NEA

Voucher κατάρτισης επιστημόνων: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου...

Voucher κατάρτισης επιστημόνων: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου...

Από τη Μαρία Τσιλιμιγκάκη

 

Χθες ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι όλοι οι επιστήμονες θα λάβουν τα 600 ευρώ χωρίς να χρειαστεί να παρακολουθήσουν κάποιο… σεμινάριο. Και δεν θα λάβουν ούτε ευρώ – βέβαια- όσοι ετοιμάζονταν να «επιμορφώσουν» τους επιστήμονες που θα λάμβαναν μέρος στο πρόγραμμα. Με εντολή Κυριάκου Μητσοτάκη, τα χρήματα θα τα λάβουν απλά στους λογαριασμούς τους οι επιστήμονες ως βοήθεια για τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, όπως όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι λαμβάνουν τα 800 ευρώ, ενώ οι νοσοκομειακοί έλαβαν ένα δώρο Πάσχα (μισό μισθό).

Αλλά τι προηγήθηκε της απόφασης του Κυριάκου Μητσοτάκη που διαχώρισε  χθες την ήρα από το στάρι φέρνοντας σε όλους ανακούφιση;

Στις 03-04-2020 ο υπουργός Εργασίας,  Γ. Βρούτσης ανακοίνωσε ότι “υλοποιούμε το πρόγραμμα τηλε-κατάρτισης για τους 180.390 επιστήμονες και στο χρονοδιάγραμμα που είχαμε δεσμευτεί” και υπέγραψε την ίδια μέρα δημόσια πρόσκληση για το ειδικό πρόγραμμα τηλε-κατάρτισης με πιστοποίηση για τους πληττόμενους από τον κορωνοϊό, επιστημονικούς κλάδους της χώρας.

Η δράση αφορά έξι βασικούς επιστημονικούς κλάδους που είναι: Μηχανικοί κάθε ειδικότητας, οικονομολόγοι/λογιστές ανεξαρτήτως τάξεως, δικηγόροι (ασκούμενοι και συμβολαιογράφοι) ελεύθεροι επαγγελματίες ή με έμμισθη εντολή, ιατροί κάθε ειδικότητας, εκπαιδευτικοί και ερευνητές, όπως ορίζονται βάσει ΚΑΔ κύριας επιχειρηματικής δραστηριότητας από το υπουργείο Οικονομικών.

Συγκεκριμένα το πρόγραμμα αφορά 180.390 επιστήμονες - ελεύθερους επαγγελματίες και θα υλοποιηθεί με το σύστημα της επιταγής κατάρτισης, που περιλαμβάνει παρακολούθηση προγράμματος 100 διδακτικών ωρών και πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων από ειδικά διαπιστευμένους φορείς.

Οι επιστήμονες - δικαιούχοι του προγράμματος μπορούσαν να επιλέξουν ένα από τα 10 προσφερόμενα προγράμματα τα οποία ήταν:

  1. Προστασία προσωπικών δεδομένων (GDPR/DPO).
  2. Δημόσιοι Ηλεκτρονικοί Διαγωνισμοί.
  3. Ηλεκτρονικό Εμπόριο-Ηλεκτρονικές Συναλλαγές, με σύγχρονα λογισμικά και εργαλεία.
  4. Βασικές Ψηφιακές Δεξιότητες, σε λογισμικά της πλέον πρόσφατης έκδοσης.
  5. Σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές/ Ψηφιακή υπογραφή - Ψηφιακά πιστοποιητικά - Ψηφιακή ανταπόκριση με το δημόσιο/ Τηλεργασία & Τηλεδιάσκεψη.
  6. Τεχνικός προγραμματισμού έξυπνων κτιρίων (SMART BUILDINGS).
  7. Διαχείριση έργων (Financial Spreadsheets/ Xρηματοοικονομική χρήση/ Πρακτικές DEVOPS) & Διαδικτυακή Συνεργασία.
  8. Σύγχρονες εκπαιδευτικές τεχνικές σε ψηφιακό περιβάλλον.
  9. Μέτρα πρόληψης και ελέγχου λοιμώξεων που σχετίζονται με χώρους παροχής φροντίδας υγείας.
  10. Χρήση τεχνικών και εργαλείων προώθησης μέσα από τη χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Social Media Marketing), με σύγχρονα εργαλεία και mobile εφαρμογές.

Τις υπηρεσίες επιστημονικής τηλε-κατάρτισης μπορούν να παρέχουν όλα τα αδειοδοτημένα  από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ) επιπέδου 1 και 2.

Οι δικαιούχοι θα λάβουν επίδομα ύψους 600 ευρώ, το οποίο θα είναι αφορολόγητο, ακατάσχετο και μη συμψηφιστέο. Το επιστημονικό επίδομα θα καταβληθεί σε δύο δόσεις: 400 ευρώ, ως προκαταβολή, με την ενεργοποίηση της επιταγής, η οποία θα καταβάλλεται από την Μεγάλη Τρίτη 14 Απριλίου και μετά, ενώ με την ολοκλήρωση  του προγράμματος θα καταβάλλονται και τα υπόλοιπα 200 ευρώ. Η προθεσμία υποβολής ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα αρχίζει την Πέμπτη 9 Απριλίου και λήγει την Πέμπτη 20 Απριλίου. Αυτή ήταν η είδηση!

Και εξ αυτής προέκυψαν κάποια βασικά ερωτήματα:

  • Γιατί δίνεται αυτό το voucher και όχι χρήματα στους επαγγελματίες –δικαιούχους;
  • Τι έχουν να κερδίσουν τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης που ανέλαβαν τo πρόγραμμα; Πόσα και ποια είναι;
  • Από πού εξασφαλίστηκαν τα 600 ευρώ για τους 180.390 δικαιούχους;
  • Ποιοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα κατάρτισης;
  • Συμφωνούν οι επιστήμονες; Λειτουργεί το σύστημα;
  • Επί της ουσίας πρόκειται για κάποιου είδους κατάρτιση;

Απάντηση πρώτη

Αποφασίστηκε να δοθεί  voucher επιμόρφωσης και όχι χρήματα στο «χέρι» επειδή προκρίθηκε η λύση να βρεθούν από άλλες πηγές τα χρήματα και να μην επιβαρυνθεί και με αυτούς τους εργαζόμενους, ο προϋπολογισμός της χώρας. Κι έπρεπε λοιπόν να βρεθεί ένας έξυπνος τρόπος να αντληθούν χρήματα από το Κοινοτικό ταμείο με κάποια άλλη αφορμή- δικαιολογία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει άλλωστε τέτοια δυνατότητα αφού αποφάσισε έκτακτο πακέτο διευκολύνσεων με χρήση των πόρων του ΕΣΠΑ που το ονομάζει Coronavirus Response Investment Initiative (Plus) στο πλαίσιο του οποίου αφήνει ελεύθερη τη μεταφορά πόρων εντός του ΕΣΠΑ.

Απάντηση δεύτερη

Είχαν να κερδίσουν από 470 περίπου ευρώ ανά δικαιούχο. Δηλαδή θα μοιραστούν ένα κονδύλι που ξεπερνάει τα 80 εκατ. ευρώ πάντα από το ΕΣΠΑ. Αλλά κερδίζοντας αυτά τα χρήματα, ανοίγουν και το «δρόμο» για να πάρουν χρήματα και οι επιστήμονες που θα συμμετέχουν.

Απάντηση τρίτη

Πρόκειται για κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Αυτά πλήρωναν τόσο τα ΚΕΚ όσο και τους δικαιούχους οι οποίοι θα επέλεγαν να καταρτιστούν. Το ελληνικό κράτος δεν έβαζε ουσιαστικά «το χέρι στην τσέπη».

Απάντηση τέταρτη

Τα ΚΕΚ, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης κλπ, ανέρχονται σε 399 σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Βρούτση που σύστησε το Μητρώο Παρόχων. Ωστόσο, τα Ολοκληρωμένα Συστήματα Τηλε-κατάρτισης (ΟΣΤΚ) - αναφέρονται και ως «πλατφόρμες» - είναι μόλις επτά (7). Οι επτά θα παρείχαν την υποδομή στους άλλους παρόχους εισπράττοντας τα 200 από τα 470 ευρώ που θα έπαιρνε κάθε Κέντρο Κατάρτισης ανά καταρτιζόμενο. Στη Διαύγεια δεν αναφέρονται ονομαστικά αλλά δίνονται Links. Όπως μπορεί να διαπιστώσει κάποιος, δύο από τις πλατφόρμες ανήκουν στην ίδια εταιρία (MASTER AE), από μία εμφανίζεται να ανήκει στις εταιρίες AΠΟΨΗ ΕΕ και ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΕ ενώ για τρεις πλατφόρμες είναι δύσκολο να βρεθεί ο ιδιοκτήτης.

Απάντηση πέμπτη

Η απάντηση θα μπορούσε να είναι απλά «δεν λειτουργεί» και «όχι δεν συμφωνούσαν». Αλλά χάριν του ρεπορτάζ σας παραθέτουμε συγκεκριμένες απόψεις…

Και πρώτα από όλα ας μιλήσουμε για τις πολιτικές αντιδράσεις που πυροδοτήθηκαν.

Το θέμα έγινε αντικείμενο πολιτικών αντιπαραθέσεων στη Βουλή αλλά και στα «παράθυρα» των δελτίων ειδήσεων. Έχει διεξαχθεί μάλιστα και στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο μεταξύ των κ.κ. Μητσοτάκη και Τσίπρα.

Ειδησεογραφικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η απάντηση που έδωσε ο υπουργός Εργασίας για το θέμα και στην οποία ανέφερε: «…Επί της ουσίας, ο κ. Τσίπρας γνωρίζει ότι τα προγράμματα τηλεκατάρτισης, μέσω επιταγών κατάρτισης (voucher), έχουν θεσμοθετηθεί από το 2011 και χρησιμοποιούνται έκτοτε ως η διαφανέστερη μέθοδος, καθώς η επιλογή του παρόχου κατάρτισης γίνεται από τον ίδιο τον καταρτιζόμενο, επιτρέποντας στους ωφελούμενους εργαζόμενους ή ανέργους να επιλέξουν εκείνοι το αντίστοιχο πρόγραμμα… σε κάθε περίπτωση, τυχόν αστοχίες, ιδίως αναφορικά με μη επαρκή ΚΕΚ, θα αξιολογηθούν και θα διορθωθούν άμεσα».

«…όσο για την εμμονή του κ. Τσίπρα με τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους, δύο τινά υπάρχουν: είτε αγνοεί πλήρως ότι τα προγράμματα κατάρτισης των επιστημόνων και ελεύθερων επαγγελματιών υλοποιούνται με αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ, είτε σπεκουλάρει με το ύψος των διαθεσίμων στο Ταμείο του κράτους, για να δημιουργήσει ψεύτικες εντυπώσεις για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας. Μάλλον και τα δύο».

Από τα παραπάνω, έχει αξία να κρατήσουμε ότι η δυνατότητα με τα voucher είναι γνωστή από το 2011 και ότι οι όποιες δυσλειτουργίες, δεσμεύεται ο υπουργός, ότι θα διορθωθούν. Κι αυτό μένει να το δούμε!

Ως προς τις αντιδράσεις εκ μέρους των ωφελούμενων, αυτή είναι η άποψη των κεντρικών τους οργάνων όπως εκφράστηκε από τους προέδρους λίγες ώρες πριν ανακοινωθεί η απόφαση του πρωθυπουργού:

Ο πρόεδρος του ΠΙΣ, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, σχολίαζε στο dailypharmanews για το θέμα λίγες ώρες πριν την ανακοίνωση του κ. Μητσοτάκη:

«Είναι προφανές ότι πρόκειται για μια μεθόδευση με σκοπό να δοθεί ενίσχυση σε κάποιους κλάδους από κοινοτικά χρήματα και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αναμφίβολα τα ΚΕΚ δεν μπορούν να επιμορφώσουν αποφοίτους ανωτάτων σχολών. Η μόνη δήλωση που επιθυμώ να κάνω, είναι ότι το προσωπικό μου voucher θα διατεθεί υπέρ των συναδέλφων οι οποίοι νοσούν από covid-19 και θα καλέσω και τους υπόλοιπους γιατρούς να κάνουν το ίδιο».

Να διευκρινίσουμε το εξής: Ο πρόεδρος του ΠΙΣ αναφέρεται στην αδυναμία των ΚΕΚ να επιμορφώσουν τους γιατρούς διότι στο πρόγραμμα με αύξοντα αριθμό 9 που βλέπετε πιο πάνω στους τομείς επιμόρφωσης, γίνεται λόγος για «Μέτρα πρόληψης και ελέγχου λοιμώξεων που σχετίζονται με χώρους παροχής φροντίδας υγείας». Ποιος στα ΚΕΚ μπορεί να επιμορφώσει γιατρούς για αυτό το θέμα; Άλλοι γιατροί; Ποιας ειδικότητας; Διότι αυτήν την εποχή ποιος λοιμωξιολόγος έχει χρόνο αν συμμετέχει σε τέτοια project; Εδώ απαντάται λοιπόν  το 6ο ερώτημα σχετικά με το αν πρόκειται επί της ουσίας για επιμόρφωση.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Οδοντιάτρων, Αθανάσιος Δεβλιώτης, ο οποίος είχε από καιρό αντιδράσει προσωπικά και θεσμικά, σημείωνε μιλώντας μας επίσης λίγες ώρες πριν:

«Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση προσπάθησε να χρυσώσει το χάπι στους επιστήμονες με το voucher της τηλε-κατάρτησης η οποία θεωρώ ότι στήθηκε πολύ πρόχειρα και με ένα υποβαθμισμένο περιεχόμενο για επιστήμονες. Από την άλλη πλευρά είναι θετικό το ότι απορροφήθηκαν έστω και με τον τρόπο αυτό κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα χάνονταν. Περιμένω όμως, από τους ιδιοκτήτες των πλατφορμών που έστησαν ένα πάρτι «πλειοδοσία επί πτωμάτων» να συνδράμουν ουσιαστικά στην ενδυνάμωση του καταρρέοντος υγειονομικού συστήματος της χώρα μας. Περιμένω επίσης από την κυβέρνηση να εκδώσει υπουργική απόφαση για την χορήγηση της αποζημίωσης των 800 ευρώ στους συναδέλφους μου οδοντιάτρους οι οποίοι με οικονομική ζημία αλλά και κίνδυνο να νοσήσουν λόγω έλλειψης μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ), εξυπηρέτησαν τα επείγοντα περιστατικά αποφορτίζοντας τις δημόσιες δομές».

Να προσθέσουμε ότι ο κ. Δεβλιώτης είχε μεταξύ άλλων αποστείλει ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς στην οποία ανέφερε:

«Σας παρακαλώ θερμά να διαβάσετε τις προσωπικές μου θέσεις ως Πρόεδρος της ΕΟΟ, αφουγκραζόμενος τις ανησυχίες 13.500 συναδέλφων.

ΔΥΟ ΚΑΚΑ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΑ

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες οδοντίατροι είναι αυτοί που καλύπτουν τις ανάγκες του Ελληνικού λαού σε Οδοντιατρικές υπηρεσίες σε ποσοστό 95%, χωρίς καμία συμμετοχή του Ελληνικού κράτους στις δαπάνες της οδοντιατρικής περίθαλψης του, γεγονός που αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο και έχει οδηγήσει σε σοβαρή υποβάθμιση της οδοντοστοματικής υγείας των Ελλήνων πολιτών.

Ο οδοντικός πόνος είναι ένας από τους χειρότερους μετά τον πόνο τοκετού και του κολικού του νεφρού και η επείγουσα αντιμετώπιση του είναι καθήκον του κάθε Οδοντιάτρου, εφόσον είναι σε θέση να ασκήσει το λειτούργημα του με ασφάλεια και τηρώντας τα διεθνή πρωτόκολλα.

Έτσι μετά από απόφαση της Ε.Ο.Ο. τα ιδιωτικά Οδοντιατρεία παραμένουν μεν ανοικτά, εξυπηρετούν όμως μόνο εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις για τον λόγο του περιορισμού της διασποράς του ιού, καθώς ο ΠΟΥ κατατάσσει τα Οδοντιατρεία στο μέγιστο επίπεδο επικινδυνότητας για την εξάπλωση της επιδημίας.

Αυτό όμως σημαίνει ότι η κάθε επείγουσα περίπτωση έχει αρνητικό οικονομικό πρόσημο για τον Οδοντίατρο, γιατί κοστίζει πολλαπλάσια από ότι θα κόστιζε σε κανονικές συνθήκες άσκησης του λειτουργήματός, καθώς τα πάγια έξοδα του Οδοντιατρείου συνεχίζουν να τρέχουν, το κόστος μετακίνησης του Οδοντιάτρου είναι μεγάλο, και το κόστος των ελάχιστων πλέον αλλά απαραίτητων μέσων προστασίας τόσο του ασθενούς όσο και του προσωπικού και του Οδοντιάτρου έχει πολλαπλασιαστεί, επειδή η αγορά λειτουργεί με τον κανόνα προσφοράς και ζήτησης και σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει τα όρια της αισχροκέρδειας.

Αν λοιπόν τα ιδιωτικά Οδοντιατρεία κλείσουν λόγω οικονομικής κατάρρευσης, τότε αναγκαστικά ο μεγάλος όγκος των Οδοντιατρικών επειγόντων περιστατικών θα στραφεί στις ελάχιστες και υποστελεχωμένες Δημόσιες δομές, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο διασποράς της επιδημίας, γεγονός που θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα μη αναστρέψιμα και πολύ υψηλού κόστους.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε η πολιτεία να φροντίσει, ώστε γι αυτά τα ουκ ολίγα επείγοντα περιστατικά, τα ιδιωτικά Οδοντιατρεία να μπορέσουν να παραμείνουν ανοικτά και λειτουργικά, εξασφαλίζοντας επαρκή οικονομική ενίσχυση μέσω ειδικών και ρεαλιστικών επιδομάτων, ώστε να είναι δυνατόν να καλυφθούν τόσο τα λειτουργικά έξοδα των Οδοντιατρείων, όσο και τα έξοδα επιβίωσης των Οδοντιάτρων και των οικογενειών τους, που προκύπτουν λόγω έλλειψης αντικειμένου εργασίας (πλην των εκτάκτων περιστατικών) και μηδενισμού των εσόδων τους, καθώς και να εξασφαλίσει επάρκεια μέσων προστασίας (γάντια, ειδικές μάσκες, ολόσωμες και αδιάβροχες στολές, ειδικά γυαλιά προστασίας, απολυμαντικά υλικά, κ.α.) για την ασφαλή διαχείριση των επειγόντων περιστατικών.

Αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος η κατάσταση να ξεφύγει από τον έλεγχο της Ε.Ο.Ο. και των τοπικών Συλλόγων και

Α) Να κλείσουν τελείως τα Οδοντιατρεία και να υπερφορτωθούν οι Δημόσιες Δομές

Β) Σε περιπτώσεις απελπισίας και για λόγους επιβίωσης να παρέχονται Οδοντιατρικές υπηρεσίες και σε μη επείγοντα περιστατικά.

ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΥΟ ΚΑΚΑ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΑ Η ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΤΗΣ ΝΟΣΟΥ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ

Σε καταστάσεις πολέμου, όπως αυτή που βιώνουμε, το κράτος πρέπει να καλύπτει τα έξοδα επιβίωσης των πολιτών, όπως και της διατήρησης της κοινωνικής ειρήνης και συνοχής από τον προϋπολογισμό του, αυξάνοντας αναγκαστικά το δημόσιο χρέος του, χωρίς να υπολογίζει το κόστος και χωρίς να το μεταφέρει στους πολίτες, ώστε να αποφευχθούν εξελίξεις που θα κοστίσουν πολλαπλάσια.

Σας ευχαριστώ Αθανάσιος  Α. Δεβλιώτης

Πρόεδρος της Ε.Ο.Ο.».

Άμεση και αυστηρή ήταν και η αντίδραση των δικηγόρων από την ανακοίνωση του μέτρου με το voucher

Με  ανακοίνωσή του ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών είχε  «τρίξει τα δόντια» στην κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή, Σας παραθέτουμε τα πιο σημαντικά από εκτενείς ανακοινώσεις:

«Το ΔΣ του ΔΣΑ καταδικάζει με τον πιο εμφαντικό τρόπο την προκλητική υπαναχώρηση της Κυβέρνησης στο θέμα της χορήγησης του επιδόματος των 800 ευρώ… Είναι, άλλωστε, αναντίλεκτο ότι οι δικηγόροι δοκιμάζονται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο αυτοαπασχολουμένων από την πανδημία του κορονωϊού, καθώς εκ του νόμου έχει ανασταλεί η λειτουργία των δικαστηρίων, των υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων, οι δημόσιες υπηρεσίες υπολειτουργούν, οι δικαστικοί επιμελητές έχουν κηρύξει αποχή και έχει επιβληθεί απαγόρευση της κυκλοφορίας και των μετακινήσεων των πολιτών, που κατ’ αποτέλεσμα, δεν επιτρέπουν δικαστικές αλλά ούτε και εξώδικες εργασίες.

Υπό το φως των ανωτέρω, το ΔΣ του ΔΣΑ κάνει δεκτό το περιεχόμενο της από 25.3.2020 απόφασης της Συντονιστικής Επιτροπής των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος και το προτεινόμενο πλαίσιο δράσης.

Και παρέθεταν ολόκληρο διεκδικητικό πλαίσιο…