ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Η θέση 6 υποψηφίων βουλευτών - φαρμακοποιών για τη δήλωση Μητσοτάκη ότι τα φαρμακεία πρέπει να λειτουργήσουν με βάση τους κανόνες της αγοράς

Η θέση 6 υποψηφίων βουλευτών - φαρμακοποιών για τη δήλωση Μητσοτάκη ότι τα φαρμακεία πρέπει να λειτουργήσουν με βάση τους κανόνες της αγοράς

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Το DailyPharmaNews μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε η αναφορά του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στα φαρμακεία και στην ανάγκη να  λειτουργήσουν με βάση τους νόμους της αγοράς απευθύνθηκε σε φαρμακοποιούς, υποψήφιους βουλευτές των κοινοβουλευτικών κομμάτων ζητώντας την άποψή τους για την προσέγγιση αυτή.

Από τη Νέα Δημοκρατία ανταποκρίθηκε ο κ. Μπάμπης Καραθάνος υποψήφιος βουλευτής Δυτικού Τομέα Αττικής, από τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ η κ. Ειρήνη Αγαθοπούλου, υποψήφια βουλευτής στο Νομό Κιλκίς και ο κ. Χρήστος Σιμορέλης, βουλευτής Τρικάλων, από το Κίνημα Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ) η κ. Κατερίνα Βουρεξάκη, υποψήφια βουλευτή στην Α’ Πειραιώς και ο κ. Πάνος Ζαρογουλίδης, υποψήφιος βουλευτής στον νομό Πέλλας και από το ΚΚΕ η κ. Ρίτα Ζορμπά – Ζιώβα, υποψήφια βουλευτής στο νομό Άρτας.

 

Μπάμπης Καραθάνος

ο κ. Μπάμπης Καραθάνος υποψήφιος βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στο Δυτικό Τομέα β’ Αθήνας και Σύμβουλος των υπουργών Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και Μάκη Βορίδη αλλά και συμβούλου για τη φαρμακευτική πολιτική επί κυβέρνησης Αντώνη Σαμαρά, υποστήριξε ότι τα όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης στο Βόλο δεν δείχνουν καμία αλλαγή στην στρατηγική την οποία χάραξε η κυβέρνηση Σαμαρά για την παρουσία και το σημαντικό ρόλο που παίζει ο φαρμακοποιός με το ιδιωτικό φαρμακείο στο όλο σύστημα υγείας.

Ο κ. Καραθάνος ανέφερε τα εξής:

«Οι δηλώσεις του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Βόλο για το φαρμακευτικό επάγγελμα είναι απολύτως σωστές. Μιλάει για το φαρμακείο της γειτονιάς το οποίο συμβάλλει στην πρωτοβάθμια περίθαλψη των πολιτών. Θα διατηρηθεί απολύτως αυτή η σχέση φαρμακοποιού-ασθενούς. Σε ό,τι αφορά την αποστροφή του λόγου του κ. Μητσοτάκη περί διαμορφώσεως του επαγγέλματος με βάση τις ανάγκες της αγοράς, αυτό έχει να κάνει περισσότερο με την κατανομή των φαρμακείων. Δεν υπονοεί τίποτα περί αλλαγής στο πληθυσμιακό καθεστώς το οποίο απολύτως σεβόμαστε γιατί είναι και ευρωπαϊκή προδιαγραφή που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη –μιλάω για τα πληθυσμιακά κριτήρια για να ανοίξει κάποιος ένα φαρμακείο. Η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας για την παρουσία του φαρμακείου στη χώρα μας είναι ακριβώς η ίδια που εφαρμόστηκε και από την κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Επαναλαμβάνω ότι δεν υπονοείται τίποτα για την αλλαγή των πληθυσμιακών κριτηρίων ενώ παράλληλα ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι δεν θα γίνει καμία απολύτως μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. Το δήλωσε ρητά. “Εξορθολογισμός και όχι μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης”.

Ο κ. Καραθάνος θεωρεί ότι η αναφορά του κ. Μητσοτάκη στον εξορθολογισμό σε σχέση με τα φαρμακεία έχει την έννοια «ότι θα μπορεί να προτείνεται από τον φαρμακοποιό ένα γενόσημο φάρμακο ίδιας φαρμακευτικής αξίας με ένα πρωτότυπο το οποίο μπορεί να βοηθήσει, θεωρώ και τις ελληνικές φαρμακευτικές εταιρείες αλλά και τον δημόσιο κορβανά».    

 

Ειρήνη Αγαθοπούλου

Η κ. Ειρήνη Αγαθοπούλου, Φαρμακοποιός, υποψήφια βουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία στο νομό Κιλκίς ανέφερε ότι «η πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς από το 2012 έως το 2014 έχω διατελέσει υπεύθυνη φαρμακευτικής πολιτικής ως βουλευτής, είναι ότι το φάρμακο είναι κοινωνικό αγαθό και με αυτούς τους όρους οφείλει η κάθε κυβέρνηση να το αντιμετωπίσει. Δείγματα γραφής αυτή η κυβέρνηση έδειξε όλο αυτό το διάστημα και μειώνοντας τη συμμετοχή των ασθενών στα φάρμακα και διατηρώντας χαμηλό το συντελεστή φορολόγησης στα φάρμακα αλλά και τελευταία, όσον αφορά τα φαρμακεία με τη ρύθμιση του ωραρίου που έβαλε ένα φρένο στην ασύδοτη αγορά, ένα ωράριο λειτουργίας το οποίο η Νέα Δημοκρατία ήδη είχε απορυθμίσει την προηγούμενη περίοδο».

«Εμείς», συμπλήρωσε, «κινούμαστε σε εντελώς αντίθετη τροχιά σε σχέση με την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας σε ό,τι αφορά την υγεία και το φάρμακο. Ο κ. Μητσοτάκης άλλωστε πέρα από το ότι τα φαρμακεία θα πρέπει να ακολουθήσουν τους νόμους της αγοράς έχει μιλήσει και για την προώθηση της ιδιωτικής ασφάλισης».

Τέλος έφερε ως ένα ακόμη απτό παράδειγμα της διαφοράς πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ από τη Νέα Δημοκρατία την απελευθέρωση της τιμής των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων η οποία, όπως είπε η κ. Αγαθοπούλου «βρίσκεται στην ίδια λογική (σ.σ. της λειτουργίας με βάση τους κανόνες της αγοράς) και είδαμε ότι το μόνο που έκανε ήταν να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών τους και όχι στη διευκόλυνση της πρόσβασης των ασθενών σε αυτά».

 

Χρήστος Σιμορέλης

Ο κ. Χρήστος Σιμορέλης, Φαρμακοποιός, βουλευτής Τρικάλων με τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ήταν λιτός στις δηλώσεις του.

«Δεν έχουμε εκπλαγεί με τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη για το φάρμακο και το φαρμακείο. Εξάλλου νεοφιλελεύθερη πολιτική ακολουθεί. Δεν υπάρχει τίποτα το παράξενο. Εμείς είμαστε σταθεροί και λέμε ότι το φάρμακο είναι κοινωνικό αγαθό άρα θα πρέπει να χορηγείται από το φαρμακείο δια χειρός φαρμακοποιού και όχι βέβαια με τη λογική να ακολουθούνται σε τέτοια ευαίσθητα για την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών θέματα οι νόμοι της αγοράς. Δεν χρειάζεται να πω κάτι παραπάνω».

 

Κατερίνα Βουρεξάκη 

Η κ. Κατερίνα Βουρεξάκη, Φαρμακοποιός υποψήφια βουλευτής με το Κίνημα Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ) στην Α’ Περιφέρεια Πειραιώς υποστήριξε πως «οι περίοδοι της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία καθόλη την περίοδο της Μεταπολίτευσης είναι ταυτισμένες με την υπονόμευση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας και τη συρρίκνωση του κράτους πρόνοιας. Με σπατάλη και τεράστια χρέη».

Από την άλλη, «το Κίνημα Αλλαγής», όπως είπε, «πρεσβεύει ακριβώς την αντίθετη λογική και έρχεται να το υποστηρίξει αυτό με συγκεκριμένες, υλοποιήσιμες προτάσεις που υπάρχουν μέσα στο πρόγραμμά του για τη διακυβέρνηση της χώρας. Άλλωστε το ΠΑΣΟΚ ήταν αυτό που έδωσε το κοινωνικό κράτος στη χώρα μας. Συνεχίζουμε λοιπόν να υποστηρίζουμε τη βελτίωση του συστήματος υγείας της χώρας το οποίο δυστυχώς επί ΣΥΡΙΖΑ έχει καταρρεύσει».

Αναφερόμενη σε σημεία του προγράμματος υγείας του ΚΙΝΑΛ εστίασε στην πολιτική φαρμάκου λέγοντας πως «το ΚΙΝΑΛ δεν συμφωνεί καταρχήν καθόλου με τη μετακύλιση ενός μεγάλου κομματιού του κόστους του φαρμάκου στους πολίτες. Πιστεύουμε ότι ο έλεγχος της δαπάνης θα πρέπει να επικεντρωθεί στην παραγωγή της συνταγής και όχι στον τελικό χρήστη. Έχουμε μάλιστα συγκεκριμένες προτάσεις πάνω σε αυτό».    

Σημαντικά επίσης σημεία του προγράμματος του ΚΙΝΑΛ που σχετίζονται με το φαρμακείο είναι η καταπολέμηση της πολυφαρμακίας, η καθολική διάθεση των φαρμάκων μέσω της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ανεξάρτητα του εάν αυτά αποζημιώνονται ή όχι και ο αυστηρός έλεγχος στη χορήγηση νέων καινοτόμων φαρμάκων μέσω πρωτοκόλλων και με τη βοήθεια των αρχείων των ασθενών.     

Επίσης η συγκράτηση στη συνταγογράφηση φθηνών φαρμάκων, η αύξηση στη διείσδυση γενοσήμων με κίνητρα όπως είναι η μηδενική συμμετοχή για τα άτομα άνω των 65 ετών για όλα τα χρόνια νοσήματα αλλά και η χάραξη μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής για το φάρμακο και η λήψη δέσμης μέτρων για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής φαρμάκων.

Όλα αυτά, όπως είπε η κ. Βουρεξάκη  είναι θέματα που μόνο μέσα από συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς μπορούν να προχωρήσουν και αυτή είναι η άποψη του ΚΙΝΑΛ

Εστιάζοντας στη συγκεκριμένη αναφορά του κ. Μητσοτάκη η κ. Βουρεξάκη ανέφερε ότι «η λειτουργία με βάση τους κανόνες της αγοράς είναι κάτι το πολύ γενικό και θα έλεγα ισοπεδωτικό. Το φαρμακείο άλλωστε σε καμία περίπτωση δεν είναι κατάστημα εμπορικό. Πιστεύουμε ότι η υγεία είναι κοινωνικό αγαθό όπως και το φάρμακο».

Γι’ αυτό και θα πρέπει, συνέχισε, «να ληφθούν υπόψη όλες οι ιδιαιτερότητες που έχει κάθε χώρα, οι ομάδες των ασθενών, να δούμε τι ισχύει μέχρι τώρα και ομαλά σε συνεννόηση με την κοινωνία να προχωρήσουμε σε όποιες αλλαγές χρειάζεται στη λογική βέβαια μίας εξέλιξης που θα μας φέρει ακόμη πιο κοντά σε όσα συμβαίνουν στην υπόλοιπη Ευρώπη και που βεβαίως δεν θα πρέπει σε καμιά περίπτωση να πλήξει περισσότερο την ήδη πληγωμένη φαρμακευτική αγορά στην πατρίδα μας».

Για παράδειγμα στο θέμα του ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων η άποψη της κ. Βουρεξάκη είναι πως «δεν μπορεί να είναι ενιαίο για όλη τη χώρα. Θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν οι τοπικές συνθήκες, οι τοπικές ιδιαιτερότητες στον κάθε νομό και να αντιμετωπιστούν τα όποια τοπικά προβλήματα».

Σε ό,τι ένα άλλο ζήτημα που έχει να κάνει με το άνοιγμα της αγοράς, τα ΜΥΣΥΦΑ, η κ. Βουρεξάκη αναφέρει πως «είναι ξεκάθαρο ότι μιλάμε για φάρμακα τα οποία δεν μπορεί να βρίσκονται εκτός φαρμακείου. Ακόμη και το καθεστώς διακίνησης των συμπληρωμάτων διατροφής θεωρούμε ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί, εφόσον δεν είναι ασφαλές και κρύβει κινδύνους για τη δημόσια υγεία».

Για το ιδιοκτησιακό τέλος, αναφέρει ότι «θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν η φαρμακευτική νομοθεσία και νομολογία και σε συνεννόηση με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο. Δεν θα ληφθούν αποφάσεις ερήμην των αρμόδιων φορέων».       

 

Πάνος Ζαρογουλίδης

Ο κ. Πάνος Ζαρογουλίδης, Φαρμακοποιός, υποψήφιος βουλευτής στον νομό Πέλλας με αφορμή τη δήλωση του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κώστα Μητσοτάκη εξέδωσε δελτίο Τύπου, όπου  αναφέρει ότι «μεταβαίνουμε βίαια από τον απομονωτισμό του ΣΥΡΙΖΑ στον δεξιό ολοκληρωτισμό των παιδιών της σχολής του Σικάγου. Έτσι με την γνωστή ρήση “θα φροντίσει η αγορά για την ισορροπία στο συμπάν”  πλασάρεται ο νέο- φιλελευθερισμός ως το ορθό μονοπάτι για την έξοδό μας από την κρίση, την πανάκεια στα εθνικά μας προβλήματα και τελικά το δώρο του Θεού στους ανθρώπους για την επιβολή των αρχών της  ισονομίας αξιοκρατίας και τελικά ανεξαρτησίας. Λες και εκκινούμε όλοι από την ίδια αφετηρία έχοντας την ίδια δυναμική και τις ίδιες ευκαιρίες».

Ο κ. Ζαρογουλίδης θεωρεί ότι με την άποψή του ότι το φαρμακείο οφείλει να ακολουθήσει τους νόμους της αγοράς ο κ. Μητσοτάκης «υπονοεί σαφώς ότι στην αγορά επιβιώνει ο ισχυρός, ισοπεδώνοντας την κοινωνική υπόσταση του φαρμακείου, μηδενίζοντας την πρωτοβάθμια προσφορά του στην περιφέρεια και τα χωριά, εκεί που το δημόσιο σύστημα ασθενεί αντί να επαγρυπνεί και ο μόνος θεσμικός υγειονομικός εκπρόσωπος του παραμένει ο φαρμακοποιός και οι φαρμακευτικοί σύλλογοι».

Προς επίρρωση τούτων μάλιστα παρέθεσε τη μελέτη του Αυστριακού Ινστιτούτου Υγείας, παρατηρητηρίου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τις Πολιτικές Φαρμάκου με τίτλο «Impact of pharmacy deregulation and regulation in European countrie» η οποία είχε ως στόχο τη σύγκριση της φαρμακευτικής περίθαλψης μεταξύ χωρών στις οποίες υπάρχουν κανόνες και χωρών στις οποίες η δραστηριότητα αυτή γίνεται με τους όρους που επιβάλει η ελεύθερη αγορά.

Και αναφέρει ο κ. Ζαρογουλίδης:

«Μελετώντας λοιπόν 15 δείκτες μέτρησης που αξιολογούσαν την προσβασιμότητα (accessibility), τη διαθεσιμότητα (availability), την ποιότητα (quality) και την εξοικονόμηση πόρων (economics) που παράγονται από το πλαίσιο δραστηριότητας των φαρμακείων των χωρών αυτών τα αποτελέσματα έδειξαν ότι :

  1. Οι χώρες με ρυθμίσεις που αφορούν την κατανομή των φαρμακείων έχουν επιτύχει καλύτερη πρόσβαση (access) του πληθυσμού στο φάρμακο. Εμφανίζεται ποιο ομοιογενής κατανομή και δεν υπάρχουν περιοχές χωρίς φαρμακεία. Αντίθετα σε χώρες που επιλέχθηκε η απελευθέρωση (π.χ Νορβηγία, Σουηδία)       αυτή οδήγησε σε συσσώρευση (clustering) σε αστικά κέντρα και μάλιστα ειδικά σε εμπορικές περιοχές αυτών (που ήδη εξυπηρετούνταν) αφήνοντας άλλες παντελώς ακάλυπτες. (βλ sections 3.2.1 και 4.1 και 4.2)

 

  1. Στις χώρες στις οποίες δεν υπήρχε ιδιοκτησιακό καθεστώς η δημιουργία αλυσίδων και η ιδιοκτησία τους από εξωτερικούς παράγοντες επηρέασε την διαθεσιμότητα του φαρμάκουκαθώς η δημιουργία αποθεμάτων φαρμάκων γινόταν με κριτήριο την κερδοφορία, τη μείωση του κόστους ή το αν ελέγχονταν από τον όμιλο (predominantly available) που κατείχε και τα φαρμακεία με αποτέλεσμα φάρμακα που δεν πληρούσαν αυτά τα κριτήρια να μην είναι άμεσα διαθέσιμα στους ασθενείς (not held in stock for profit reasons) και η διαθεσιμότητα να περιορίζεται σε όσα είχαν μεγάλη κυκλοφοριακή ταχύτητα. (βλέπε sections 3.2.1 και 4.2)

 

  1. Τα φαρμακεία που ανήκουν σε αλυσίδες πιέζονται να διανέμουν προϊόντα που ανήκουν στον όμιλο που τα ελέγχει. (βλέπε 4.2)

 

  1. Η ποιότητα των φαρμακευτικών υπηρεσιών ήταν παρόμοια σε όλες τις χώρες αλλά αυτό βρέθηκε ότι οφείλεται στην ποιότητα των φαρμακοποιών ως επιστημόνων και όχι στην απελευθέρωση ή τη διάρθρωση της αγοράς. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί το εύρημα πως η απελευθέρωση της αγοράς αυξάνει το φόρτο εργασίας των φαρμακοποιών καθώς μειώνεται ο αριθμός φαρμακοποιών ανά φαρμακείο (Νορβηγία) με αποτέλεσμα μείωση της ποιότητας των υπηρεσιών (π.χ περιορισμός του χρόνου που διατίθεται για συμβουλευτική στον ασθενή) (βλέπε 3.2.2 και 4.3)

 

  1. Σε όλες τις χώρες αναπτύσσονται υπηρεσίες φαρμακείου και προωθείται η φαρμακευτική φροντίδα. Δεν φάνηκε να υπάρχει υπεροχή χωρών με απελευθερωμένα συστήματα έναντι των ρυθμισμένων. Μάλιστα στη Σουηδία σημειώθηκε στα ευρήματα μείωση της ικανοποίησης των ασθενών από την ποιότητα των συμβουλών που έπαιρναν από τα φαρμακεία όταν επήλθε η απελευθέρωση. (βλέπε 3.2.2 και 4.3 και 4.5)

 

  1. Στις χώρες με κανόνες στη δραστηριότητα των φαρμακείων παρατηρήθηκε έμφαση στον επιστημονικό χαρακτήρα. Στην Ισπανία 1 στους 3 ασθενείς που πηγαίνουν στο φαρμακείο για να προμηθευτούν ΜηΣυΦα φεύγουν χωρίς να αγοράσουν τίποτα (καθώς ο φαρμακοποιός έκρινε πως δεν τα είχαν ανάγκη!)

 

  1. Δεν υπήρξαν ευρήματα που να τεκμηριώνουν καλύτερη οικονομική αποδοτικότητα ή εξοικονόμηση πόρων από τα φαρμακεία στις χώρες με απελευθερωμένα συστήματα.Δεν υπήρξαν ευρήματα που να συνδέουν την απελευθέρωση με μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. (Deregulation in the community pharmacy sector has no direct impact on a country’s pharmaceutical, including public, expenditure) Ο στόχος της μείωσης θα πρέπει να επιδιωχθεί με άλλα μέσα. (βλέπε 3.2.3 και 4.4)

 

  1. Δεν υπήρξαν ευρήματα που να τεκμηριώνουν μείωση των τιμών των ΜηΣυΦα μετά την απελευθέρωση. (βλέπε 4.4)

 

  1. Δεν αυξάνεται ο ανταγωνισμός μετά την απελευθέρωση καθώς η έλευση των αλυσίδων δημιουργεί μονοπωλιακές καταστάσεις.Σημειώνεται μάλιστα πως η επιδίωξη εισόδου στην αγορά των φαρμακείων γίνεται για να διασφαλιστούν συμφέροντα που αφορούν υποστήριξη άλλων δραστηριοτήτων στο χώρο του φαρμάκου. (βλέπε 4.2 και 4.5)

 

  1. Δεν παρατηρήθηκαν οι υποσχέσεις και οι προσδοκίες που υπήρχαν από την απελευθέρωση όπως καλύτερη πρόσβαση και χαμηλότερες τιμές. (βλέπε 4.6)

Ο κ. Ζαρογουλίδης επικαλείται επίσης απόφαση του ΣτΕ με την οποία αφού τονίζεται ευκρινώς τόσο ό ρόλος των φαρμακοποιών στα πλαίσια της φροντίδας υγείας των πολιτών όσο και ο ιδιάζων ρόλος και η προσφορά των φαρμακείων στο Εθνικό σύστημα υγείας,  οι Έλληνες δικαστές καταλήγουν ότι τα φαρμακεία διοικούνται από υψηλά εκπαιδευμένο και καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό και διαφοροποιούνται σαφώς από τα υπόλοιπα καταστήματα της αγοράς προσφέροντας υπηρεσίας υγείας στους πολίτες.

Με δεδομένο λοιπόν ότι οι μελέτες καταλήγουν όλες τελικά στο ίδιο συμπέρασμα: το Ελληνικό μοντέλο γεωγραφικής κατανομής και διοίκησης του φαρμακείου οδηγεί σε χαμηλότερες δαπάνες υγείας, βέλτιστη κάλυψη  των ασθενών και  καλύτερη πρόσβαση στο φάρμακο εμβολιασμό και ενημέρωση για θέματα υγείας και με δεδομένο ότι τα φαρμακεία στη χώρα υποδέχονται πάνω από μισό εκατομμύριο επισκέπτες ημερησίως ο κ. Ζαρογουλίδης καταλήγει στο ότι «θα ήταν σοφότερο, οι κ.κ. Μητσοτάκης και Χατζηδάκης να είχαν κατά νου ότι αυτά αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία στην διάθεση της κάθε κυβέρνησης για πρακτική εφαρμογή της Α’ βάθμιας φροντίδας, αφού και νομοθετικά πλέον αποτελούν τόσο αναπόσπαστο κομμάτι της αλλά και το νευραλγικό αισθητήριο του κράτους στην κοινωνία».

 

Ρίτα Ζορμπά – Ζιώβα

Η κ. Ρίτα Ζορμπά – Ζιώβα υποψήφια βουλευτής με το ΚΚΕ στο  νομό Άρτας σε μία σύντομη δήλωσή της ανέφερε ότι ο κ. Μητσοτάκης λέγοντας για τα φαρμακεία ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν τους νόμους της αγοράς στην ουσία δεν είπε κάτι καινούργιο. «Συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε ο ίδιος και τελικά συνεχίζει αυτό που έκανε ο κ. Τσίπρας. Γιατί ακόμη και αυτό το τελευταίο που λέει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι διευθέτησε το θέμα του ωραρίου που είχε μετατρέψει σε ζούγκλα τη λειτουργία των φαρμακείων, στην ουσία τι είναι; Επέβαλλε ένα ωράριο που είναι κομμένο και ραμμένο στο ωράριο των σούπερ μάρκετ, ακριβώς το ίδιο, ενταγμένο στους νόμους της αγοράς».