ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

ΦΣΘ για θέμα Courier: Για ποια φάρμακα μιλάμε, όταν και στα απλά δέματα υπάρχουν πολυήμερες καθυστερήσεις;

ΦΣΘ για θέμα Courier: Για ποια φάρμακα μιλάμε, όταν και στα απλά δέματα υπάρχουν πολυήμερες καθυστερήσεις;

Με ένα ξεκάθαρο «Όχι στη διανομή φαρμάκων μέσω εταιρειών ταχυμεταφοράς» ο δεύτερος μεγαλύτερος Φαρμακευτικός Σύλλογος της χώρας είναι ο πρώτος που παίρνει επίσημα θέση με ανακοίνωσή του από πλευράς φαρμακοποιών της κοινότητας απέναντι σε αυτό το σοβαρό ζήτημα.

 

 

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Μετά την αντίδραση της Ομοσπονδίας Συνεταιρισμών Φαρμακοποιών Ελλάδας (ΟΣΦΕ) και του Πανελλήνιου Συλλόγου Φαρμακαποθηκαρίων (ΠΣΦ)  που στράφηκαν με κοινή εξώδικη διαμαρτυρία τους προς τον ΕΟΠΥΥ και γνωστή μεγάλη εταιρεία ταχυμεταφορών για το ότι πρόσφατα μέσω «καταχωρήσεων – διαφημίσεων στον τύπο από την εταιρεία courier παρουσιάστηκε πρόγραμμα για την κατ’ οίκον παράδοση φαρμάκων απευθείας στους ασθενείς από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, σε υλοποίηση σχετικής συνεργασίας των δύο πλευρών (δες εδώ και εδώ), έρχεται ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ) να δείξει με επίσημη ανακοίνωσή του και την αντίδραση των φαρμακοποιών της κοινότητας στη διανομή φαρμάκων μέσω εταιρειών ταχυμεταφοράς.

Η ανακοίνωση του ΦΣ Θεσσαλονίκης αναφέρει τα εξής:

 

«Την έντονη αντίθεσή του στη διανομή φαρμάκων μέσω εταιρειών ταχυμεταφοράς εκφράζει ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ), με αφορμή την ανακοίνωση ότι εγκαινιάζεται αυτός ο τρόπος διανομής φαρμάκων (Φάρμακα Υψηλού Κόστους) από τον ΕΟΠΥΥ προς τους ασφαλισμένους.

Όπως επισημαίνει ο ΦΣΘ, τα φάρμακα είναι ευπαθή προϊόντα που χορηγούνται δια χειρός φαρμακοποιού βάσει Νόμου. Επιπλέον υπόκεινται σε ειδικές συνθήκες μεταφοράς, φύλαξης και διάθεσης με στόχο την ασφάλεια των ασθενών και τα μοναδικά εχέγγυα για την τήρηση αυτών των κανόνων είναι οι φαρμακοποιοί και ο χώρος του φαρμακείου.

Η αδυναμία εξυπηρέτησης των πολιτών από τις εταιρείες ταχυμεταφορών το τελευταίο χρονικό διάστημα εξαιτίας της απρόβλεπτης αύξησης των αποστολών, έχει γίνει εμφανής σε όλους μας. Πιο συγκεκριμένα, είναι καθημερινό πλέον φαινόμενο οι πολυήμερες καθυστερήσεις αποστολών και διανομών, ενώ έχουν εκδοθεί και ανακοινώσεις με τις οποίες πληροφορούμαστε την αδυναμία εξυπηρέτησης για νέες αποστολές. Μάρτυρες αυτής της κατάστασης έχουμε γίνει και οι φαρμακοποιοί της πόλης μας που προτιμήσαμε τις εταιρείες ταχυμεταφορών για την αποστολή των συνταγών μας στο Σύλλογο και παρόλο που πέρασε η προθεσμία υποβολής, αυτές ακόμη δεν έχουν παραδοθεί! Τέτοιες καθυστερήσεις, όμως, είναι απαγορευτικές όταν πρόκειται για φάρμακα από τα οποία εξαρτάται η θεραπεία των ασθενών.

Σε καμία περίπτωση δεν δύναται μία εταιρεία ταχυμεταφοράς να αντικαταστήσει ή να παρακάμψει το ρόλο του φαρμακοποιού, ο οποίος είναι ο άνθρωπος της πρώτης γραμμής στην επικοινωνία με τους πολίτες και φροντίζει για κάθε ασθενή να λάβει το φάρμακο που χρειάζεται, τη στιγμή που το χρειάζεται, διασφαλίζοντας τις συνθήκες αποθήκευσης και διάθεσής του.

Οι φαρμακοποιοί, επιτελώντας τον κοινωνικό ρόλο τους, στηρίζουν έμπρακτα τους ασθενείς με σοβαρές παθήσεις, καθώς συνεργάζονται με τον ΕΟΠΥΥ και διαθέτουν τα αναγκαία φάρμακα γλιτώνοντας τους από την ταλαιπωρία και την πολύωρη αναμονή σε ουρές.

Ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης παραμένει πιστός στη διάθεση όλων των φαρμάκων από τον φυσικό χώρο τους, που είναι το φαρμακείο και ζητεί την κατάργηση της υπηρεσίας διανομής φαρμάκων από εταιρεία κούριερ ή οποιοδήποτε άλλο κανάλι.

 

Ιστορία που σέρνεται εδώ και δύο χρόνια

 

Αξίζει εδώ να σημειωθεί πάντως πως το θέμα αυτό, παρόλο που βγαίνει τώρα στη δημοσιότητα, έχει πίσω του μία ιστορία περίπου δύο ετών και αυτό έχει τη σημασία του.

Σημαντικό στέλεχος της αγοράς από το χώρο του χονδρεμπορίου φαρμάκων ανέφερε στο DailyPharmaNews ότι, ενώ υπήρχε μία πληροφόρηση πως κάτι κινείται, κανείς δεν είχε δώσει σημασία τότε. «Είχε περάσει στο “ντούκου”» ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας πάντως ότι αυτό ενδεχομένως να έγινε λόγω του γεγονότος ότι η διακίνηση φαρμάκων δεν είναι το πιο απλό και εύκολο πράγμα για να γίνει σωστά. «Υπάρχει μία διαφορά μεταξύ της εταιρείας… (σ.σ. ανέφερε το όνομά της) και των φαρμακαποθηκών: Το ότι η κάθε φαρμακαποθήκη έχει ένα στέλεχος που είναι φαρμακοποιός ο οποίος ελέγχει και παρακολουθεί όλες αυτές τις διαδικασίες για το εάν διασφαλίζονται τα φάρμακα, η εταιρεία Χ δεν νομίζω ότι προσέλαβε φαρμακοποιούς στις αποθήκες της για να διασφαλίζουν αυτούς τους όρους. Η φαρμακαποθήκη είναι μία εταιρεία logistics, εάν το δει κάποιος έτσι, τεχνικά. Η εταιρεία Χ όμως είναι αναγκασμένη από τον νόμο να έχει προσλάβει υπεύθυνο φαρμακοποιό ο οποίος παρακολουθεί, στήνει, ελέγχει όλες αυτές τις διαδικασίες που έχουν να κάνουν με τη διασφάλιση των συνθηκών των φαρμάκων. Και έρχεται κάθε μέρα, δεν έρχεται μία φορά στις 15 μέρες να ελέγξει! Είναι από το πρωί μέχρι το βράδυ μέσα στην αποθήκη και έχει την ευθύνη για όλη αυτή τη διαδικασία του ελέγχου. Στις εταιρείες courier άραγε η όλη αυτή διαδικασία είναι στημένη έτσι με αυτές τις προδιαγραφές; Δεν είναι ο ντελιβεράς ο οποίος θα φροντίσει να ελέγξει το ψυγείο και μπορεί να είναι ένα παιδί ανεκπαίδευτο. Τη θέση και το ρόλο του φαρμακοποιού που εποπτεύει όλες αυτές τις διαδικασίες καθημερινά ποιος την έχει στην εταιρεία ταχυμεταφορών Χ; Αυτό για μένα είναι πολύ πιο σημαντικό από το να λέω ότι έχω αυτοκίνητο - ψυγείο».

Και βέβαια αυτό είναι μόνο ένα από τα ζητήματα που τίθενται στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Υπενθυμίζεται ότι στην πρόταση που είχε καταθέσει τον Φεβρουάριο η ΟΣΦΕ προς το υπουργείο Υγείας για τη διακίνηση των ΦΥΚ (δες εδώ) είχε τονίσει το θέμα της ασφάλειας της διαδικασίας και βεβαίως της διασφάλισης εκείνων των συνθηκών που θα βοηθήσουν στην επίτευξη του καλύτερου θεραπευτικού αποτελέσματος που είναι άλλωστε και το ζητούμενο για όλους, γιατρό, φαρμακοποιό, πολιτεία, φαρμακαποθήκες, φαρμακευτικές εταιρείες.

Είχε σημειώσει λοιπόν η ΟΣΦΕ αναφερόμενη στα πλεονεκτήματα που έχει η πρότασή της για τους ασθενείς ότι:

 

«Οι ασθενείς, αποκτούν τη μέγιστη ωφέλεια καθώς:

 

  • Προμηθεύονται το φάρμακο τους από το φαρμακείο τις εκλογής τους.
  • Λαμβάνουν πληροφόρησή και εκπαίδευση σχετική με το φάρμακο τους.
  • Συνοδεύονται κατά τη διάρκεια της θεραπείας τους από έναν επιστήμονα υγείας στον οποίο έχουν εύκολη πρόσβαση, με δυνατότητα απόκρισης στα ερωτήματα ή προβλήματα που πιθανά να γεννιούνται και με δυνατότητα βελτιστοποίησης της θεραπείας τους στα σκέλη της αποτελεσματικότητας και της ασφάλειας.
  • Παραλαμβάνουν το φάρμακο στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα και υπό τις βέλτιστες συνθήκες, καθώς οι φαρμακαποθήκες μπορούν να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό των φαρμακείων σε εξαιρετικά μικρούς χρόνους, πληρώντας τις προϋποθέσεις κατά το GDP.
  • Αποστηγματοποιούνται μιας και η προμήθεια αυτών των σκευασμάτων γίνεται όπως ακριβώς και για όλες τις άλλες ασθένειες.

 

Παρόμοια αναφορά είχε κάνει η ΟΣΦΕ αναφερόμενη στα πλεονεκτήματα της πρότασής της για τη φαρμακοβιομηχανία:

 

«Εκτιμούμε πως η φαρμακοβιομηχανία ικανοποιεί τις δύο βασικές της προϋποθέσεις που είναι:

  • Η διαμόρφωση ενός μοντέλου διανομής που θα εξασφαλίζει τους βέλτιστους κανόνες ποιότητας διακίνησης των φαρμάκων της.
  • Η παρεμπόδιση της εισόδου των προϊόντων της στο παράλληλο εμπόριο καθώς διατηρεί τον απόλυτο έλεγχο για το προϊόν της σε όλη του τη διαδρομή του μέχρι τον ασφαλισμένο.

Ταυτόχρονα δημιουργούνται οι συνθήκες ώστε οι φαρμακευτικές εταιρείες να αποκτήσουν πολυάριθμους επιστημονικούς συνεργάτες, τους φαρμακοποιούς, σε συνεργασία με τους οποίους θα μπορέσουν να επιλύσουν προβλήματα συμμόρφωσης, αποτελεσματικότητας και ασφάλειας που προκύπτουν από την χρήση των φαρμάκων τους». 

        

Το θέμα ήρθε στη δημοσιότητα μέσα από τον Τύπο με πρόσφατο δημοσίευμα γνωστής εφημερίδας το οποίο πρόβαλε ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής κ. Κώστας Λουράντος σημειώνοντας –σύμφωνα με το δημοσίευμα- ότι «η υπηρεσία αυτή λειτουργεί από το 2018 και εξυπηρετούνται επιτυχώς αρκετά αιτήματα ασθενών σε καθημερινή βάση».

Μάλιστα ο κ. Λουράντος με αφορμή τα όσα αναφέρονταν στο δημοσίευμα, ασκώντας ουσιαστικά κριτική στην ηγεσία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου γύρω από ένα ζήτημα που έπαιξε κεντρικό ρόλο –ήταν ίσως το βασικό θέμα αντιπαράθεσης για μήνες- στις τελευταίες εκλογές για την ανάδειξη διοίκησης του ανώτατου θεσμικά οργάνου εκπροσώπησης των φαρμακοποιών, σημείωσε: «Ασφαλώς το κόστος της υπηρεσίας αυτής θα πληρώνεται από τον ασφαλισμένο και δεν θα είναι δωρεάν αφού κάτι τέτοιο δεν αναφέρεται στην διαφήμιση. Και ενώ για τις ταχυμεταφορές το κόστος της υπηρεσίας πληρώνεται από τον ασφαλισμένο προς την εταιρία πράγμα που σημαίνει κέρδος για αυτήν, για την ΔΩΡΕΑΝ χορήγηση αυτών από τα φαρμακεία δεν υπάρχει κανένα κόστος για τον ασφαλισμένο, αλλά ούτε και όφελος για το φαρμακείο από τις δικές του υπηρεσίες και την εγγύηση σωστής φύλαξης και παράδοσης των ΦΥΚ.

Δυο παράλληλοι αντικρουόμενοι δρόμοι... οι ταχυμεταφορές που αναβαθμίζονται και διαφημίζονται από τους ίδιους και ο χώρος του φαρμακείου που υποβαθμίζεται από τις αποφάσεις των συλλογικών του οργάνων περί δωρεάν διάθεσης».

Το θέμα αυτό προφανώς –σύμφωνα και με τις πληροφορίες που υπάρχουν- έχει πολλές ενδιαφέρουσες πτυχές που ύστερα από την πρωτοβουλία της ΟΣΦΕ και του Πανελλήνιου Συλλόγου Φαρμακαποθηκαρίων να το αναδείξουν –ως όφειλαν- θα αρχίσουν σιγά σιγά να ξεδιπλώνονται.