NEA

Η αναγκαιότητα αυστηρής τήρησης των μέτρων προφύλαξης στο σχολικό περιβάλλον - Το παράδειγμα του Ισραήλ

Η αναγκαιότητα αυστηρής τήρησης των μέτρων προφύλαξης στο σχολικό περιβάλλον - Το παράδειγμα του Ισραήλ

Κατά τη διάρκεια του αρχικού επιδημικού κύματος της λοίμωξης COVID-19 το κλείσιμο των σχολείων αποτέλεσε συχνό μέτρο αποτροπής της εξάπλωσης του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2 σε πολλές χώρες παγκοσμίως.

Κατά την ύφεση του επιδημικού κύματος, η επάνοδος στην κανονικότητα συμπεριέλαβε και το άνοιγμα των σχολείων, το οποίο συνοδεύτηκε από οδηγίες για καθημερινή αναφορά της υγείας των μαθητών, τήρηση μέτρων ατομικής υγιεινής, εφαρμογή μασκών προσώπου, μέτρα φυσικής απομάκρυνσης και μείωση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των μαθητών διαφορετικών αιθουσών.

Στην περίπτωση του Ισραήλ, το άνοιγμα των σχολείων πραγματοποιήθηκε στις 17 Μαΐου 2020. Δέκα ημέρες μετά το άνοιγμα των σχολείων, σημειώθηκε η πρώτη μεγάλη συρροή κρουσμάτων σε λύκειο του Ισραήλ.
Το συγκεκριμένο λύκειο περιλαμβάνει 1190 μαθητές ηλικίας 12-18 ετών και 162 καθηγητές και λοιπό προσωπικό. Το σχολείο άνοιξε μετά από 2 μήνες διακοπή λόγω της εξελισσόμενης επιδημίας COVID-19. Ωστόσο, κατά το τριήμερο 19-21 Μαΐου 2020 το υπουργείο Υγείας του Ισραήλ έκανε προαιρετική τη χρήση μασκών προσώπου στους μαθητές λόγω καύσωνα. Τα δύο πρώτα κρούσματα δηλώθηκαν στις 26 και 27 Μαΐου, αντίστοιχα. Δεν παρατηρήθηκε επιδημιολογική συσχέτιση μεταξύ των δύο πρώτων κρουσμάτων. Ωστόσο, και οι δύο μαθητές ανέφεραν ήπια συμπτώματα που σχετίζονται με λοίμωξη COVID-19 όπως ανοσμία, αγευσία, πυρετό και πονοκέφαλο κατά το τριήμερο 19-21 Μαΐου. Γι’ αυτό το λόγο, κρίθηκε αναγκαίος ο έλεγχος ολόκληρης της σχολικής κοινότητας, που ανέδειξε ότι 153 μαθητές (13.2%) και 25 μέλη του προσωπικού (16.6%) είχαν λοίμωξη COVID-19. Το 43% (66/153) των μαθητών και το 76% (19/25) του προσωπικού ανέφεραν συμπτώματα σχετιζόμενα με λοίμωξη COVID-19, όπως βήχας, πυρετός, πονοκέφαλος, φαρυγγαλγία και μυαλγίες. Κανένας εξ’ αυτών δε χρειάστηκε νοσηλεία.  

Συνολικά, ο ιός ανιχνεύτηκε σε περίπου 260 άτομα συμπεριλαμβανομένων των μαθητών, του προσωπικού καθώς και συγγενών και φίλων αυτών.
Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι τα μέτρα φυσικής απόστασης μεταξύ μαθητών και μαθητών-καθηγητών δεν ήταν δυνατό να τηρηθούν μέσα στις τάξεις του συγκεκριμένου σχολείου. Επιπλέον, το σύστημα κλιματισμού λειτουργούσε διαρκώς σε κάθε τάξη ξεχωριστά κατά τη διάρκεια του καύσωνα.

Συμπερασματικά, το συγκεκριμένο παράδειγμα υπογραμμίζει την αναγκαιότητα αυστηρής τήρησης των μέτρων ατομικής υγιεινής και σωματικής απομάκρυνσης στο σχολικό περιβάλλον, ώστε να προληφθεί η εξάπλωση του SARS-CoV-2 από ένα θετικό κρούσμα. Ενημέρωση, εκπαίδευση και συνεχής επαγρύπνηση είναι αναγκαία ώστε να εντοπίζονται έγκαιρα τα ύποπτα κρούσματα και να απομονώνονται.
Επιπλέον, θα πρέπει να αποφεύγεται η ανακύκλωση του αέρα από τα συστήματα κλιματισμού, σύμφωνα και με τις οδηγίες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων.

 

*Οι Ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ιωάννης Ντάνασης, Μαρία Γαβριατοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ), συνοψίζουν αυτά τα δεδομένα.