Και οι ασθενείς θεωρούν ότι οι υπηρεσίες του φαρμακοποιού θα πρέπει, αφού αξιολογηθούν, να είναι μετρήσιμες και να αποζημιώνονται
Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Το θέμα των υπηρεσιών απασχολεί σχεδόν κάθε ημερίδα, συνέδριο, εκδήλωση που πραγματοποιούν οι φαρμακοποιοί, ειδικά τα τελευταία χρόνια. Φαίνεται ωστόσο ότι η ιδέα των διοργανωτών του 12ου Συνεδρίου ΣΥΦΑΚ που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο 13 και 14 Σεπτεμβρίου στο Ηράκλειο της Κρήτης να θέσουν στον τίτλο που είχε το σχετικό στρογγυλό τραπέζι «Ο Ρόλος του Φαρμακείου στη Σύγχρονη Πρωτοβάθμια Φροντίδα. Οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες στην Πρώτη Γραμμή. Ορατές Υπηρεσίες – Μετρήσιμη Αξία», τον επιθετικό προσδιορισμό «ορατές» στο ουσιαστικό «υπηρεσίες», έδωσε την ευκαιρία να ανοίξει η κουβέντα σε κατευθύνσεις που μπορούν να βοηθήσουν τον κλάδο συνολικά να δει πτυχές του όλου θέματος που μέχρι στιγμής δεν έχουν αξιολογηθεί, όπως ίσως θα έπρεπε.
Σύμφωνα με πληροφορίες του DailyPharmaNews ο κ. Χρήστος Λιονής, Καθηγητής Γενικής Ιατρικής και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης στην ομιλία του τόνισε ότι ο φαρμακοποιός προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες υγείας προς τους πολίτεςορισμένες από τις οποίες ωστόσο δεν είναι ορατές, όπως για παράδειγμα η υποστήριξη ανθρώπων που είναι μόνοι και βιώνουν δύσκολες καταστάσεις, υπηρεσίες στήριξης σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν ψυχικές νόσους κτλ.
Ο κ. Μανόλης Κατσαράκης, Γενικός Γραμματέας του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου και Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Χανίων υποστήριξε πως είναι ανάγκη οι υπηρεσίες του φαρμακείου το οποίο είναι ήδη στην πρώτη γραμμή να γίνουν περισσότερο ορατές αλλά και μετρήσιμες, να αναγνωριστούν, να αποζημιωθούν και να αξιοποιηθούν πλήρως.
Ο κ. Απόστολος Καραμπίνης, Mindful Leader Fortune Greece Network από την πλευρά του υποστήριξε ότι με τη δυνατότητα καταγραφής των δεδομένων που παρέχει η χρήση ιατροτεχνολογικών προϊόντων στο χώρο του φαρμακείου (π.χ. πιεσόμετρα, συσκευές μέτρησης σακχάρου κτλ) μπορούν οι φαρμακοποιοί μέσα από δομημένες υπηρεσίες να αξιοποιήσουν αυτή τη δυνατότητα να έχουν μετρήσιμα αποτελέσματα και να ζητήσουν από το Υπουργείο Υγείας περαιτέρω στήριξη να αναπτύξουν τέτοιες δομημένες υπηρεσίες που θα αποφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στην υγεία των πολιτών όσο και στην πολιτεία. Ουσιαστικά ο κ. Καραμπίνης μίλησε για το πως οι φαρμακοποιοί μπορούν να παρέχουν τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που ούτως ή άλλως υπάρχουν στο φαρμακείο με τρόπο που να μη δίνεται απλά ένα προϊόν, κάτι που θα μπορούσε να το κάνει οποιοδήποτε άλλο κανάλι λιανικής πώλησης. Το σημαντικό για τον ίδιο είναι η πώληση να συνοδεύεται από μία ολοκληρωμένη, δομημένη υπηρεσία που μόνο ο φαρμακοποιός ως επιστήμονας υγείας μπορεί να παρέχει με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής του ατόμου που επιλέγει να πάει στο φαρμακείο ώστε να λάβει αυτήν την υπηρεσία. Όλο αυτό δίνει αξία στον πολίτη, κατοχυρώνει το ρόλο του φαρμακοποιού και βοηθά και τον πολίτη να αντιληφθεί ότι ένα φαρμακείο που δεν έχει τις δυνατότητες οικονομίας κλίμακος που έχει ένα σούπερ μάρκετ μπορεί μεν να μη μπορεί να προσφέρει την πλέον ανταγωνιστική τιμή στο προϊόν που παίρνει ή ένα διαδικτυακό σημείο πώλησης, προσδίδει ωστόσο υπεραξία παρέχοντας πραγματικά μία ολοκληρωμένη υπηρεσία πρωτοβάθμιας υγείας την οποία μπορεί να λάβει μόνο από έναν επαγγελματία υγείας. Είναι τεράστια η απόσταση που έχει το να πουλάς ένα πιεσόμετρο από το να προσφέρεις μία ολοκληρωμένη υπηρεσία για τον έλεγχο της πίεσης. Ο φαρμακοποιός εδώ παίζει καταλυτικό ρόλο αρκεί οι υπηρεσίες να είναι τυποποιημένες, δομημένες έτσι ώστε ο αποδέκτης μετά να μπορεί να τις οικειοποιηθεί και να τις χρησιμοποιήσει.
Σημαντικό ρόλο σε όλο αυτό θα παίξουν και οι εταιρείες που έχουν τα διάφορα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Η κάθε εταιρεία θα πρέπει να επενδύσει στην έρευνα και την ανάπτυξη και θα πρέπει να αναπτύξει υπηρεσίες που θα «δεθούν» με τα προϊόντα τους και να δώσουν ένα «έτοιμο εργαλείο» στον επαγγελματία υγείας φαρμακοποιό για να το αποδώσει στον Έλληνα πολίτη.
Η κ. Αικατερίνη Κουτσογιάννη, Α’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας έκανε αναφορά στη σημασία της σχέσης που έχουν οι ασθενείς με τον φαρμακοποιό τους, στάθηκε στην υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας που υπογράφηκε πριν λίγους μήνες ανάμεσα στον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο και την Ένωση Ασθενών Ελλάδας τονίζοντας το ότι ο φαρμακοποιός αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πυλώνα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Είναι πολύ σημαντικό, όπως είπε, να αναγνωριστεί αυτός ο ρόλος, οι υπηρεσίες που προσφέρει να αξιολογούνται, να είναι μετρήσιμες και να αποζημιώνονται. Η άποψη της κ. Κουτσογιάννη είναι πως οι υπηρεσίες που σήμερα προσφέρει ένα φαρμακείο δεν είναι πλήρως αναγνωρισμένες και η πολιτεία θα πρέπει το δει αυτό το θέμα.
Αποκαλυπτικά και πολύ ενδιαφέροντα ήταν τα όσα αναφέρθηκαν στο στρογγυλό τραπέζι και ουσιαστικά έδωσαν μία ευκαιρία σε όλους τους φαρμακοποιούς να νιώσουμε ότι αυτά που ονειρευόμαστε για το ρόλο του φαρμακοποιού με βάση τα όσα προσφέρουμε στο φαρμακείο μας, είναι εφικτά και μπορούν να είναι η αυριανή πραγματικότητα. Αυτό ανέφερε στο DailyPharmaNews ο συντονιστής του στρογγυλού τραπεζιού κ. Μιχάλης Πλακογιαννάκης, Γενικός Γραμματέας του Συνεταιρισμού Φαρμακοποιών Αιγαίου – Κρήτης (ΣΥ.Φ.Α.Κ.) και Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Λασιθίου.
Μάλιστα ο κ. Πλακογιαννάκης δήλωσε ότι εκ του αποτελέσματος νιώθει δικαίωση για την επιλογή του ΣΥΦΑΚ να συμπεριλάβει στο πρόγραμμά του ένα στρογγυλό τραπέζι με αυτό το θέμα προαναγγέλλοντας ότι θα υπάρξει και συνέχεια ώστε να διερευνηθεί ακόμη περισσότερο το πως οι υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που προσφέρουν τα φαρμακεία της κοινότητας θα αναγνωριστούν και θα αναπτυχθούν, κάτι που θα συμβάλλει στην περαιτέρω αναγνώριση του ρόλου του κοινοτικού φαρμακοποιού στο σύστημα υγείας. «Σε τέτοια συνέδρια πολλές φορές ακούς σκέψεις και ιδέες που σε κάνουν να ονειρεύεσαι κάποια πράγματα που μέσα σου ξέρεις πως μπορούν να γίνουν και να τα βιώσεις στην καθημερινότητά σου κάποια στιγμή. Αισθάνομαι ότι σε αυτό το τραπέζι ακούστηκαν κάποιες τέτοιες σκέψεις και ήδη εγώ έχω προωθήσει την ιδέα και του χρόνου να έχουμε το ίδιο στρογγυλό τραπέζι συζητώντας για την εξέλιξη των πραγμάτων που ακούστηκαν. Πρέπει να μη μιλάμε πλέον απλά για υπηρεσίες αλλά για ορατές και μετρήσιμες υπηρεσίες. Μετρήσιμες όσον αφορά το αποτέλεσμά τους και το όφελος που έχουν για την κοινωνία και το ΕΣΥ με επιβράβευση των φαρμακοποιών, επίσης μετρήσιμη, για τη συμμετοχή τους στις υπηρεσίες αυτές».

