ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Επιστολή Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου στον Γ.Γ. ΠΦΥ για τα προβλήματα στην πλατφόρμα εμβολιασμών

Επιστολή Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου στον Γ.Γ. ΠΦΥ για τα προβλήματα στην πλατφόρμα εμβολιασμών

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Την άμεση επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που του έχουν γνωστοποιηθεί από πολλούς Φαρμακευτικούς Συλλόγους της χώρας σε σχέση με τη διαδικασία κλεισίματος των ραντεβού στην πλατφόρμα των εμβολιασμών, ζητά ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΠΦΣ) με επιστολή που έστειλε την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου προς τον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Υπουργείου Υγείας κ. Μάριο Θεμιστοκλέους.

Εντύπωση στην επιστολή του ΠΦΣ προκαλεί το γεγονός ότι από τη διατύπωσή της φαίνεται ότι το πρόβλημα μοιάζει να συνδέεται περισσότερο με τη λειτουργία της πλατφόρμας, υποβαθμίζοντας έτσι κατά κάποιο τρόπο το πρόβλημα της έλλειψης εμβολίων.

Συγκεκριμένα η επιστολή αναφέρεται σε «σοβαρά προβλήματα στην διαδικασία κλεισίματος  των ραντεβού στην πλατφόρμα του εμβολιασμού  λόγω έλλειψης διαθεσιμότητας ημερομηνιών», κάτι βεβαίως που πράγματι το αντιμετωπίζουν οι φαρμακοποιοί όταν μπαίνουν στο σύστημα, έχει όμως να κάνει, απ’ ό,τι ακούγεται με το ότι εντέλει δεν υπάρχουν διαθέσιμα εμβόλια.

Μιλώντας στο ioniantv.gr  o πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αιτωλοακαρνανίας και μέλος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Θανάσης Παπαθανάσης έκανε λόγο για «κάποιο θέμα επάρκειας των εμβολίων» εξηγώντας ότι για τις ηλικίες 75-79 «καθημερινά πάρα πολλοί άνθρωποι προσέρχονται για να τους κλείσουμε ραντεβού αλλά εδώ και κάποιες μέρες δεν υπάρχει η δυνατότητα να κλειστεί κανένα ραντεβού μιας και η πλατφόρμα μάς δείχνει ότι δεν υπάρχουν εμβόλια, δηλαδή ραντεβού στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας το προσεχές διάστημα. Άρα λοιπόν δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε κανένα ραντεβού σε αυτούς τους ανθρώπους».   

Συνέδεσε επομένως σαφώς την αδυναμία κλεισίματος ραντεβού με το θέμα επάρκειας εμβολίων διευκρινίζοντας πάντως ότι «μέχρι σήμερα τα πρωτόκολλα τηρούνται στη χώρα μας και θα πρέπει να είναι εξασφαλισμένη και η δεύτερη δόση –σ.σ. που για το εμβόλιο των  Biontech/Pfizer γίνεται μετά από 21 μέρες από την πρώτη-  για να κλειστούν ραντεβού».

Στην ανακοίνωση του ο ΠΦΣ αναφέρει τα εξής:

Κύριε Γενικέ,

Σας ενημερώνουμε ότι υπάρχουν αναφορές από πολλούς Φαρμακευτικούς Συλλόγους της χώρας μας  για σοβαρά  προβλήματα στην διαδικασία κλεισίματος  των ραντεβού στην πλατφόρμα του εμβολιασμού λόγω έλλειψης  διαθεσιμότητας ημερομηνιών.

Συγκεκριμένα πάρα πολλοί συνάδελφοι Φαρμακοποιοί διαμαρτύρονται ότι εξαιτίας του ανωτέρω προβλήματος  δεν εξυπηρετούνται οι πολίτες  που ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 75 και άνω  με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία και την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας  του συστήματος!

Επίσης σε πολλές περιπτώσεις κλείνονται ραντεβού σε εμβολιαστικά κέντρα που βρίσκονται  πολύ μακριά από  τον τόπο κατοικίας των ενδιαφερομένων.

Παρακαλούμε όπως επιληφθείτε άμεσα για την επίλυση του προβλήματος αυτού που ταλαιπωρεί χιλιάδες πολίτες αλλά και στερεί πολύτιμο χρόνο από τους Φαρμακοποιούς που στηρίζουν την όλη προσπάθεια.

Σας επισυνάπτουμε Ανακοινώσεις Φαρμακευτικών Συλλόγων δημοσιευμένες στον τοπικό τύπο σχετικές με τα ανωτέρω.

Διαβάζοντας κανείς την ανακοίνωση αντιλαμβάνεται ότι ο ΠΦΣ ο οποίος δέχεται την πίεση των φαρμακοποιών καλεί τους υπευθύνους να βγουν και να πουν ευθέως το τι συμβαίνει καθώς με τη σημερινή κατάσταση ο φαρμακοποιός και ο ασθενής ταλαιπωρούνται άδικα ενώ -και αυτό είναι το κυριότερο και το επισημαίνει ο ΠΦΣ- δίνεται λαβή σε όσους ταλαιπωρούνται για την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας του συστήματος. Αυτό είναι ένα τεράστιο ζήτημα καθώς μπορεί να δημιουργήσει αργότερα προβλήματα, σε μία περίοδο που είναι αναγκαίο το χτίσιμο μίας σχέσης εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας για να πάνε καλά οι εμβολιασμοί στη χώρα μας.

Ο φαρμακοποιός αυτή τη στιγμή εκτίθεται στα μάτια του πολίτη και η πολιτεία οφείλει να τον προστατεύσει.

΄Άλλωστε ο κ. Παπαθανάσης με τα όσα ανέφερε στο ioniantv.gr  και με τη λογική να λέει ότι όσο κλείνονται ραντεβού τα διαθέσιμα εμβόλια μειώνονται έδωσε την εικόνα ότι τα προβλήματα ενδέχεται να αυξηθούν έστω και για λίγες μέρες και μέχρι να πέσουν στην αγορά νέες παρτίδες εμβολίων και να φτάσουν και στην επαρχία, πέρα από την Πρωτεύουσα και τα μεγάλα αστικά κέντρα.

Όπως είπε για τους εμβολιασμούς των ατόμων ηλικίας 60-64 ετών που κάνουν το εμβόλιο της Οξφόρδης/AstraZeneca «υπάρχει ακόμη διαθεσιμότητα ραντεβού, υπάρχουν όμως θέματα ως προς την ημερομηνία, όπου είναι αρκετά μακρινή -μιλάμε για ένα μήνα μετά- και πολλές φορές συμβαίνει να πρέπει να μετακινηθούν σε άλλες περιοχές, δηλαδή από το Αγρίνιο να πρέπει να πάνε στο Θέρμο ή στην Ναύπακτο, όπου ακόμη παρουσιάζονται ανοικτά ραντεβού για εμβολιασμό. Είναι δύσκολο να μετακινηθεί κάποιος από το Αγρίνιο, από το Μεσολόγγι, ηλικιωμένος άνθρωπος σε άλλες περιοχές προκειμένου να εμβολιαστεί».

Και συνέχισε: «Παρόλο που έχουν ανοίξει τα μεγάλα εμβολιαστικά κέντρα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και παρόλο που γίνονται 20-25 χιλιάδες εμβόλια την ημέρα εμείς εδώ ακόμη έχουμε αυτό το πρόβλημα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πιέζονται τα φαρμακεία».

Το θέμα για την επαρχία είναι ότι η πλειοψηφία των ηλικιωμένων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε προτεραιότητα για να εμβολιαστούν δεν έχουν γνώση υπολογιστών και πηγαίνουν στα φαρμακεία για να κλείσουν ραντεβού. «Ακόμη όμως και αυτοί που έχουν άυλη συνταγογράφηση, εξηγεί ο κ. Παπαθανάσης, «πολλές φορές έρχονται για να πάρουν το επιβεβαιωτικό χαρτί ή εάν θέλουν να αλλάξουν γιατί καμιά φορά τους πετάει  σε άλλη περιοχή, ανάλογα με το που είχαν δηλώσει αρχική διεύθυνση στην άυλη, άρα λοιπόν μπορεί να τους εμφανίσει κάποια περιοχή που δεν μπορούν να πάνε να εμβολιαστούν οι άνθρωποι. Στα φαρμακεία προσερχόμενοι, πάντα τους κάνουμε επιβεβαίωση και δίνουμε το χαρτί με το διπλό ραντεβού. Υπάρχει πίεση».

Το κακό ωστόσο είναι ότι οι φαρμακοποιοί έχουν αναλάβει μία ευθύνη που δεν τους ανήκει και ενημερώνουν οι ίδιοι για το πρόβλημα που υπάρχει είτε μέσα από το τηλέφωνο είτε με τη διά ζώσης επαφή με τους πολίτες, είτε μέσω των ΜΜΕ, όπου και όταν υπάρχει πρόσβαση. Ο κ. Παπαθανάσης για παράδειγμα φρόντισε να «εκμεταλλευτεί» την ευκαιρία που του δόθηκε να απευθυνθεί στους πολίτες της περιοχής του: «Θα ήθελα να τους ενημερώσω ότι δεν είναι βέβαια ευθύνη των φαρμακοποιών. Εμείς συνδράμουμε για άλλη μια φορά με όλες μας τις δυνάμεις σε κάτι που είναι προς όφελος της κοινωνίας. Έχουμε συνδράμει όλη αυτήν την περίοδο, όπως γνωρίζετε, πάρα πολύ σημαντικό ως κομμάτι της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και σε καμιά περίπτωση δεν είναι δική μας ευθύνη. Άρα λοιπόν θα ήταν καλό να έχουμε λίγη υπομονή και να περιμένουμε την προσεχή παρτίδα εμβολίων που θα έρθουν στην περιοχή μας προκειμένου να εμβολιαστούν και οι επόμενες ομάδες του πληθυσμού, όπως μας είπαν».

Οι φαρμακοποιοί παρόλο που στηρίζουν ακόμη κι έτσι το σύστημα, έχουν απέναντί τους την επίσημη πολιτεία η οποία δεν βγαίνει να τους καλύψει για τα δικά της λάθη και να πει τα πράγματα με το όνομά τους αφήνοντάς τους να εκτίθενται χωρίς να φταίνε. Και παρόλο που όλο αυτό που συμβαίνει έχει αναδείξει προβλήματα οργάνωσης, το μεγαλύτερο πρόβλημα βρίσκεται ακριβώς στην έλλειψη τόλμης και ειλικρίνειας από πλευράς πολιτείας να ειπωθούν τα πράγματα με το όνομά τους, κάτι που ενδεχομένως να έχει συνέπειες στη συνέχεια της εμβολιαστικής προσπάθειας στη χώρα μας. Τίποτα, όπως η ίδια η πραγματικότητα έχει αποδείξει, δεν γίνεται μ’ έναν μαγικό τρόπο, ειδικά όταν έχεις να κάνεις μ’ ένα πρόβλημα τόσο μεγάλο, τόσο δύσκολο. τόσο πολυπαραγοντικό, τόσο απρόβλεπτο στην εξέλιξή του. Οι μισές αλήθειες, τα μισόλογα σίγουρα δεν βοηθούν.