NEA

ΣΥΡΙΖΑ και Υγεία: Τι έλεγαν ότι θα κάνουν και δεν το έκαναν...

ΣΥΡΙΖΑ και Υγεία: Τι έλεγαν ότι θα κάνουν και δεν το έκαναν...

Την προσεχή Κυριακή έχουμε βουλευτικές εκλογές. Μεταξύ των άλλων σημαντικών θεμάτων που θα κληθούμε να "ζυγίσουμε" πριν διαλέξουμε ψηφοδέλτιο, θα είναι και τα θέματα της Υγείας που είναι μέσα στην 3άδα με τα πιο σημαντικά για την ευζωία μας. Πόσα είχε υποσχεθεί το ΣΥΡΙΖΑ και τι έπραξε στα 4 χρόνια της διακυβέρνησής του; Ας δούμε μερικά κομβικά σημεία των υποσχέσεων που δόθηκαν και δεν τηρήθηκαν πάντα!

 

«Το χθες, το σήμερα και το αύριο της δημόσιας υγείας" ήταν το κεντρικό θέμα εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης προ λίγων ημερών από τις Οργανώνεις Μελών Υγειονομικών Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ και ομιλητή τον υπουργό Υγείας, Ανδρέα Ξανθό.

 

Ο κ. Ξανθός αναφέρθηκε τότε στην περίοδο προ 2015, δηλαδή στην περίοδο προ διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σημειώνοντας: «Μια χώρα με 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστους πολίτες χωρίς δικαίωμα πρόσβασης στο ΕΣΥ και σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τους οποίους καλύψαμε με τον ν.4368/2016. Μια χώρα που σε όσους ανασφάλιστους είχαν αναγκαστικά (λόγω σοβαρών και επειγόντων προβλημάτων υγείας ) παρασχεθεί υπηρεσίες από το ΕΣΥ, βρέθηκαν με βεβαιωμένα χρέη προς την Εφορία ύψους 28 εκατ. ευρώ, τα οποία διαγράψαμε. Παραλάβαμε μια χώρα που οι όλοι οι πολίτες πλήρωναν «εισιτήριο πρόσβασης» 5 ευρώ στα Εξωτερικά Ιατρεία των νοσοκομείων, το οποίο καταργήσαμε και ένα Δημόσιο Σύστημα Υγείας στο όριο της κατάρρευσης, με δραματικές περικοπές στους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων (σωρευτικά πάνω από 40%), χωρίς μόνιμες προσλήψεις για 5 χρόνια, με αποδιοργανωμένες δομές ΠΦΥ λόγω του εξαναγκασμού σε αποχώρηση 3000 περίπου ειδικευμένων γιατρών το 2014. Αυτό το ετοιμόρροπο ΕΣΥ καταφέραμε μέσα σε περιβάλλον λιτότητας να το ενισχύσουμε αισθητά με προσωπικό και πόρους, διασφαλίζοντας την επιβίωση και την σταδιακή αναβάθμιση της δημόσιας περίθαλψης».

 

Ο υπουργός Υγείας πρόσθεσε ότι το σύστημα υγείας λειτουργούσε με επίκεντρο το νοσοκομείο, χωρίς οικογενειακούς γιατρούς, χωρίς πολιτική για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, την πρόληψη, την προαγωγή υγείας και τη Δημόσια Υγεία. Είπε συγκεκριμένα:

 «Σήμερα έχουν δρομολογηθεί τα πρώτα βήματα ενός νέου μοντέλου ΠΦΥ, με «πυρηνικό» του στοιχείο τις αποκεντρωμένες δομές (ΤΟΜΥ), τον οικογενειακό γιατρό, την διεπαγγελματική ομάδα υγείας, την έμφαση στην πρόληψη και την κοινοτική φροντίδα. Λειτουργούν ήδη 125 ΤΟΜΥ, στελεχωμένες με περίπου 1100 οικογενειακούς γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας (νοσηλευτές-επισκέπτες υγείας-κοινωνικούς λειτουργούς), στις οποίες έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 1 εκατομμύριο δωρεάν επισκέψεις τις οποίες μέχρι τώρα δεν παρείχε το ΕΣΥ και επιβάρυναν την τσέπη των πολιτών».

 

Ο απερχόμενος υπουργός Υγείας στην ομιλία επισήμανε τις ελλείψεις που παρατηρούνταν σε ό,τι αφορά το «γερασμένο» στόλο ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ, για τον οποίο σήμερα εξήγησε ότι έχει ανανεωθεί κατά 50%, αλλά και στα χρέη πάνω από 2 δισ. ευρώ στον ΕΟΠΥΥ, που μειώθηκαν όπως διευκρίνισε στα 300 εκατ. 

 

Συγκεκριμένα ανέφερε: «Παραλάβαμε μια χώρα με εργολαβικά συνεργεία στα νοσοκομεία σε συνθήκες εργασιακής ζούγκλας, ενώ σήμερα στα 2/3 των νοσοκομείων υπάρχουν ατομικές συμβάσεις εργασίας με αξιοπρεπείς αμοιβές στους τομείς της καθαριότητας-σίτισης-φύλαξης, μια χώρα που στο τομέα της Υγείας και του Φαρμάκου υπήρχε διαχρονικό party, μια χώρα χωρίς συγκροτημένη πολιτική για τον καρκίνο».

 

Σε ό,τι αφορά το τι διακυβεύεται στην υγεία, στην ομιλία του ο υπουργός ξεκαθάρισε:

 

«Αυτό που διακυβεύεται είναι η συνέχιση της πολιτικής της καθολικής κάλυψης όλων των πολιτών και της εγγυημένης πρόσβασης των ανασφάλιστων στη φροντίδα υγείας, η ολοκλήρωση της ενδυνάμωσης και ανασυγκρότησης του ΕΣΥ, η διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα του, η διαφανής διακυβέρνηση του, η εξυγίανση του συστήματος προμηθειών, η ορθολογική αξιοποίηση των πόρων, η έμφαση στην ποιότητα και αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών».

 

Ιδιαίτερη αναφορά ο κ. Ξανθός έκανε στην ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και του θεσμού του οικογενειακού γιατρού, με προτεραιότητα, όπως εξήγησε, στην ανάπτυξη όλων των δημόσιων δομών (ΤΟΜΥ) που έχουν σχεδιαστεί.

 

Τέλος, ο κ. Ξανθός αναφέρθηκε στην ανάγκη εφαρμογής μιας νέας βιώσιμης φαρμακευτικής πολιτικής, με διαφάνεια, καθολική και ισότιμη πρόσβαση στα αναγκαία φάρμακα με σταδιακή μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών, εύρυθμη λειτουργία της φαρμακευτικής αγοράς, αναπτυξιακή στρατηγική για την εγχώρια φαρμακοβιομηχανία και διευκόλυνση των κλινικών μελετών σημειώνοντας:. «Η προάσπιση της δημόσιας περίθαλψης και η αποτροπή των σχεδίων ιδιωτικοποίησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας και η εκχώρηση «ζωτικού χώρου» στα κρατικοδίαιτα επιχειρηματικά συμφέροντα και στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες".

 

ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ

 

* Καταρχάς επί το ζήτημα των ανασφάλιστων είχε αρχίσει να λύνεται από την προηγούμενη κυβέρνηση και ειδικά από τον τ. υπουργό Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη.

 

Με την έκδοση του Νόμου 4238 / 2014, 17/02/2014, "Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις", που ψηφίστηκε στη Βουλή, συστάθηκε Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.) με το οποίο "το κράτος μεριμνά και εγγυάται την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας περίθαλψης, πρόληψης, διάγνωσης, θεραπείας, προαγωγής και φροντίδας υγείας στο σύνολο των πολιτών, οι οποίες είναι αναγκαίες και ικανές να διασφαλίσουν την υγεία τους και να προωθήσουν την κοινωνική ευημερία. Οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται ισότιμα σε κάθε πολίτη, ανεξάρτητα από την οικονομική, κοινωνική, επαγγελματική, ασφαλιστική του κατάσταση και τον τόπο κατοικίας του, μέσα από ένα καθολικό, ενιαίο και αποκεντρωμένο Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.)".

 

"Μέσω της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, αρ. Υ4α/ΓΠ/οικ.48985, 03/06/2014, "Καθορισμός προϋποθέσεων, κριτηρίων και διαδικασιών πρόσβασης στο σύστημα νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ανασφαλίστων και οικονομικά αδυνάτων πολιτών", καθίστανται ως δικαιούχοι δωρεάν νοσοκομειακής περίθαλψης (πολυήμερης ή βραχείας) οι 

α) ανασφάλιστοι Έλληνες πολίτες ή πολίτες ελληνικής καταγωγής (ομογενείς, κάτοχοι δελτίου ταυτότητας ομογενούς) ή υπήκοοι κρατών−μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή υπήκοοι τρίτων χωρών, νόμιμα και μόνιμα διαμένοντες στην Ελλάδα, οι οποίοι στερούνται των προϋποθέσεων έκδοσης βιβλιαρίου ανασφαλίστου και δεν είναι ασφαλισμένοι σε κανένα δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, καθώς και 

β) ασφαλισμένοι που έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στα οικεία Ασφαλιστικά Ταμεία, όπως επίσης και τα εξαρτώμενα μέλη της οικογένειάς τους".

 

Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση, αρ. Γ.Π./ΟΙΚ. 56432, 28/06/2014, "Καθορισμός προϋποθέσεων, κριτηρίων και διαδικασιών πρόσβασης στο σύστημα φαρμακευτικής περίθαλψης ανασφαλίστων και οικονομικά αδυνάτων πολιτών", δικαίωμα στη δωρεάν φαρμακευτική φροντίδα έχουν οι ανασφάλιστοι Έλληνες πολίτες, οι νομίμως διαμένοντες στην ελληνική επικράτεια ομογενείς, οι υπήκοοι κρατών−μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι υπήκοοι τρίτων χωρών, νόμιμα και μόνιμα διαμένοντες στην Ελλάδα, οι οποίοι στερούνται των προϋποθέσεων έκδοσης βιβλιαρίου ανασφαλίστου και δεν είναι ασφαλισμένοι σε κανένα δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα και οι ασφαλισμένοι που έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στα οικεία Ασφαλιστικά Ταμεία, όπως επίσης και τα εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας τους.

 

Όντως οι ανασφάλιστοι έπρεπε να περάσουν από 3μελή επιτροπή των νοσοκομείων προκειμένου να εγκριθεί η νοσηλεία τους και κάποιες φορές οι επιτροπές αργούσαν να συσταθούν ή να συνεδριάσουν. Αλλά αυτό το σύστημα δεν πρόλαβε να λειτουργήσει αρκετό διάστημα ώστε να ομαλοποιηθεί καθώς εν τω μεταξύ άλλαξε η κυβέρνηση.

 

*Προσλήψεις στα δημόσια νοσοκομεία

 

Αμέτρητες εξαγγελίες για προσλήψεις 10.000 γιατρών, νοσηλευτών και παραϊατρικού προσωπικού είδαν το φως της δημοσιότητας κατά την τελευταία 4ετία. Κάποιες προχώρησαν όντως. Το μεγάλο πλήθος αυτών όμως δεν έγιναν για τον έναν ή άλλο λόγο... Μάλιστα, ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Παύλος Πολάκης, έκανε λόγο πρόσφατα για 18.000 θέσεις από τον Οκτώβριο του 2015 ως σήμερα και άλλες 5.000 προκηρυγμένες θέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Αυτό που δεν μας είπε, είναι ποιος φταίει για την  χρονοβόρα και συνήθως άγονη διαδικασία των προκηρύξεων των θέσεων αυτών. 

 

*Πρωτοβάθμια φροντίδα

 

Το γεφύρι της Άρτας ήταν λιγότερο προβληματικό. Όλο αποκτάμε οικογενειακούς γιατρούς και γιατρούς δεν έχουμε! Όλο εξαγγέλλεται η ίδρυση νέου ΤΟΜΥ, κι όλο στα νοσοκομεία τρέχουμε για πρωτοβάθμια! 

Το σχέδιο δημιουργίας δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο με πλάνο την ίδρυση 239 ΤΟΜΥ. Σήμερα, λειτουργούν 127 κυρίως σε μεγάλες πόλεις. 

 

* Φαρμακευτική πολιτική

 

-Θα προωθούσαν την διείσδυση των γενοσήμων και θα προστάτευαν τις τιμές τους. Τίποτα από τα δύο δεν έγινε.

-Θα καταργούσαν το "άδικο και απεχθές" clawback. Εννοείται ότι ακόμα υπάρχει και δυναμιτίζει τις σχέσεις με την Φαρμακοβιομηχανία.

-Θα έλυναν το πρόβλημα με την διάθεση των ΦΥΚ. Ακόμα από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων τα παίρνουν οι ασθενείς πολλές φορές με κόπο και καθυστέρηση.

-Θα μείωναν τις τιμές στα ΜΥΣΥΦΑ. Αλλά με την απελευθέρωση των τιμών, απλά αυξήθηκε η τιμή στα φάρμακα αυτά!

 

 

 Μ.Τ.