NEA

Άνοιγμα δημοτικών σχολείων: Τα υπέρ και τα κατά - Πού γέρνει η ζυγαριά

Άνοιγμα δημοτικών σχολείων: Τα υπέρ και τα κατά - Πού γέρνει η ζυγαριά

Μεγάλο μέρος της χτεσινής ενημέρωσης (19ης Μαΐου) από το υπουργείο Υγείας, κατέλαβε η παρουσίαση και ανάλυση των επιστημονικών δεδομένων και των τοποθετήσεων της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων για το άνοιγμα και των Δημοτικών σχολείων τις προσεχείς ημέρες, με τον εκπρόσωπο του υπουργείου για το νέο κορωνοϊό, καθηγητή κ. Τσιόδρα να παίρνει σαφή θέση υπέρ της επιστροφής και των μικρών μαθητών στις τάξεις τους, μία θέση υπέρ της οποίας παρέθεσε αρκετά επιχειρήματα.

 

Από τη Ρούλα Σκουρογιάννη

 «Τα περισσότερα επιστημονικά δεδομένα φαίνεται να δείχνουν πως υπήρξε κάποιο επιδημιολογικό όφελος από τη διακοπή της λειτουργίας των σχολείων κατά τη διάρκεια του απαγορευτικού, με την ελαχιστοποίηση της μετάδοσης μεταξύ παιδιών, των οικογενειών τους και των δασκάλων τους», επεσήμανε ο κ. Τσιόδρας, προσθέτοντας ότι πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ξεκινήσει την επιστροφή των παιδιών με φυσική παρουσία στη σχολική τάξη.
Αναφέρθηκε, ακόμα, στην αγωνία πολλών γονιών που επικαλούμενοι λόγους ασφαλείας, δε θέλουν να στείλουν τα μικρά παιδιά στο σχολείο, αλλά και στην άλλη μεριά, στους γονείς εκείνους που δεν μπορούν να υποστηρίξουν οιαδήποτε εκπαιδευτική διδασκαλία στο σπίτι, ούτε μπορούν να επιστρέψουν στην εργασία τους όσο τα σχολεία είναι κλειστά.

«Η παρουσία του ιού δεν μπορεί να σταματήσει τη ζωή και ζωτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με αυτή»

Αν και υπάρχουν πολλά επιστημονικά επιχειρήματα υπέρ του να επιστρέψουν τα μικρά παιδιά στο σχολείο, δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που να προσφέρουν απόλυτη εγγύηση ότι η επιστροφή στο σχολείο είναι τελείως ασφαλής και πως κανένα παιδί δεν διατρέχει κίνδυνο, σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Τσιόδρας.

 Επισκοπώντας τα μέχρι σήμερα δεδομένα για τη σοβαρή νόσηση των μικρών παιδιών, ο καθηγητής κατέληξε στο συμπέρασμα, «πως είναι πολύ σπάνια, είναι πάρα πολύ μικρή η πιθανότητά της» και συνέχισε: «Και όσον αφορά εμάς σαν επιστήμονες και επιστημονική Επιτροπή, θεωρώ πως δε θα πρέπει να υπερτονίζουμε την αρνητική πλευρά των επιστημονικών δεδομένων».

 Παραδέχτηκε ότι «ακούγονται διαφορετικές τοποθετήσεις, ακόμα και από επιστημονικούς κύκλους, που μπερδεύουν ακόμα περισσότερο τους ανθρώπους» και ότι κάποια από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται θα μπορούσαν να αφορούν και άλλες κοινές ιώσεις κάθε χειμώνα.

 Επιχειρήματα υπέρ του ανοίγματος των σχολείων

 

Πρώτον, υπάρχει μια κρυφή ανισότητα στη μάθηση και την εκπαίδευση (έχει δειχθεί με σχολικές έρευνες) για τα παιδιά που ανήκουν σε πιο φτωχές οικογένειες, η οποία ενισχύεται σε περιόδους παύσης λειτουργίας των σχολείων, ακόμα και στις καλοκαιρινές διακοπές.

Δεύτερον, υπάρχει σαφώς ένα κόστος σε χαμένη εκπαιδευτική διαδικασία, σε χαμένη γνώση. Σε μελέτες του εξωτερικού, η πλειονότητα των παιδιών είτε δεν είχε καλή πρόσβαση, είτε δεν παρακολουθούσε πλήρως τα διαδικτυακά μαθήματα.

Τρίτον, αναγνωρίζονται όλο και περισσότερο σημαντικές επιπτώσεις του απαγορευτικού στην πνευματική και ψυχική υγεία των παιδιών, με εμφάνιση άγχους, απομόνωσης, φαινόμενα όπως ο εθισμός στο διαδίκτυο, κυρίως λόγω της απομάκρυνσης από τα σχολεία και το φιλικό τους καθημερινό περιβάλλον.

Τέταρτον, υπάρχουν οικονομικοί λόγοι που αφορούν τους γονείς και την κοινωνία.

Η UNICEF σε πρόσφατες δηλώσεις της σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων, συνέστησε να συνεξετάζουν οι αρχές, η πολιτική ηγεσία, τα οφέλη και τους κινδύνους στην εκπαίδευση, στη Δημόσια Υγεία, τις επιπτώσεις σε κοινωνικο-οικονομικά μεγέθη, χρησιμοποιώντας τα καλύτερα διαθέσιμα δεδομένα.

 

Γνώμονας το συμφέρον του κάθε παιδιού και του οικογενειακού του περιβάλλοντος

 

Στο κρίσιμο ερώτημα, για ένα παιδί που ανήκει σε μια ευπαθή ομάδα, ένα παιδί που μένει με τη γιαγιά ή τον παππού ή κάποια άλλη ευπαθή ομάδα στο σπίτι, ένα παιδί που ζει σε ένα σπίτι που συστεγάζονται πολλές γενιές μαζί, είναι σημαντικό για την υγεία του, την υγεία τους, να μην πάει στο σχολείο αυτή τη στιγμή.

Το κόστος της μη παρακολούθησης θα είναι πάντα υψηλότερο για ένα παιδί που έχει λιγότερες ευκαιρίες πρόσβασης στην μάθηση, για ένα παιδί που ζει, ενδεχομένως, σε ένα δύσκολο οικογενειακό περιβάλλον.

 

Τι κάνει το παιδί που δε θα πάει σχολείο;

«Αν είναι σπίτι σε απομόνωση, σαφώς και είναι ασφαλέστερο από το να εκτεθεί στο νέο ιό με την επαφή του με τον έξω κόσμο, με τα άλλα παιδιά. Αν, όμως, ένα παιδί βγαίνει για να παίξει σε μια γειτονιά και στις πλατείες εκτίθεται σε επαφή ούτως ή άλλως και μάλιστα σε ένα περιβάλλον που είναι μη ελεγχόμενο, όπου δεν είναι και σίγουρο ότι τηρούνται τα μέτρα», τόνισε ο κ. Τσιόδρας.

 

Είμαστε έτοιμοι να κρατήσουμε τα παιδιά μας σε απομόνωση;

«Κανείς δεν μπορεί να αποδείξει αυτή την στιγμή πως οι κίνδυνοι είναι περισσότεροι από το όφελος των παιδιών που επανέρχονται στη σχολική διαδικασία. Βέβαια, κάτι που λειτουργεί καλά για ένα παιδί, μπορεί να μην λειτουργεί καλά για ένα άλλο».

 

Ποια είναι  η καταλληλότερη στρατηγική, όταν μάλιστα δεν έχουμε όλα τα δεδομένα;

«Φαίνεται πως δεν υπάρχει, ούτε και είναι απαραίτητη μια εγγύηση 100% για την επιστροφή των παιδιών στις τάξεις. Για τα νηπιαγωγεία και τους παιδικούς σταθμούς είναι ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα. Εκεί είναι σαφές πως δεν είναι πρακτικά εφικτή η διατήρηση της απόστασης και εκεί υπάρχουν άλλοι κανόνες. Υγιεινή των χεριών, να μην φέρνουν τα παιδιά παιχνίδια από το σπίτι, να γίνονται περισσότερες δραστηριότητες σε υπαίθριους χώρους, να χωρίζονται τα παιδιά σε μικρές ομάδες, να απαγορεύεται η είσοδος των γονέων στο κτήριο ή και να διατηρούνται αποστάσεις μεταξύ των γονέων στις θύρες του σχολείου, είναι κάποια από τα μέτρα που προτείνουν διεθνείς οργανισμοί».

 

Το άνοιγμα των σχολείων για τα μικρά παιδιά παραμένει ένα σύνθετο δίλημμα

Υπάρχουν αρκετά υπέρ και κάποιοι ενδοιασμοί. Από την άλλη, η δεδομένη χρονική στιγμή  μοιάζει η καταλληλότερη για να επιστρέψουν τα περισσότερα παιδιά υπό προϋποθέσεις στην κανονικότητα που του στερήσαμε.
«Κατά τη γνώμη μου, τα οφέλη είναι  περισσότερα από τους κινδύνους και όσο περνάει ο καιρός, το κοινωνικό κόστος στο να κρατά κανείς τα σχολεία κλειστά, θα μεγεθύνεται».

 

Μπορούν να επιστρέψουν στα Δημοτικά τα παιδιά με κανόνες υγιεινής

 Ο κ. Τσιόδρας ενημέρωσε ότι η Επιτροπή έχει εισηγηθεί για το άνοιγμα των Δημοτικών Σχολείων την 1η Ιουνίου. «Κοιτάξτε, όπως έχω ξαναπεί εμείς εκφράζουμε μια εισήγηση προς την Πολιτεία η οποία παίρνει τις τελικές αποφάσεις. Και η εισήγησή μας βασίζεται κυρίως σε κανόνες με τους οποίους μπορεί κανείς να επανέλθει στην κανονικότητα, δηλαδή αυτό που λέμε τα μέτρα υγιεινής, της τήρησης της απόστασης και έχει πολύ μεγάλη σημασία να γίνει κατανοητό αυτό». 
«Η αλήθεια είναι πως τελικά ό,τι και να εισηγηθεί η επιστημονική μας Επιτροπή, ό,τι και να αποφασίσει η Πολιτεία, την καλύτερη απόφαση για τα παιδιά τους, θα την πάρουν στο οικογενειακό περιβάλλον οι δικοί τους άνθρωποι, οι οικείοι τους, με γνώμονα τι είναι το καλύτερο για το παιδί τους, τι συμφέρει το παιδί τους πιο πολύ αυτή τη στιγμή».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ο κίνδυνος παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Αρχικά, αποτελέσματα από ορολογικούς ελέγχους με αντισώματα, δείχνουν στην καλύτερη ποσοστά 20% σε κάποιες μεμονωμένες γεωγραφικές περιοχές χωρών με μεγάλη εξάπλωση της νόσου, ενώ στις περισσότερες  χώρες του κόσμου έχει μολυνθεί λιγότερο από 10% του πληθυσμού.

Ο δρόμος μας προς την επιστροφή θα συνεχιστεί με προσοχή, με έλεγχο, με τα καλύτερα διαθέσιμα επιστημονικά κριτήρια, χωρίς έμφαση στις αβεβαιότητες.