ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Απ. Βαλτάς: Συνεργαζόμαστε για τα self test αλλά εάν δημιουργηθεί πρόβλημα θα κατεβάσουμε ρολά

Απ. Βαλτάς: Συνεργαζόμαστε για τα self test αλλά εάν  δημιουργηθεί πρόβλημα θα κατεβάσουμε ρολά

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Έκλεισε οριστικά το θέμα της μη διενέργειας των self tests από τα φαρμακεία με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο να περιμένει να δει το πως θα χειριστεί η κυβέρνηση το μεγάλο ζήτημα του πως η διάθεση δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία των φαρμακείων σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση αλλά –και κυρίως- την ασφάλεια πολιτών και προσωπικού.

«Θα πρέπει να βρουν τρόπους να μειωθεί η επισκεψιμότητα στα φαρμακεία καθόσον σύμφωνα με τα στοιχεία τα δικά μας, εάν το υπουργείο Υγείας προτίθεται να διαθέσει 40 εκατομμύρια tests, αυτό σημαίνει 4.000 tests το μήνα ανά φαρμακείο κατά μέσο όρο» τονίζει μιλώντας στο DailyPharmaNews ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Απόστολος Βαλτάς.

Αυτός ο αριθμός προφανώς είναι ενδεικτικός καθώς κάποια φαρμακεία που βρίσκονται σε μεγάλα αστικά κέντρα, σε κεντρικά σημεία θα πάρουν πολύ περισσότερα self tests από ένα άλλο φαρμακείο που λειτουργεί σε ένα μικρό χωριό της περιφέρειας, ωστόσο έχει σημασία να υπάρχει μία γενική αίσθηση του μεγέθους του εγχειρήματος διάθεσης τόσο μεγάλου αριθμού τεστ -40.000.000 το μήνα για το επόμενο δίμηνο- από τα φαρμακεία.

Με τη χρήση λοιπόν ως «μπούσουλα» ενός μέσου όρου ο κ. Βαλτάς εξηγεί ότι τελικά το φαρμακείο στις 25 μέρες λειτουργίας του το μήνα θα πρέπει να δέχεται 160 επισκέψεις την ημέρα μόνο για τη διάθεση αυτών των τεστ.

«Εάν σκεφτεί κανείς ότι θέλω το λιγότερο ένα πεντάλεπτο για την εξυπηρέτηση και την επίλυση τυχόν αποριών του πελάτη φτάνουμε σε περίπου 13,3 εργατοώρες την ημέρα! Αυτό προφανώς είναι ένα ακραίο σενάριο» σημειώνει ο κ. Βαλτάς που ζητά να μπουν «κόφτες».

Ο ηλικιακός κόφτης ήδη έχει τεθεί στο τραπέζι. «Ο (σ.σ. Υφυπουργός Υγείας) κ. Κοντοζαμάνης είπε ότι τα άτομα άνω των 67 ετών δεν είναι πρώτη προτεραιότητα σε αυτή τη διαδικασία, ειδικά στην αρχή που πέσει το πρώτο μεγάλο κύμα των πολιτών για να προμηθευτούν τα self tests. Θα πρέπει λοιπόν να δοθεί προτεραιότητα σε ηλικιακές ομάδες που είναι ενεργές, που εργάζονται, αυτοί που θα ανοίξουν, θα επανακινήσουν την αγορά. Είναι σημαντικό τις πρώτες μέρες να αποκλειστούν οι άνω των 67 ετών, οι συνταξιούχοι που έχουν εμβολιαστεί κιόλας σε πολύ μεγάλο ποσοστό για να μειώσουμε τον αριθμό των ατόμων που θα επισκεφτούν τα φαρμακεία.

Ένας άλλος «κόφτης» που έχει τεθεί στο τραπέζι και αποτελεί στόχο των φαρμακοποιών η εφαρμογή του, είναι «ένα μέλος της οικογένειας να έρχεται στο φαρμακείο και να παίρνει για όλους όλα τα τεστ του μήνα. Ένας σαραντάρης για παράδειγμα θα έρθει να πάρει τα τεστ για τον ίδιο, τη γυναίκα του και τα δυο παιδιά του. Έτσι ελαχιστοποιούμε την επισκεψιμότητα στα φαρμακεία μας», αναφέρει ο πρόεδρος του ΠΦΣ.

Και συνεχίζει: «Υπάρχει κι άλλη πρόταση. Πρότασή μου είναι να υπάρχει μία πλατφόρμα στην οποία θα μπορεί κάποιος μέσα από το κινητό του να επιλέξει το φαρμακείο της αρεσκείας του, να “χτυπήσει” το ΑΜΚΑ το δικό του και της οικογένειάς του και να δηλώσει ποια μέρα και ποια ώρα θα έρθουν στο φαρμακείο για να πάρουν τα τεστ. Με αυτόν τον τρόπο εγώ έχω ετοιμάσει προπαραγγελία και το κυριότερο, δεν κάνω τη διαδικασία στην πλατφόρμα που θα έπρεπε να κάνω στο φαρμακείο. Έτσι θα είναι έτοιμη. Πατώντας ένα “enter” αποδέχομαι ότι θα έρθει ο πελάτης, τον βάζω στο σύστημα και είναι έτοιμος. Επομένως κερδίζω και από εκεί χρόνο».

Στο ερώτημα για κατά πόσο είναι εύκολο να φτιαχτεί και να λειτουργήσει άμεσα μία τέτοια πλατφόρμα δίνει μία απάντηση που δείχνει ότι περιμένει από την κυβέρνηση να δείξει μία συνέπεια έργω στις εξαγγελίες της, όταν αυτές γίνονται χωρίς συνεννόηση με εκείνους που καλούνται να τις υλοποιήσουν. «Για μένα όλα είναι εύκολα από τη στιγμή που τόσο εύκολα γίνονται αυτές οι ανακοινώσεις που γίνονται».

Για τον κ. Βαλτά «είναι πολύ σημαντικό τώρα που όλοι συνειδητοποίησαν ότι το φαρμακείο στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι μικροί χώροι 40-50 τετραγωνικών με έναν το πολύ υπάλληλο και ότι οι φαρμακοποιοί έχουν έτσι κι αλλιώς ένα σημαντικό έργο που επιτελούν καθημερινά στο φαρμακείο, στο πλαίσιο του ρόλου τους στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με κύριο μέλημα τη διάθεση των φαρμάκων αλλά και με πολλή πίεση και από όλα τα υπόλοιπα που έχει να κάνει αλλά παρόλα αυτά μπήκαν και πρόσφεραν πολύτιμες υπηρεσίες για να κλειστούν τα ραντεβού για τους εμβολιασμούς, να αντιληφθούν οι υπεύθυνοι ότι εάν δεν γίνουν σωστά όσα πρέπει να γίνουν για τη διάθεση των self tests, αντί να λύσουν, θα επιδεινώσουν τα προβλήματα και θα δημιουργήσουν και νέα προβλήματα, συνωστισμό ανθρώπων και ουρές που εμείς θέλουμε να τα αποφύγουμε γιατί ο στόχος μας είναι να παρέχουμε την καλύτερη υπηρεσία στον πολίτη».

Η εκτίμηση του κ. Βαλτά είναι ότι χρειάζεται πολύ καλός συντονισμός πολλών υπηρεσιών για να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα του εγχειρήματος διάθεσης των self tests διαφορετικά θα ταλαιπωρηθεί ο κόσμος και οι φαρμακοποιοί.

Ο ίδιος δεν φοβάται τον κίνδυνο να εκτεθούν ως κλάδος οι φαρμακοποιοί καθώς, όπως τονίζει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχει θέσει με σαφήνεια τις θέσεις του για τη συμμετοχή του κλάδου σε αυτήν την προσπάθεια. «Έχουμε ξεκαθαρίσει τις θέσεις μας. Η κυβέρνηση οφείλει να κάνει ορισμένα βήματα ώστε να μην έχουμε μεγάλη επισκεψιμότητα ώστε να μην μπορούν να λειτουργήσουν σωστά τα φαρμακεία. Εάν δεν υπάρχει αυτό και υπάρξουν μεθοδεύσεις, εμείς θα παρακολουθούμε το θέμα. Όταν δούμε ότι οι φαρμακοποιοί δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν σωστά, θα σταματήσουμε να δίνουμε. Εάν το σύστημα δημιουργήσει πρόβλημα, πρώτα στους πελάτες και δεύτερον στους φαρμακοποιούς θα είμαστε θεματοφύλακες της ασφάλειας και θα κατεβάσουμε τα ρολά».  

Σύμφωνα με τον κ. Βαλτά ήδη ο κλάδος έχει προετοιμαστεί για να έχει μία άμεση και σαφή εικόνα της όλης κατάστασης που θα υπάρχει σε όλα τα φαρμακεία της χώρας όταν ξεκινήσει η διάθεση των self tests. «Θα υπάρχει σύστημα ενημέρωσης on line του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου από τους τοπικούς Φαρμακευτικούς Συλλόγους σε καθημερινή βάση. Ένα σύστημα παρακολούθησης της εξέλιξης της όλης διαδικασίας και στη συνέχεια ενημέρωσης για προβλήματα από τη δική μας πλευρά στο υπουργείο Υγείας και στα ΜΜΕ. Θα λέμε δηλαδή για παράδειγμα ότι ξέρετε, στην τάδε περιοχή δεν υπάρχουν τεστ, στη δείνα περιοχή υπάρχουν ουρές και το σύστημα δεν λειτουργεί καλά».