Listen to this article

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

Το κατά πόσο θα μπορέσει το σύστημα να εξομαλυνθεί μέχρι τις 20 Ιουλίου όπως δεσμεύτηκε ο Υπουργός Υγείας κ. Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα είναι αυτό που κατά κύριο λόγο θα δώσει απάντηση σε μία σειρά ερωτημάτων που δημιούργησε η έντονη αντιπαράθεση του ΕΟΠΥΥ και του Συλλόγου Εργαζομένων του Οργανισμού σχετικά με τα τεράστια κατά γενική ομολογία προβλήματα που υπάρχουν κατά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του νέου τρόπου που έχουν (;) πλέον οι ασθενείς να παραλαμβάνουν τα λεγόμενα Φάρμακα Υψηλού Κόστους που έχουν ανάγκη, μέσα από τη σχετική δωρεάν υπηρεσία αποστολής των φαρμάκων αυτών  στο σπίτι τους.

Ενώ λοιπόν ο κ. Γεωργιάδης μιλώντας, μεταξύ των άλλων, για το πρόγραμμα κατ’ οίκον διανομής φαρμάκων και των προβλημάτων που υπήρξαν, τα απέδωσε εν πολλοίς στο γεγονός ότι υπήρξε πολύ μεγαλύτερη ζήτηση από εκείνη που αναμενόταν με τις «καθημερινές παραγγελίες να είναι 50% περισσότερες από ότι εμείς είχαμε προβλέψει», γεγονός που οδήγησε τις υποδομές της εταιρίας που ανέλαβε να υλοποιήσει το έργο και του ΕΟΠΥΥ να βρεθούν σε πολύ μεγάλη πίεση διότι τελικά η ροή είναι πολύ μεγαλύτερη, διαβάζοντας κανείς τις ανακοινώσεις ΕΟΠΥΥ από τη μία πλευρά και Πανελλήνιου Συλλόγου Εργαζομένων ΕΟΠΥΥ (ΠΑΝ.ΣΥ.ΕΡ.) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ) από την άλλη αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα ερωτήματα που πρέπει ενδεχομένως να απαντηθούν.

Όσα ερωτηματικά ωστόσο κι αν βάλλει κανείς σε ένα κείμενο για το θέμα, αυτή τη στιγμή προέχει το να μπορέσει να εξυπηρετηθεί ο κόσμος και να μην ταλαιπωρείται.

Γιατί όσο κι αν καθυστερεί η όλη διαδικασία λόγω του χρόνου έγκρισης ενός αιτήματος άλλο οι 6-7 ημέρες που ανέφερε ο Υπουργός κι άλλο οι 3-4 εβδομάδες που καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι του ΕΟΠΥΥ (σ.σ. τόσος είναι ο χρόνος που έχει περάσει από τότε που ξεκίνησε να λειτουργεί το σύστημα).
Ο κ. Γεωργιάδης υποστήριξε πως η αναμονή δεν είναι τόσο μεγάλη όσο νομίζει ο κόσμος.     
«Για να σταλεί ένα φάρμακο κατ’ οίκον, έχει μια διαδικασία. Αυτά είναι ακριβά φάρμακα. Πρώτα πρέπει να εγκριθεί από τον φαρμακοποιό του ΕΟΠΥΥ. Αυτό μπορεί να πάρει και 6 και 7 μέρες. Αυτό δεν έχει να κάνει με την εταιρία (σ.σ. που έχει αναλάβει να υλοποιήσει το έργο της διάθεσης), έχει να κάνει με τον ΕΟΠΥΥ. Αφού εγκριθεί από τον φαρμακοποιό του ΕΟΠΥΥ μπορεί η εταιρία να το παραλάβει και να το στείλει. Επίσης, σε κάποιες περιπτώσεις, είχε πάει ο κούριερ δύο φορές, είχε πάρει τηλέφωνο δεν το είχε σηκώσει, είχε επιστρέψει το φάρμακο πίσω. Δηλαδή έχουμε και τέτοια προβλήματα. Είμαστε όμως σε μια φάση που έχουμε ενισχύσει πολύ το προσωπικό. Έχει ενισχύσει και ο ΕΟΠΥΥ τις δυνάμεις του, βάλαμε και διάταξη στη Βουλή που επιτρέπει στους φαρμακοποιούς των δημοσίων νοσοκομείων να μπορούν και αυτοί να κάνουν εγκρίσεις για να γίνεται πιο γρήγορα η διαδικασία. Πιστεύω ότι σε ένα 10ημερο από σήμερα θα έχει εξομαλυνθεί».

Πως απαντά ο Σύλλογος Εργαζομένων ΕΟΠΥΥ στη διοικήτρια του Οργανισμού

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων ΕΟΠΥΥ στην απάντησή του στα όσα κατήγγειλε η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ κ. Θεανώ Καρποδίνη αφού της επισήμανε ότι «σε αυτή την 6σελιδη απάντησή σας δεν βρήκατε χώρο ούτε για μια λέξη συγνώμης προς τους δικαιούχους των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους που ταλαιπωρούνται αυτές τις μέρες με την εφαρμογή του νέου συστήματος και ανεξάρτητα από το ποιος φταίει, ο Διοικητής του Οργανισμού οφείλει να ζητήσει συγνώμη», της θέτει ως ερώτημα εάν «Έχετε αντιληφθεί ότι εσείς οι ίδιοι υπονομεύσατε την ιδέα της κατ’ οίκον παράδοσης των ΦΥΚ, όταν «όσοι υπέβαλαν ατομικό αίτημα στην πλατφόρμα και περίμεναν μέρες μέχρι να παραλάβουν, μας δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να ξαναεμπιστευτούν αυτή τη διαδικασία;».

Υποστηρίζει επίσης ότι η διοικήτρια μεταθέτει ευθύνες σημειώνοντας ότι «Είναι τουλάχιστον οξύμωρο να αναζητούνται ευθύνες μεταξύ των συναδέλφων, όταν η Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έχει ζητήσει  εξειδικευμένες υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου επί αμοιβή χιλιάδων ευρώ, με απευθείας ανάθεση, για να επανασχεδιαστεί η διαδικασία διακίνησης και διάθεσης Φαρμάκων Υψηλού Κόστους, χωρίς να αξιοποιήσει τη σωρευμένη γνώση και εμπειρία των Φαρμακοποιών μας που απασχολούνται στην πρώτη γραμμή των Φαρμακείων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Δεν αποτελεί αρμοδιότητα των υπαλλήλων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να σχεδιάζουν έργο υπηρεσιών μεταφοράς και να αποζημιώνονται υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου και Αναδόχου με τεράστια εμπειρία (όπως τον παρουσιάσατε) και να είναι υπεύθυνοι οι υπάλληλοι για τις καθυστερήσεις και τα λάθη του έργου».

Για τις 7.600 συνταγές που αποτέλεσαν πέτρα του σκανδάλου οι εργαζόμενοι του ΕΟΠΥΥ απαντούν πως «είναι μέρος του μηνιαίου κύκλου εργασιών του Φαρμακείου Ρέντη που ανέρχεται περίπου σε 10.000 συνταγές. Οπότε, οι 7.600 συνταγές δεν είχαν εγκαταλειφθεί στο Φαρμακείο Ρέντη και ως δια μαγείας εμφανίστηκαν μετά την έναρξη του έργου, αλλά αποτελούσαν την τρέχουσα δουλειά του μήνα, η οποία διακόπηκε απότομα και ξαφνικά, όταν αποφασίσατε να μετακομίσετε του συναδέλφους του Ρέντη εκών άκων» και βιαστικά στις εγκαταστάσεις του Αναδόχου, χωρίς να διερευνήσετε αν υπήρχαν εκκρεμότητες που έπρεπε να τακτοποιηθούν, πριν κλείσει ερμητικά η πόρτα της Κεντρικής Φαρμακαποθήκης του Ρέντη. Αυτοί είναι οι ίδιοι υπάλληλοι που στηρίζουν το έργο».

Ο Σύλλογος Εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ ουσιαστικά κατηγορεί τη διοίκηση του Οργανισμού για βεβιασμένες ενέργειες.

Αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Είναι προφανές ότι την μία μέρα έκλεισε η πόρτα της παλιάς διαδικασίας και την άλλη μέρα έγιναν τα εγκαίνια της δεύτερης.

  • Χωρίς να τακτοποιηθούν πρώτα όλες οι εκκρεμότητες (Ρέντη / Σημεία Διανομής), βασικός κανόνας σχεδιασμού
  • Χωρίς να διατηρηθεί για λίγο διάστημα παράλληλα και η πρότερη διαδικασία (τόση σιγουριά ότι η νέα θα λειτουργήσει άψογα με το «καλημέρα»!)
  • Χωρίς μεταβατικό στάδιο χρονικά προσδιορισμένο
  • Χωρίς πιλοτική διαδικασία (όλη η Ελλάδα, Σημεία ΦΥΚ, Κατ’ οίκον ΦΥΚ, όλα από την πρώτη μέρα σε παραγωγική λειτουργία)

 Είναι τουλάχιστον ειρωνικό να αποδίδετε σε εμάς «σκηνοθετημένη ανησυχία» για την δεινή κατάσταση της νέας υπηρεσίας, όταν στην απάντησή σας, παραδέχεστε ότι: 

  • Το 54% των αιτημάτων παραμένουν σε εκκρεμότητα τέσσερις εβδομάδες μετά την επίσημη έναρξη, χωρίς την παράδοση των φαρμάκων στους δικαιούχους. Αυτό δεν το ονομάζουμε εμείς “κατάρρευση”. Το ομολογείτε εσείς!»

Οι εργαζόμενοι στον ΕΟΠΥΥ υποστηρίζουν τέλος ότι «ο Ανάδοχος των 11 εκατομμυρίων ευρώ δεν φαίνεται να μπορεί να φέρει σε πέρας το έργο που ανέλαβε. 

Γι’ αυτό, άρον – άρον, σπεύσατε να αναθέσετε από 02.07.2025, σε 13 Φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ανά την Ελλάδα, να φέρουν σε πέρας συμβατικές υποχρεώσεις του Αναδόχου, εφοδιάζοντας τα Σημεία Διακίνησης ΦΥΚ και τα ημιαυτόνομα Φαρμακεία των Πε.Δι. με φάρμακα για να εξυπηρετηθούν οι αγανακτισμένοι ασθενείς, με κίνδυνο μονιμοποίησης της δυνατότητας αυτής και φυσικά την πληρωμή του Αναδόχου για υπηρεσίες που δεν παρείχε!»

Τονίζουν μάλιστα ότι «Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι δεν γίνεται καμία αναφορά για ευθύνη του Αναδόχου στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί». 

Και η ανακοίνωση της ΠΑΝ.ΣΥ.ΕΡ. ΕΟΠΥΥ κλείνει θέτοντας ορισμένα αμείλικτα, όπως τα χαρακτηρίζει, ερωτήματα προς τη διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ:

  • Είναι συνεπής ο Ανάδοχος ως προς τις συμβατικές του υποχρεώσεις, όπως πχ στη διάθεση 20 φαρμακοποιών, που θα πλαισίωναν το προσωπικό του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή μήπως με την επιστράτευση των δικών μας δυνάμεων προσπαθείτε να καλύψετε τις αδυναμίες του Αναδόχου;
  • Οι χρόνοι παράδοσης των φαρμάκων στους ασθενείς δηλαδή οι 24, 48 έως 72 ώρες που ακόμα και πρόσφατα σε συνέντευξή σας υποστηρίξατε, ισχύουν; 
  • Ποιο είναι και πώς ανταποκρίνεται το δίκτυο των υπεργολάβων με τους οποίους θα ολοκλήρωνε το έργο της παράδοσης του φαρμάκου ο Ανάδοχος σε κάθε νομό; 
  • Εξασφαλίστηκαν εναλλακτικά δίκτυα διανομής σε απομακρυσμένες περιοχές;
  • Υπάρχει ποινική ρήτρα και θα καταλογιστεί για την δυσλειτουργία του έργου;
  • Μπορούσε το σύστημα του Αναδόχου να υποστηρίξει 120.000 ασθενείς και να ικανοποιήσει 5.500 αιτήματα την ημέρα;
  • Υπάρχουν τεράστιες καθυστερήσεις στην παράδοση των ΦΥΚ από τη στιγμή καταχώρησης της συνταγής στην πλατφόρμα;
  • Υπάρχουν λανθασμένες παραδόσεις ή αλλοιώσεις και καταστροφές φαρμάκων;
  • Διαθέτουν οι συνάδελφοί μας πανελλαδικά, επαρκή και αξιόπιστη ενημέρωση για την πορεία των αιτημάτων των πολιτών και κυρίως το ακριβή χρόνο παράδοσης των φαρμάκων;
  • Διαθέτουν οι συνάδελφοί μας στα Σημεία Διανομής, οδηγίες στις περιπτώσεις που λαμβάνουν λανθασμένες αποστολές ή φάρμακα με πλημμελείς συνθήκες φύλαξης;
  • Υπάρχει Γραφείο Βοηθείας (Help Desk) που να απαντά, για συναδέλφους και πολίτες;
  • Έλαβε το Υπουργείο Υγείας και ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εκατοντάδες διαμαρτυρίες πολιτών, οι οποίοι δεν παρέλαβαν και δεν ξέρουν πότε και αν θα παραλάβουν τα φάρμακά τους;
  • Λαμβάνει καθημερινά η Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., αναφορές από συναδέλφους που αποτυπώνουν τα προβλήματα που δημιούργησε η νέα διαδικασία, τις καθημερινές δίκαιες διαμαρτυρίες των πολιτών, την έλλειψη ενημέρωσης και να ζητούν απεγνωσμένα βοήθεια;   
  •  Γιατί δεν χρηματοδοτήσατε με 11 εκατομμύρια ευρώ (όσο και το συμβατικό τίμημα του Αναδόχου για μόλις 2 χρόνια δουλειάς) το δημόσιο κανάλι διανομής των ΦΥΚ για να βελτιώσετε και να εξαλείψετε τις διαχρονικές παθογένειές του, που σχετίζονται κυρίως με την απουσία Φαρμακείου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. σε κάθε νομό, την υποστελέχωση και τη διαχρονική εγκατάλειψη του προσωπικού των Φαρμακείων μας στο δικό τους Γολγοθά;         

Οι εργαζόμενοι του ΕΟΠΥΥ υποστηρίζουν ότι η επιτυχία της υπηρεσίας «Κατ’ Οίκον» είναι και δικός τους στόχος και ζητούν «να εμπιστευτείτε και να ενισχύσετε το έργο των υπαλλήλων, να σχεδιάσετε με βάση το δημόσιο συμφέρον και να μη σκορπάτε εκατομμύρια, που δεν σας ανήκουν, από εδώ και από εκεί» καλώντας τη διοίκηση «εκ νέου σε ένα ουσιαστικό διάλογο».

Δείτε ΕΔΩ την απάντηση του Πανελλήνιου Συλλόγου Εργαζομένων ΕΟΠΥΥ:

Share.
Exit mobile version