NEA

Προτάσεις για την διείσδυση των γενοσήμων και βιο-ομοειδών προκύπτουν από έκθεση της KPMG

Προτάσεις για την διείσδυση των γενοσήμων και βιο-ομοειδών προκύπτουν από έκθεση της KPMG

Από τη Μαρία Τσιλιμιγκάκη

 

Έκθεση της KPMG που εκπονήθηκε για λογαριασμό εταιριών παρασκευής γενοσήμων και βιο-ομοειδών φαρμάκων στην ΕΕ, καταλήγει σε συστάσεις ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη διείσδυση των φαρμάκων αυτών στα νοσοκομεία όλων των χωρών.

Όπως φάνηκε από την έρευνα, οι διάφορες χώρες της Ένωσης έχουν άλλες πολιτικές προμηθειών φαρμάκων. Για παράδειγμα στο Βέλγιο, έχει θεσπιστεί υποχρεωτική έκπτωση 7,5% από τον βιολογικό παράγοντα αναφοράς, αλλά οι εκπτώσεις υπερβαίνουν το 30% στις περισσότερες περιπτώσεις. Για τα βιο-oμοειδή, οι διαγωνισμοί γίνονται με ευθύνη των νοσοκομείων και διαφέρουν για τους ασθενείς που τώρα ξεκινούν θεραπεία σε σχέση με αυτούς που ήδη κάνουν λήψη.

Από τη μελέτη βγαίνει το συμπέρασμα ότι, σε ό,τι αφορά στο Βέλγιο, είναι θετική η ύπαρξη ποσοστώσεων για την συνταγογράφηση φθηνών φαρμάκων αλλά αυτό δεν ευνοεί πάντα τα γενόσημα και βιο-ομοειδή, καθώς μπορεί να υπάρχουν και πρωτότυπα πιο φθηνά.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι αυτό της Γαλλίας όπου γίνονται διαπραγματεύσεις για τις τιμές μεταξύ κυβέρνησης και Φαρμακευτικών εταιριών. Εκεί δίνονται προσφορές και τελικά προκύπτει ένας νικητής. Όταν το πρώτο βιο-ομοειδές παίρνει τιμή έχει έκπτωση της τάξεως του 30% από το προϊόν αναφοράς και καθορίζει την υψηλότερη τιμή. Η Γαλλία έχει στόχο να αυξήσει την διείσδυση των βιο-ομοειδών στα νοσοκομεία κατά 15% τα επόμενα 3 χρόνια.

Ας δούμε ποιες χώρες πάνες καλύτερα σε διείσδυση αυτών των φαρμάκων στις αγορές τους επωφελούμενες και της αναμενόμενης εξοικονόμησης στα συστήματα υγείας:

-Η Δανία 63%.

-Η Μεγάλη Βρετανία 45%.

-Η Γερμανία 40%.

-Η Γαλλία  30%.

-Το Βέλγιο και η Ελβετία 14%.

Ποιες είναι οι συστάσεις για να βελτιωθεί η κατάσταση:

1) Να καταργηθούν οι διαδικασίες χαμηλότερης προσφοράς και να αντικατασταθούν με ποιοτικά στοιχεία, όπως είναι ένα αξιόπιστο σύστημα εφοδιασμού.

2) Να υπάρξουν εκτιμήσεις όγκου για να διασφαλίσετε την προσφορά.

3) Να υπάρχουν πολλοί και όχι ένας νικητής σε κάθε διαγωνισμό ώστε να συμμετέχουν αρκετοί στην αγορά και να διασφαλίζεται έτσι ο επαρκής εφοδιασμός.

4) Μετά το πρώτο γενόσημο κάθε φαρμάκου να προωθηθεί ο ανταγωνισμός για να μπαίνουν κι άλλα στην αγορά.

5) Να απαιτούνται στις προσφορές πληροφορίες και διαδικασίες ψηφιοποίησης.

6) Να υπάρχουν εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την χρήση των φαρμάκων αυτών.

7) Να δημιουργούνται κίνητρα για μεγαλύτερη διείσδυση των βιο-ομοειδών με ειδικές συμφωνίες.

8) Να υπάρχει εθνικός σχεδιασμός με κατευθυντήριες οδηγίες για πέρασμα από παλαιά φάρμακα, σε νέα.

9) Να υπάρξουν μέθοδοι κατανομής των οφελών που επιτρέπουν την επανεπένδυσή τους στο σύστημα Υγείας.