Από τη μία οι Παθολόγοι της χώρας, οι οποίοι αμέσως μετά την επίσημη πρώτη της εφαρμογής του νέου συστήματος συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ, το Σάββατο 18 Ιανουαρίου, το απόγευμα, το χαρακτήρισαν «όχι μόνο περιττό, αλλά και πηγή κατευθυνόμενης σπατάλης πόρων», από την άλλη το ίδιο το σύστημα που «έπεσε» σήμερα (Δευτέρα 20 Ιανουαρίου) που αναμενόταν η μεγαλύτερης κλίμακας χρήση του, και δεν λειτουργεί από το πρωί (με τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, να στέλνει ειδοποίηση νωρίς στα μέλη του), δεν το λες και την πιο ευοίωνη έναρξη λειτουργίας για το νέο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης!
Από τη Ρούλα Σκουρογιάννη
«Οι φόβοι μας επαληθεύθηκαν! Το σύστημα συνταγογράφησης δεν λειτουργεί!!!
Αναμένουμε απάντηση και οδηγίες από την ΗΔΙΚΑ για την επίλυση του», αναφέρει η πολύ πρωινή ανακοίνωση του ΙΣΑ, του μεγαλύτερου ιατρικού συλλόγου της χώρας, που είχε εκφράσει έντονες διαμαρτυρίες και επιφυλάξεις για την ξαφνική έναρξη λειτουργίας του νέου συστήματος (στις 18/1) και ζητούσε αναβολή της εφαρμογής του ώστε να ενημερωθούν πλήρως οι γιατροί.
Ειδικότερα, μεγάλη αναστάτωση έχει προκληθεί, από το πρωί σήμερα, Δευτέρα 20 Ιανουαρίου, σε νοσοκομεία (που αναφέρουν ότι το σύστημα «πέφτει συνέχεια και επανέρχετα») αλλά και στις δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Κέντρα Υγείας, πλατφόρμα του ΕΔΟΕΑΠ κλπ), καθώς οι γιατροί υποστηρίζουν ότι δεν είχαν ενημέρωση από την ΗΔΙΚΑ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν τους ασθενείς. Βέβαια, στην ιστοσελίδα της ΗΔΙΚΑ, υπάρχει αναρτημένη οδηγία:
«Σας ενημερώνουμε πως σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε πρόβλημα κατά την είσοδό σας στην νέα εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (ΣΗΣ) θα πρέπει να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα στον φυλλομετρητή που χρησιμοποιείτε:
Διαγραφή ιστορικού περιήγησης
Διαγραφή Cookies
Συνδεθείτε εκ νέου στο https://www.e-prescription.gr/portal/ και επιλέξτε από το μενού αριστερά την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση».
Για την αποτελεσματικότητα της οδηγίας δεν έχουν αποφανθεί οι γιατροί, ωστόσο, από τη μεριά της, η ΗΔΙΚΑ αποφαίνεται πως η πλατφόρμα λειτουργεί κανονικά και προβλήματα προκαλούνται όταν οι γιατροί δεν έχουν ακολουθήσει τις οδηγίες. Από την άλλη μεριά, γιατροί που έχουν ιδιωτικά συστήματα είχαν ενημερωθεί εγκαίρως για το τι πρέπει να κάνουν.
Πέρα από τους διαξιφισμούς που το μόνο που επιτυγχάνουν είναι η ταλαιπωρία του ασθενή, το σίγουρο είναι πως και η πρόβα τζενεράλε του Σαββάτου (με την εγκατάσταση του νέου συστήματος) και η σημερινή πρεμιέρα εφαρμογής του δείχνουν ότι τεχνικά το πολλά υποσχόμενο σύστημα της ΗΔΙΚΑ δεν ήταν έτοιμο για τη ζήτηση και την εξυπηρέτηση που έπρεπε να παρέχει σε γιατρούς και ασφαλισμένους.
Παθολόγοι Ελλάδας: «Ανούσιο και σπάταλο εγχείρημα» η αλλαγή της πλατφόρμας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης
H Επαγγελματική Ένωση Παθολόγων Ελλάδας (ΕΕΠΕ), σε ενημέρωσή της, μετά την έναρξη λειτουργίας του νέου συστήματος το Σάββατο (18/1) κάνει λόγο για ένα «ανούσιο και σπάταλο εγχείρημα».
Επιπλέον, η ΕΕΠΕ αναφέρεται σε «έλλειψη στρατηγικής και ορθολογικής διαχείρισης δημόσιων πόρων» από τη μεριά των υπεύθυνων για τη λειτουργία φορέων που αντικατέστησαν ένα λειτουργικό σύστημα, με ένα όμοιο αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, το οποίο αξιολογούν, επίσης, «όχι μόνο περιττό, αλλά και πηγή κατευθυνόμενης σπατάλης πόρων» και «έναν μηχανισμό που αποσπά πλήρως τον γιατρό από τη φροντίδα του ασθενή».
Μεταξύ άλλων, οι Παθολόγοι τονίζουν: «Η νέα πλατφόρμα δεν απλοποίησε καμία διαδικασία, αντίθετα στη μεταφορά χάθηκαν διαδικασίες που σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν ευεργετικές για τους χρήστες – ιατρούς. Οι διαχρονικές ελλείψεις στην τεχνική υποστήριξη και η μη επαρκής εξοικείωση, δημιουργούν αχρείαστη σύγχυση και πολλαπλές καθυστερήσεις.
Η αντικατάσταση ενός λειτουργικού συστήματος, με ένα όμοιο αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, φανερώνει έλλειψη στρατηγικής και ορθολογικής διαχείρισης δημόσιων πόρων. Αν μάλιστα, συνδυαστεί με την υποχρεωτική χρήση του συστήματος των ηλεκτρονικών ραντεβού, πλήττει σοβαρά την καθημερινότητα ιατρών και ασθενών. Το νέο σύστημα δεν είναι μόνο δυσλειτουργικό και αργό, αλλά πλήρως αναποτελεσματικό στην εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών της δημόσιας υγείας.
Η διαδικασία των ηλεκτρονικών ραντεβού, η οποία παρουσιάστηκε παράλληλα ως καινοτόμος λύση, αναμένεται να εξελιχθεί σε ένα μηχανισμό που αποσπά πλήρως τον γιατρό από τη φροντίδα του ασθενή. Συχνά, η ταχύτητα του συστήματος είναι τόσο αργή που καθιστά την ολοκλήρωση ακόμη και των πιο βασικών ενεργειών αδύνατη. H κατάσταση αυτή απομακρύνει τους ασθενείς και τους λιγοστούς ιατρούς που έχουν απομείνει ως συμβεβλημένοι ή μη, από τις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ, με άμεσο αποτέλεσμα την αναζήτηση ακριβών ιδιωτικών ασφαλιστικών λύσεων.
Εν κατακλείδι, το νέο σύστημα, αντί να βελτιώσει την πρόσβαση και τη λειτουργικότητα του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, αποτυγχάνει παταγωδώς, αποξενώνοντας ασθενείς και ιατρούς. Η υγεία απαιτεί πρακτικές και αποτελεσματικές λύσεις, όχι γραφειοκρατία και κακοδιαχείριση. Αν δεν υπάρξουν ουσιαστικές παρεμβάσεις και χρηματοδότηση, ο ΕΟΠΥΥ κινδυνεύει να χάσει την εμπιστοσύνη και την στήριξη της κοινωνίας».