένο απόρρητο στο φαρμακείο.

 

Οι ηλικιωμένοι είναι πιο πιθανό να επισκεφτούν τον φαρμακοποιό

Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι οι ηλικιωμένοι ήταν πιο πιθανό να ζητήσουν συμβουλές από φαρμακοποιό σε σχέση με εκείνους κάτω των 25 ετών.

Σχεδόν οι μισοί (44%) από άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών θα χρησιμοποιούσαν αυτοεξυπηρέτηση ή θα επισκέπτονταν έναν φαρμακοποιό πριν επισκεφτούν έναν γενικό ιατρό ή τα Επείγοντα, σε σύγκριση με μόλις 32% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών.

 

Κάλεσμα για ενίσχυση της ευαισθητοποίησης για το Pharmacy First

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πολλοί ενήλικες δεν γνώριζαν τι μπορούσαν να προσφέρουν οι φαρμακοποιοί, συμπεριλαμβανομένης της χαμηλής επίγνωσης του Pharmacy First.

Περίπου το 46% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν γνώριζε το πρόγραμμα Pharmacy First και αυτήν την ευρύτερη πρόσβαση σε συνταγογραφούμενα φάρμακα για κοινές παθήσεις που παρέχει ως πρόγραμμα.

Ενώ το 79% των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου συμφώνησε ότι τα ραντεβού για τα εξωτερικά περιστατικά των νοσοκομείων και τους Γενικούς Ιατρούς θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητα, το 23% των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών δήλωσε ότι θα επέλεγε ένα ραντεβού με Γενικό Ιατρό ως πρώτη επιλογή επαφής με το σύστημα υγείας για μια αυτοθεραπεύσιμη πάθηση.

Η έκθεση PAGB αναφέρει ότι υπήρχε ακόμη «δρόμος» για την αύξηση της εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης για το Pharmacy First.

Τα τελευταία στοιχεία έδειξαν περισσότερες από 423.000 συνεδρίες στο Pharmacy First τους πρώτους τρεις μήνες της υπηρεσίας.

 

Υψηλή εμπιστοσύνη στους φαρμακοποιούς ως πηγή πληροφόρησης

Πάνω από τα τρία τέταρτα (76%) των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου που ερωτήθηκαν φέτος δήλωσαν ότι βλέπουν τον φαρμακοποιό τους ως μια αξιόπιστη πηγή πληροφοριών για την υγεία.

Συγκριτικά, το 40% δήλωσε ότι αισθάνεται ότι πνίγεται από τον όγκο των πληροφοριών που είναι διαθέσιμες ψηφιακά και ο ίδιος αριθμός (40%) δήλωσε ότι δεν γνωρίζει ποιες διαδικτυακές πληροφορίες υγείας να εμπιστευτούν.