NEA

Οι αυξημένες λιανικές πωλήσεις αλκοόλ δεν αποτελούν λόγο για πανηγυρισμούς στον κλάδο των οινοπνευματωδών ποτών

Οι αυξημένες λιανικές πωλήσεις αλκοόλ δεν αποτελούν λόγο για πανηγυρισμούς στον κλάδο των οινοπνευματωδών ποτών

Όταν ο Λιονέλ Πλατό άρχισε να σκέφτεται πώς θα αντέξει την καραντίνα που επιβλήθηκε στο Βέλγιο λόγω του κορωνοϊού, ένα πράγμα ήταν αυτό που ήθελε να διασφαλίσει ότι είχε σε επάρκεια –αλκοόλ.

«Η πρώτη μου ανησυχία ήταν ότι δεν είχαμε αρκετή μπύρα και κρασί», δήλωσε ο Πλατό, που εργάζεται ως σύμβουλος στις Βρυξέλλες, «Δεν ανησυχούσα για χαρτί τουαλέτας, αλλά δεν ήθελα να βρεθώ κλεισμένος στο σπίτι χωρίς προμήθειες  σε αλκοόλ».

Οι αλματώδεις πωλήσεις μπύρας, κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών σε καταστήματα λιανικής υποδηλώνουν ότι αντίστοιχη τάση υιοθέτησαν καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Οι πωλήσεις στα βρετανικά καταστήματα αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν κατά ένα τρίτο τον Μάρτιο, ενώ στα αντίστοιχα καταστήματα στις ΗΠΑ σημείωσαν άλμα άνω του 50% μια εβδομάδα αφού η χώρα τέθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Όμως στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών, η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί λόγο για πανηγυρισμούς.

Η αύξηση στη ζήτηση καταγράφεται την ώρα που οι πωλήσεις σε μπαρ, κλαμπ και εστιατόρια έπεσαν στο μηδέν καθώς έκλεισαν λόγω του κορωνοϊού. Και ενώ οι χώρες αρχίζουν να χαλαρώσουν τους περιορισμούς, αυτές οι επιχειρήσεις είναι πιθανόν να είναι από τις τελευταίες που θα επαναλειτουργήσουν.

Εταιρίες μεταποίησης έχουν επίσης αντιμετωπίσει προβλήματα στη διανομή και σε ορισμένες χώρες έχει επιβληθεί ακόμα και απαγόρευση στις πωλήσεις καθώς οι αρχές φοβούνταν ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τις προσπάθειες κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Η βαθιά παγκόσμια οικονομική ύφεση αναμένεται επίσης να πλήξει τις καταναλωτικές δαπάνες, καθώς υπάρχουν ενδείξεις ότι οι καταναλωτές στρέφονται από ακριβές μάρκες σε φθηνότερες λύσεις και σε πολυσυσκευασίες.

ΧΩΡΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Στις ΗΠΑ, η κατανάλωση αλκοόλ σε μπαρ και εστιατόρια αντιστοιχεί περίπου στο 20% των πωλήσεων οινοπνευματωδών ποτών και στο 25% των πωλήσεων μπύρας, άρα η κατανάλωση εκτός των επιχειρήσεων εστίασης θα πρέπει να συνεχίσει να αυξάνεται κατά 25-30% για να αντισταθμίσει την κατάσταση. Και οι ενδείξεις είναι ότι αυτό έχει ήδη αρχίσει να επιβραδύνεται.

Ενώ οι πωλήσεις στα αμερικανικά καταστήματα οινοπνευματωδών ποτών αυξήθηκαν κατά ένα τέταρτο από τις αρχές Μαρτίου, ο ρυθμός αύξησης επιβραδύνθηκε στο 16% για την εβδομάδα έως τις 18 Απριλίου, σύμφωνα με την εταιρία ανάλυσης αγοράς Nielsen.

Στην Ευρώπη, τα μπαρ σε γενικές γραμμές αντιστοιχούν σε μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων αλκοόλ, το οποίο αυξάνεται σε 60% στην Ισπανία. Σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Βραζιλίας, καθώς και σε ό,τι αφορά την μπύρα στη Νιγηρία και την Αιθιοπία, τουλάχιστον το μισό της κατανάλωσης ποτών γίνεται σε μπαρ.

Ο Κέις Xαρτ, διευθύνων σύμβουλος της δανέζικης ζυθοποιίας Carlsberg , δήλωσε στο Reuters ότι στην Ευρώπη οι λιανικές πωλήσεις άρχισαν ήδη να επιστρέφουν στα κανονικά τους επίπεδα ύστερα από τις αρχικές μαζικές αγορές.

Η ολλανδική ανταγωνίστριά της Heineken είπε ότι στις περισσότερες χώρες απαγορεύθηκαν οι κοινωνικές εκδηλώσεις για τις οποίες οι καταναλωτές συνηθίζουν να προμηθεύονται οινοπνευματώδη ποτά.

«Η μπύρα είναι για κοινωνικές περιστάσεις και αυτές οι περιστάσεις για κατανάλωση έχουν απλά χαθεί», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Ζαν-Φρανσουά βαν Μποξμίρ τον περασμένο μήνα, αφού η εταιρία ανακοίνωσε μείωση του όγκου πωλήσεων μπύρας κατά ένα τρίτο στην Ιταλία και ένα τέταρτο στην Ισπανία τον Μάρτιο.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ

Τα lockdowns προκάλεσαν και άλλα προβλήματα για τις εταιρίες παραγωγής οινοπνευματωδών ποτών. Αναγκάστηκαν να αναστείλουν την παραγωγή τους σε χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, η Μαλαισία, και το Μεξικό, όπου την περασμένη εβδομάδα τα αποθέματα μπύρας έφθαναν για μόνο 10 ημέρες.

Οι δραστικοί περιορισμοί στα ταξίδια είχαν ως αποτέλεσμα να κλείσουν τα καταστήματα αφορολογήτων ειδών, κάτι που αποτελεί ιδιαίτερη ανησυχία για τις εταιρίες οινοπνευματωδών ποτών.

Η Pernod Ricard, που παράγει τη βότκα Absolut και το ουίσκι Jameson, προέβλεψε μείωση 80% στις δραστηριότητες που αφορούν τις λιανικές πωλήσεις σε ταξιδιώτες από τον Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο.

Στην Ινδία, τη μεγαλύτερη αγορά ουίσκι στον κόσμο, τα περισσότερα καταστήματα οινοπνευματωδών ποτών αναγκάστηκαν να κλείσουν στο πλαίσιο του πανεθνικού lockdown. Η Νότια Αφρική απαγόρευσε όλες τις πωλήσεις αλκοόλ για περισσότερο από ένα μήνα.

Καθώς οι περιορισμοί αρχίζουν να χαλαρώνουν, δεν είναι σαφές πόσο γρήγορα οι καταναλωτές θα επιστρέψουν στις παλιές τους συνήθειες.

Ο Μανίτ Παρίκ, επικεφαλής εταιρίας τεχνολογίας για την εκμάθηση αγγλικών στο Μπανγκαλόρ, δήλωσε ότι τον ενόχλησε πολύ που δεν μπορούσε να πιει ένα ποτό κατά τη διάρκεια του lockdown, αλλά είπε ότι φοβάται να πάει σε καταστήματα οινοπνευματωδών ποτών καθώς σε αυτά που άνοιξαν και πάλι δημιουργήθηκαν μεγάλες ουρές. Η Σαμάνθα Γκουλ , που εργάζεται στον ασφαλιστικό κλάδο και διαμένει στη Νέα Υόρκη, είπε ότι άρχισε να πίνει περισσότερη βότκα από μπύρα και ότι καταναλώνει περισσότερο αλκοόλ όσο μένει σπίτι, αν και η συνήθειά της αυτή αρχίζει να αλλάζει.

Ο Σπύρος Μαλανδράκης, επικεφαλής έρευνας για τα οινοπνευματώδη ποτά στη Euromonitor International, πιστεύει ότι δεν θα υπάρξει αύξηση στη ζήτηση καθώς το  lockdown χαλαρώνει σταδιακά, με κάποια μπαρ να χρεοκοπούν, τις κοινωνικές αποστάσεις να περιορίζουν την κίνηση και κάποιους πελάτες να φοβούνται να βγουν έξω.

ΚΡΑΣΙ ΣΕ ΧΑΡΤΙΝΑ ΚΟΥΤΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ

Ο ίδιος πιστεύει επίσης ότι η κρίση θα σημάνει το τέλος, ή τουλάχιστον την αναστολή, μια τάσης που επικράτησε στον κλάδο τις τελευταίες δύο εβδομάδες – να πειστούν οι καταναλωτές να δαπανούν περισσότερα σε ακριβότερες μάρκες.

Στην παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-2009, οι καταναλωτές στράφηκαν σε φθηνότερα προϊόντα. Και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι  το πλήγμα στις θέσεις εργασίας και τις οικονομίες από την πανδημία του κορωνοϊού –τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα— θα είναι πολύ μεγαλύτερο.

Η κατανάλωση κρασιού στην Ευρώπη αναμένεται να μειωθεί κατά 8% φέτος, με το πλήγμα να είναι μεγαλύτερο για αφρώδεις και πεπαλαιωμένους οίνους, σύμφωνα με την Κομισιόν.

Στη μπύρα, η εταιρία μάρκετινγκ InMarket λέει ότι η οικονομική Busch Light της  AB InBev καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση σε πωλήσεις από τις αρχές Μαρτίου.

Στην Ευρώπη, η Carlsberg βλέπει τους καταναλωτές να στρέφονται προς τις πολυσυσκευασίες, με τη βελγική αλυσίδα σουπερ μάρκετ Delhaize να ανακοινώνει ότι η μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις αλκοόλ καταγράφεται στο κρασί σε μεγάλες χάρτινες συσκευασίες.

Πολλοί μικρότεροι παίκτες, ιδιαίτερα οι μικροζυθιοποιίες που κάποτε ευημερούσαν, πλήττονται σημαντικά.  Πέρυσι, ο αριθμός των ζυθοποιιών στην Ευρώπη ξεπέρασε τις 10.000. Ο Πιερ-Ολιβιέ Μπεργκερόν, γενικός γραμματέας της Brewers of Europe, προβλέπει ότι η ευρωπαϊκή αγορά θα μειωθεί κατά το ένα τρίτο. «Κάποιοι παίκτες δεν έχουν καθόλου κανάλια για τη λιανική πώληση», δήλωσε. «Υπάρχουν άνθρωποι που πολύ απλά δεν θα επιβιώσουν». _ ΤΦ