ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Νέες τιμές στα φάρμακα: Οι Φαρμακοποιοί εξηγούν στους πολίτες ζητώντας τους να μιλήσουν σε... Άδωνι ή Αυτιά

Νέες τιμές στα φάρμακα: Οι Φαρμακοποιοί εξηγούν στους πολίτες ζητώντας τους να μιλήσουν σε... Άδωνι ή Αυτιά

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Σοβαρό θέμα φαίνεται πως έχει δημιουργήσει η απόφαση του Υπουργείου Υγείας  να παρέμβει στις ασφαλιστικές τιμές των φαρμάκων καθώς οι χρόνιοι ασθενείς ή οι συγγενείς τους που φτάνουν στο φαρμακείο για να πάρουν το φάρμακό τους βλέπουν ξαφνικά και χωρίς καμία προηγούμενη σχετική ενημέρωση ένα διαφορετικό σκηνικό σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή τους.

Γιατί ακριβώς σημαίνει ότι υπάρχουν αλλαγές στις ασφαλιστικές τιμές των φαρμάκων: ότι οι τιμές που καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ και με βάση τις οποίες καλείται να συμμετάσχει στη δαπάνη για το φάρμακο ο πολίτης, αλλάζουν.

Το πρόβλημα είναι ότι με την εν λόγω απόφαση του Υπουργείου οι ασφαλιστικές τιμές σε πολλά φάρμακα μειώνονται, κάτι που σημαίνει ότι οι ασθενείς θα πρέπει να βάλουν πιο βαθιά το χέρι τους στην τσέπη για να το αγοράσουν.

Το Υπουργείο Υγείας υπολογίζει ότι με τις νέες ασφαλιστικές τιμές θα εξοικονομηθούν περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ στις δαπάνες για το φάρμακο, με το ποσό αυτό όμως να πηγαίνει στις πλάτες των ασθενών.          

Οι νέες ασφαλιστικές τιμές οι οποίες δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα μέσα από το Δελτίο Τιμών Φαρμάκων που εκδόθηκε στο τέλος του 2023 –κι αφού υπήρξε στις 9 Φεβρουαρίου και η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης μέσα από τηνν οποία οριστικοποιήθηκε και ο νέος Κατάλογος Αποζημιούμενων Φαρμάκων (η γνωστή «Θετική Λίστα Φαρμάκων»), όπου αναφέρεται επακριβώς η λιανική τιμή ενός σκευάσματος και η τιμή αποζημίωσής του- τέθηκαν σε ισχύ από τη Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου και έτσι πλέον ο ασθενής που πάει να πάρει το φάρμακό του στο φαρμακείο βρίσκεται απέναντι σε μία νέα πραγματικότητα. Όλο αυτό έχει φέρει σε δύσκολη θέση τους φαρμακοποιούς που καλούνται να εξηγήσουν στον πολίτη τι συμβαίνει κι εκεί που δεν πλήρωνε τίποτα ή κάποιο ποσό, τώρα πρέπει να βάλει το χέρι στην τσέπη και μάλιστα πιο βαθιά.

Στη βάση της λογικής του Υπουργείου Υγείας βρίσκεται το ότι η επιβάρυνση προς τους πολίτες, δεν θα ξεπερνά στις περισσότερες των περιπτώσεων κάποιες δεκάδες λεπτά του ευρώ.    

Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι απλά αφού η επιβάρυνση αφορά πάνω από 1700 φαρμακευτικά σκευάσματα με το σκεπτικό μάλιστα ότι ένας ασθενής μπορεί να λαμβάνει όχι μόνο ένα αλλά περισσότερα φάρμακα.

Επιπλέον, σε μία περίοδο που ο πληθωρισμός έχει στριμώξει οικονομικά μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, η όποια επιπλέον επιβάρυνση και μάλιστα στο φάρμακο που ο ασθενής το έχει απόλυτη ανάγκη για να διατηρήσει την υγεία του, είναι λογικό να οδηγεί σε διαμαρτυρίες και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις έντονες που ο πρώτος που θα τις ακούσει είναι ο άνθρωπος από τον οποίο ο πολίτης θα αγοράσει το φάρμακο, ο φαρμακοποιός.

Ήδη σχετικά δημοσιεύματα μιλούν για σημαντικές αυξήσεις στη συμμετοχή των ασθενών που φτάνει σε κάποιες περιπτώσεις να είναι έως και τρεις φορές μεγαλύτερη σε σχέση με το τι ίσχυε πριν.  Είναι σημαντικό να σημειωθεί δε ότι οι αλλαγές στη συμμετοχή των ασθενών και οι αυξήσεις σε αυτές αφορούν γενόσημα φάρμακα, τα οποία κι έχουν γενικότερα χαμηλότερες τιμές.

Το θέμα λοιπόν για τους φαρμακοποιούς, όπως προαναφέρθηκε, είναι ότι θα πρέπει να εξηγούν στον πολίτη, ασθενή που μπαίνει στο φαρμακείο για να αγοράσει το φάρμακο του γιατί πρέπει να πληρώσει παραπάνω χρήματα.

Και αυτό θα πρέπει να το κάνει απέναντι σε ανθρώπους που μπορεί να δυσκολεύονται ήδη πολύ για να τα βγάλουν πέρα, όπως συμβαίνει με τους συνταξιούχους που ως επί το πλείστον είναι και οι άνθρωποι που έχουν χρόνια προβλήματα υγείας και επισκέπτονται συχνότερα τα φαρμακεία.

Εκεί που ο φαρμακοποιός είχε να διαχειριστεί το πρόβλημα με τις ελλείψεις φαρμάκων σπαταλώντας πολύ από το χρόνο του, τώρα θα πρέπει να διαθέτει χρόνο για να εξηγήσει στους ασθενείς ή τους συγγενείς τους τι συμβαίνει με τις τιμές των φαρμάκων και προφανώς σε κάποιες περιπτώσεις να έχει να αντιμετωπίσει και διαμαρτυρίες και μία δικαιολογημένη ένταση από πλευράς τους, χωρίς όμως ο ίδιος να φταίει σε κάτι. 

Όπως είναι φυσικό το θέμα συζητιέται στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης μεταξύ των φαρμακοποιών.

Ένας λοιπόν φαρμακοποιός με σημαντική παρουσία στο χώρο, ο κ. Κωνσταντίνος Κανονίκος σε ανάρτησή του για το θέμα αναφέρεται στους τρόπους που ο ίδιος αντιμετωπίζει τις απορίες αλλά και τις όποια συναισθήματα εκφράζουν οι ασθενείς του, φτάνοντας στον πάγκο του φαρμακείου του και βλέποντας ξαφνικά ότι πρέπει να πληρώσουν παραπάνω χρήματα.

Όπως λέει «από την Δευτέρα εφαρμόζεται το νέο Δελτίο Τιμών Φαρμάκων, στο οποίο παρά τις μειώσεις τιμών, προκύπτουν μεγαλύτερα ποσά συμμετοχής λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού της ασφαλιστικής τιμής!

Αυτό έχει δημιουργήσει απορίες και συναισθήματα, απόλυτα δικαιολογημένα για τους ασθενείς, που ζητάνε να καταλάβουνε από τον φαρμακοποιό τους τι συμβαίνει».

Και καταθέτοντας την άποψή του, αφού τονίζει ότι «αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο οφείλει ο φαρμακοποιός, παρότι δεν είναι υπόλογος να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει» αναφέρει πως ο ίδιος αντιμετωπίζει τους ανθρώπους που έχει απέναντι του στον πάγκο του φαρμακείου και διαμαρτύρονται:

  1. Ενσυναισθηματικά, αναγνωρίζοντας το δίκαιο των αποριών ή του θυμού των πελατών/ασθενών/φροντιστών
  2. Προκαταβολικά: ενημερώνοντας ΠΡΙΝ την εκτέλεση της συνταγής για τα γεγονότα : Κε ασθενή, από την Δευτέρα εφαρμόστηκε το νέο Δελτίο Τιμών και ενδέχεται να έχουμε διαφορές στο τι θα πληρώσετε.
  3. Σε δεύτερο χρόνο (συχνά από το τηλέφωνο): κε πελάτη/ασθενή/φροντιστή έχετε δίκαιο που προσέξατε την διαφορά! Από την Δευτέρα 11.2.2024 εφαρμόζεται το νέο δελτίο τιμών κλπ κλπ
  4. Με υποστηρικτικό υλικό ή και επανεκτυπώσεις ΗΔΙΚΑ από τον προηγούμενο μήνα και την τωρινή με επισήμανση των διαφορών.

Ο κ. Κακονίκος καλεί τους συναδέλφους του να θέσουν κι εκείνοι κάποιες πρακτικές ιδέες που θα κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα τους ενώ όπως λέει, ταυτόχρονα οι ο ίδιος και οι βοηθοί του στο φαρμακείο ενθαρρύνουν τους ανθρώπους που φτάνουν εκεί και διαμαρτύρονται να μιλήσουν για το πρόβλημα γράφοντας στον κο Υπουργό Υγείας ή στον Αυτιά, τον δημοσιογράφο.