ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Μανώλης Κατσαράκης: Η πιο απλή και εύκολη διαδικασία εγγραφής για εμβολιασμό είναι μέσα από το φαρμακείο

Μανώλης Κατσαράκης: Η πιο απλή και εύκολη διαδικασία εγγραφής για εμβολιασμό είναι μέσα από το φαρμακείο

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Ένα από τα στοιχήματα που έθεσε εξαρχής η ηγεσία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου για να μπορέσει να συμμετάσχει στην επιχείρηση «Ελευθερία» που έχει να κάνει με τον εμβολιασμό του πληθυσμού μα τα αντι COVID -19 εμβόλια και το σταδιακό χτίσιμο της πολυπόθητης συλλογικής ανοσίας ήταν η όλη διαδικασία μέσα στο φαρμακείο για την εγγραφή των ενδιαφερόμενων πολιτών να εμβολιαστούν να είναι απλή και σύντομη.

Και φαίνεται ότι αυτό το στοίχημα μπορεί να κερδηθεί. Οι φαρμακοποιοί έχουν κάνει τα πάντα γι’ αυτό και πλέον ο μόνος φόβος είναι η αντοχή του συστήματος. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα όσα ανέφερε στο DailyPharmaNews o κ. Μανώλης Κατσαράκης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου και ένα από τα μέλη της επιτροπής που ασχολήθηκε με το να χτιστεί η σχετική πλατφόρμα πάνω στην οποία οι φαρμακοποιοί θα μπορέσουν να κάνουν τις εγγραφές των πολιτών που θέλουν να εμβολιαστούν κατά της COVID - 19.

Η δουλειά που υπάρχει πίσω από το χτίσιμο αυτής της πλατφόρμας αφορούσε δύο κομμάτια, εξίσου σημαντικά για να πετύχει η προσπάθεια. Το ένα ήταν η εκπαίδευση των φαρμακοποιών για να μπορούν να ενημερώσουν σωστά και να ευαισθητοποιήσουν τον πολίτη που θα προσέλθει στο φαρμακείο για την αξία του εμβολιασμού κατά της COVID 19 και το δεύτερο η δημιουργία ενός συστήματος εγγραφής των πολιτών που θα είναι απλό διευκολύνοντας τον φαρμακοποιό και τον πολίτη να μην μπλέκουν με χρονοβόρες διαδικασίες.

Όπως αναφέρει ο κ. Κατσαράκης «ενώ το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον εμβολιασμό κατά της COVID 19 ήταν έτοιμο εδώ και αρκετές μέρες και είχε ανέβει στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου δια βίου Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Ανάπτυξης Φαρμακοποιών (ΙΔΕΕΑΦ) έλειπε ένα κομμάτι που αφορούσε τις οδηγίες για τη διαδικασία καταχώρησης των ραντεβού όσων πολιτών θελήσουν να εμβολιαστούν επιλέγοντας να το κάνουν κλείνοντας το ραντεβού τους μέσα από τα φαρμακεία το οποίο συμπληρώθηκε το βράδυ της Κυριακής 10 Ιανουαρίου».

Αυτό το «κούμπωμα» μεταξύ των δύο κομματιών ήταν απαραίτητο καθώς έτσι χτίστηκε κάτι που διευκολύνει τα μέγιστα τόσο τον φαρμακοποιό όσο και τον πολίτη που θα επιλέξει να τρέξει στο φαρμακείο και τον φαρμακοποιό του για να ενημερωθεί για τον εμβολιασμό και τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει, εφόσον τελικά το αποφασίσει, για να εμβολιαστεί.

Πρόκειται για κάτι που χτίστηκε αποκλειστικά για τον φαρμακοποιό και τη διευκόλυνσή του να εξυπηρετήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον πολίτη χωρίς καμία ταλαιπωρία και χάσιμο πολύτιμου χρόνου.  «Η πλατφόρμα είναι σχεδιασμένη για τον φαρμακοποιό και δεν έχει σχέση με την πλατφόρμα όπου κανείς μπορεί να κλείσει ο ίδιος το ραντεβού του, εξηγεί ο κ. Κατσαράκης. Το μεγάλο της πλεονέκτημα είναι ότι έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι πολύ χρηστική για τον φαρμακοποιό, πολύ απλή στο χειρισμό της έτσι ώστε να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος».

Η διαδικασία του κλεισίματος του ραντεβού κυριολεκτικά για να ολοκληρωθεί δεν χρειάζεται παραπάνω από ένα λεπτό καθώς το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο φαρμακοποιός είναι δύο πληκτρολογήσεις. Όλα τα υπόλοιπα γίνονται με απλά κλικ.

 «Η καταχώρηση του ραντεβού είναι μία διαδικασία δύο βημάτων, αναφέρει ο κ. Κατσαράκης, όπου το πρώτο βήμα είναι η ταυτοποίηση του πολίτη και το δεύτερο η επιβεβαίωση του προτεινόμενου ραντεβού».  

Από την αρχή όταν συμφωνήθηκε μεταξύ του υπουργείου Υγείας και του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου η διαδικασία των ραντεβού για τον εμβολιασμό κατά της COVID 19 να γίνεται και μέσα από τα ιδιωτικά φαρμακεία ο πρόεδρος του ΠΦΣ κ. Απόστολος Βαλτάς είχε διαβεβαιώσει ότι όλα θα γίνονταν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην επιβαρύνονται οι φαρμακοποιοί με χρονοβόρες διαδικασίες, όλα να γίνονται το πολύ σε δύο λεπτά. Και παρόλο που πράγματι αυτό ήταν ένας στόχος που εξαρχής είχε προβλεφθεί ότι μπορούσε να επιτευχθεί, η διοίκηση του ΠΦΣ γνωρίζοντας τη δύσκολη καθημερινότητα του φαρμακοποιού ήθελε να πετύχει το κάτι παραπάνω και πράγματι κατόρθωσε να απλουστεύσει ακόμη περισσότερο τη διαδικασία και ρίξει ακόμη περισσότερο το χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

Το πως ήρθε αυτή η περαιτέρω απλοποίηση το εξηγεί ο κ. Κατσαράκης. «Έχοντας την εμπειρία από τον αντιγριπικό εμβολιασμό να ασχοληθούμε ενεργά και με τον εμβολιασμό κατά της COVID 19 μπήκαμε σε μία συζήτηση με το υπουργείο, όπου ο πρόεδρος κ. Βαλτάς έθεσε εξαρχής τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε μεταξύ των οποίων βασική ήταν να υπάρχει μία χρηστική πλατφόρμα και που να μην παρακωλύει την εργασία μας στο φαρμακείο, μία πλατφόρμα που να μπορεί ο φαρμακοποιός να την κατανοήσει και να την δουλέψει εύκολα χωρίς κανέναν πρόβλημα. Αυτό πετύχαμε. Με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα χρειάζονται μόλις δύο πληκτρολογήσεις! Η μία αφορά την πληκτρολόγηση του ΑΜΚΑ του ασφαλισμένου –η αναγνώριση βολεύει να γίνεται με το ΑΜΚΑ παρόλο που υπάρχει και η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν το ΑΦΜ ή ο Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας- και η δεύτερη αφορά το κινητό τηλέφωνο του ασφαλισμένου, το οποίο είναι απαραίτητο για να λάβει σε αυτό όλες εκείνες τις υπενθυμίσεις αυτόματα από το σύστημα ώστε να μην ξεχάσει το ραντεβού του και να πάει τη συγκεκριμένη μέρα και ώρα για να εμβολιαστεί. Όλα τα υπόλοιπα γίνονται με κλικ από το ποντίκι. Στην ουσία χρειάζονται κάποια κλικ για τα προεπιλεγμένα ραντεβού, για την επιβεβαίωση του πρώτου ραντεβού και τον καθορισμό του επόμενου για τη δεύτερη δόση του εμβολίου με ένα τελευταίο κλικ για την εκτύπωση του ραντεβού καθώς είναι αναγκαίο ο ασφαλισμένος να έχει μαζί του όταν πάει να εμβολιαστεί το χαρτί όπου φαίνεται ότι έχει κλείσει το ραντεβού. Εφόσον η πλατφόρμα λειτουργεί χωρίς να καθυστερεί η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται σε λιγότερο από ένα λεπτό!».

Μεταξύ αυτών που ζήτησε η ομάδα που συνεργάστηκε με εκείνους που έφτιαξαν την πλατφόρμα ήταν να υπάρχει ένα προεπιλεγμένο εμβολιαστικό κέντρο κοντά στο φαρμακείο που επισκέπτεται ο ασφαλισμένος για να κάνει την εγγραφή του να εμβολιαστεί.

«Αυτό από μόνο του. Σημειώνει ο κ. Κατσαράκης, ήταν πολύ διευκολυντικό για τον φαρμακοποιό ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση στη διαδικασία. Το εμβολιαστικό κέντρο που εμφανίζεται την πρώτη φορά και επιλέγεται για να γίνει ο εμβολιασμός, εμφανίζεται και όλες τις επόμενες φορές. Μόνο εάν θελήσουμε για κάποιο λόγο να στείλουμε τον ασφαλισμένο σ’ ένα άλλο εμβολιαστικό κέντρο, μακρύτερα κατ’ απαίτησή του, πράγμα σπάνιο θα χρειαστεί να πληκτρολογηθεί το συγκεκριμένο απομακρυσμένο κέντρο. Αυτή ήταν η μία από τις πρόσθετες παρεμβάσεις που κάναμε και λογικά θα υπάρχει από σήμερα στο σύστημα. Η δεύτερη παρέμβαση αφορούσε την ενσωμάτωση μίας συγχαρητήριας επιστολής προς τον ασφαλισμένο για την επιλογή του να εμβολιαστεί. Σε αυτήν την επιστολή του εξηγούμε για ποιο λόγο έκανε τη σωστή επιλογή και καταλήγει με την έκφραση της εκτίμησης και την υπογραφή του φαρμακοποιού που έκλεισε το ραντεβού. Υπάρχουν κάποια ακόμη ζητήματα ανοικτά, όπως για παράδειγμα η χρήση αριθμού διαβατηρίου ως αποδεικτικού ταυτότητας για κάποιους που μένουν μόνιμα στην Ελλάδα αλλά δεν είναι ασφαλισμένοι ή για τις περιπτώσεις ανθρώπων που δεν μπορούν να μετακινηθούν. Για τέτοιες περιπτώσεις δεν έχει ακόμη απαντήσεις η πλατφόρμα. Είναι όμως σε μία διαδικασία δυναμικής ανάπτυξης όπου εξετάζονται όλες οι παράμετροι για να βελτιωθεί η λειτουργικότητα και να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις και όλες οι απορίες».

Σε ό,τι αφορά τον όγκο της δουλειάς, δηλαδή τον αριθμό των προσερχομένων να εγγραφούν για εμβολιασμό στα φαρμακεία, είναι κάτι που τον κ. Κατσαράκη δεν τον τρομάζει. «Έχουμε αντιμετωπίσει πολύ πιο δύσκολη κατάσταση με το να εκτελούμε συνταγή και να εμβολιάζουμε το άτομο γι’ αυτό και έγιναν περίπου 4 εκατομμύρια αντιγριπικοί εμβολιασμοί μέσα σ’ ένα δίμηνο. Το ελληνικό φαρμακείο έχει αποδείξει ότι μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες πολύ μεγάλου αριθμού ασφαλισμένων. Πόσο μάλλον τώρα που έχουμε να κάνουμε με μικρές ηλικιακές ομάδες, όπως τώρα με τους πρώτους που θα έρθουν να εγγραφούν και είναι οι άνω των 85 ετών. Φαντάζομαι ότι κάπως έτσι θα ακολουθήσει τον προγραμματισμό του το υπουργείο Υγείας, στέλνοντας συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες για εγγραφή και εμβολιασμό κατά της COVID 19 και έτσι πιστεύω ότι τα φαρμακεία θα ανταποκριθούν με τον καλύτερο τρόπο σε όλο αυτό, αρκεί η πλατφόρμα να αντέξει».

Στην κορυφή της όλης αυτής προσπάθειας ήταν η επιλογή του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου να χτίσει μία ξεχωριστή πλατφόρμα που να καλύπτει τις ανάγκες των φαρμακοποιών.

Η συγκεκριμένη πλατφόρμα αποτελεί ουσιαστικά ένα παρακλάδι της πλατφόρμας www.emvolio.gov.gr και αυτό είναι άλλωστε κάτι που φαίνεται από την ηλεκτρονική της διεύθυνσή που είναι www.emvolio.gov.gr/pharmacist.

Πρόκειται ωστόσο για μία πλατφόρμα τη σχεδίαση της οποίας ανέλαβε εταιρεία πληροφορικής από τη βόρειο Ελλάδα που υπέγραψε συμφωνία με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο με σκοπό ακριβώς την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απλοποίηση της διαδικασίας προς όφελος των φαρμακοποιών που θα τη χρησιμοποιήσουν.

Σύμφωνα με τον κ. Κατσαράκη «πρόκειται για ένα διαφορετικό interface που αφορά τα δικά μας κλικ, τα κλικ των φαρμακοποιών. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ενώ ένας ασφαλισμένος που θέλει να εμβολιαστεί και θα κάνει τη διαδικασία μόνος του, θα τού ζητήσει το σύστημα του www.emvolio.gov.gr να μπει στο TAXIS για την ταυτοποίηση των στοιχείων του, αυτή η ταυτοποίηση σε εμάς γίνεται πολύ πιο απλά, μόνο με το ΑΜΚΑ. Είναι κάτι ειδικά φτιαγμένο για τον φαρμακοποιό ώστε να γλιτώσει πάρα πολλά στάδια από τη διαδικασία και να επικεντρωθεί στην ταυτοποίηση του ασφαλισμένου, την επιβεβαίωση του ραντεβού και την έκδοση του αποδεικτικού γι’ αυτό. Πρόκειται για την πιο απλή διαδικασία που έχει στη διάθεσή του ο πολίτης για να κλείσει το ραντεβού του να εμβολιαστεί καθώς ακόμη και στα Κέντρα εξυπηρέτησης Πολιτών, τα γνωστά ΚΕΠ, όπου επίσης ένας πολίτης μπορεί να εγγραφεί για να εμβολιαστεί, απαιτείται ραντεβού ακόμα και για να προσέλθει κανείς σε αυτά».

Ένας ακόμη δρόμος εγγραφής είναι μέσω της άυλης συνταγογράφησης. Όμως, όπως εξηγεί ο κ. Κατσαράκης. «και την άυλη συνταγογράφηση την υποδεχόμαστε εμείς γιατί ένα μεγάλο κομμάτι της δεν μπορεί να ταυτοποιήσει το ραντεβού ή δεν θέλει ή αμελεί ή δεν γνωρίζει πως θα πρέπει να το κάνει, οπότε κι αυτοί που έχουν ραντεβού στην άυλη συνταγογράφηση μπορούν να το ολοκληρώσουν στο φαρμακείο και να πάρουν ένα χαρτί αποδεικτικό το οποίο δεν θα είναι μήνυμα στο κινητό αλλά κάτι χειροπιαστό. Το πιο εύκολα προσβάσιμο  και πιο απλό σε διαδικασία μονοπάτι για τον αντι-COVID εμβολιασμό είναι μέσα από το φαρμακείο».

Όλη αυτή η προσπάθεια αποτελεί μία επένδυση για το μέλλον του ελληνικού φαρμακείου όπως πιστεύει ο κ. Κατσαράκης. «Νομίζω ότι αυτό το ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι πρωτοποριακό για το ελληνικό φαρμακείο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο η επιστημονική ομάδα που το δημιούργησε διεκδικεί τα εύσημα για την πρωτοπορία της. Πρόκειται για ένα πλήρες, χρηστικό εργαλείο για τη δουλειά του φαρμακοποιού. Θεωρώ ότι ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος προσπάθησε πάρα πολύ να κρατήσει το φαρμακείο κοντά στην εμβολιαστική διαδικασία κατά της COVID 19 και αυτό σημαίνει πολλά για το ρόλο μας στην παρούσα φάση και προσδοκούμε ακόμη περισσότερα για το μέλλον».