Listen to this article

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

Την ανάγκη οι υπηρεσίες του φαρμακείου που είναι ήδη στην πρώτη γραμμή να γίνουν περισσότερο ορατές τόνισε ο Γενικός Γραμματέας του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου και Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Χανίων κ. Μανόλης Κατσαράκης μιλώντας σε στρογγυλό τραπέζι που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του 12ου Συνεδρίου ΣΥΦΑΚ και είχε ως θέμα «Ο Ρόλος του Φαρμακείου στη Σύγχρονη Πρωτοβάθμια Φροντίδα. Οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες στην Πρώτη Γραμμή. Ορατές Υπηρεσίες – Μετρήσιμη Αξία».

Ο κ. Κατσαράκης σημείωσε ότι το φαρμακείο σήμερα βρίσκεται σ’ ένα κρίσιμο σταυροδρόμι με το ρόλο του να αλλάζει και τους φαρμακοποιούς να εξελίσσονται από τη διάθεση των φαρμάκων σε παρόχους φαρμακευτικών υπηρεσιών. Υπηρεσιών ορατών και μετρήσιμων!

Όπως ανέφερε, «τα τελευταία χρόνια, και ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας COVID-19, αποδείξαμε με τον πιο σαφή τρόπο ότι το φαρμακείο δεν είναι απλώς χώρος διάθεσης φαρμάκων. Είναι το πρώτο και πιο εύκολα προσβάσιμο σημείο επαφής του πολίτη με το σύστημα υγείας. Από τη διάθεση των self-tests μέχρι τον εμβολιασμό εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών και τη διενέργεια των rapid test κ.α. αποδείξαμε ότι μπορούμε να βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή, με αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα.

Τι σημαίνει ορατές και μετρήσιμες υπηρεσίες:

Σε ό,τι αφορά τον όρο «ορατές» ο κ Κατσαράκης εξήγησε ότι «εννοούμε υπηρεσίες που αναγνωρίζει ο πολίτης στην καθημερινότητά του:

  • Τον εμβολιασμό που κάνει στο φαρμακείο της γειτονιάς.
  • Την καθοδήγηση για τη σωστή λήψη της θεραπείας του.
  • Τον έλεγχο πίεσης ή σακχάρου που συμβάλλει στην πρόληψη επιπλοκών όπως και συνολικά τη  διαχείρηση χρονίων νοσημάτων.
  • Την έγκαιρη παραπομπή στον γιατρό όταν χρειάζεται.

Οι υπηρεσίες ωστόσο που προσφέρονται από τα φαρμακεία θα πρέπει να είναι και μετρήσιμες. «Και όταν μιλάμε για “μετρήσιμη αξία”, αναφερόμαστε – συνέχισε ο κ. Κατσαράκης- σε στοιχεία που καταγράφονται και αποδεικνύουν ότι οι υπηρεσίες αυτές δεν είναι θεωρητικές∙ βελτιώνουν τη συμμόρφωση στη θεραπεία, μειώνουν τις νοσηλείες, αυξάνουν τα ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης και, τελικά, ενισχύουν τη δημόσια υγεία, αποσυμφορώντας το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Ως Γενικός Γραμματέας του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω από κοντά την εξέλιξη αυτών των θεμάτων και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού μετέχουμε ενεργά στην PGEU. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, οι φαρμακευτικές υπηρεσίες είναι ήδη θεσμοθετημένες και αποζημιώνονται:

Στην Πορτογαλία και στη Γαλλία, οι εμβολιασμοί στα φαρμακεία αποτελούν μόνιμη πρακτική. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι φαρμακοποιοί συμμετέχουν ενεργά σε προγράμματα διαχείρισης υπέρτασης. Σε άλλες χώρες, παρέχονται υπηρεσίες πρόληψης, αντισύλληψης, διακοπής καπνίσματος ακόμα και προγράμματα screening του πληθυσμού.

Στην Ελλάδα έχουμε κάνει σημαντικά βήματα, αλλά έχουμε ακόμη δρόμο».

Τι πρέπει να γίνει για να γίνουν ορατές οι υπηρεσίες του φαρμακείου;

Το μήνυμα του κ. Κατσαράκη για το σχεδιασμό και εξέλιξης της φαρμακευτικής πολιτικής είναι ξεκάθαρο: Αυτό που χρειάζεται να γίνει για να καταστούν ορατές και βιώσιμες οι φαρμακευτικές υπηρεσίες είναι «ένα θεσμικό πλαίσιο που θα αναγνωρίζει επίσημα τις φαρμακευτικές υπηρεσίες, θα τις αποζημιώνει και θα τις εντάσσει οργανικά στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Χωρίς αυτό, οι υπηρεσίες δεν μπορούν να είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα».

Κλείνοντας την ομιλία του αναφέρθηκε στο όραμα της ηγεσίας του κλάδου.

«Το φαρμακείο να αποτελέσει πυλώνα πρόληψης, διαχείρισης και υποστήριξης των ασθενών με χρόνια νοσήματα. Να λειτουργεί σε συνεργασία με γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και τη μοναδική σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε με τον πολίτη.

Επένδυση στο φαρμακείο σημαίνει επένδυση στην πρόληψη, στην υγεία και στην ποιότητα ζωής.

Το μήνυμά μας είναι σαφές: το φαρμακείο είναι ήδη στην πρώτη γραμμή∙ τώρα είναι η στιγμή οι υπηρεσίες μας να γίνουν αναγνωρισμένες και μετρήσιμες από το σύστημα υγείας».

Share.
Exit mobile version