ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Ο ΠΦΣ ζητά τα αυτονόητα στην καταβολή του rebate από τα φαρμακεία που ήταν σε καθεστώς παρακράτησης

Ο ΠΦΣ ζητά τα αυτονόητα στην καταβολή του rebate από τα φαρμακεία που ήταν σε καθεστώς παρακράτησης

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Διευκόλυνση από τον ΕΟΠΥΥ ζητά ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΠΦΣ) για την απόδοση του rebate στα φαρμακεία που ήταν σε καθεστώς παρακράτησης. Με επιστολή του προς τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ κ. Βασίλη Πλαγιανάκο και κοινοποίηση προς την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Φαρμάκου του Οργανισμού ο ΠΦΣ θέτει ένα ζήτημα που απασχολεί πολύ σοβαρά ένα μεγάλο αριθμό φαρμακοποιών.

Η επιστολή αναφέρει τα εξής:

«Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα φαρμακεία τα οποία βρίσκονται σε καθεστώς παρακράτησης  και αφορά την απόδοση του rebate μετά την λήξη της παρακράτησης.

Πιο συγκεκριμένα  για τα φαρμακεία αυτά για το χρονικό διάστημα που  έχουν παρακράτηση, ο ΕΟΠΥΥ δεν εισπράττει το rebate που αναλογεί. Το πρόβλημα εντοπίζεται στις περιπτώσεις που λήγει η παρακράτηση, όποτε ο ΕΟΠΥΥ ζητά την καταβολή εφάπαξ του rebate .

Το αποτέλεσμα είναι τα φαρμακεία λόγω και της υφιστάμενης οικονομικής  κατάστασης,  να αντιμετωπίζουν  τεράστιο πρόβλημα  ρευστότητας   και να αδυνατούν να  ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους .

Για τον λόγο αυτό ζητούμε η καταβολή του rebate σε αυτές τις περιπτώσεις, να γίνεται σε ισόποσες  εξαμηνιαίες δόσεις.

Εν αναμονή της απάντησης σας».

 

Μιλώντας στο DailyPharmaNews ο πρόεδρος του ΠΦΣ κ. Απόστολος Βαλτάς εξήγησε ότι πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα που αφορά εκατοντάδες φαρμακεία.

Σε καθεστώς παρακράτησης βρίσκεται ένα φαρμακείο που χρωστά στην Εφορία ή σε έναν προμηθευτή, μία φαρμακαποθήκη. Ο προμηθευτής σε αυτές τις περιπτώσεις υποβάλλει τα χαρτιά του και έτσι αυτόματα το κράτος, ο ΕΟΠΥΥ είναι υποχρεωμένο να πληρώσει τις οφειλές του φαρμακοποιού και με το υπόλοιπο ποσό, εφόσον περισσεύει μετά την εξόφληση των οφειλών, να πληρώσει τον φαρμακοποιό.

Για τον κ. Βαλτά πρόκειται για ένα σοβαρό  ζήτημα, καθώς, αφού ο φαρμακοποιός βγει από το καθεστώς παρακράτησης ύστερα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, για 1-2 χρόνια για παράδειγμα, βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπος με ένα  rebate που έχει μαζευτεί και για το οποίο, όπως προκύπτει από τα όσα αναφέρει ο πρόεδρος του ΠΦΣ ο φαρμακοποιός δεν ήταν καν ενημερωμένος.

Το σημερινό καθεστώς της εφάπαξ πληρωμής «αφαιρεί», σύμφωνα με τον κ. Βαλτά, «από το φαρμακοποιό τη δυνατότητα να μπορέσει να εξασφαλίσει χρήματα για να μπορέσει να πληρώσει τη φαρμακαποθήκη του και να πάρει φάρμακα για να εξυπηρετήσει τους πελάτες του. Σε μία περίοδο που οι οικονομικές συνθήκες δεν είναι οι καλύτερες δεν θα οδηγήσουμε στην οικονομική καταστροφή ένα φαρμακείο. Διότι τα φαρμακεία αυτά θα δυσκολευτούν. Θα ξαναμπούν στη διαδικασία του δανεισμού, θα μπουν σε οφειλές προς τη φαρμακαποθήκη, πράγμα που σημαίνει στην ουσία την αναπαραγωγή ενός φαύλου κύκλου».

Και δυστυχώς τα ποσά του καλείται ξαφνικά να πληρώσει ο φαρμακοποιός στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν αφορά μικροποσά. Μιλάμε για ποσά αρκετών χιλιάδων ευρώ σε κάποιες περιπτώσεις. Μπορεί ένα φαρμακείο να χρωστά 6, 7, 8 ή και πάνω από 10.000 ευρώ.   

Ουσιαστικά ο ΠΦΣ επαναφέρει ένα αίτημα που έχει υποβάλλει και στο παρελθόν σε άλλες διοικήσεις του ΕΟΠΥΥ. Για τον κ. Βαλτά η επαναφορά του έχει να κάνει με την αλλαγή της διοίκησης του Υπουργείου Υγείας.  «Είμαι υποχρεωμένος να απευθύνω ξανά το αίτημά μας αυτό, εφόσον υπάρχει αλλαγή ηγεσίας στο υπουργείο Υγείας. Δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτούς τους φαρμακοποιούς που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα να βρίσκονται με τη θηλιά στο λαιμό».  Και αναρωτιέται. «Δεν μπορεί ο ΕΟΠΥΥ να κάνει αυτή τη διευκόλυνση; Τι πιο ανθρώπινο, τι πιο σωστό μεταξύ δύο συνεργατών που είναι ο ΕΟΠΥΥ και ο φαρμακοποιός; Εμείς βάλαμε πλάτη τόσες φορές στον ΕΟΠΥΥ».   

Για τον κ. Βαλτά είναι σημαντικό να θεσμοθετηθεί η ρύθμιση της οφειλής του rebate σε έξι δόσεις για όλα τα φαρμακεία, όχι να υπάρχουν αποφάσεις του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ επί ειδικών περιπτώσεων, ρυθμίσεις που είναι μετρημένες στα δάκτυλα. «Είναι πιθανό, όπως λέει ο πρόεδρος του ΠΦΣ, να υπάρχουν κάποια αιτήματα που φτάνουν και περνούν από το Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ αλλά είναι μετρημένα στα δάκτυλα. Δεν είναι όμως δυνατό ο φαρμακοποιός να ζητά κάτι κατ’ εξαίρεση. Θα πρέπει να θεσμοθετηθεί μία διαδικασία που να την ξέρει ο κάθε συνάδελφος που είναι σε καθεστώς παρακράτησης, εκ των προτέρων. Είναι σημαντικό να μπορεί να κάνει έναν προγραμματισμό ως προς τις οικονομικές του υποχρεώσεις και να βρει βρεθεί προ απροόπτου».

Και δυστυχώς υπάρχει αυτό το πρόβλημα σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Βαλτά. «Υπάρχουν συνάδελφοι που βρέθηκαν προ απροόπτου. Ήξεραν ότι ο ΕΟΠΥΥ τα χρήματα που χρωστούσαν στις φαρμακαποθήκες τους τα αφαιρούσε για να πληρώσει τη φαρμακαποθήκη, ίσως σε κάποιες περιπτώσεις και όλο το ποσό. Έπαιρναν λοιπόν τα φάρμακά τους από την φαρμακαποθήκη καθώς ο ΕΟΠΥΥ της έδινε τα οφειλόμενα χρήματα και έμεναν ήσυχοι ότι όλα βαίνουν καλώς. Μπορεί ωστόσο μέσα από αυτή τη διαδικασία να μην είχε καταλάβει ότι δεν του παρακρατούσαν το rebate και έτσι ξαφνικά βρισκόταν προ απροόπτου, όταν μετά την αποπληρωμή των χρεών και την έξοδό του από το καθεστώς παρακράτησης βρισκόταν μπροστά σε μία οφειλή χιλιάδων ευρώ.

Ένα δεύτερο λοιπόν θέμα που θέτει ο κ. Βαλτάς είναι το θέμα της ενημέρωσης του φαρμακοποιού για την οφειλή rebate εξηγώντας ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν ενημέρωνε τους φαρμακοποιούς για το ότι δεν τους παρακρατεί κάθε μήνα το rebate ούτε βέβαια για την εξέλιξη του ύψους της οφειλής που έχει να κάνει με αυτό.  

Η λύση ορισμένων προβλημάτων στηρίζεται στην κοινή λογική. Αναμένεται απάντηση.