ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Θα κάτσουν στο τραπέζι φαρμακοποιοί και ΗΔΙΚΑ για το θέμα της ηλεκτρονικής κάρτας ασθενούς

Θα κάτσουν στο τραπέζι φαρμακοποιοί και ΗΔΙΚΑ για το θέμα της ηλεκτρονικής κάρτας ασθενούς

Από το Χαράλαμπο Πετρόχειλο

Αποτέλεσμα φαίνεται ότι έφερε η παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Σεραφείμ Ζήκα, ο οποίος στο πλαίσιο του Συνεδρίου Health IT conference 2018, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 1η Μαρτίου, σε στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Το νέο μοντέλο λειτουργίας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας» εξέφρασε τη δυσαρέσκεια αλλά και την απορία του, για την απουσία των φαρμακοποιών από τις συζητήσεις για τον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας. Μετά από μία πρώτη επαφή του ΠΦΣ με τον πρόεδρο της ΗΔΙΚΑ ΑΕ κ. Αναστάσιο Τάγαρη, τη Δευτέρα 5 Μαρτίου, έχει προγραμματιστεί και μία δεύτερη μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα για να τεθούν στο τραπέζι όλα τα θέματα που αφορούν τον κλάδο.

Ο κ. Ζήκας  μιλώντας στο DailyPharmaNews εξήγησε το λόγο της παρέμβασής του.  Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε φαίνεται πως δεν είναι μόνο ένας ο λόγος αλλά τρεις.

Ο πρώτος έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι φαρμακοποιοί έχουν δείξει ήδη έμπρακτα εδώ και πολλά χρόνια τη διάθεσή τους να συνεργαστούν.

«Εμείς ως κλάδος από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και σε όλη την εξέλιξή της μέχρι το API (σ.σ. μηχανισμό διαλειτουργικότητας φαρμακείων με το σύστημα συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ) είμαστε παρόντες και βασικοί μοχλοί ανάπτυξης αυτού του project . Χωρίς εμάς δεν θα είχε προχωρήσει τίποτα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ζήκας. «Το λέω αυτό για να αναδείξω την αξία των συνεργασιών στην κατεύθυνση της υλοποίησης προγραμμάτων, όπως αυτό και όπως πολλά άλλα τα οποία μπαίνουν στην καθημερινότητά μας με βίαιο τρόπο και για να υλοποιηθούν, είναι απαραίτητη η ύπαρξη συνεργασιών. Εάν δεν υπάρχει συνεργασία, αυτό ισοδυναμεί με άρνηση. Όμως εμείς δεν αρνούμαστε. Είμαστε πάντα συνεργάσιμοι και πάντα θετικοί στο να μπαίνουν οι νέες τεχνολογίες, στο να εξυγιαίνονται και να είναι διαφανείς όλες οι διαδικασίες της συνταγογράφησης γιατί απλούστατα βοηθάει και στο να εξορθολογίζονται και οι δαπάνες. Και αυτό αφορά όλους μας».

 

Unfair η στάση της ΗΔΙΚΑ απέναντι στον ΠΦΣ

Ο δεύτερος λόγος, έχει να κάνει με τον τρόπο που επέλεξε η ΗΔΙΚΑ να προσεγγίσει τον κλάδο για το ζήτημα των USB TOKEN, αδειάζοντας ουσιαστικά, όπως επισημαίνει ο κ. Ζήκας, τη φυσική ηγεσία του. Επίσης, η όλη προσπάθεια έγινε χωρίς να συζητηθεί ουσιαστικά η αξία της. «Εμείς περιμέναμε σε όλη αυτή τη διαδικασία να προσκληθούμε για να συμβάλλουμε θετικά. Όμως αιφνιδιαστήκαμε και με το γεγονός ότι η ΗΔΙΚΑ απευθύνθηκε κατευθείαν στα μέλη του κλάδου μας για να πάρουν το USB TOKEN χωρίς να ερωτηθούμε καθόλου. Το να θέλει η ΗΔΙΚΑ να πάρει την ηλεκτρονική συνταγογράφηση από ένα σημείο Α και να την εξελίξει, να την πάει σ’ ένα σημείο Β πρέπει, να χρησιμοποιήσει τα κατάλληλα εργαλεία. Όταν αυτά τα εργαλεία είναι αυτά που είπαμε και που μπορεί να είναι και ξεπερασμένα, γιατί κανείς δεν ξέρει εάν αυτά μπορούν σήμερα να χρησιμοποιηθούν  και κάθε φορά που τους ρωτάμε πως θα λειτουργήσει αυτό και πως θα λειτουργήσει εκείνο δεν ξέρουν να μας απαντήσουν. Το μόνο που ξέρουν να μας πουν είναι ότι τρέχουν ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ από το 2013 που δίνει τη δυνατότητα στην ΗΔΙΚΑ να πάρει κάποια χρήματα και να διαθέσει δωρεάν τα USB TOKEN. Τι να το κάνω εγώ να δώσω δωρεάν σ’ ένα μέλος μου ένα USB TOKEN το οποίο μπορεί να μη χρησιμοποιηθεί ποτέ, να το έχουν ξεπεράσει οι εξελίξεις και ουσιαστικά να απογοητεύουμε και τον κόσμο. Γιατί όταν κάτι δεν περπατάει ο κόσμος απογοητεύεται και ουσιαστικά ο αντικειμενικός σκοπός και ο στόχος που θέτουμε ως φορείς δεν υλοποιείται. Εμείς είπαμε να κάτσουμε σ’ ένα τραπέζι να δούμε ποιος είναι ο στόχος, ποια είναι η κατεύθυνση, να δούμε σήμερα ποια είναι εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και να πάμε με ασφάλεια και με γρήγορο τρόπο  λαμβάνοντας υπόψιν μας και τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα προσωπικά δεδομένα και να κάτσουμε να σχεδιάσουμε πως θα πάμε στο επόμενο βήμα. Από όλα αυτά δεν έχει ληφθεί τίποτα υπόψιν.Όταν κάθονται μόνοι τους, παίρνουν προγράμματα, παίρνουν πράγματα τα οποία μπορεί και να μη χρησιμοποιηθούν ουσιαστικά, καταλαβαίνετε ότι και εμείς είμαστε απ’ έξω, δεν λέμε τη γνώμη μας αλλά και απομακρυνόμαστε από τον στόχο» σημείωσε ο κ. Ζήκας.

Η ΗΔΙΚΑ κατάλαβε ότι «εμάς ακούει ο κλάδος»

Πάντως η συνάντηση που έγινε μεταξύ ΠΦΣ και ΗΔΙΚΑ στις 5 Μαρτίου, ήταν ένα καλό αποτέλεσμα της παρέμβασής του Γενικού Γραμματέα  του ΠΦΣ.  Όπως σημείωσε ο κ. Ζήκας «ο κ. Τάγαρης ζήτησε να συναντηθούμε, πράγμα το οποίο έγινε τη Δευτέρα που μας πέρασε στα Γραφεία του ΠΦΣ. Από εκεί και πέρα τονίσαμε το εξής: ότι εμείς έχουμε μία υπόσταση ως διοίκηση στον κλάδο. Απ’ ότι φάνηκε ξεκάθαρα, ο κλάδος, οι φαρμακοποιοί δηλαδή, εμάς μας ακούν. Όταν τους είπαμε «μην κάνετε κάτι και μην απαντήσετε θετικά σε καμία πρόσκληση χωρίς να μας ρωτήσετε γιατί εμείς έχουμε την ευθύνη του κλάδου, δεν την έχει κανένας άλλος», ο κλάδος μας άκουσε. Και γι’ αυτό η ΗΔΙΚΑ μετατόπισε την ημερομηνία δωρεάν διάθεσης των USB TOKEN από τις 12 Δεκεμβρίου, στον Μάρτιο. Και θα δείτε ότι θα αποβεί και πάλι άκαρπη η μετατόπιση και θα υπάρξει και επόμενη ημερομηνία. Γιατί; Γιατί δεν συνεργάζονται με τους φαρμακοποιούς. Όσο δεν συνεργάζονται με τους φαρμακοποιούς, τόσο τα αποτελέσματα θα είναι αρνητικά». Το θετικό είναι πάντως σύμφωνα με τον κ. Ζήκα, ότι «το κατάλαβαν μόνοι τους- ότι θα πρέπει να συνεργαστούν μαζί μας και να μην προχωρούν σε μονομερείς ενέργειες ερήμην της διοίκησης του Πανελληνίου. Ορίστηκε να βρεθούμε την επόμενη εβδομάδα, να δούμε πιο συγκεκριμένα πράγματα και να δούμε στην πράξη πως θα συμβάλλουμε και εμείς στο να προχωρήσουν κάποια πράγματα».

Σε ό,τι αφορά τις συγκεκριμένες προτάσεις του ΠΦΣ, ο κ. Ζήκας εξήγησε ότι «εμείς θέλουμε να ενημερωθούμε συγκεκριμένα για το  πως μπορεί να προχωρήσει, τι σκέφτεται η ΗΔΙΚΑ –γιατί δεν πάμε εμείς να το υλοποιήσουμε το έργο, η ΗΔΙΚΑ θέλει να υλοποιήσει το έργο. Εμείς θέλουμε να ενημερωθούμε, να δούμε σε τι ποσοστό μπορούμε να συμβάλλουμε να προχωρήσει αυτή  η υλοποίηση. Εάν όμως δούμε ότι μπορούμε, με προτάσεις δικές μας, οι οποίες θα αφορούν και το κομμάτι της υλοποίησης και της τεχνολογικής υποστήριξης να συμβάλλουμε, θα το κάνουμε αυτό. Εάν δεν ενημερωθούμε, τι να πούμε;».

Ειδικά σε ό,τι αφορά το ζήτημα του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας που ήδη αρχίζει να υλοποιείται στην πράξη ο κ. Ζήκας τόνισε ότι «ο ρόλος του φαρμακοποιού είναι στο κομμάτι της εκτέλεσης της συνταγής. Αυτός ο ρόλος είναι και ο πιο κρίσιμος γιατί στο κομμάτι της εκτέλεσης εμπλέκεται και ο παραλήπτης. Το σημαντικό είναι αυτό. Πως θα αποδεικνύεται με διαφάνεια ότι ο παραλήπτης είναι όντως υπαρκτό πρόσωπο, ότι παίρνει τα φάρμακα και ότι το σύστημα είναι διασφαλισμένο ως προς αυτό; Τον γιατρό μπορεί να τον ελέγξει το σύστημα γιατί γνωρίζει από ποια ΙΡ συνταγογραφεί. Το θέμα είναι, πως την πληροφορία που καταχωρεί στο σύστημα ο γιατρός, με ποιον τρόπο τη μεταφέρουμε στο φαρμακείο, δηλαδή με ποια τεχνολογικά μέσα. Θα είναι κωδικός; Θα είναι κωδικός που θα πηγαίνει στο κινητό τηλέφωνο; Θα είναι ο ΑΜΚΑ αυτός που θα καθορίσει τη μεταφορά αυτής της πληροφορίας στον τελικό χρήστη που είναι ο φαρμακοποιός; Τι θα είναι αυτό και πως τεχνολογικά θα υποστηριχθεί αυτό; Αυτό είναι το πιο σοβαρό κομμάτι».