ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Τι έφερε τη μεγάλη ποσοστιαία αύξηση των μελών του ΣΥΦΑ Ημαθίας-Πέλλας

Τι έφερε τη μεγάλη ποσοστιαία αύξηση των μελών του ΣΥΦΑ Ημαθίας-Πέλλας

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

O κ. Χαράλαμπος Γοτουχίδης, πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συνεταιρισμού Ημαθίας – Πέλλας (ΣΦΗΠ) που βραβεύτηκε ως ο Συνεταιρισμός Φαρμακοποιών που κατάφερε να πετύχει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση μελών του μέσα στο 2023 μίλησε στο DailyPharmaNews για την επιτυχία αυτή.

«To 15,09% είναι μία πολύ μεγάλη αύξηση, όταν μιλάμε για έναν αριθμό μελών που ήταν λίγο πάνω από τα 100 μέλη» όπως είπε.

Πολύ περισσότερο σε μία εποχή δύσκολη οικονομικά όπου το κόστος ζωής έχει αυξηθεί πάρα πολύ λόγω πανδημίας, πολέμων κτλ. 

Όπως εξηγεί ο κ. Γοτουχίδης στο οικονομικό περιβάλλον της δυσπραγίας στο οποίο ζούμε σήμερα ως κλάδος με όλες αυτές τις στρεβλώσεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων του, όπως συμβαίνει στο Πανελλήνιο και σε όλους τους κλάδους, οδηγεί στο να μην έχουν την οικονομική δυνατότητα πλέον οι μέτοχοι του ΣΥΦΑ να εγγράψουν νέα μέλη. Σήμερα δεν μπορούν, δεν είναι εύκολο να εγγραφούν νέα μέλη γιατί πολλοί συνεταιρισμοί που έχουν παράξει υπεραξία όπως είναι και ο δικός μας, έχουν ένα πολύ υψηλό κόστος εγγραφής μελών.

Συγκεκριμένα το κόστος αυτό για τον ΣΦΗΠ βρισκόταν κοντά στις 38.000 ευρώ. Όταν πλέον όμως δεν είμαστε σε εποχές παχιών αγελάδων το κόστος αυτό θεωρείται απαγορευτικό για να εγγραφούν νέα μέλη».

Κι όμως είναι πολύ σημαντικό για έναν συνεταιρισμό να αυξάνει τα μέλη του. «Όταν ο αριθμός των μελών ενός συνεταιρισμού βαίνει μειούμενος σε σχέση με τον αριθμό των πελατών του προφανώς οδηγεί σ’ έναν συνεταιρισμό με εμπορική δραστηριότητα μεν που όμως δεν έχει τη δυναμική του συνεταιρισμού, όπως αυτός πρέπει να λειτουργεί με την ευρεία έννοια του όρου» σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΦΗΠ.

Η λύση που επιλέχτηκε για την προσέλκυση νέων μελών ήταν να γίνει το καλοκαίρι του 2022 μία Γενική Συνέλευση για την αλλαγή του καταστατικού του συνεταιρισμού. Η καθολική απαρτία που χρειάζεται για να πραγματοποιηθεί μία τέτοια Γ.Σ. ήταν η πρώτη δυσκολία που έπρεπε να νικηθεί.  «Ήταν κάτι πάρα πολύ δύσκολο αλλά το πετύχαμε αυτό με πάρα πολύ προσπάθεια και καλή επικοινωνία από πλευράς διοίκησης προς τα μέλη και τους μετόχους. Πετύχαμε καταστατική αλλαγή με αλλαγές σε 4 βασικά άρθρα που μας διευκόλυναν να επανέλθουμε σ’ ένα καθεστώς εισόδου νέων μελών με χαμηλότερη τιμή συνεταιριστικής μερίδας».

Η αλήθεια είναι ότι η διοίκηση προχώρησε σε αυτήν την κίνηση καθώς γνώριζε ότι υπήρχαν πολλοί που ήθελαν να μπουν στον συνεταιρισμό. Ακόμη και η μείωση του κόστους εγγραφής νέου μέλους στις 18.000 ευρώ δεν εξασφάλιζε ότι αυτοί που επιθυμούσαν να εγγραφούν τελικά θα το έκαναν.

«Ακόμη και οι 18.000 είναι ένα σημαντικό ποσό, δεν το πετάει ο άλλος. Ο συνεταιρισμός πέρα από τη μείωση της συνεταιριστικής μερίδας φρόντισε να γίνει πάρα πολύ ανταγωνιστικός, να γίνει πάρα πολύ ελκυστικός αλλάζοντας εντελώς την εμπορική πολιτική του και με τα μέλη και με τους μετόχους του και να γίνει αρκετά δημοφιλής» λέει ο κ. Γοτουχίδης.

Σημαντικό ρόλο έπαιξε η ανάπτυξη του τμήματος του παραφαρμάκου, οι νέοι κατάλογοι προσφορών, οι έξτρα εποχιακές προσφορές που έτρεχαν καθόλη τη διάρκεια του χρόνου για προϊόντα ροής που χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του ο φαρμακοποιός και τα οποία οδήγησαν λίγο - πολύ σε δελεαστικές εκπτώσεις που έκαναν τον Συνεταιρισμό ανταγωνιστικό απέναντι στις ιδιωτικές φαρμακαποθήκες οι οποίες και έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στη λήψη αποφάσεων.  

Συμβολή στην προσπάθεια αυτή για την αύξηση των μελών του συνεταιρισμού είχε και η Ομοσπονδία Συνεταιρισμών Φαρμακοποιών Ελλάδος με τη λογική ότι προωθώντας τη συνεργασία ανάμεσα σε συνεταιρισμούς κάνει πιο ελκυστική τη συμμετοχή ενός φαρμακοποιού σε αυτούς.

«Η ΟΣΦΕ πρωτίστως μας εμφύσησε την ιδέα και το όραμα», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΦΗΠ. «Έγιναν κάποια ταξίδια στην Ισπανία και την Ιταλία και η ανταπόκριση μας ήταν πολύ μεγάλη. Σχεδόν όλοι οι Συνεταιρισμοί συμμετείχαμε σε αυτά τα ταξίδια. Από κει και πέρα σε οποιαδήποτε προσπάθεια σε ό,τι αφορά τη διαδικασία και το σχηματισμό συμπράξεων και όπου υπήρξαν νομικά κωλύματα όπου θα έπρεπε να έχουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία της Ομοσπονδίας και των ανθρώπων που συνεργάζονται με αυτήν, την είχαμε».

Σημαντικό στοιχείο για τον κ. Γοτουχίδη είναι το ότι η ΟΣΦΕ επιμένει πως μία συνεργασία δεν πρέπει απλώς να γίνεται έτσι για να γίνεται. «Πρέπει να είναι μία συνεργασία που θα πρέπει να πετύχει. Από αυτό διακυβεύεται και το όνομα του ίδιου του συνεταιριστικού κινήματος. Το να γίνονται απλώς συνεργασίες και να διαλύονται μετά… θα οδηγήσει τελικά στο να πει κανείς “μία από τα ίδια”».    

   

Νέο οπτικοακουστικό υλικό για την προώθηση των ΣΥ.ΦΑ.

Πράγματι η ΟΣΦΕ προσπαθεί με κάθε τρόπο να βοηθήσει τους συνεταιρισμούς να αυξήσουν τα μέλη τους, να ισχυροποιηθούν.

Κατά τη διάρκεια του 37ου Συνεδρίου της Ο.Σ.Φ.Ε. που διεξήχθη στο Λουτράκι το Σαββατοκύριακο 22 -23 Ιουνίου, παρουσιάστηκαν δύο νέα βίντεο παραγωγής της Ομοσπονδίας, που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της προσπάθειας της να διαμορφώσει ένα πλέγμα προωθητικών εργαλείων για τους Συνεταιρισμούς Φαρμακοποιών.

Το 1ο βίντεο διάρκειας ενάμιση λεπτού έχει τίτλο «ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑ ΔΙΑΝΟΜΗ: Το μοντέλο διανομής των Συνεταιρισμών Φαρμακοποιών» και εξηγεί το μοντέλο διανομής που έχουν επιλέξει οι Συνεταιρισμοί Φαρμακοποιών. Το μοντέλο εμπλέκει οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια ώστε να επιτυγχάνεται η διανομή φαρμάκων σε όλα τα φαρμακεία της επικράτειας, όσο απομονωμένα και εάν είναι.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο βίντεο, το μοντέλο διανομής των συνεταιρισμών φαρμακοποιών παίρνει πόρους από τις κερδοφόρες λειτουργίες, όπως η διανομή φαρμάκων σε μεγάλα φαρμακεία, η διανομή φαρμάκων εντός των πόλεων και η διανομή ακριβών φαρμάκων για να χρηματοδοτήσει εκείνες τις λειτουργίες που είναι λιγότερο ή καθόλου κερδοφόρες όπως η διανομή φαρμάκων σε πολύ μικρά φαρμακεία, η διανομή φαρμάκων σε δυσπρόσιτες περιοχές και η διανομή φαρμάκων χαμηλής τιμής.

Για τους Συνεταιρισμούς Φαρμακοποιών προτεραιότητα είναι ο εφοδιασμός όλων των φαρμακείων ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, όπου κι αν αυτά βρίσκονται με όλα τα φάρμακα.  

Το 2ο βίντεο έχει τίτλο «Γιατί είμαι μέλος συνεταιρισμού φαρμακοποιών;». Το βίντεο διάρκειας ενός λεπτού αναφέρεται στους μέσα από τα λόγια συνεταιρισμένων φαρμακοποιών στους λόγους για τους οποίους ένας φαρμακοποιός επιλέγει να είναι μέλος ενός Συνεταιρισμού Φαρμακοποιών, τις επαγγελματικές και ευρύτερες ανάγκες τις οποίες καλύπτει, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τον χαρακτήρα των συνεταιρισμών που είναι σύνθετες κοινωνικοοικονομικές οντότητες.

Η κάλυψη των αναγκών ενός φαρμακείου με τρόπο σταθερό, επαρκή, δίκαιο και οικονομικό, το αίσθημα ασφάλειας απέναντι σε κάθε απρόοπτο της επαγγελματικής ζωής ενός φαρμακοποιού ότι «ο συνεταιρισμός θα είναι εκεί, θα με στηρίξει», η λογική του ότι ανήκεις, είσαι «μέλος μίας ομάδας, μίας οικογένειας συναδέλφων», η δυνατότητα ενός μέλους να επιδρά, να επιλέγει δημοκρατικά τη διοίκηση σε μία μεγάλη επιχείρηση που είναι ο συνεταιρισμός ο οποίος δημιουργεί θέσεις εργασίας, συμβάλει στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του τόπου όπου λειτουργεί και δραστηριοποιείται, καινοτομεί αλλά και η βοήθεια στον φαρμακοποιό να αναπτυχθεί κλινικά και επιχειρηματικά, να επιτύχει τον επαγγελματικό του σκοπό, να κάνει το φαρμακείο του κομμάτι της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι οι λόγοι που αναφέρονται στο εν λόγω βίντεο.