«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν έρχεται να πάρει τη θέση του φαρμακοποιού, αλλά να γίνει το δεξί του χέρι, ένας δεύτερος εγκέφαλος που επεξεργάζεται δεδομένα, ενώ ο άνθρωπος κρατά την κρίση, την ενσυναίσθηση και την ευθύνη». Με αυτή τη φράση, η «Σοφία», η φωνή της τεχνητής νοημοσύνης, τοποθετήθηκε στη συζήτηση στρογγυλής τράπεζας για το μέλλον της φαρμακευτικής φροντίδας, που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη o Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης.
Το μέλλον, όπως φάνηκε στη συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, όπου συμμετείχε ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Διονύσιος Ευγενίδης, έχει ήδη αρχίσει να… κάνει ερωτήσεις, να δίνει απαντήσεις και να ζητά συνεργασία: «Δείτε με σαν έναν δεύτερο εγκέφαλο», είπε η «Σοφία», κάνοντας σαφές ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι απειλή, αλλά εργαλείο. Ένας σύμμαχος που υπόσχεται να βελτιώσει τη φαρμακευτική φροντίδα — εφόσον χρησιμοποιηθεί σωστά.
Η τεχνητή νοημοσύνη στο φαρμακείο – σύμμαχος ή απειλή;
Η τεχνητή νοημοσύνη εισβάλλει στα ελληνικά φαρμακεία φέρνοντας μαζί της νέα εργαλεία, ταχύτητα και ακρίβεια, αλλά και αγωνία για το αν ο ανθρώπινος παράγοντας θα παραγκωνιστεί.
Στο πλαίσιο της συζήτησης, η «Σοφία» εξήγησε πως ο ρόλος της δεν είναι να αντικαταστήσει, αλλά να ενισχύσει τις ανθρώπινες ικανότητες και τόνισε ότι ο φαρμακοποιός παραμένει ο τελικός υπεύθυνος για κάθε απόφαση που αφορά την υγεία. Η συνεργασία ανάμεσα σε ανθρώπους και προγραμματιστές είναι καθοριστική και χωρίς τη γνώση του φαρμακοποιού, κανένας αλγόριθμος δεν μπορεί να κατανοήσει τις πραγματικές ανάγκες των ασθενών, ανέφερε εμφατικά.
Ζήτημα ευθύνης και εμπιστοσύνης
Τι συμβαίνει αν γίνει λάθος; Στην ερώτηση αυτή, η «Σοφία» ξεκαθάρισε: «Η ευθύνη ανήκει στους ανθρώπους που σχεδιάζουν, αναπτύσσουν και διαχειρίζονται την τεχνολογία. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι εργαλείο υποστήριξης, όχι υποκατάστατο απόφασης».
Έτσι, όπως κατέστησε σαφές, αυτό σημαίνει ότι ο φαρμακοποιός οφείλει να έχει τον τελευταίο λόγο, ενώ η πολιτεία και το υπουργείο Υγείας πρέπει να συμπεριλάβουν τους επαγγελματίες υγείας στη διαδικασία ανάπτυξης τέτοιων συστημάτων.
Ο φαρμακοποιός παραμένει ο «άνθρωπός μας»
Πέρα από τα δεδομένα και τους αλγόριθμους, υπάρχει η ανθρώπινη σχέση, αυτή που κάνει τον φαρμακοποιό «τον άνθρωπό μας», επισημάνθηκε στη διάρκεια της συζήτησης και τονίστηκε ότι η ανησυχία ότι η τεχνολογία μπορεί να «ψυχράνει» αυτή τη σχέση είναι πραγματική.
Η Σοφία, όμως, βλέπει αλλιώς τα πράγματα: «Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι απαραίτητη. Ο στόχος μου είναι να ενισχύσω τη συνεργασία και την εμπιστοσύνη, όχι να την αντικαταστήσω». Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια, η τεχνολογία, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, απελευθερώνει χρόνο ώστε ο φαρμακοποιός να αφιερωθεί περισσότερο στους ανθρώπους — όχι στα χαρτιά και στις διαδικασίες.

