Listen to this article

Με την έναρξη λειτουργίας από χτες (1η Οκτωβρίου) της γραμμής 1566, μια νέα εποχή φαίνεται να ανοίγεται για τα ραντεβού των νοσοκομείων, με το υπουργείο να κάνει λόγο για ένα σημαντικό βήμα ψηφιοποίησης, ωστόσο υπάρχουν ανοιχτά ερωτήματα για την ουσία και την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής, κυρίως λόγω των σοβαρών ελλείψεων υγειονομικού προσωπικού.

Από τη Ρούλα Σκουρογιάννη

Ειδικότερα, από την 1η Οκτωβρίου, οι πολίτες έχουν πλέον τρεις νέους και απλούς τρόπους για να κλείνουν τα ραντεβού τους στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των δημόσιων νοσοκομείων: την εφαρμογή MyHealth, την πλατφόρμα finddoctors.gov.gr και την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή 1566. Πρόκειται για μια θεσμική αλλαγή που εισάγει διαφάνεια, ταχύτερη εξυπηρέτηση και καλύτερη αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΥ.
Με την πλήρη ένταξη των νοσοκομείων, εκτιμάται ότι θα προστεθούν περίπου 7 εκατομμύρια ραντεβού ετησίως, κάτι που αναμένεται να αλλάξει ουσιαστικά την εμπειρία πρόσβασης για τους πολίτες.

Οι επιφυλάξεις της ΠΟΕΔΗΝ

Ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, Μιχάλης Γιαννάκος, αναγνωρίζει ότι το νέο σύστημα αποτελεί μια θετική εξέλιξη στην οργάνωση και τη διαχείριση των ραντεβού. Τονίζει, ωστόσο, ότι από μόνο του δεν αρκεί για να λύσει το χρόνιο πρόβλημα της ταλαιπωρίας των πολιτών.

«Η αλήθεια είναι πως οι λίστες αναμονής και οι πολύωρες καθυστερήσεις δεν οφείλονται μόνο στον τρόπο οργάνωσης των ραντεβού, αλλά κυρίως στις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού στα νοσοκομεία και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας», επισημαίνει. Όπως εξηγεί, η απουσία οικογενειακού γιατρού οδηγεί χιλιάδες πολίτες στα νοσοκομεία ακόμη και για ήσσονος σημασίας προβλήματα, δημιουργώντας τεράστια πίεση στα τακτικά ιατρεία και στα επείγοντα.

Η σημερινή πραγματικότητα για τους ασθενείς

Σύμφωνα με τον κ. Γιαννάκο, οι πολίτες συχνά αναγκάζονται να πληρώνουν ακριβά στον ιδιωτικό τομέα, είτε για συνταγογράφηση είτε για εξετάσεις. Ακόμη και οι ασφαλισμένοι συναντούν εμπόδια, καθώς τα παραπεμπτικά του ΕΟΠΥΥ συνοδεύονται από μεγάλες καθυστερήσεις στα ραντεβού στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, με αποτέλεσμα να «επιλέγουν» την άμεση πληρωμή για ταχύτερη εξυπηρέτηση.
Παράλληλα, παρά τον υπερσύγχρονο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό που αποκτήθηκε στα χρόνια της πανδημίας, η υποστελέχωση εμποδίζει τη λειτουργία του σε πλήρη ανάπτυξη. Σε αρκετά νοσοκομεία τα διαθέσιμα ραντεβού εξαντλούνται μέσα σε λίγες ώρες από το άνοιγμα της πλατφόρμας, αφήνοντας ασθενείς να προσπαθούν επί μήνες να βρουν μια θέση.

Ο κίνδυνος ακυρώσεων

Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει προγραμματισμό ραντεβού τεσσάρων μηνών, με τους γιατρούς να υποχρεούνται να διαθέτουν 12 ραντεβού την εβδομάδα. Ωστόσο, ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ προειδοποιεί ότι πολλές φορές δεν είναι ρεαλιστικό να τηρηθεί αυτός ο προγραμματισμός, καθώς οι γιατροί αναγκάζονται να καλύπτουν εφημερίες, κλινικές ή ακόμη και άλλα νοσοκομεία. Έτσι, ο κίνδυνος ακυρώσεων είναι υπαρκτός, με αποτέλεσμα οι ασθενείς να οδηγούνται ξανά στα επείγοντα.

Τι χρειάζεται το ΕΣΥ για να γίνει πραγματικά ελκυστικό

Η θέση της ΠΟΕΔΗΝ είναι σαφής: η επιτυχία του νέου συστήματος δεν θα κριθεί μόνο από την ψηφιακή οργάνωση, αλλά από την ουσία της ενίσχυσης του ΕΣΥ.
Ο κ. Γιαννάκος ζητά γενναία αύξηση μισθών, ένταξη των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινά (ΒΑΕ), μονιμοποίηση των συμβασιούχων και ουσιαστικά κίνητρα για την προσέλκυση νέου προσωπικού. Χωρίς επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό, τονίζει, «οποιοδήποτε τεχνολογικό εργαλείο θα μένει ημιτελές και οι πολίτες θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται».

Share.
Exit mobile version