Η Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών κ. Δέσποινα Μακριδάκη με αφορμή έγγραφο που απέστειλε προς το υπουργείο Υγείας η ΠΕΦΝΙ ζητώντας αφενός την ανάκληση σχετικού εγγράφου της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ) που προβλέπει οι νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί να ενεργοποιούν τις εκπτώσεις που παρέχουν οι φαρμακευτικές εταιρείες για τα φάρμακα που παραγγέλνονται μέσω της πλατφόρμας της ΕΚΑΠΥ και δεν υπάγονται σε διαγωνιστικές διαδικασίες ή σε διαδικασίες διαπραγμάτευσης τιμών, αφετέρου τον επανασχεδιασμό της όποιας σχετικής διαδικασίας, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί που εργάζονται στα δημόσια νοσοκομεία δεν νομιμοποιούνται να προβούν στις ενέργειες που περιγράφονται σε αυτό μίλησε στο DailyPharmaNews. Όπως εξήγησε πέρα από θέμα νομιμότητας τίθεται και θέμα οφέλους για τους ασθενείς που έχουν ανάγκη το κατάλληλο γι’ αυτούς φάρμακο.

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

Η κ. Μακριδάκη εξαρχής τόνισε το προφανές με βάση και τη σχετική νομοθεσία αλλά και τη λογική. «Πέρα του ότι είναι κάτι εκτός των αρμοδιοτήτων και του αντικειμένου μας, πρόκειται για ένα λογιστικό κομμάτι της πλατφόρμας που δεν αφορά εμάς, οπότε λογικά η ΕΚΑΠΥ από τη στιγμή που θέλησε και τα φάρμακα που είναι εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας να μπουν οι παραγγελίες τους στην πλατφόρμα της και να γίνονται μέσω αυτής, θα πρέπει να βρει και τον τεχνικό τρόπο να το πετύχει αυτό χωρίς όμως τη συμμετοχή των νοσοκομειακών φαρμακοποιών».

Για την ίδια όμως υπάρχει κι ένα ακόμη ζήτημα πέρα από εκείνο της νομιμότητας της συμμετοχής των φαρμακοποιών σε αυτή τη διαδικασία. «Όταν επιλέγεις ένα φάρμακο και μία εταιρεία δεν ξεκινάς από την τιμή. Δεν αγοράζεις οποιοδήποτε τυχαίο εμπόρευμα, δεν αγοράζεις “λαχανικά”. Ένα φαρμακευτικό προϊόν πρέπει να είναι αυτό που χρειάζεται ο ασθενής και επιλέγεται πρτίστως με ποιοτικά κριτήρια. Εμείς δεν υποχρεούμεθα στο να παρακολουθούμε την επικαιροποίηση των νοσοκομειακών τιμών μέσω του δελτίου τιμών. Ο τρόπος που ζητά η ΕΚΑΠΥ να “συνεργαστούμε και να βοηθήσουμε” είναι παρωχημένος και χρονοβόρος καθώς θα πρέπει να κοιτάς χειροκίνητα στην πλατφόρμα της ΕΚΑΠΥ τα αντίστοιχα έγγραφα που έχουν ανεβάσει οι εταιρείες, να βλέπεις το τρέχον δελτίο τιμών φαρμάκων, να κάνεις πράξεις, να βγάζεις το rebate και τις επιπλέον εκπτώσεις που κάθε εταιρεία αναγράφει. Και βέβαια αυτό θα πρέπει να επαναλαμβάνεται όποτε η εταιρεία θα θέλει να τροποποιήσει το ποσοστό έκπτωσης. Δεν μιλάμε για έναν αλγόριθμο μέσα στην παραγγελία που λες ότι ενημερώθηκα και προχωράω. Πρόκειται για έγγραφα που ανεβαίνουν στην πλατφόρμα της ΕΚΑΠΥ και θα πρέπει κάθε μέρα να τα βλέπεις και να τα αξιολογείς. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς ότι πέρα του ότι δεν είναι στις αρμοδιότητες των νοσοκομειακών φαρμακοποιών, δεν είναι και εφικτό να το κάνει οποιοσδήποτε και ειδικότερα καθώς αυτή τη στιγμή χάνουμε πολύ και πολύτιμο χρόνο με το υπόλοιπο κομμάτι των παραγγελιών».

Πέρα από τα παραπάνω όμως ο φαρμακοποιός που μπαίνει σε μία τέτοια διαδικασία βρίσκεται απέναντι και στον κίνδυνο να πιεστεί από μία εταιρεία. «Από την άλλη το τραγικό της υπόθεσης είναι να παίρνουν τηλέφωνο εταιρείες και να λένε ότι δεν πρόκειται να σου εκτελέσω την παραγγελία εάν δεν μου “κλικάρεις” το έγγραφο της εθελοντικής έκπτωσης κάτι που είναι απαράδεκτο, είναι παράνομο! Οι νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί απορούμε πως μπορεί να αφήνει κάποιος να συμβαίνει αυτό. Προσωπικά γνωρίζω 7-8 περιπτώσεις που εταιρείες έπαιρναν συναδέλφους και τους έλεγαν “εγώ δεν θα εκτελέσω την παραγγελία” ή και που ήδη είχαν ακυρώσει την παραγγελία για φάρμακα πάρα πολύ σημαντικά και μοναδικά και αναντικατάστατα μερικές φορές, “εάν δεν το κάνετε αυτό γιατί το λέει η ΕΚΑΠΥ”. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι είναι μία διαδικασία που δεν είναι και προς όφελος των ασθενών εάν έχουμε καθυστερήσεις και μη εκτελέσεις παραγγελιών κι εάν πρέπει εγώ να παρεμβαίνω κεντρικά ως Πρόεδρος της ΠΕΦΝΙ προς τις εταιρείες και να σηκώνω το δάκτυλο απειλώντας με εξώδικα σε περίπτωση που δεν εκτελεστούν οι παραγγελίες έγκαιρα. Γιατί όταν δεν εκτελείται μία παραγγελία που είναι απαραίτητη για το νοσοκομείο και τον ασθενή είναι μία προκλητή έλλειψη».

Τι όμως έχει συμβεί και μπήκαν οι νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί σε αυτή τη διαδικασία;

Η κ. Μακριδάκη εξηγεί ότι «πάρα πολλές φορές λογιστικές εργασίες, επειδή αφορούν φάρμακο, αποστέλλονται από τις διοικήσεις των νοσοκομείων για διεκπεραίωση στο  φαρμακείο του νοσοκομείου. Πολλοί συνάδελφοι στο παρελθόν, επειδή και τα μηχανογραφικά συστήματα είναι τέτοια, διεκπεραίωναν τέτοια ζητήματα λόγω και ότι υπήρχε μία σχετική πίεση από τις διοικήσεις να το κάνουν. Αντιλαμβάνεστε ότι όταν μία διοίκηση σου λέει “εντέλλεσαι να το κάνεις γιατί αλλιώς θα…” υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοι και κυρίως νέοι που δεν έχουν μεγάλη εμπειρία υποκύπτουν σε αυτήν την πίεση σκεπτόμενοι ότι “μου το λέει ο Διοικητής του νοσοκομείου, θα το κάνω”. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε μία τέτοια “υβριδική κατάσταση”. Ειδικά τα θέματα των εκπτώσεων προέκυψαν από τον Ιούλιο καθώς βήμα – βήμα αναπτύχθηκε η πλατφόρμα παραγγελιών της ΕΚΑΠΥ. Τώρα όμως πια -από τη στιγμή που όλα τα φάρμακα πλην ορρών και εμβολίων πήγαν στην ΕΚΑΠΥ- ξεκαθαρίζει η κατάσταση, αφού εμάς μάς αφορά πλέον μόνο το Δελτίο Παραλαβής των φαρμάκων. Δηλαδή θέματα που έχουν να κάνουν με τη δουλειά μας, όπως το να δούμε εάν έχουν έρθει τα φάρμακα που ζητήσαμε, στις ποσότητες που τα ζητήσαμε, εάν έχουν τα χαρακτηριστικά που θέλουμε –π.χ. σωστός κωδικός- εάν έχουν έρθει στις σωστές συνθήκες φύλαξης κτλ. Εμείς παραγγέλνουμε τα φάρμακα που έχει ανάγκη ο ασθενής μας στις ποσότητες, την περιεκτικότητα και την μορφή που το χρειάζονται σε συνεργασία πάντα με τους θεράποντες ιατρούς και το υφιστάμενο νοσοκομειακό συνταγολόγιο του νοσοκομείου μας».

Αν και αυτή τη στιγμή, αρκετές μέρες μετά την αποστολή του εγγράφου της προς το Υπουργείο Υγείας –εστάλη στις 12 Νοεμβρίου- δεν έχει υπάρξει κάποια έγγραφη απάντηση η κ. Μακριδάκη θεωρεί ότι θα λυθεί το θέμα. Ήδη δρομολογείται συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα Στρατηγικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Υγείας και τη διοίκηση της ΕΚΑΠΥ για να συζητηθούν όλα τα θέματα που απασχολούν τους νοσοκομειακούς φαρμακοποιούς.

Άλλωστε, υπενθυμίζει η κ. Μακριδάκη, ότι «η ΕΚΑΠΥ βροντοφώναζε από την έναρξη της λειτουργίας της ότι εμείς βγάζουμε λογιστικές και διοικητικές εργασίες από την πλάτη των φαρμακοποιών για να κάνουν τη δουλειά για την οποία έχουν σπουδάσει και για την οποία πληρώνονται, την άσκηση του επαγγέλματος της φαρμακευτικής που έχει να κάνει με την ασφάλεια των ασθενών, την εκπαίδευσή τους στη φαρμακοθεραπεία τους κτλ. Βέβαια, και δυστυχώς ενώ έχουν περάσει δύο χρόνια, όλα τα πράγματα και ο τρόπος λειτουργίας της πλατφόρμας της ΕΚΑΠΥ μόνο διευκόλυνση δεν έχει κάνει στη δουλειά μας. Τουναντίον χάνονται πολύτιμες ώρες μη λαμβάνοντας υπόψη και την τραγική υποστελέχωση του συστήματος υγείας σε νοσοκομειακούς φαρμακοποιούς».

Διαβάστε εδώ την επιστολή της ΠΕΦΝΙ

Share.
Exit mobile version