NEA

Από το καλό στο... καλύτερο!

Από το καλό στο... καλύτερο!

Απεργιακές κινητοποιήσεις είχαμε και σήμερα με την ΑΔΕΔΥ να έχει ξεσηκώσει και την ΟΕΝΓΕ και όλοι μαζί να ζητούν τα δίκια τους. Με την κυβέρνηση αυτή που έχει παροιμιώδες ταλέντο μεταστροφής της πραγματικότητας ωστόσο, όλοι έχουν άδικο και όλα πάνε κατ΄ ευχήν. Αυτό μας είπε άλλωστε χθες και ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Παύλος Πολάκης μιλώντας στη Βουλή. Από την Θράκη ως την Κρήτη -λέει- ο κόσμος βλέπει το έργο της κυβέρνησης. Και μόνο το «μιντιακό κατεστημένο» βλέπει προβλήματα στις πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ. Όλα καλά. 

 

Στην ομιλία του στη Βουλή, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός επισήμανε ότι οι εξελίξεις των ημερών επιβεβαιώνουν ότι αυτή η κυβέρνηση έχει την ικανότητα, την αξιοπιστία και το διεθνές κύρος να βγάλει τη χώρα από την παρατεταμένη οικονομική κρίση και τη σκληρή δημοσιονομική επιτροπεία και ταυτόχρονα να κλείσει εκκρεμότητες δεκαετιών στα εθνικά θέματα με τρόπο συμβατό με τα συμφέροντα της  χώρας και της κοινωνίας. Είναι τραγικό αυτοί που ευθύνονται για την κρίση και της χρεωκοπία της χώρας , καθώς και αυτοί άφησαν ανοικτό για 25 χρόνια ένα αχρείαστο μέτωπο στα εθνικά θέματα , να μιλούν για «έλλειψη πολιτικής νομιμοποίησης». 

Σε ό,τι αφορά στο κλείσιμο μνημονιακών εκκρεμοτήτων στην Υγεία όχι απλώς χωρίς νέες επιβαρύνσεις των πολιτών και των ασθενών αλλά και  με μέτρα σταδιακής οικονομικής ανακούφισης τους έδωσε τα εξής παραδείγματα :

  1. Η μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών κατά 40 εκ. ευρώ όταν παίρνουν γενόσημα φάρμακα και
  2. Η κατάργηση της προπληρωμής από τους πολίτες για την αγορά γυαλιών οράσεως και για υπηρεσίες ειδικής αγωγής των παιδιών τους. Με τον τρόπο αυτό,  δαπάνες περίπου 130 εκ. ευρώ το χρόνο θα αντικατασταθούν με voucher αντίστοιχης αξίας και δεν θα επιβαρύνουν τα νοικοκυριά.

'Όπως είπε ο κ. Ξανθός, μετά την οριστική και αδιαμφισβήτητη έξοδο από το 3ο και τελευταίο Μνημόνιο είναι προφανές ότι η λιτότητα δεν εξαλείφεται αλλά υποχωρεί σημαντικά:

  1. Ενώ διατηρείται ο μηχανισμός των 3 κλειστών προϋπολογισμών (εξωνοσοκομειακή-νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, λοιπές παροχές υγείας του ΕΟΠΥΥ) αυξάνονται σταδιακά μέχρι το 2022 τα αριθμητικά όρια τους με βάση την προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ ( για το 2019 σημαίνει ενίσχυση με 92,5 εκ. ευρώ) και
  2. Ενισχύεται το ΕΣΥ ( Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας)  στο πλαίσιο του ΜΠΔΣ 2019-2022 με επιπλέον 195 εκ. ευρώ , δίνοντας τη δυνατότητα στη δημόσια περίθαλψη να καλύψει με επάρκεια περισσότερες υγειονομικές ανάγκες των πολιτών. Συνολικά την τετραετία 2019-2022 προβλέπεται ενίσχυση του ορίου δαπανών του δημόσιου συστήματος υγείας με περίπου 450 εκ. ευρώ για κάλυψη λειτουργικών αναγκών των Νοσοκομείων- Κέντρων Υγείας και για αγορά υπηρεσιών από ιδιώτες παρόχους μέσω του ΕΟΠΥΥ. Αν συνυπολογίσουμε την πολύ σημαντική ενίσχυση ύψους 650 κ. ευρώ που προηγήθηκε στο πλαίσιο του τρέχοντος ΜΠΔΣ 2015-2018, έχουμε αθροιστικά μια πολύ ζωτικής σημασίας «αιμοδότηση» 1,1 δις ευρώ στη δημόσια περίθαλψη. Αυτή η «αιμοδότηση» διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων δομών, βελτιώνει την αγοραστική δύναμη του ΕΟΠΥΥ και αποτελεί μια σοβαρή επένδυση στην αξιοπιστία του ΕΣΥ, στην αξιοπρέπεια των ανθρώπων και στην υγειονομική ασφάλεια της κοινωνίας.

Και τόνισε ότι όχι μόνο λοιπόν δεν υπάρχουν νέα μέτρα οριζόντων περικοπών, αλλά ενισχύονται μεταρρυθμίσεις με θετικό κοινωνικό πρόσημο που εκκρεμούσαν χρόνια στον τομέα της Υγείας και του Φαρμάκου.

Δείτε πως:

Με νέο  μοντέλο  ΠΦΥ και οικογενειακής ιατρικής φροντίδας  με τη σταδιακή ανάπτυξη των ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα ( σήμερα λειτουργούν 83 ), μηχανισμός αξιολόγησης – διαπραγμάτευσης για τα καινοτόμα φάρμακα, κεντρικές προμήθειες μέσω της ΕΚΑΠΥ, ενίσχυση με πάνω από 500 ειδικευμένους γιατρούς και αυτόνομη λειτουργία  των ΤΕΠ, θεσμική αναδιοργάνωση του ΕΣΥ με νέους Οργανισμούς στις ΥΠΕ -νοσοκομεία-Κέντρα Υγείας, αλλαγές στην ιατρική εκπαίδευση, μηχανισμός παρακολούθησης του κόστους και της ποιότητας των νοσοκομειακών υπηρεσιών (DRG’S).

·         Ποια ήταν τα βασικά προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης :

  1. βήματα ανάπτυξης του νέου μοντέλου  ΠΦΥ ( ΤΟΜΥ , οικογενειακοί γιατροί, εγγραφή πληθυσμού σε οικογενειακούς γιατρούς , σύστημα παραπομπών )
  2. επιπλέον 20 θεραπευτικά πρωτόκολλα στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης
  3. λειτουργία της Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας ( ΕΚΑΠΥ)  , τρόπος επιλογής  ΔΣ , επιχειρησιακό σχέδιο
  4. μέτρα για την αυξημένη διείσδυση γενοσήμων φαρμάκων
  5. ρυθμίσεις του ΕΟΠΥΥ για τον εκσυγχρονισμό και τον   πιο αποτελεσματικό έλεγχο των παροχών υγείας
  6. επέκταση για 4 χρόνια ( μέχρι το 2022) του μηχανισμού των κλειστών προϋπολογισμών  και των αυτόματων επιστροφών( clawback) για τη φαρμακευτική δαπάνη και τις λοιπές παροχές ασθένειας του  ΕΟΠΥΥ

Όπως είπε ο κ. Ξανθός, τα προαπαιτούμενα αυτά και οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο είναι συμβατές  με το πολιτικό σχέδιο της κυβέρνησης, στο βαθμό που συμφωνήθηκε με τους «θεσμούς» να υπάρξει ευελιξία και σταδιακή υλοποίηση ορισμένων κρίσιμων μεταρρυθμίσεων όπως στην  ΠΦΥ,  στη συνεργασία του ΕΟΠΥΥ με ιδιώτες παρόχους (οπτικοί , ειδικοί θεραπευτές), στην προώθηση αποδεκτών στόχων όπως η αύξηση του ποσοστού των γενοσήμων μέσω οικονομικών κινήτρων για τον πολίτη, καθώς και αναπροσαρμογή  των ορίων του 2018 στους κλειστούς προϋπολογισμούς.

Έτσι η εγγραφή στους οικογενειακούς γιατρούς και το σύστημα παραπομπών στην ΠΦΥ θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία από το 2019, η αποζημίωση των παρόχων για οπτικά και υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής θα γίνεται μέσω voucher που θα χορηγείται στους πολίτες ανακουφίζοντας τους έτσι από την προπληρωμή και την  αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση και διασφαλίζοντας την ελεύθερη επιλογή τους, η αύξηση του όγκου των γενοσήμων θα προωθηθεί μέσω του  σημαντικού οικονομικού κινήτρου της  εξίσωσης λιανικής-ασφαλιστικής τιμής για τα γενόσημα και της κατάργησης της συμμετοχής του 10% όταν ο ασθενής επιλέγει γενόσημο. Τέλος για το κρίσιμο ζήτημα των δημοσιονομικών ορίων των κλειστών προϋπολογισμών, συμφωνήθηκε η σταδιακή αναμόρφωση  των ορίων του 2018 για μια 4ετία με βάση την προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ . Συμφωνούμε ότι ο μηχανισμός των αυτόματων επιστροφών ( clawback) είναι ανορθολογικός και άδικος , είναι όμως επί του παρόντος επιβεβλημένος και με  επικουρικό ρόλο στα αναγκαία διαρθρωτικά μέτρα ουσιαστικού ελέγχου της ζήτησης και της δημόσιας δαπάνης υγείας που ήδη υλοποιούνται.

Παύλος Πολάκης

Χθες στην Ολομέλεια της Βουλής παρενέβη και ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Παύλος Πολάκης καταθέτοντας τις απόψεις του για το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 – 2022... Την παρέμβασή του ο Π. Πολάκης άνοιξε αναφερόμενος στο μεγάλο εθνικό θέμα της τρέχουσας επικαιρότητας για την διμερή συμφωνία ονομασίας της ΠΓΔΜ, θυμίζοντας χαρακτηριστικά τη ρήση με την οποία πολιτεύτηκε ο Κων/νος Μητσοτάκης το 1977 «διέξοδος σε κάθε αδιέξοδο», αντιπαραβάλλοντάς την με το αντίστροφο (αδιέξοδο σε κάθε διέξοδο) που διέπει σήμερα τη στάση του υιού του και Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Κυριάκου Μητσοτάκη. Όσο για την ίδια τη συμφωνία τόνισε ότι η Κυβέρνηση έλυσε ένα πρόβλημα που χρόνιζε επί δεκαετίες και είχε οδηγήσει 140 χώρες (τρεις εκ των οποίων από τις μεγαλύτερες του κόσμου) να αποδεχτούν το όνομα Μακεδονία για το γειτονικό κράτος.

Τέλος, αναρωτήθηκε απευθυνόμενος στο Σώμα αν η νέα, γεωγραφικού τύπου ονομασία που επιτεύχθηκε με τις διαπραγματεύσεις, το erga omnes, η αλλαγή του Συντάγματος των Σκοπίων και η εγκατάλειψη κάθε επίσημου αλυτρωτισμού δεν αποτελούν νίκη για την Ελλάδα.

Μπαίνοντας στην ουσία της συζήτησης για το Μεσοπρόθεσμο και αφού παρατήρησε ότι σήμερα στην Βουλή δεν ακούστηκε σοβαρή κριτική στα θέματα του νομοσχεδίου που αφορούν στην Υγεία, ο κ. Πολάκης στάθηκε συνοπτικά στα επιτεύγματα στον χώρο αυτό τα τελευταία 3 χρόνια και μάλιστα σε συνθήκες ασφυκτικών δημοσιονομικών περιορισμών και διεθνούς επιτήρησης. Ενδεικτικά τόνισε την προσθήκη 16.500 εργαζομένων όλων των κλάδων στο δημόσιο σύστημα Υγείας, την αντιστροφή από τα πολύχρονα ελλείμματα στα σημερινά πλεονάσματα, την χρηματοδοτική ένεση άνω των 120 εκ. Ευρώ για νέα έργα και ανανέωση εξοπλισμού κ.α. Αναφερόμενος στη ρύθμιση για το clawback στο φάρμακο τόνισε ότι μπορεί να «συναινέσαμε στην επέκτασή του, αλλά αυτό θα αντισταθμίζεται με τις ετήσιες αυξήσεις στο όριο δαπανών για την Υγεία που περιγράφονται στο Μεσοπρόθεσμο με βάση την αύξηση του ΑΕΠ (περίπου 90-100 εκ. κάθε χρόνο αύξηση των ορίων).

Στη συνέχεια ο Π. Πολάκης, εξέφρασε την πεποίθηση, ότι ακόμα και με την αρνητική στάση του μιντιακού κατεστημένου και των καναλιών απέναντι σε κάθε θετική αλλαγή στα πράγματα της δημόσιας Υγείας, η πραγματική κοινωνία από τη Θράκη μέχρι την Κρήτη βλέπει στην πράξη και αντιλαμβάνεται τι αλλάζει καθημερινά προς το καλύτερο. Ενώ όταν κληθεί στις εκλογές να συγκρίνει και να αποφασίσει για το ποιο δίδυμο (Ξανθός/Πολάκης ή Γεωργιάδης/Βορίδης) θα προτιμούσε να διαχειρίζεται τα θέματα αυτά προς όφελός της, θα αποφανθεί αποφασιστικά υπέρ του πρώτου.

Αναφερόμενος τέλος στις ρυθμίσεις για τον ΕΟΠΥΥ, ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας τόνισε ότι για πρώτη φορά ο Οργανισμός αξιοποιεί στο έπακρο και αποτελεσματικά τους κρατικούς πόρους που του διατίθενται, ενώ ο τρόπος που διαχειρίζεται τους παρόχους και τις υπηρεσίες του είναι σύγχρονος και πρωτοποριακός και αποσπά τα διεθνή εύσημα. Στο σημείο αυτό ο Π. Πολάκης στάθηκε στην ψήφιση του νέου Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) που τέθηκε χθες προς έγκριση στο Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ, τονίζοντας ότι ποτέ άλλοτε δεν έχει γίνει τέτοιας έκτασης επεξεργασία και προετοιμασία για ένα τόσο σοβαρό θέμα. 

Ιάσων Φωτήλας στον αντίποδα

Ο τίτλος του νομοσχεδίου για τα προαπαιτούμενα της 4ης Αξιολόγησης θα μπορούσε να είναι «Αυλαία στο παραμύθι της καθαρής εξόδου από το μνημόνιο» επεσήμανε ο Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Υγείας της Νέας Δημοκρατίας κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια. Ο Ιάσονας Φωτήλας αναφέρθηκε στα ψέματα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Το 2014 ο κ. Τσίπρας χαρακτήριζε το πλεόνασμα της κυβέρνησης Σαμαρά ως «πλεόνασμα δυστυχίας, τραγωδίας και αίματος», πλεόνασμα «θράσους και απάτης» και σήμερα φέρνει μέτρα συνολικά 14,5 δις ευρώ βασισμένα στην υπερφορολόγηση των πολιτών και των επιχειρήσεων. 

Διαβάστε εδω το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Φωτηλα

 

Μ.Τ.