ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Από κοινού αγώνας φαρμακοποιών και Ελληνικής Εταιρείας Αντιρευματικού Αγώνα για να σταματήσει η παράνομη διακίνηση φαρμάκων μέσω courier

Από κοινού αγώνας φαρμακοποιών και Ελληνικής Εταιρείας Αντιρευματικού Αγώνα για να σταματήσει η παράνομη διακίνηση φαρμάκων μέσω courier

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Μία σημαντική πρωτοβουλία έχουν αναλάβει από κοινού η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛΕΑΝΑ) κ. Αθανασία Παππά και ο αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Θανάσης Παπαθανάσης με στόχο να σταματήσει το φαινόμενο της παράνομης διακίνησης φαρμάκων μέσω ιδιωτικών εταιρειών courier.

Αυτό ανέφερε η κ. Παππά μιλώντας στο DailyPharmaNews στο περιθώριο της πρόσφατης εκδήλωσης που πραγματοποίησε η ΕΛΕΑΝΑ σε κεντρικό Αθηναϊκό ξενοδοχείο προκειμένου να εορτάσει τα 40 χρόνια λειτουργίας της .

Η ερώτηση αφορούσε το εάν η παρουσία του αντιπροέδρου του κ. Παπαθανάση στην εκδήλωση σηματοδοτεί κάποια συνεργασία μεταξύ του Συλλόγου και των φαρμακοποιών. Η συνεργασία αυτή ήδη υπάρχει, όπως προέκυψε από την απάντησή της.

«Με τον κ. Παπαθανάση συνεργαζόμαστε εδώ και αρκετό καιρό μ’ έναν κοινό στόχο. Δεν μας αρέσει που τα φάρμακα τα τελευταία χρόνια έχουμε δει να διακινούνται μέσω courier. Είναι ένα ζήτημα που έχει να κάνει και με την ασφάλεια του ασθενή ο οποίος θα τολμήσω να πω ότι δεν γνωρίζει πράγματα για την ασφάλεια του. Κοιτάει τι είναι πιο βολικό. Ειδικά όταν πρόκειται για τον ασθενή της περιφέρειας. Τον βολεύει να έρθει ένας courier να του φέρει στο σπίτι το φάρμακό του παρά να τρέχει ο ίδιος στον ΕΟΠΥΥ με όλη αυτή την γραφειοκρατία. Από κει και πέρα όμως ο ασθενής δεν είναι ενημερωμένος για το τι μπορεί να συμβεί στο φάρμακο, για τον κίνδυνο αλλοίωσής του για το πόσο ευαίσθητα φάρμακα μιλούμε» ανέφερε η κ. Παππά.

Το θέμα της ασφάλειας του φαρμάκου είναι ωστόσο ένα από τα ζητήματα, δεν είναι το μοναδικό, όπως εξήγησε η πρόεδρος της ΕΛΕΑΝΑ. Ένα δεύτερο εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι αυτό της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων του ασθενή. «Ο ασθενής επίσης δεν ξέρει ότι εκείνη την ώρα δίνοντας τα προσωπικά του δεδομένα δεν μπορεί να ξέρει από εκεί και πέρα τι γίνονται».

Η κ. Παππά είναι ξεκάθαρη στη θέση της: «Κανένας μα κανένας άλλος δεν μπορεί να προμηθεύσει το φάρμακο στον ασθενή εκτός του φαρμακοποιού του. Αυτό λοιπόν που έχει ξεκινήσει εμείς θα θέλαμε να το σταματήσουμε  και για έναν επιπλέον λόγο. Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που να το καλύπτει. Μαζί λοιπόν με τους φαρμακοποιούς δίνουμε έναν αγώνα στο να ξαναγυρίσει ακόμη και το ακριβό φάρμακο στο φαρμακείο της γειτονιάς και από εκεί και πέρα να το προμηθεύεται ο ασθενής από τον φαρμακοποιό και μόνο».

Το πρόβλημα δυστυχώς φαίνεται πως υπάρχει και εξαπλώνεται «Εμείς έχουμε εντοπίσει το πρόβλημα τα τελευταία δύο χρόνια. Δεν ξέρω πόσο υπήρχε πριν αν και μας έχουν πλησιάσει κάποιες εταιρείες να τις γνωρίσουμε, να δούμε τη δουλειά που κάνουν. Ωστόσο, όπως προείπα δεν υπάρχει κανένα νομοθετικό πλαίσιο στη διακίνηση και δεν είναι κάτι εγκεκριμένο από τον ΕΟΦ που είναι ο μοναδικός αρμόδιος να υπογράψει για τη διακίνηση φαρμάκου».

Στο κρίσιμο ερώτημα για το εάν ως πρόεδρος της ΕΛΕΑΝΑ η κ. Παππά έχει υπόψιν της καταγγελίες για προβλήματα που έχουν προκύψει μέσα από τη διακίνηση φαρμάκων στους ρευματοπαθείς ασθενείς από αυτές τις εταιρείες, απάντησε ότι «δεν υπάρχουν καταγγελίες για προβληματικά προϊόντα καθώς ο ασθενής δεν γνωρίζει.  Τα περισσότερα φάρμακα εάν όχι όλα, έχουν ανεπιθύμητες. Το εάν αυτή η ανεπιθύμητη προέρχεται από την ίδια την πάθηση ή εάν προέρχεται από το φάρμακο ή προέρχεται από το courier που κατά τη μεταφορά μπορεί να του προκάλεσε την οποιαδήποτε αλλοίωση δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Και εκεί είναι ένα χάος».

Σε ό,τι αφορά τις ενέργειες που έχουν γίνει από την πλευρά της ΕΛΕΑΝΑ για το θέμα η κ. Παππά ανέφερε ότι «έχουμε στείλει και στον ΕΟΦ ενημέρωση και έχουμε εκφράσει και την ανησυχία μας και προς το Υπουργείο Υγείας και μαζί με τους φαρμακοποιούς προσπαθούμε να ξαναγυρίσει το φάρμακο στα φαρμακεία της κοινότητας. Οι ενέργειες αυτές έχουν γίνει εδώ και πάνω από ένα χρόνο με την απάντηση να αναφέρει ότι όντως δεν γνώριζαν το πρόβλημα και ότι όντως δεν έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους να γίνεται κάτι τέτοιο. Από εκεί και πέρα όμως δεν υπήρξε κάτι παραπάνω. Ωστόσο εξακολουθεί να υφίσταται αυτή η κατάσταση. Έχουμε κάποιες εταιρείες ή κάποια σωματεία που μιλάνε για “προγράμματα υποστήριξης ασθενών”. Τα λέμε “προγράμματα υποστήριξης ασθενών” τώρα που έχουν να κάνουν με το courier, με το φάρμακο, με τη συμμόρφωση του ασθενή με τη φαρμακοθεραπεία που του χορήγησε ο γιατρός, πράγμα που σημαίνει ότι εκεί επεμβαίνει πια ένα τρίτο άτομο.  Πρόκειται για ιδιωτικές εταιρείες. Μέχρι στιγμής έχουμε εντοπίσει 5-6 τέτοιες εταιρείες. Μπορεί να είναι και παραπάνω. Εμείς ξέρουμε τόσες».

Η κ. Παππά στάθηκε και σ’ ένα ακόμη ζήτημα το οποίο θεωρεί πολύ σημαντικό. Στο  ότι «δεν γίνεται καταγραφή των ανεπιθύμητων ενεργειών των φαρμάκων. Οι εταιρείες αυτές έχουν νοσηλευτικό προσωπικό το οποίο και στέλνουν στον ασθενή για να του κάνει για παράδειγμα μία υποδόρια ένεση. Από κει και πέρα όμως εάν ο ασθενής μας βγάλει μία ανεπιθύμητη ενέργεια η εταιρεία courier αυτό δεν το καταγράφει πουθενά ή εάν στείλει κίτρινη κάρτα, απ’ όσο ρωτήσαμε δεν τη στέλνει στον ΕΟΦ αλλά στη φαρμακευτική εταιρεία από την οποία προμηθεύτηκε το φάρμακο».

Παπαθανάσης: «Όλα τα φάρμακα των περιπατητικών ασθενών μέσα από το φαρμακείο»

Από την πλευρά του ο κ. Παπαθανάσης τοποθέτησε το ζήτημα στη βάση της ευθύνης της πολιτείας να κατανοήσει την αξία του φαρμακοποιού και του ρόλου του στη διακίνηση του φαρμάκου αλλά και γενικότερα στην προσφορά που μπορεί να έχει τόσο από άποψη προσφοράς υπηρεσιών όσο και από πλευράς εξοικονόμησης πόρων για το σύστημα.

«Η παρουσία μας εδώ δείχνει αυτό ακριβώς. Ότι είμαστε και εμείς δίπλα στον Έλληνα ασθενή με τον ισχυρό ρόλο στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας του φαρμακοποιού και μάλιστα, όπως είπα και στο χαιρετισμό μου κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα πρέπει η πολιτεία να κατανοήσει ότι το ελληνικό φαρμακείο θα πρέπει τουλάχιστον να το «εκμεταλλευτεί», εάν δεν θέλει να το αξιοποιήσει γιατί η κατανομή που υπάρχει στην Ελλάδα δεν υπάρχει σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης. Ο κάθε ασθενής έχει πολύ κοντινή σε αυτόν πρόσβαση στο φαρμακείο. Άρα λοιπόν υπάρχουν επιστήμονες υγείας και σύμβουλοι υγείας ακόμη και στο πιο μακρινό νησί, την πιο απομακρυσμένη περιοχή της χώρας μας κάτι το οποίο μπορεί το κράτος να το αξιοποιήσει και αυτό έχει ως ωφέλεια όχι μόνο τη δυνατότητα των ασθενών στην πρόσβαση στην επιστημονική συμβουλή και τη σωστή συμμόρφωση στη θεραπεία που προσφέρει και μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων αλλά μπορεί να πετύχει και μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων στα φάρμακα τα οποία δυστυχώς αυτή τη στιγμή διακινούνται από άλλα δίκτυα, τα φάρμακα δηλαδή που έχουν ανάγκη περιπατητικοί ασθενείς θα πρέπει επιτέλους να δίνονται όλα από το ελληνικό φαρμακείο. Το φάρμακο δεν μπορεί για λόγους ασφαλείας των ασθενών να διακινείται μέσω κάποιων dealers τώρα, πολυεθνικών που πηγαίνουν τα φάρμακα στο σπίτι εκμεταλλευόμενοι κάποιους που έχουν προβλήματα διαφόρων ασθενειών. Όλα τα φάρμακα των περιπατητικών πρέπει να δίνονται από το ελληνικό φαρμακείο. Το ελληνικό φαρμακείο μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην εξοικονόμηση χρημάτων για την πολιτεία. Μην ξεχνάμε ότι το ελληνικό φαρμακείο ήταν αυτό που στήριξε από την πρώτη στιγμή την ελληνική συνταγογράφηση, ήταν πρόεδροι του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου από θέσεις ευθύνης -όπως από την θέση του προέδρου του ΕΟΦ ή από τη θέση του διοικητή του ΙΚΑ- που έδωσαν τη δυνατότητα να υπάρχει το barcode και η ιχνηλασιμότητα στα φάρμακα, το ψηφιακό κουπόνι το οποίο ήταν πολύ μπροστά –τώρα γίνεται στην Ευρώπη- έδωσαν τη δυνατότητα μηχανογράφησης που να ελέγχει τη διακίνηση του φαρμάκου, γεγονότα που αποδεικνύουν ότι οι φαρμακοποιοί στην προσπάθεια της χώρας για εξοικονόμηση χρημάτων αλλά και στη διαφάνεια, είναι μπροστά».