ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Σε καλό δρόμο το θέμα των υπηρεσιών στα φαρμακεία

Σε καλό δρόμο το θέμα των υπηρεσιών στα φαρμακεία

Για μηχανισμό αναγνώρισης και αποζημίωσης μιλούν οι ασθενείς

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Με τη συζήτηση για τις υπηρεσίες που μπορούν οι Έλληνες φαρμακοποιοί να παρέχουν μέσα από τα φαρμακεία τους να έχει φουντώσει το τελευταίο διάστημα (δες εδώ, εδώ, εδώ κι εδώ) η τοποθέτηση του κ. Νίκου Δέδε, προέδρου της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας δεν θα μπορούσε παρά να έχει πολύ ενδιαφέρον.

Ο κ. Δέδες λοιπόν κατά τη διάρκεια του 6ου Συνεδρίου του Ομίλου ΠΕΙΦΑΣΥΝ αφού συνεχάρη τόσο τους διοργανωτές του Συνεδρίου όσο και τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο για τις έρευνες που πραγματοποίησαν και παρουσίασαν κατά τη διάρκεια του στάθηκε σ’ ένα σημείο πάνω στο οποίο, όπως είπε, στηρίζεται η συνεργασία του πολίτη με το κοινοτικό φαρμακείο και αποτελεί έναν άλλο πυλώνα και προτεραιότητα της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος –μαζί με την παραγωγή πρωτογενούς έρευνας αλλά και τη συμμετοχή της Ένωσης σε εκείνες τις έρευνες που σχεδιάζουν και υλοποιούν άλλοι εταίροι-, την εγγραμματοσύνη Υγείας. Η άποψη του είναι ότι και οι οργανώσεις των πολιτών και η πολιτεία στο πλαίσιο της παιδείας που παρέχει μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και της ενημέρωσης και εκπαίδευσης που είναι ένας ρόλος του φαρμακείου είναι ακριβώς να ενισχυθεί η εγγραμματοσύνη υγείας όλων των πολιτών.

Κατά την εκτίμησή του το κοινοτικό φαρμακείο μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερα πράγματα στο μέλλον. «Είναι ξεκάθαρο από όλα όσα ακούσαμε ότι το φαρμακείο του μέλλοντος μπορεί να περιλαμβάνει το κέρας της Αμάλθειας   -σ.σ. το γνωστό σύμβολο της αφθονίας που σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία είχε να κάνει με το κέρατο της κατσίκας που παρείχε σε αφθονία κάθε είδους τροφή για να μεγαλώσει ο μετέπειτα πατέρας των θεών Δίας γλιτώνοντας από τον πατέρα του Κρόνο που έτρωγε τα παιδιά του- στο είδος των υπηρεσιών που μπορούν να αναπτύξουν τα φαρμακεία» ανέφερε χαρακτηριστικά σημειώνοντας μάλιστα ότι τη λέξη “αναπτύξουν” τη χρησιμοποίησε «γιατί όλα όσα ακούσαμε (σ.σ. τις υπηρεσίες ΄στις οποίες αναφέρθηκαν οι έρευνες) θεωρώ ότι ήδη προσφέρονται σε περισσότερο ή σε λιγότερο βαθμό από τα φαρμακεία, ανάλογα με τον χρόνο και την κατάρτιση που έχουν οι φαρμακοποιοί».

Επίσης τόνισε ότι ο ρόλος του φαρμακείου του μέλλοντος στην πρωτοβάθμια υγεία είναι και στην προκλινική φάση και στο πλαίσιο της δευτερογενούς πρόληψης και στην αποκατάσταση αλλά και στην παρακολούθηση στήριξης χρονίων ασθενών. Για να συνεχίσει το συλλογισμό του με μία πρόταση: «Θεωρούμε επομένως από την Ένωση Ασθενών ότι υπάρχει μία τεράστια γκάμα και τα ακούσαμε όλα αυτά. Η δική μου η πρόταση, κλείνοντας, είναι ότι χρειάζεται να καθίσουμε κάτω όλοι οι εταίροι και να δούμε πως μοιράζονται (σ.σ. οι υπηρεσίες)… Ειδικά στην πρωτοβάθμια φροντίδα και στο ρόλο της πρόληψης –στο βαθμό που και τα φαρμακεία μπαίνουν σε κάτι τέτοιο- να δούμε με ποιο τρόπο μοιράζονται αυτές οι υπηρεσίες».

Και να καταλήξει στο ότι «πολύ σωστά θα πρέπει να βρεθούν όλοι εκείνοι οι μηχανισμοί που θα αναγνωρίζουν τις υπηρεσίες και θα τις αποζημιώνουν. Είμαστε λοιπόν κοντά για να τα παρακολουθήσουμε και να τα συζητήσουμε όλα αυτά όλοι οι εταίροι μαζί και να σχεδιάσουμε το φαρμακείο του μέλλοντος στο οποίο στηρίζεται ο Έλληνας, πολύ περισσότερο ίσως από άλλες χώρες στο εξωτερικό».     

 

Κοντά πλέον σε ανακοινώσεις για τις υπηρεσίες;

Ο κ. Απόστολος Βαλτάς, Πρόεδρος Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου σημείωσε από την πλευρά του ότι το δίκτυο των φαρμακείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας απέδειξε τη χρησιμότητά του, ένα δίκτυο που μπορεί να στηρίξει την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και μάλιστα κατά γενική ομολογία από όλους βοήθησε το κράτος με αποτελεσματικό τρόπο». Κάνοντας στη συνέχεια μία σύντομη αναφορά στις διεκδικήσεις του κλάδου άφησε να εννοηθεί ότι στο θέμα των υπηρεσιών τα πράγματα πάνε πολύ καλά, κάτι βεβαίως που δημιουργεί μία αίσθηση ότι ενδεχομένως πολύ σύντομα να υπάρξει κάτι έτοιμο για να ανακοινωθεί σε σχέση με το θέμα των υπηρεσιών των φαρμακείων. Ανέφερε ο πρόεδρος του ΠΦΣ: «Αλλά σε αυτό στο οποίο βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο είναι οι υπηρεσίες υγείας από τα φαρμακεία που πραγματικά είμαι πολύ περήφανος διότι η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε καλό δρόμο». Έδωσε μάλιστα ένα «στίγμα» για το που βλέπει να υπάρχουν οι όποιες εξελίξεις με το να αναφερθεί αμέσως μετά την παραπάνω φράση του, στη μελέτη που ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος κατέθεσε στο Υπουργείο Υγείας και αφορά την πρότασή του για την ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Μία πρόταση που, όπως είπε, «είναι και ρεαλιστική και το κυριότερο απ’ όλα, πραγματικά μας βγάζει από ένα αδιέξοδο χρόνων ως προς τις υπηρεσίες, όπου πραγματικά ήμασταν πολύ πίσω σε σχέση με τους Ευρωπαίους πολίτες».

Ο κ. Βασίλης Μπιρλιράκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φαρμακοποιών Ελλάδος (ΟΣΦΕ) πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα τη συζήτηση σημείωσε ότι εάν οι κοινωνικές ανάγκες απαιτούν έναν φαρμακοποιό κι ένα φαρμακείο βασισμένο στη γνώση και τις υπηρεσίες, εάν οι φαρμακοποιοί –άρα και οι συνεταιρισμένοι φαρμακοποιοί- έχουν αποδεχθεί αυτήν την πρόκληση, τότε και οι συνεταιρισμοί θα πρέπει να μετασχηματιστούν για να στηρίξουν τον επαγγελματικό αυτό στόχο, για να στηρίξουν το επαγγελματικό αυτό όραμα. Κι εάν αυτό σήμερα γίνεται με συνέδρια, με αιχμή του δόρατος αυτό του ΠΕΙΦΑΣΥΝ, αύριο θα γίνεται με εξειδικευμένες δομές και εξειδικευμένους ανθρώπους σε κάθε συνεταιρισμό φαρμακοποιών.