ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Δραματική πτώση στις πωλήσεις των φαρμακείων

Δραματική πτώση στις πωλήσεις των φαρμακείων

Από το Γιώργο Σακκά

 

Όπως ήταν αναμενόμενο, ο κορονοϊός έπληξε τελικά και τον κλάδο της διακίνησης φαρμάκων και παραφαρμακευτικών προϊόντων. Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, αλλά και οι αυστηρές οδηγίες για τον τρόπο εξυπηρέτησης των πολιτών από τους φαρμακοποιούς, προκάλεσαν σημαντικές απώλειες στις πωλήσεις κατά την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου.  H εικόνα που διαμορφώθηκε ανέτρεψε την μέχρι πρόσφατα ιδιαίτερα καλή πορεία των πωλήσεων στο δίκτυο των ιδιωτικών φαρμακείων, η οποία είχε βέβαια «επιδοτηθεί» από την ανασφάλεια λόγω κορονοϊού.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα IQVIA Weekly Data, την εβδομάδα του Μαρτίου από 23/03 - 29/03, όλες οι προϊοντικές κατηγορίες που διακινούνται μέσω ιδιωτικών φαρμακείων παρουσίασαν ιδιαίτερα σημαντική μείωση σε πωλήσεις τεμαχίων σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα (16/03 – 22/03).

Ειδικότερα:

Φάρμακα: -35,8% (-4,07 εκατ. συσκευασίες)

Προϊόντα OTC: -50,1% (-2,1 εκατ. συσκευασίες)

Καλλυντικά: -21,7% (-174 χιλ. συσκευασίες)

Προϊόντα διατροφής: -25,6% (-21 χιλ. συσκευασίες)

Προϊόντα φροντίδας ασθενών:  -36,7% (-176 χιλ. συσκευασίες)

 Οι υποκατηγορίες που οδήγησαν αυτή την πτώση από εβδομάδα σε εβδομάδα είναι οι παρακάτω:

Στα Φάρμακα, η κατηγορία των Καρδιολογικών (C0) η οποία παρουσίασε μείωση κατά -26,4% (-624 χιλ. συσκευασίες)

Στα Προϊόντα OTC, τα Παυσίπονα (02) ήτοι μείωση κατά -61,4% (-1,3 εκατ. συσκευασίες)

Στα Καλλυντικά, τα προϊόντα Ομορφιάς (81, 82, 83) με μείωση κατά -30,2% (-86 χιλ. συσκευασίες)

Στα Προϊόντα διατροφής, η κατηγορία των Βρεφικών Τροφών όπου παρουσιάστηκε πτώση κατά -25,8% (-16 χιλ. συσκευασίες)

Στα Προϊόντα Φροντίδας ασθενών, η κατηγορία Ιατρικών / Χειρουργικών Βοηθημάτων με μείωση κατά -51,4% (-63 χιλ. συσκευασίες)

 Έντονη πτωτική τάση παρατηρείται και σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του Μαρτίου του 2019 (25/03 – 31/03) για όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων με εξαίρεση τα παυσίπονα λόγω και της φιλολογίας ότι θα υπήρχε έλλειψη σε αναλγητικά και αντιπυρετικά. Ειδικότερα:

Φάρμακα: -11,5% (-946 χιλ. συσκευασίες)

Προϊόντα OTC: +7,6% (+146 χιλ. συσκευασίες)

Καλλυντικά: -0,1% (-325 συσκευασίες)

Προϊόντα διατροφής: -21,3% (-16 χιλ συσκευασίες)

Προϊόντα φροντίδας ασθενών:  -19,3% (-73 χιλ. συσκευασίες)

 Ενδεικτικά, κάποιες από τις υποκατηγορίες που εντοπίζονται με τη μεγαλύτερη μεταβολή σε σχέση με το 2019 είναι:

Στα Φάρμακα, η κατηγορία των Καρδιολογικών (C0) η οποία μειώνεται κατά -10,6% (-205 χιλ. συσκευασίες)

Στα Προϊόντα OTC, τα Παυσίπονα  αυξάνονται κατά +16,5% (+117 χιλ. συσκευασίες)

Στα Καλλυντικά, τα προϊόντα Υγιεινής Χεριών αυξάνονται κατά +1,610% (+125 χιλ. συσκευασίες)

Στα Προϊόντα διατροφής, η κατηγορία των Βρεφικών Τροφών μειώνεται κατά -19,8% (-11 χιλ. συσκευασίες)

Στα Προϊόντα Φροντίδας ασθενών, οι επίδεσμοι / έμπλαστρα μειώνονται κατά -55,7% (-16 χιλ. συσκευασίες)

 Υπενθυμίζεται ότι τα Weekly Data της IQVIA, συλλέγονται από 2000 και πλέον φαρμακεία, σε όλη την Ελλάδα, και αποτυπώνουν την αγορά σε 70 περιοχές.