NEA

Τα συμπεράσματα του 2nd Patient Compliance Conference

Τα συμπεράσματα του 2nd Patient Compliance Conference

Είναι προφανές ότι η σχέση γιατρών και ασθενών είναι εξαιρετικά σημαντική για την αποτελεσματική και ορθή χρήση μιας θεραπείας. Δυστυχώς, οι περισσότεροι ιατροί, λόγω φόρτου εργασίας τις περισσότερες φορές αλλά και λόγω ελλιπούς επικοινωνιακής εκπαίδευσης δεν μπορούν να αφιερώσουν αρκετό χρόνο για να «ακούσουν» τους ασθενείς τους. Από την άλλη οι ασθενείς και ιδιαίτερα οι μακροχρόνια πάσχοντες, δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις οδηγίες των γιατρών, είτε γιατί δεν βλέπουν άμεσα αποτελέσματα από τη θεραπεία τους, είτε γιατί σύντομα αισθάνονται καλύτερα και θεωρούν ότι η θεραπεία είναι περιττή, είτε γιατί δυσκολεύονται να «συμμορφωθούν» εφ’ όρου ζωής σε μία θεραπεία που μπορεί να περιλαμβάνει πολλά φάρμακα καθημερινά. Σημαντικός παράγοντας στη συμμόρφωση είναι τόσο η οικονομική κατάσταση του ασθενούς, όσο και το μορφωτικό του προφίλ.

Στα συμπεράσματα αυτά κατέληξαν οι ομιλητές του 2nd Patient Compliance Conference με θέμα: «Συμμόρφωση, Η επόμενη ημέρα: Εκπαιδευμένος Ιατρός - Ενεργός Ασθενής - Αποτελεσματικές Θεραπείες, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ» που διοργάνωσε στις 18 Οκτωβρίου 2018 το DailyPharmaNews.gr, στο Ξενοδοχείο Divani Caravel.

Μείζον θέμα στην συμμόρφωση του ασθενούς αποτελεί η συνεργασία με τον «σωστά εκπαιδευμένο ιατρό». Η επικοινωνία ως επιστημονική πρακτική είναι κάτι που δεν διδάσκεται σε καμία ιατρική σχολή και όμως αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της ιατρικής πράξης. Μέσα από την σωστή επικοινωνία μπορούμε να έχουμε έναν καλύτερα συμμορφωμένο ασθενή, συνεπώς πιο αποτελεσματική θεραπεία και κατ’ επέκταση μικρότερο κόστος στο δημόσιο σύστημα υγείας. 

 

Στο επίκεντρο της πολιτικής υγείας η συμμόρφωση των ασθενών

«Η συμμόρφωση των ασθενών πρέπει σήμερα να τεθεί στο επίκεντρο των πολιτικών μας» ανέφερε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου. Σύμφωνα με τον κ. Ξανθό, πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ανθρωποκεντρική φροντίδα και στη δημιουργία ενός πλαισίου που να ευνοεί τεκμηριωμένη ιατρική και ποιότητα υπηρεσιών και συμμόρφωση του ασθενή.

«Κρίσιμο ρόλο παίζει και ο γιατρός για τη συμμόρφωση των ασθενών στη θεραπεία τους» τόνισε ο υπουργός Υγείας και πρόσθεσε πως σ’ αυτό θα βοηθήσουν οι αλλαγές που θα γίνουν στην ιατρική εκπαίδευση. «Βρισκόμαστε σε μία διαδικασία αναβάθμισης της ιατρικής εκπαίδευσης, με ενσωμάτωση κανόνων, θεραπευτικών πρωτοκόλλων και κατευθυντήριων οδηγιών» σημείωσε ο κ. Ξανθός και κατέληξε πως «στοίχημα εθνικής σημασίας είναι να δώσουμε προτεραιότητα στην πρόληψη αλλά και να αντιστρέψουμε την ιατρική μετανάστευση για να μην υπάρχουν τεράστια κενά και ελλείψεις στις δομές υγείας της χώρας».

 

Η φαρμακοβιομηχανία πάντα κοντά στον ασθενή

«Δυστυχώς δεν έχουμε επενδύσει αρκετά για να επιτύχουμε τη συμμόρφωση των ασθενών και χρειαζόμαστε πολλή δουλειά για να βάλουμε στο σύστημα δείκτες ποιότητας και αποτελεσματικότητας» ανέφερε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΣΦΕΕ, κ.Ολύμπιος Παπαδημητρίου. Σύμφωνα με τον ίδιο «ένας χρόνιος ασθενής με 3 νοσηρότητες πρέπει να λαμβάνει από 6 έως 13 φάρμακα την ημέρα και αν οι νοσηρότητες φθάσουν τις 6, ο ασθενής θα πρέπει να παίρνει μέχρι και 18 φάρμακα την ημέρα. Τα λαμβάνει όμως; Γι’ αυτό πρέπει να εστιάσουμε στην εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας αλλά και των ίδιων των ασθενών». Η φαρμακοβιομηχανία, πάντως, σημείωσε ο κ. Παπαδημητρίου, είναι περήφανη γιατί επενδύει στην ανάπτυξη θεραπειών που συμβάλλουν στη συμμόρφωση.

 

Η Ελληνική φαρμακοβιομηχανία επενδύει τόσο στα γενόσημα όσο και στην καινοτομία

Στη σημασία που έχει για τη συμμόρφωση των πασχόντων η συνεργασία πολιτείας, φορέων και Συλλόγων Ασθενών εστίασε ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, κ.Θεόδωρος Τρύφων. Όπως τόνισε ο ίδιος, μέσα σε ένα πλαίσιο στρεβλώσεων -όπως το clawback- υπάρχουν ευκαιρίες εξορθολογισμού του συστήματος. Η χρήση γενοσήμων φαρμάκων καθώς και φαρμάκων υψηλής προστιθέμενης αξίας που σήμερα παράγουν οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες (γνωστές δραστικές ουσίες σε νέα μορφή, όπως πόσιμα διαλύματα για ηλικιωμένους και παιδιά ή αναπνευστικά προϊόντα) μπορούν να βοηθήσουν τόσο στη μείωση του κόστους όσο και στη συμμόρφωση των ασθενών.

 

Η συμμόρφωση των ασθενών ευνοεί την εξοικονόμηση πόρων

«Αν υπήρχε συμμόρφωση των ασθενών θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν για το σύστημα υγείας έως και 350 εκατ. ευρώ» υπογράμμισε ο Πρόεδρος του Pharma Innovation Forum, κ.Μάκης Παπαταξιάρχης μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου. Ο κ. Παπαταξιάρχης ανέφερε ακόμη πως «δεν μας ενδιαφέρει μόνο η πρόσβαση στα φάρμακα αλλά και να τα παίρνουν σωστά οι ασθενείς. Γιατί μόνο τότε αναδεικνύουν την αξία τους, αλλά και γιατί μόνο τότε μπορούμε να πούμε πως επιτελούμε σωστά το έργο που πρέπει να επιτελέσουμε».

 

Σημαντικός ο ρόλος του φαρμακοποιού στη συμμόρφωση

Τα φαρμακεία μπορούν να βοηθήσουν στη συμμόρφωση των ασθενών; Κι όμως, όπως είπε ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου Κυριάκος Θεοδοσιάδης, τα φαρμακεία μπορούν και πρέπει να μετατραπούν σε υγειονομικά κέντρα που θα παρέχουν υπηρεσίες φαρμακευτικής συμμόρφωσης και συμβουλών προς τους ασθενείς. «Τα φαρμακεία μπορούν να δίνουν οδηγίες στους ασθενείς και να τους ενημερώνουν για τις θεραπείες τους ή τι πρέπει να προσέχουν κατά τη διάρκεια της θεραπείας τους» επεσήμανε ο κ. Θεοδοσιάδης και ανακοίνωσε πως σύντομα θα παρουσιαστεί μία νέα ηλεκτρονική εφαρμογή με τη βοήθεια της οποίας ο φαρμακοποιός θα συμβάλλει καθημερινά στην έγκαιρη λήψη των φαρμάκων από τους ασθενείς.

 

Απαραίτητη η επανεκίνηση της υγείας

«Εκπαιδευμένοι γιατροί, ενεργοί ασθενείς, εθνική στρατηγική πρόληψης και συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τις αυτοδιοικητικές δομές είναι οι κύριοι άξονες πάνω στους οποίους θα πρέπει να προσπαθήσουμε να στηρίξουμε τη δημόσια υγεία σε αυτή τη δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία» ανέφερε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ, κ.Γιώργος Πατούλης μιλώντας στο 2nd Patient Compliance Conference. Ο κ. Πατούλης τόνισε πως χρειάζεται μία «επανεκκίνηση» της υγείας, η οποία και θα πρέπει να ξεκινήσει με την προσέλκυση των Ελλήνων γιατρών που έχουν φύγει για να εργαστούν στο εξωτερικό και παράλληλα στοίχημα όλων μας πρέπει να είναι η δημιουργία νέων πόρων για την υγεία, όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό της χώρας, αλλά από τον ιατρικό τουρισμό.

 

Λύσεις με επίκεντρο τον ασθενή

Στην ανάπτυξη συνεκτικών πολιτικών για χρόνιες παθήσεις, αλλά και στην τήρηση του θεραπευτικού πλάνου και στην εποικοδομητική, εξειδικευμένη εκπαίδευση των ασθενών αναφέρθηκε ο κ.Ιάσονας Φωτήλας, αν. Τομεάρχης Υγείας της ΝΔ. Ο κ. Φωτήλας υπογράμμισε πως είναι καιρός να βρούμε λύσεις που περιστρέφονται γύρω από τον ασθενή και πως είναι απαραίτητη η χάραξη εθνικής στρατηγικής. «Η υποχρέωση της πολιτείας είναι να διασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών σε κάθε θεραπεία, ενώ υπάρχει η ανάγκη ανάπτυξης πολιτικών για τα χρόνια νοσήματα» ανέφερε ο κ. Φωτήλας και πρόσθεσε πως «το σύστημα υγείας πρέπει να διευκολύνει τον ασθενή και να τον εξυπηρετεί και φυσικά πρέπει να συνδιαμορφώσουμε την επόμενη μέρα μαζί με τους συλλόγους ασθενών οι οποίοι επιτελούν τεράστιο έργο».

 

Πρώτη ενότητα συνεδρίου

Έρευνα για τη συμμόρφωση των ασθενών

Μόλις ένας στους τρεις ασθενείς ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του θεράποντος γιατρού και λαμβάνει σωστά τη θεραπεία του, ενώ το 12%-24% των ασθενών δεν συμμορφώνεται ποτέ στις οδηγίες του γιατρού! Αυτό έδειξε η έρευνα που διεξήγαγε το Webrating Health για λογαριασμού του DailyPharmaNews.gr, την οποία παρουσίασε ο Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας κ.Ιωάννης Υφαντόπουλος.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το ποσοστό συμμόρφωσης σε μακροπρόθεσμες φαρμακευτικές θεραπείες κυμαίνεται στο 40-50%, ενώ το ποσοστό συμμόρφωσης για βραχυπρόθεσμες θεραπείες αγγίζει το 70-80%. Όσο για τη συμμόρφωση στις αλλαγές του τρόπου ζωής δεν ξεπερνά το 20-30%.

Όπως είπε ο κ. Υφαντόπουλος, οι παράγοντες που επηρεάζουν την μη συμμόρφωση κυρίως σχετίζονται με τα οικονομικά προβλήματα (30%) και την φτωχοποίηση του συστήματος υγείας (55%) καθώς και τις θρησκευτικές πεποιθήσεις.

Παράλληλα η έρευνα έδειξε ότι οι ιατροί δεν αφιερώνουν τον απαιτούμενο χρόνο ενημέρωσης και ότι οι οδηγίες των ιατρών δεν γίνονται πάντοτε αποδεκτές από τους ασθενείς. Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ακόμη ότι οι ίδιοι οι ασθενείς είναι αυτοί που τελικά αποφασίζουν για τη θεραπεία τους, ενώ η μη συμμόρφωση των ασθενών στις θεραπείες οδηγεί σε μεγάλα προβλήματα αλλά και οικονομικές επιπτώσεις στο ΕΣΥ.

 

 

Στο νοσοκομείο λόγω μη συμμόρφωσης στη θεραπεία

«Η λανθασμένη χρήση των φαρμάκων οδηγεί ασθενείς στα νοσοκομεία», δήλωσε η κ.Αθηνά Λινού, Καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Προληπτικής Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής, Prolepsis. Σύμφωνα με την κ. Λινού, βασικό ρόλο στη συμμόρφωση των ασθενών στη θεραπεία παίζει η εμπιστοσύνη που έχουν οι ασθενείς στο γιατρό τους. Η κ. Λινού ανέφερε μάλιστα πως υπάρχει 1,5% υψηλότερη πιθανότητα ένας ασθενής να μην συμμορφωθεί στη θεραπεία του, αν δεν έχει καλή επικοινωνία με τον γιατρό του, ενώ το 50% των εισαγωγών ηλικιωμένων ατόμων στα νοσοκομεία συνδέεται με την λανθασμένη χρήση των φαρμάκων του ή με ατυχήματα.

Ένα στα δύο φάρμακα λαμβάνεται λάθος

Μία στις τρεις συνταγές δεν εκτελείται και ένα στα δύο φάρμακα λαμβάνεται λάθος, σημείωσε ο Κώστας Μπαργιώτας, Ορθοπεδικός Χειρουργός, Βουλευτής Λάρισας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης. Σύμφωνα με τον κ. Μπαργιώτα, οι θεραπείες που δεν γίνονται σωστά, δεν βοηθούν και τα λάθη και οι παραλείψεις κοστίζουν, καθώς η μη σωστή θεραπεία αυξάνει σημαντικά τη δαπάνη υγείας και την επιβάρυνση των ίδιων των ασθενών και επηρεάζει την ποιότητα ζωής και τη μακροζωία.

Πολιτικές ΕΟΠΥΥ

Ο ΕΟΠΥΥ χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες για τη δίκαιη κατανομή των πόρων του και την αντιμετώπιση της προκλητής ζήτησης, της σπατάλης και της διαφθοράς, ανέφερε ο Θεοφάνης Ρηγάτος, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΟΠΥΥ, λέγοντας πως υπάρχουν πολιτικές που μπορούν να εφαρμοστούν από τον ΕΟΠΥΥ για την αύξηση της συμμόρφωσης των ασθενών. Ο κ. Ρηγάτος παρουσίασε τον Φάκελο Ασφάλισης Υγείας στον οποίο έχει πρόσβαση ο ασφαλισμένος, ο ιατρός και οι υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ.

Σύμφωνα με τον κ. Ρηγάτο, ο ασφαλισμένος έχει δυνατότητα πρόσβασης στον προσωπικό του Φάκελο Ασφάλισης Υγείας και επομένως γίνεται «αυτοέλεγχος» για τυχόν χρεώσεις για υπηρεσίες που δεν έχουν πραγματοποιηθεί. Επίσης, ο ασφαλισμένος μπορεί να λαμβάνει προσωπικά μηνύματα από τον οργανισμό και μπορεί να ενημερώνεται για τις χρεώσεις που έχουν γίνει στον ΕΟΠΥΥ για την κάλυψη των ιατροφαρμακευτικών αναγκών του. Την ίδια ώρα κάθε ιατρός έχει τη δυνατότητα πρόσβασης στον Φάκελο μετά από έγκριση του ασθενούς και επομένως και στο ιατρικό ιστορικό. Σημειώνεται πως ο Φάκελος Ασφάλισης Υγείας περιέχει όλα τα δεδομένα ανά ασφαλισμένο από το έτος 2013 και μετά.

Στη συνέχεια ο κ. Ρηγάτος αναφέρθηκε στο Μητρώο Ασθενών. Όπως είπε, έχει τεθεί ήδη σε λειτουργία το Μητρώο Ασθενών που υποβάλλονται σε Περιτοναϊκή Κάθαρση και σύντομα θα τεθούν σε λειτουργία: το Μητρώο ασθενών με διαβήτη, το Μητρώο ασθενών με απομυελινωτικές παθήσεις του ΚΝΣ, το Μητρώο ασθενών που κάνουν χρήση οστομικών υλικών, το Μητρώο ασθενών με αναπνευστικά νοσήματα και το Μητρώο ασθενών με θαλασσαιμία.

Ο κ. Ρηγάτος παρουσίασε και το Μητρώο Ιατροτεχνολογικών προϊόντων -όπου έχουν καταγραφεί τα προϊόντα που αποδίδονται από τον Οργανισμό με βάση των ΕΚΠΥ- και ανέφερε, ωστόσο, πως «το όνειρο και η συνέχεια για τον ΕΟΠΥΥ είναι η Κάρτα Ασφάλισης».

 

Η συμμόρφωση είναι ένα πολύπλευρο πρόβλημα

Από την πλευρά της η Νάντια Μπουμπουχαιροπούλου, Market Access and Health Economics Manager, Pfizer Hellas, αναφέρθηκε στη συμβολή της φαρμακευτικής συμμόρφωσης στην αποδοτική λειτουργία του συστήματος υγείας. Η κ. Μπουμπουχαιροπούλου υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι η ανεπαρκής συμμόρφωση σχετίζεται τόσο με τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος υγείας και την έλλειψη εμπλοκής του ασθενή στην επιλογή θεραπείας αλλά και στη χαμηλή ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων μερών (γιατροί, νοσηλευτές, φαρμακοποιοί, σύστημα περίθαλψης).

 

Δεύτερη ενότητα συνεδρίου

Η αξία του πολυχαπιού

Τους «5 Πυλώνες μη Συμμόρφωσης» παρουσίασε ο Ιωάννης Γουδέβενος, Καθηγητής Καρδιολογίας της Ιατρικής Σχολής Ιωαννίνων και Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας. Όπως σημείωσε ο κ. Γουδέβενος, οι παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμόρφωση των ασθενών στη θεραπεία είναι: 1) Κοινωνικοοικονομικοί, 2) Ο ίδιος ο άρρωστος (π.χ. αν είναι πειθαρχημένος), 3) Η ίδια η θεραπεία, 4) Άλλες καταστάσεις που συνυπάρχουν με την ασθένεια (πχ. κατάθλιψη, σχιζοφρένεια, άνοια κλπ) και 5) Το σύστημα υγείας (π.χ. κόστος).

Αναφερόμενος στο λεγόμενο πολυχάπι, ο κ. Γουδέβενος τόνισε ότι με μία απλή κίνηση μπορούμε να επιτύχουμε 24% αύξηση της συμμόρφωσης των ασθενών. Σύμφωνα με τον ίδιο, πρόκειται για μια διαφορετική στρατηγική δευτερογενούς πρόληψης που μειώνει τα περαιτέρω συμβάματα και αντιμετωπίζει ταυτόχρονα πολλούς αιτιολογικούς παράγοντες κινδύνου, μειώνοντας αναλογικά τον καθένα από αυτούς σε δόσεις που μεγιστοποιούν την αποτελεσματικότητα και ισορροπούν τον κίνδυνο.

«Κόβουν» τις επισκέψεις οι ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια

Η γύμνια στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και η έντονη εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών υγείας «κόβουν» στην κυριολεξία τις επισκέψεις των ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια στις δομές της  δημόσιας ΠΦΥ. Αυτό ανέφερε ο Ηλίας Σιώρας, επεμβατικός καρδιολόγος, Συντονιστής -Διευθυντής ΕΣΥ και Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της ΕΙΝΑΠ, από το βήμα του συνεδρίου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας για τη μη επίσκεψη σε δομές ΠΦΥ. Δεν γίνονται επισκέψεις σε ποσοστό 24% λόγω της πολύωρης καθημερινής απασχόλησης, σε ποσοστό 25% λόγω κόστους και σε ποσοστό 13% λόγω μεγάλης λίστας αναμονής. «Αυτοί οι «κόφτες» των επισκέψεων των ασθενών με καρδιακή ανεπάρκεια στην ΠΦΥ, οδηγούν στις αλλεπάλληλες επανεισαγωγές τους στα νοσοκομεία. Αυτές οι επανεισαγωγές «φρακάρουν» λειτουργικά τα νοσοκομεία και οδηγούν στην έκρηξη της νοσοκομειακής δαπάνης για νοσηλεία ασθενών» σημείωσε ο κ. Σιώρας και πρόσθεσε πως «οι ανεπάρκειες του συστήματος σε προσωπικό και υποδομές σε συνδυασμό με τους δημοσιονομικούς «κόφτες» λειτουργούν ως «πολλαπλασιαστές» της καρδιακής ανεπάρκειας σε όλα τα επίπεδα».

Αποκρυπτογράφηση του γονιδιώματος

Στη συμβολή της αποκρυπτογράφησης του γονιδιώματος στη συμμόρφωση των ασθενών επικεντρώθηκε ο Ευάγγελος Ευαγγέλου, επ. Καθηγητής Κλινικής και Μοριακής Επιδημιολογίας του Εργαστηρίου Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Ιωαννίνων. Ο κ. Ευαγγέλου τόνισε πως σε δύο χρόνια θα είμαστε σε θέση μέσα από την εξέταση των γονιδίων μας (Genetic Risk Scores, GRS) να βλέπουμε τον κίνδυνο για την εμφάνιση μίας ασθένειας. Η γνώση αυτή, όπως είπε, εκτιμάται ότι θα συμβάλλει αφενός στη συμμόρφωση των ασθενών που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο και αφετέρου στο να λαμβάνονται αποφάσεις μεγαλύτερης ιατρικής ακρίβειας.

Τα προβλήματα που συναντάνε οι ασθενείς

Την άποψη πως η επικοινωνία μεταξύ γιατρών και ασθενών στην ιατρονοσηλευτική πρακτική είναι ιδιαίτερα σημαντική και πως όταν αναπτύσσεται σε σωστές βάσεις συνοδεύεται από βελτίωση της πορείας των πασχόντων εξέφρασε ο Ανδρέας Μαζαράκης, Γενικός Γραμματέας του ΔΣ του Συλλόγου Οροθετικών Ελλάδας «Θετική Φωνή». Σύμφωνα με τον κ. Μαζαράκη, ένας στους πέντε ασθενείς δεν καταλαβαίνει τι του λέει ο γιατρός του και ένας στους τέσσερις δηλώνει ότι συνήθως δεν του δίνεται χρόνος για να υποβάλει ερωτήσεις. Επίσης, όπως είπε ο ίδιος, σε καιρό κρίσης, οι ασθενείς έρχονται αντιμέτωποι συχνά με υποστελεχωμένα γραφεία εξυπηρέτησης ασθενών, με την έλλειψη χρόνου εκ μέρους των επαγγελματιών υγείας, αλλά και τη γενικότερη απαξίωση υπηρεσιών και δομών.

Λόγοι μη συμμόρφωσης

Στους λόγους αλλά και στις συνέπειες από τη μη συμμόρφωση των ασθενών στην αγωγή τους αναφέρθηκε ο Πρόεδρος του Παν. Συλλόγου Ασθενών με Ρευματικά Νοσήματα ΑΚΕΣΩ και γ.γ. της Παν. Ομοσπονδίας ΡΕΥΜΑΖΗΝ, Λεωνίδας Φωτιάδης.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Φωτιάδης, τα εμπόδια για τη συμμόρφωση είναι ακούσια και εκ προθέσεως. Στην πρώτη κατηγορία, τα εμπόδια σχετίζονται κυρίως με το γεγονός ότι οι ασθενείς ξεχνούν να πάρουν την αγωγή τους ή δεν αντέχουν το φάρμακο (περιστατικά που εύκολα εντοπίζονται και αντιμετωπίζονται), ενώ στη δεύτερη κατηγορία, ο ασθενής λαμβάνει συνειδητά την απόφαση να παραλείψει ή να σταματήσει την αγωγή. Τα περιστατικά αυτά αντιμετωπίζονται πιο δύσκολα, ενώ την απόφαση αυτή λαμβάνουν οι ασθενείς λόγω πεποιθήσεων, παρενεργειών, υποτίμησης της ανάγκης για φάρμακο. Επίσης, οι αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του φαρμάκου, το κόστος φαρμάκων, η έλλειψη επικοινωνίας με το γιατρό, η έλλειψη επεξηγήσεων από τον γιατρό ή η μη συμμετοχή των ασθενών στις αποφάσεις θεραπειών μπορεί να οδηγήσει τον ασθενή στην εγκατάλειψη της θεραπείας του.

Από έρευνα της ΡΕΥΜΑΖΗΝ μάλιστα φάνηκε πως το 23% των ασθενών παρέλειψε αυθαίρετα την αγωγή του τουλάχιστον μία φορά το τελευταίο εξάμηνο. Κι αυτό την ίδια ώρα που μόνο στην ΕΕ, όπως ανέφερε ο κ. Φωτιάδης, η μη συμμόρφωση κοστίζει στα συστήματα υγείας 125 δισ. ευρώ ετησίως και προκαλεί περίπου 200.000 θανάτους!

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Η Ημερίδα τελεί υπό την Αιγίδα των:

Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, ΣΦΕΕ, Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, ΠΕΦ, PIF, Π.Ο.Σ.Σ.Α.Σ.ΔΙΑ, ΡΕΥΜΑΖΗΝ, ΕΛΕΑΝΑ, MS HELLAS, Π.Ο.Αμ.Σ.Κ.Π, Θετική Φωνή, ΕΠΙΟΝΗ, Σύλλογος Ασθενών Πνευμονικής Υπέρτασης,

 

H Ημερίδα διοργανώθηκε με την χορηγία - υποστήριξη των εταιρειών:

Χορηγός: Pfizer

Υποστηρικτές: Abbvie, Boehringer Ingelheim, Roche

 

Χορηγός ερευνών ασθενών και επαγγελματιών υγείας :  Webrating Health

 

Επίσημο website ημερίδας: http://www.patientcomplianceconference.gr

Διοργάνωση :DailyPharmaNews.gr