NEA

Δ. Βαρνάβας: Με κατάρρευση απειλείται το δημόσιο σύστημα υγείας λόγω υποστελέχωσης

Δ. Βαρνάβας: Με κατάρρευση απειλείται το δημόσιο σύστημα υγείας λόγω υποστελέχωσης

Τα κενά σε ιατρούς του ΕΣΥ ξεπερνούν τις 6000-Ο ρυθμός αναπλήρωσης αγγίζει τις 5 αποχωρήσεις προς 1 πρόσληψη

 

Της Τάνιας Η. Μαντουβάλου

 

Το δημόσιο σύστημα υγείας κινδυνεύει με κατάρρευση λόγω της υποστελέχωσης που αποτελεί το μείζον ζήτημα, δηλώνει σε συνέντευξη του στο DailyPharmaNews o Γενικός Γραμματέας του ΠΙΣ Δημήτρης Βαρνάβας, επισημαίνοντας ότι οι μισθοί των γιατρών του ΕΣΥ που είναι από τους χαμηλότερους στην ΕΕ, πρέπει να διπλασιαστούν, καθώς επίσης θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για νησιωτικές και άγονες περιοχές, έτσι ώστε να αναστραφεί το κύμα φυγής.

 

 

Ειδικότερα για το έλλειμα στις ειδικότητες παθολόγων και αναισθησιολόγων ο ΓΓ του ΠΙΣ, εκτιμά ότι απαιτούνται λύσεις σε βάθος πενταετίας, με κίνητρα σε νέους γιατρούς να τις επιλέξουν, αλλά και εξασφάλιση για σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση μετά το πέρας της ειδικότητας.

Τα κενά σε ιατρικό προσωπικό ξεπερνούν πλέον τις 6.000 και ο ρυθμός αναπλήρωσης είναι τόσο ισχνός που αγγίζει τις 5 αποχωρήσεις προς 1 πρόσληψη, αναφέρει ο κ. Βαρνάβας για να συμπληρώσει στη συνέχεια ότι «τυχόν απόπειρες ενίσχυσης με πακέτα 500-1000 θέσεων θα αποβαίνουν κατά 50% άγονες , γιατί κανένας γιατρός δεν είναι διατεθειμένος να αναγκάζεται να πραγματοποιεί 10-15 εφημερίες το μήνα».

Όσον αφορά το θεσμό του προσωπικού γιατρού ο ΓΓ του ΠΙΣ λέει ότι αποχωρούν γιατροί από το σύστημα. «Ο μόνος δόκιμος τρόπος προκειμένου να ανακάμψει ο θεσμός είναι η σύναψη Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με τον ΕΟΠΥΥ και το Υπουργείο Υγείας που έχει προτείνει ο ΠΙΣ, κι ενώ έχει νομοθετηθεί, συναντά σφοδρή αντίσταση στην υλοποίηση του». Ο κ. Βαρνάβας είναι κατηγορηματικά αντίθετος στα ΣΔΙΤ, γιατί όπως λέει κατά την περίοδο της πανδημίας απέδωσαν αποκλειστικά επ΄ ωφελεία του ιδιωτικού τομέα.

Για τη δωρεάν πρόσβαση στη δημόσια περίθαλψη μόνο με ενεργό ΑΜΚΑ, που προβλέπεται στο ασφαλιστικό που βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 6 Δεκεμβρίου σχολιάζει ότι «Φαινόμενα κατάχρησης υπηρεσιών υγείας από μικρές πληθυσμιακές ομάδες μπορούν εύκολα να αποτραπούν και επ΄ ουδενί αποτελούν δικαιολογία για αποκλεισμό 2 εκατ. συμπολιτών μας από την περίθαλψη».

 

  • Η Ελλάδα δαπανά το 7,8% του ΑΕΠ στην υγεία όταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 9,9%. Ποιες είναι οι παρεμβάσεις κατά προτεραιότητα που θεωρείτε ότι πρέπει να γίνουν μετά και την επιβάρυνση που έχει υποστεί το ΕΣΥ λόγω πανδημίας;

Το μείζον ζήτημα αποτελεί η στελέχωση του ΕΣΥ, εξαιτίας της οποίας το δημόσιο σύστημα υγείας κινδυνεύει με κατάρρευση. Τα κενά σε ιατρικό προσωπικό ξεπερνούν πλέον τις 6.000 και ο ρυθμός αναπλήρωσης είναι τόσο ισχνός, που εγγίζει τις 5 αποχωρήσεις προς 1 πρόσληψη.

Στην κατάσταση που έχει περιέλθει το ΕΣΥ, τυχόν απόπειρες ενίσχυσης με πακέτα 500-1000 θέσεων θα αποβαίνουν κατά 50% άγονες, επειδή κανένας γιατρός δεν είναι διατεθειμένος να εργαστεί σε μία υποστελεχωμένη Κλινική, στην οποία θα αναγκάζεται να πραγματοποιεί 10-15 εφημερίες το μήνα. Μία προκήρυξη με ικανό αριθμό θέσεων θα πρέπει βεβαίως να συνοδευτεί με κίνητρα προσέλκυσης, σημαντικότερο εκ των οποίων αποτελεί το μισθολόγιο. Οι μισθοί των γιατρών του ΕΣΥ είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Απαιτείται διπλασιασμός τους, με κίνητρα για τις νησιωτικές και άγονες περιοχές, ώστε να αναστραφεί το κύμα φυγής των γιατρών.    

 

  • Πως πιστεύετε ότι μπορεί να καλυφθεί το μεγάλο έλλειμα σε παθολόγους και αναισθησιολόγους αυτή τη στιγμή, αλλά και να αποτραπεί το κύμα φυγής γιατρών όλων των ειδικοτήτων αλλά και νοσηλευτών από το δημόσιο, είτε προς τον ιδιωτικό τομέα, είτε προς το εξωτερικό;

Ισχύουν όσα αναφέραμε παραπάνω για τα αναγκαία κίνητρα προσέλκυσης και παραμονής γιατρών στο ΕΣΥ. Επικρατούν όμως ιδιαίτερες συνθήκες σε ορισμένες περιπτώσεις. Το μεγάλο έλλειμα σε συγκεκριμένες ειδικότητες, όπως παθολόγων και αναισθησιολόγων, απειλεί με κατάρρευση ολόκληρους τομείς Νοσοκομείων. Η έλλειψη αναισθησιολόγων απειλεί με κατάρρευση ολόκληρο τον χειρουργικό τομέα, ενώ η απώλεια παθολόγων απειλεί ολόκληρο το Νοσοκομείο. Στις ειδικότητες αυτές απαιτούνται λύσεις που θα έχουν βάθος πενταετίας, δίνοντας κίνητρο σε νέους ειδικευόμενους να τις επιλέξουν, εξασφαλίζοντας σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση μετά το πέρας της ειδικότητας.

 

  • Μαθαίνουμε ότι τελευταία αποχωρούν προσωπικοί γιατροί από το σύστημα. Ισχύει αυτό; Και αν ναι τι πρέπει να γίνει για να επανακινηθεί ο θεσμός, καθότι υπάρχουν ακόμα περιοχές που δεν καλύπτονται;

Ισχύει. Πρόκειται για γιατρούς που φεύγουν στο εξωτερικό ή για γιατρούς που συνταξιοδοτούνται. Ταυτόχρονα, οι προτάσεις της κ. Αγαπηδάκη για μετατροπή των αγροτικών γιατρών σε προσωπικούς γιατρούς δεν πρόκειται να λύσουν κανένα πρόβλημα, απεναντίας θα προκαλέσουν πολλά.

Ο ΠΙΣ έχει προτείνει τη σύναψη Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με τον ΕΟΠΥΥ και το Υπουργείο Υγείας. Ενώ έχει νομοθετηθεί, για ακατανόητους λόγους συναντά σφοδρή αντίθεση από την άλλη πλευρά στην υλοποίησή του. Όμως είναι ο μόνος δόκιμος τρόπος προκειμένου να ανακάμψει ο θεσμός.

 

  • Στην πανδημία είδαμε συνέργειες μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα που απέδωσαν. Εσείς πώς πιστεύετε ότι μπορεί να αξιοποιηθεί αυτή η εμπειρία προς όφελος του ΕΣΥ και χωρίς επιβάρυνση στον πολίτη;

Απέδωσαν αποκλειστικά επ΄ ωφελεία του ιδιωτικού τομέα. Τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια και οι αλυσίδες διαγνωστικών εργαστηρίων θησαύρισαν, ενώ το ΕΣΥ γονάτισε από το βάρος. Εάν, ω μη γένοιτο, επαναληφθεί τέτοια κατάσταση, τότε το ΕΣΥ θα διαλυθεί ολοσχερώς και ο ιδιωτικός τομέας θα εγκαταστήσει μονοπωλιακές τακτικές, πρωτοφανείς για ευρωπαϊκή χώρα.

 

  • Η δωρεάν πρόσβαση στη δημόσια περίθαλψη μόνο με ενεργό ΑΜΚΑ, που προβλέπεται στο ασφαλιστικό που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 6 Δεκεμβρίου, αντιμετωπίζει φαινόμενα καταστρατήγησης του συστήματος. Ωστόσο άνεργοι θα επιβαρύνονται από την τσέπη τους. Δεν είναι σχήμα οξύμωρο αυτό; Πως θεωρείτε ότι θα μπορούσε να διευθετηθεί;

Η υγεία αποτελεί πρωταρχικό ανθρώπινο δικαίωμα. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία να επαναληφθούν φαινόμενα αποκλεισμού των ανέργων και ανασφάλιστων από το δημόσιο σύστημα υγείας, τα οποία αποτράπηκαν το 2016 με το νόμο 4368/16. Φαινόμενα κατάχρησης υπηρεσιών υγείας από μικρές πληθυσμιακές ομάδες μπορούν εύκολα να αποτραπούν και επ΄ ουδενί αποτελούν δικαιολογία για αποκλεισμό 2 εκατ. συμπολιτών μας από την περίθαλψη.

 

  • Πως κρίνετε το νέο σύστημα αξιολόγησης των διοικητών;

Η διακήρυξη κανόνων αξιολόγησης στο δημόσιο μένει πάντοτε να επιβεβαιώνεται στην πράξη. Τα ίδια είχαμε ακούσει πριν τέσσερα χρόνια και συναντήσαμε το φαινόμενο του ογδοηκοντούτη Πατέρα να διαπραγματεύεται με τον κ. Μητσοτάκη θέση Διοικητή στην Καρδίτσα έναντι 1000 ψήφων στη ΝΔ. Ας περιμένουμε να βγει η προκήρυξη, να ακολουθήσουν τα τεστ δεξιοτήτων και οι συνεντεύξεις ώστε να κάνουμε αποτίμηση. Μέχρι τότε οι νυν Διοικητές αποτελούν αποδιοπομπαίους, στους οποίους η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας φορτώνει τις δικές της ανεπάρκειες.    

 

  • Η 24ΩΡΗ εφημέρευση Νοσοκομείων του Λεκανοπεδίου μαθαίνουμε ότι μετατίθεται για τις αρχές του ‘24. Θεωρείτε ότι θα είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί; Και κατά πόσον θα αποσυμφορήσει την παρούσα κατάσταση;

Με τη κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα Νοσοκομεία του Λεκανοπεδίου οποιαδήποτε απόπειρα τροποποίησης του εύθραυστου συστήματος εφημέρευσης θα οδηγήσει σε διαλυτικές καταστάσεις. Η κυβέρνηση οφείλει να σταθεροποιήσει την κατάσταση, να ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας με γιατρούς και εργαζόμενους και στη συνέχεια να μελετήσει τυχόν αλλαγές στο σύστημα εφημέρευσης.