ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Μήνυμα για αλλαγή νοοτροπίας σε εκδήλωση γνωριμίας του ΣΥΦΑΚ με τους συνεργάτες του φαρμακοποιούς στην Αθήνα

Μήνυμα για αλλαγή νοοτροπίας σε εκδήλωση γνωριμίας του ΣΥΦΑΚ με τους συνεργάτες του φαρμακοποιούς στην Αθήνα

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Συνάντηση γνωριμίας με τους φαρμακοποιούς – συνεργάτες του στην Αθήνα πραγματοποίησε την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου ο Συνεταιρισμός Φαρμακοποιών Κρήτης σ’ ένα πολύ όμορφο χώρο με υπέροχη θέα στο Pharos Café που βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στις Τζιτζιφιές.

Σε μία κατάμεστη αίθουσα οι προσκεκλημένοι είχαν τη δυνατότητα να μάθουν περισσότερα πράγματα για τον ΣΥΦΑΚ, τη φιλοσοφία, τη στρατηγική, τις υπηρεσίες του και να κάνουν ερωτήσεις λύνοντας τις όποιες απορίες τους.

«Ήταν μία εκδήλωση γνωριμίας  με τους φαρμακοποιούς συνεργάτες του Συνεταιρισμού στην Αθήνα. Θέλαμε να τους παρουσιάσουμε τη στρατηγική που ακολουθούμε για τη διάσωση του ελληνικού φαρμακείου και το μέλλον του. ανέφερε ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΥΦΑΚ κ. Απόστολος Γενετζάκης στο DailyPharmaNews. «Πιστεύω ότι ήταν πολύ θετικό το γεγονός ότι ήρθε αρκετός κόσμος και ανταλλάξαμε απόψεις. Είναι επίσης σημαντικό ότι όλος αυτός ο κόσμος που δεν είχε σχέση με το συνεταιριστικό κίνημα άκουσε τις απόψεις ενός συνεταιρισμού που παίζει σημαντικό ρόλο στο χώρο.  Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας όμως αυτό είναι δύσκολο και ειδικά στην Ελλάδα που δεν υπάρχει συνεργατική αντίληψη, συνεργατική νοοτροπία στον κόσμο. Πιστεύουμε όμως ότι αυτή είναι η μόνη διέξοδος για το ελληνικό φαρμακείο. Να ξεπεράσει το “εγώ” του και να δει τα πράγματα συνεργατικά, συλλογικά, ομαδικά με στρατηγική πάντα».  

Την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας επισήμανε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης και ο κ. Δημήτρης Αλιμπέρτης, Γενικός Διευθυντής του ΣΥΦΑΚ.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Αλιμπέρτης έρχονται κάποιες πολύ μεγάλες αλλαγές οι οποίες θα επηρεάσουν άμεσα το φαρμακείο.  Και πάνω σε αυτό απευθυνόμενος προς τους παριστάμενους φαρμακοποιούς τόνισε τη σημασία της αλλαγής νοοτροπίας εκ μέρους του ίδιου του φαρμακοποιού προκειμένου να σταθεί όρθιος και να προχωρήσει στο νέο υπό διαμόρφωση περιβάλλον.  «Δεν φτάνει να σας δίνουμε κάποια παραπάνω ελλειπτικά φάρμακα, να σας εξυπηρετούμε καλά. Δεν σας λύνουμε έτσι το πρόβλημα. Εσείς πρέπει να κάνετε κάποιες άλλες κινήσεις. Πρέπει να κάνετε κάποια πράγματα μέσα στο φαρμακείο σας. Είναι πολύ σημαντικό να έρθει κάποιος καλός προμηθευτής και να σας βοηθήσει  αλλά είναι εξίσου σημαντικό να καταλάβετε ότι εάν δεν αλλάξετε και εάν δεν προσαρμοστείτε στις καινούργιες ανάγκες θα σας φάει ή το διπλανό μεγάλο φαρμακείο που θα ανοίξει και θα συμπεριφέρεται πολύ πιο μοντέρνα από εσάς ή το διαδίκτυο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αρχίσετε να συμπεριφέρεστε διαφορετικά στον πελάτη σας… Εμείς ως επιχείρηση αυτό που θέλουμε είναι να έχουμε υγιή φαρμακεία να συνεργαζόμαστε καθώς και εμείς από αυτό επιβιώνουμε. Ο συνεταιρισμός, η φαρμακαποθήκη δεν νοείται να υπάρχει εάν δεν υπάρχουν υγιή φαρμακεία. Που θα πουλάει; Στο άλλο δίκτυο, το ανταγωνιστικό;».

Μία από τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο φαρμακοποιός σήμερα είναι, όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, το διαδίκτυο. Μάλιστα όσο θα αυξάνεται ο κόσμος που είναι εξοικειωμένος με το διαδίκτυο και τις αγοροπωλησίες μέσω διαδικτύου τόσο ο τζίρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων θα μεγαλώνει. Η αντίδραση απέναντι σε αυτήν την τάση, σημείωσε ο κ. Αλιμπερτης δεν είναι να κάνει κάποιος eshop, κάτι άλλωστε που ούτε απλό είναι ούτε φθηνό ούτε και μία ασφαλής επένδυση. Αυτό που πρέπει να κάνει είναι να αντιμετωπίσει τον πελάτη του στο φαρμακείο με διαφορετικό τρόπο. Χρειάζεται να δει τα πράγματα μ’ ένα διαφορετικό μάτι και να είναι δεκτικός στις μεγάλες αλλαγές που έρχονται.

Η άποψη που διατυπώθηκε ήταν ότι απέναντι στα διαδικτυακά φαρμακεία ένα φυσικό φαρμακείο μπορεί να αντιπαρατεθεί με τη χρήση τεχνολογίας και διάφορες εφαρμογές. Το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές είναι on line δε σημαίνει ότι και ψωνίζουν on line. Μπορεί απλά να ενημερώνονται, να παίρνουν τιμές και τελικά να καταλήγουν στο φυσικό φαρμακείο.

Γενικότερα το μέλλον του ελληνικού φαρμακείου σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του ΣΥΦΑΚ περνά μέσα από την αλλαγή της νοοτροπίας των φαρμακοποιών. Χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Αλιμπέρτης ότι ο φαρμακοποιός δεν πρέπει να έχει πλέον στο μυαλό του ένα δεδομένο ποσοστό κέρδους αλλά να λειτουργεί ευέλικτα ανάλογα με τις περιστάσεις, όπως για παράδειγμα για προϊόντα που υπάρχουν και στα σούπερ μάρκετ.

Σημαντικές προκλήσεις που θα πρέπει να δουν στο εξής οι φαρμακοποιοί είναι το γεγονός ότι αλλάζει η κατάσταση στο φάρμακο τη βασική κατηγορία προϊόντων πάνω στην οποία μέχρι σήμερα στήριζε τις πωλήσεις του το φαρμακείο, αυξάνονται οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου αλλά και το ότι γίνεται όλο και πιο απαιτητικός ο πελάτης που έχει πλέον πολύ περισσότερες επιλογές.

Ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων, όπως είπε, είναι η επιστημοσύνη και η συνεχής κατάρτιση εκ μέρους του φαρμακοποιού προκειμένου να είναι σε θέση να δίνει τις καλύτερες δυνατές πληροφορίες και συμβουλές στον πελάτη. Ο φαρμακοποιός ωστόσο θα πρέπει να είναι πέρα από καλός επιστήμονας να είναι και καλός επιχειρηματίας, καλός μάνατζερ. Είναι εξίσου σημαντικά στοιχεία και τα δύο, σύμφωνα με τον κ. Αλιμπέρτη στην προσπάθεια για ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.  Ο σύγχρονος φαρμακοποιός θα πρέπει, όπως είπε, να αναγνωρίζει τις ανάγκες των πελατών του, να χειρίζεται σωστά το προσωπικό του, να χειρίζεται σωστά τις εταιρείες με τις οποίες συναλλάσσεται, να κάνει σωστές αγορές. Η σωστή επιλογή του προμηθευτή είναι πολύ κρίσιμο σημείο για την επιτυχημένη προσπάθεια ενός φαρμακείου, όπως και η διαχείριση του τρόπου λειτουργίας του φαρμακείου καθώς πλέον ο φαρμακοποιός δεν επιτρέπεται να λείπει από το φαρμακείο του και απλά να σκέφτεται ως λύση ότι μπορεί να το αφήνει στους βοηθούς του.

Στο δεύτερο κομμάτι της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η στρατηγική πάνω στην οποία κινείται ο ΣΥΦΑΚ και ο τρόπος που συνεργάζεται με τους συνεταίρους του φαρμακοποιούς με μία αναφορά στις υπηρεσίες που προσφέρει στη λογική της επιδίωξης του ΣΥΦΑΚ να φέρει νέο τζίρο στο φαρμακείο, νέες κατηγορίες προϊόντων και προσέλκυση νέων πελατών.   

Η παρουσίαση των υπηρεσιών του Ομίλου προς τα μέλη του και τους συνεργάτες του φαρμακοποιούς έγινε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποφευχθούν επί μέρους συγκρίσεις με τον ανταγωνισμό. Άλλωστε όπως είπε ο κ. Αλιμπέρτης ο ΣΥΦΑΚ έχει τη δική του φιλοσοφία και στρατηγική σε σχέση με άλλες φαρμακαποθήκες ή συνεταιρισμούς.

Μάλιστα ο κ. Αλιμπέρτης θέλοντας προφανώς να αναδείξει την επιτυχημένη μέχρι σήμερα πορεία του ΣΥΦΑΚ στην Κρήτη επισήμανε ότι το μέσο φαρμακείο στην Αθήνα δεν έχει καμία σχέση με το μέσο φαρμακείο στην Κρήτη με το φαρμακείο της Κρήτης βεβαίως να υπερτερεί σε αυτήν τη σύγκριση.