NEA

«Φιλικό» προς τον πολίτη το Νοσοκομείο «Ελπίς»

«Φιλικό» προς τον πολίτη το Νοσοκομείο «Ελπίς»

Σε φάση εκσυγχρονισμού των κτιριακών υποδομών και του τεχνολογικού εξοπλισμού και αναβάθμισης των υπηρεσιών του βρίσκεται το Νοσοκομείο «Ελπίς», το παλαιότερο Νοσοκομείο της Αθήνας που κλείνει 182 χρόνια προσφοράς.

 

Το συνολικό κόστος των έργων ανέρχεται σε 2 εκατ. ευρώ (πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ΕΣΠΑ, πόροι του νοσοκομείου και ένα μικρός μέρος από δωρεές).

Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διοικητής του Νοσοκομείου «Ελπίς», Χρήστος Βαράκης, με αφορμή τον δημόσιο απολογισμό 2016-2018, το  50% των κλινικών και το 100% των κοινόχρηστων χώρων έχουν  ανακαινισθεί ή έχει δρομολογηθεί η ανακαίνισή τους. Έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες θωράκισης σε μια χειρουργική αίθουσα, προκειμένου να γίνονται επεμβάσεις με ακτινοσκοπικό μηχάνημα C-ARM, το οποίο θα λειτουργήσει στο νοσοκομείο. Επίσης, προχωρά η πλήρης ανακατασκευή των χειρουργείων, προϋπολογισμού 648.000 ευρώ,  και έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ένας υπερηχοτομογράφος γενικής χρήσης και ένα αναισθησιολογικό συγκρότημα, συνολικού κόστους 90.000 ευρώ.

Στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα Αττικής έχουν ενταχθεί: τηλεχειριζόμενο ακτινογραφικό - ακτινοσκοπικό σύστημα, ιστοκινέτα παθολογανατομικού εργαστηρίου, διφασικοί απινιδωτές με βηματοδότη, έγχρωμο σύστημα υπερηχοτομογραφίας γενικής χρήσης, πλήρης πύργος λαπαροσκοπικής χειρουργικής, συνολικού κόστους 360.000 ευρώ.  Στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχουν ενταχθεί έξι χειρουργικές τράπεζες και πέντε αναισθησιολογικά συγκροτήματα, συνολικού προϋπολογισμού 437.000 ευρώ και τέλος στο αποθεματικό του υπουργείου Υγείας, κεντρικός σταθμός παρακολούθησης της ΜΕΘ με έξι παρακλίνια Monitors παρακολούθησης ζωτικών παραμέτρων και  έχουν τοποθετηθεί  πέντε προβολείς οροφής χειρουργείου, συνολικού κόστους 211.000 ευρώ.

Ένα νοσοκομείο «φιλικό» προς τον πολίτη

Το «Ελπίς» είναι γενικό νοσοκομείο μεσαίου επιπέδου, «οικογενειακό» και όχι «απρόσωπο», όπως συμβαίνει με τα μεγάλα νοσοκομεία, εύκολα προσβάσιμο, διαθέτει εξειδικευμένα τμήματα και προσφέρει ολοκληρωμένες  και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας,  ανέφερε ο κ.  Βαράκης.  Έχει  δυναμικότητα 200 κλινών  (με την αλλαγή των οργανισμών το 2012 έκλεισαν 60), διαθέτει 6 κρεβάτια ΜΕΘ και Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας και δέχεται περίπου 14.000 εισαγωγές.

Ταχύτατα αναπτυσσόμενα  είναι τα τμήματα Ωτορινολαρυγγολογικό και το Οφθαλμολογικό που πριν από δύο χρόνια λειτούργησε και νέα πτέρυγα.  Μετά την πλήρη ανάπτυξη και λειτουργία της ΩΡΛ Κλινικής του, από τον Ιανουάριο του 2017 έως σήμερα, πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά 14 ολικές λαρυγγεκτομές  με λεμφαδενικό καθαρισμό τραχήλου, που απαιτούσαν εξειδικευμένη νοσηλευτική υποστήριξη και δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στην Ουρολογική κλινική, όπου ως τότε φιλοξενούνταν η ΩΡΛ Κλινική, 3 επεμβάσεις ενδοσκοπικής δακρυο-ασκο-ρινοστομίας, 180 ολικές θυρεοειδεκτομές κατά τα τελευταία 3 έτη, αριθμός ιδιαίτερα μεγάλος για ΩΡΛ Κλινική. Πολύ μεγάλος αριθμός ενδοσκοπικών λειτουργικών επεμβάσεων ρινός και παραρρινίων κόλπων (FESS)  (4 με τη χρήση τεχνολογίας διεγχειρητικής πλοήγησης- navigation),  γναθοχειρουργικές επεμβάσεις μεγάλης βαρύτητας, που πραγματοποιούνται για πρώτη φορά στο Νοσοκομείο και οι ασθενείς νοσηλεύονται στην ΩΡΛ Κλινική.

 Σύμφωνα με τον κ. Βαράκη, η  ΩΡΛ κλινική του «Ελπίς»,  είναι η μόνη που συμμετέχει στο πρόγραμμα προληπτικού ελέγχου αλλεργίας ανωτέρου αναπνευστικού του πληθυσμού της Πελοποννήσου. Η προληπτική εξέταση θα διεξαχθεί στα κατά τόπους κέντρα υγείας της Πελοποννήσου σε συνεργασία με: την Περιφέρεια Πελοποννήσου και την Εταιρεία ΩΡΛ Αλλεργίας, Ανοσολογίας και Ρογχοπαθειών. Προβλέπεται να εξεταστούν περί τους 4000 ασθενείς.

«Ναυαρχίδα», όπως αναφέρει ο κ. Βαράκης είναι το καρδιολογικό τμήμα. Στο Αιμοδυναμικό Εργαστήριο διενεργήθηκαν το τελευταίο έτος περίπου 1000 στεφανιογραφίες και 450 αγγειοπλαστικές εκ των οποίων 180 αφορούσαν πρωτογενείς αγγειοπλαστικές σε οξέα εμφράγματα του μυοκαρδίου. Από το 2017 λειτουργεί βηματοδοτικό  κέντρο και έχουν τοποθετηθεί  περίπου  150 βηματοδότες. Προσφάτως πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά διαδερμική σύγκλειση μεσοκολπικής επικοινωνίας σε ασθενή 72 ετών με γνωστό ιστορικό μεσοκολπικής επικοινωνίας η οποία απαιτούσε άμεση αντιμετώπιση, αποτρέποντας έτσι την χειρουργική επέμβαση.  Ο κ. Βαράκης προσθέτει ότι υπάρχει σχεδιασμός για την περεταίρω ανάπτυξη και  την αντιμετώπιση δομικών καρδιοπαθειών επεμβατικά με διαδερμική προσπέλαση (TAVI, mitral clips, σύγκλειση ελλειμμάτων κλπ.), προσθήκη τμήματος Ηλεκτροφυσιολογικού ελέγχου  και εμφύτευσης απινιδωτών, ανάπτυξη Τμήματος Κλινικής Φαρμακολογίας με εξειδίκευση στη Καρδιολογία (διδασκαλία φοιτητών).».

Το Νοσοκομείο παρουσιάζει μια δυναμική ανάπτυξης, λέει ο κ. Βαράκης και όσο αφορά την έλλειψη  προσωπικού υπάρχει και στο «Ελπίς», «αλλά όχι σε βαθμό που να δημιουργεί ανυπέρβλητα πρόβλημα, ενώ γίνεται προσπάθεια από τις υπηρεσίες για επιτάχυνση των διαδικασιών προσλήψεων νέου προσωπικού». Προσθέτει ότι «υπάρχει θετική δυναμική, στον τομέα των προσλήψεων και αρχίζει να αντιστρέφεται η διαδικασία αποχωρήσεων- προσλήψεων».

Υγειονομική κάλυψη ανασφαλίστων

Ένα από τα  μεγάλα κομβικά  σημεία  που υπηρετεί και το Νοσοκομείο  «Ελπίς» είναι η καθολική υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού και, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βαράκης, με την  εφαρμογή του μέτρου  φάνηκε ότι μεγάλο τμήμα του πληθυσμού  δεν πήγαινε στα δημόσια νοσοκομεία ακριβώς επειδή  ήταν  ανασφάλιστο.  «Κάποιοι είχαν ανάγκη, αλλά δεν μπορούσαν να έρθουν» και αυτό φαίνεται από την προσέλευση μετά την εφαρμογή του μέτρου.

Στατιστικά στοιχεία

Αύξηση 37,5%  καταγράφουν οι εισαγωγές ασθενών το 2018 σε σχέση με το 2015,  10,3% οι χειρουργικές επεμβάσεις για το ίδιο διάστημα, ενώ το μέσο  διάστημα νοσηλείας μειώθηκε από 3,5 ημέρες το 2015 σε 3,2 ημέρες το 2018.

Στα στοιχεία περιλαμβάνεται ακόμη, και η εμβολιαστική κάλυψη των επαγγελματιών υγείας  έναντι της γρίπης, που παρουσιάζει σημαντική αύξηση  και αγγίζει το 36% από  6%  το 2015.

Μικρός ο χρόνος αναμονής στις λίστες

«Ο χρόνος αναμονής για χειρουργεία δεν ξεπερνά τον ένα μήνα και στο πλαίσιο εφαρμογής της λίστας χειρουργείων, όπου δημοσιοποιούνται όλα τα στοιχεία, ώστε ο ασθενής να γνωρίζει ακριβώς  την θέση του, χρησιμοποιούμε και πρωτοποριακά μέσα , δηλαδή ενημερώνουμε τους ασθενείς μέσω  SMS  να έρθουν να καταγραφούν στην λίστα».

Λειτουργία κέντρου αιμοδοσίας

« Το Ελπίς είναι νοσοκομείο προσφοράς στο κομμάτι της αιμοδοσίας διότι οι ανάγκες του είναι σχετικά μικρές,  περίπου 3000 μονάδες από τις 12.000 μονάδες που συγκεντρώνει ετησίως», αναφέρει ο Διοικητής, εξηγώντας το σχέδιο για την λειτουργία κέντρου αιμοδοσίας σε συνεργασία με το ΕΚΕΑ.

Όπως σημειώνει το σύστημα αιμοδοσίας δοκιμάστηκε το καλοκαίρι με τα τραγικά γεγονότα στο Μάτι Αττικής. Πλήθος κόσμου ανταποκρίθηκε στο έκτακτο κάλεσμα του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ) για αίμα με τις υπηρεσίες να αντιμετωπίζουν πρόβλημα. «Το «Ελπίς» βρέθηκε στην πρώτη γραμμή καθώς έχει την κατάλληλη υποδομή την οποία και διέθεσε και σε συνεργασία με τις υπηρεσίες  αιμοδοσίας και το ΕΚΕΑ αντιμετωπίστηκε το θέμα. Αυτό μπορεί να αποτελέσει  οδικό χάρτη για την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος αιμοδοσίας», ανέφερε ο κ. Βαράκης. Πρόσθεσε ότι η  υποδομή είναι έτοιμη από το 2017 και εκτιμά ότι έως  τον Ιούνιο θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για να λειτουργήσει το κέντρο αιμοδοσίας σε συνεργασία με τις αντίστοιχες υπηρεσίες των Νοσοκομείων υπό το ΕΚΕΑ.   Το κέντρο αιμοδοσίας στο «Ελπίς» θα λειτουργεί σε ξεχωριστό χώρο και ανεξάρτητα από το Νοσοκομείο και αυτή είναι και η φιλοσοφία, δηλαδή ο εθελοντής αιμοδότης να μην μπαίνει στους χώρους του Νοσοκομείου, και η διαχείριση του αίματος θα γίνεται από το ΕΚΕΑ.

Πρωτοποριακή δράση

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ποιότητα των υπηρεσιών υγείας και στο πλαίσιο αυτό υπογραμμίζει ο κ. Βαράκης, ξεκίνησε και η λειτουργία Γραφείου Έρευνας και Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης στο νοσοκομείο, ενώ και το Γραφείο Προστασίας Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας σε  πραγματικό χρόνο παρακολουθεί τους δείκτες ικανοποίησης των πολιτών από τις παρεχόμενες στο νοσοκομείο υπηρεσίες υγείας. 

Μέριμνα και για τους εργαζόμενους

Στο Νοσοκομείο γίνονται  βιωματικά σεμινάρια για το στρες του προσωπικού με μεγάλη συμμετοχή. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2017 με ίδιους πόρους.  Ομάδες εργαζομένων  συζητούν τα προβλήματα τους  προκειμένου να εκτονώσουν το στρες και να προσφέρουν  καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη. «Θέλουμε να δημιουργήσουμε καλύτερες συνθήκες για τους εργαζόμενους», λέει ο κ. Βαράκης.   _ Έφη Φουσέκη