Αγγλική έρευνα αναδεικνύει τη δυναμική των φαρμακοποιών της κοινότητας

Αγγλική έρευνα αναδεικνύει τη δυναμική των φαρμακοποιών της κοινότητας

Η αλλαγή του προσανατολισμού εκπαίδευσης κλειδί για να ακολουθήσει και η χώρα μας σε αυτόν το δρόμο.

 

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Ενδιαφέροντα στοιχεία για τους φαρμακοποιούς προκύπτουν από αγγλική έρευνα σε σχεδόν 700.000 ασθενείς Γενικών Ιατρών που δίνουν απαντήσεις για τις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που τους παρέχονται.

Φαίνεται λοιπόν από τα στοιχεία αυτά ότι ένα ποσοστό των ασθενών λίγο πάνω από το 7%παραπέμπεται στα φαρμακεία είτε από Γενικούς Ιατρούς, είτε τη γραμμή εξυπηρέτησης 111 του Εθνικού (σ.σ. Αγγλικού) Συστήματος Υγείας (NHS) ή από τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών των νοσοκομείων τους τελευταίους 12 μήνες. Ενώ ωστόσο το ποσοστό που παραπέμπεται σε φαρμακείο είναι μικρό η  ικανοποίηση όσων παραπέμπονται και εξυπηρετούνται από αυτά  είναι πολύ μεγάλη.

Πιο συγκεκριμένα η έρευνα έδειξε ότι το 7,3% των 694.064 ασθενών ηλικίας 16 ετών και άνω που απάντησαν σε συγκεκριμένη ερώτηση σχετικά με τις υπηρεσίες φαρμακείου δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν ένα φαρμακείο «για να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα» μετά από παραπομπή. Η έρευνα συγκέντρωσε 699.790 απαντήσεις συνολικά από 2.558.745 ερωτηματολόγια που στάλθηκαν μεταξύ 2 Ιανουαρίου και 25 Μαρτίου φέτος.

Από τους 699.790 ασθενείς που απάντησαν σε μια ερώτηση που αφορούσε την υπηρεσία NHS που χρησιμοποιούσαν όταν το ιατρείο του γιατρού τους δεν ήταν σε ωράριο λειτουργίας, το 15,7% είπε ότι πήγε σε φαρμακείο, λιγότερο από το 24,2% που απευθύνθηκε σε ΤΕΠ και το 46,9% τηλεφώνησε στο NHS 111.

Όσον αφορά τις υπηρεσίες φαρμακείου, οι οποίες συγκέντρωσαν 625.567 απαντήσεις, το 86,8% είπε ότι είχε μια «καλή εμπειρία» ενώ το 49,6% είπε ότι ήταν «πολύ καλή». Λιγότερο από το 5% ανέφερε ότι η εμπειρία τους ήταν «κακή» και το 8,7% είπε ότι ήταν «ούτε καλή ούτε κακή».

Από τους 694.064 ασθενείς που ρωτήθηκαν ποιες υπηρεσίες φαρμακείου είχαν χρησιμοποιήσει, το 75,8% απάντησε ότι έλαβε συνταγές και το 44,6% είπε ότι αγόρασε φάρμακα.

Ένας στους πέντε είπε ότι πήγε σ’ ένα φαρμακείο για να πάρει συμβουλές, το 20%επίσης ανέφερε πως πήγε εκεί για εμβόλιο και το 1,4% για να πάρει αντισύλληψη χωρίς ιατρική συνταγή.

Μόλις ένας στους 10 είπε ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει καμία υπηρεσία φαρμακείου κατά τους 12 μήνες πριν συμμετάσχει στην έρευνα. Σχεδόν το 90% απάντησε ότι είχε χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μία υπηρεσία φαρμακείου εκείνη την περίοδο.

Όπως ανέφερε στο DailyPharmaNewsη κ. Αλίκη Πελετίδη, Συντονίστρια Προγράμματος Φαρμακευτικής και Επ. Καθηγήτρια Κλινικής Φαρμακευτικής Πρακτικής, στο Πρόγραμμα Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, η έρευνα αυτή έχει ενδιαφέρον για τη δυναμική που έχει ο κλινικός ρόλος των φαρμακοποιών στην κοινότητα. Αυτό βέβαια, όπως τονίζει, συμβαίνει λόγω της εκπαίδευσης και της αλλαγής στην εκπαίδευση που έχουν οι φαρμακοποιοί αυτή τη στιγμή στην Αγγλία, όπου από το 2026, όποιος τελειώνει τις σπουδές του θα έχει τη δυνατότητα να συνταγογραφείαυτόματα, ως κάτοχος πτυχίου Φαρμακευτικής, φάρμακα για κάποιες συγκεκριμένες ασθένειες.

Τονίζει δε ότι εάν θέλαμε οι φαρμακοποιοί στην Ελλάδα να είχαμε κάποια στιγμή έναν τέτοιο ρόλο εκεί που θα έπρεπε να εστιάσουμε είναι στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση των μελλοντικών φαρμακοποιών αλλά και στην μετεκπαίδευση των εν ενεργεία φαρμακοποιών οι οποίοι θα πρέπει να αλλάξουν προσανατολισμό και να πάνε από ένα προϊοντο-κεντρικό φαρμακείο σ’ ένα φαρμακεία υπηρεσιών. Για να γίνει αυτό χρειάζεται να ενσωματωθεί η κλινική εκπαίδευση στα προγράμματα σπουδών.