ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Η «όμορφη βιομηχανία» αντέχει παρά την κρίση και ανασυντάσσεται

Η «όμορφη βιομηχανία» αντέχει παρά την κρίση και ανασυντάσσεται

από το Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Μέσα σ’ ένα ζοφερό περιβάλλον η βιομηχανία αρωμάτων και καλλυντικών, η «όμορφη βιομηχανία» στη χώρα μας φαίνεται πως αντέχει και ανασυντάσσεται. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ) κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης κατά τη διάρκεια της πρόσφατης Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου (την 1η Μαρτίου) τη χρονιά που ολοκληρώθηκε «ζήσαμε μία σταθεροποίηση των οικονομικών δεικτών του κλάδου και τη διατήρηση των περισσοτέρων θέσεων εργασίας», γεγονός που δημιουργεί μία συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2017, ειδικά εφόσον ξεπεραστούν τα προβλήματα στις διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς και κλείσει η αξιολόγηση.

Η συγκεκριμένη αγορά φαίνεται να αντέχει καθώς από το 2009 –προ κρίσης- που ήταν σε μέγεθος 1,42 δισ. ευρώ  έφτασε το 2016 μετά από διακυμάνσεις στο 1,2 δισ. ευρώ καταγράφοντας μικρότερες απώλειες σε σχέση με άλλους κλάδους και μπροστά στο μέγεθος της κρίσης που μείωσε δραματικά τις οικονομικές δυνατότητες των πολιτών.

«Όλοι εμείς του κλάδου» τόνισε ο κ. Γιαρμενίτης, «είμαστε ευτυχείς που οι εταιρείες μας αντέχουν και αυξάνονται. Αυτό οφείλεται στα καινοτόμα προϊόντα, στα δυναμικά δίκτυα, στα υποκαταστήματα, στα σούπερ μάρκετ, στα φαρμακεία, στις απευθείας πωλήσεις, τα μόνο-brand καταστήματα, τα κομμωτήρια, τα καταστήματα μακιγιάζ, τα κέντρα ευεξίας, τα ιατρικά κέντρα, τα SPAκαι τα ξενοδοχειακά SPA, τα ιαματικά κέντρα και το e-commerce. Επίσης εκτός από τα δυναμικά δίκτυα πωλήσεων αυτό που συντηρεί την επιτυχία είναι οι απεριόριστοι κωδικοί προϊόντων. Τα καλλυντικά μας, τα επώνυμα καλλυντικά είναι ασφαλή και ακολουθούν τον αυστηρό ευρωπαϊκό κανονισμό 1223/2009 και ελέγχονται από τον ΕΟΦ».

Ο ΠΣΒΑΚ θεωρεί πολύ σημαντική για τον κλάδο πορεία, την έκδοση  της υπουργικής απόφασης βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1223/2009 που εκκρεμεί από το 2013 και αφορά αλλαγές στη νομοθεσία της παραγωγής των καλλυντικών προϊόντων καθώς όπως παρατήρησε ο πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ πρόκειται για μία απόφαση που καθυστερεί αδικαιολόγητα και είμαστε από τις 2-3 χώρες που δεν έχει γίνει αυτό.

Ωστόσο υπάρχει αισιοδοξία καθώς το μέγεθος της ελληνικής αγοράς και το εξαγωγικό της προφίλ την κατατάσσουν στη 17η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών. Ήδη στο σχεδιασμό υπάρχει η η επανεργοποίηση του θεσμού Beauty Day που είχε παγώσει λόγω κρίσης ενώ συνεχίζεται η προσπάθεια κοινής δράσης με άλλους σημαντικούς φορείς της αγοράς.

Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό υπογράφηκε κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και του ΠΣΒΑΚ, από τους προέδρους των δύο φορέων κκ. Βασίλη Κορκίδη και Θεόδωρο Γερμενίτη.

Στην ομιλία του ο κ. Κορκίδης τόνισε τη σημασία του συγκεκριμένου κλάδου και ουσιαστικά με τα στοιχεία που έδωσε επιβεβαίωσε τα λεγόμενα του προέδρου του ΠΣΒΑΚ.

«Η σημασία του κλάδου των Καλλυντικών είναι δεδομένη και μάλιστα σε διεθνές επίπεδο. Η αξία της αγοράς των καλλυντικών ξεπερνάει το 72,5 δισ. ευρώ μόνο στην Ευρώπη, πολύ υψηλότερα τόσο από την αντίστοιχη αγορά των ΗΠΑ (περίπου 50 δισ.) όσο και από εκείνη της Κίνας (32 δισ.). Μόνο στην Ευρώπη δραστηριοποιούνται περισσότερες από 4.000 επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν περίπου 1,7 εκατ. εργαζομένους. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στροφή σε καλλυντικά ευρείας διανομής καθώς και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, γεγονός που μπορεί να σημάνει αναδιαρθρώσεις και ευκαιρίες για τον κλάδο.

Στην Ελλάδα σήμερα ο κλάδος των καλλυντικών και των αρωμάτων, όπως άλλωστε και στο σύνολο του εμπορίου, έχει δοκιμαστεί με ιδιαίτερη σφοδρότητα από την οικονομική κρίση. Βάσει των πλέον πρόσφατων διαθέσιμων στοιχείων ομαδοποιημένων Ισολογισμών επιχειρήσεων, ο κύκλος εργασιών στην Ελλάδα διαμορφώνεται περίπου στα 750 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η ανάκαμψη του κλάδου αποδεικνύεται πρόσκαιρη, ενώ τα κέρδη προ φόρου εισοδήματος όπως και τα EBITDA συρρικνώνονται ραγδαία κατά 28,2% και 22,1% αντίστοιχα, εξέλιξη αν μη τι άλλο ενδεικτική του μεγέθους των πιέσεων που έχουν ασκηθεί στη δραστηριότητα των καλλυντικών. Εντούτοις, και εξαιτίας της δυναμικής που έχει αναπτύξει στη διάρκεια των τελευταίων ετών ο υποκλάδος, η μείωση του κύκλου εργασιών του στην περίοδο 2016/2013 δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 2,2% - 2,5%, αναδεικνύοντας τις αντιστάσεις αλλά παράλληλα και τις μεγάλες δυνατότητες και προοπτικές του.

Φυσικά, οι προκλήσεις για τον κλάδο παραμένουν: Η οικονομική ύφεση και η αβεβαιότητα επιμένουν όπως και η πτώση του διαθέσιμου εισοδήματος και της κατανάλωσης διαμορφώνοντας ένα δυσμενές επιχειρηματικό περιβάλλον. Επιπρόσθετα, οι αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών συμπιέζουν τα περιθώρια κερδοφορίας, όπως άλλωστε και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός.

Ωστόσο, ο κλάδος έχει αναπτύξει τη δυναμική του, έχει στιβαρά θεμέλια και μπορεί να αναδείξει τα δυνατά του σημεία (υψηλή πιστότητα-brand loyalty, ισχυρή παρουσία εγχώριων παραγωγών στο εξωτερικό, οργανωμένο δίκτυο διανομής στη χώρα) και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που προσφέρονται (αύξηση εξαγωγών και βαθμού διείσδυσης σε ξένες αγορές, ανάπτυξη νέων, μοναδικών φυτικών προϊόντων βάσει των εγχώριων πρώτων υλών κλπ)».

Στη συνέχεια ο κ. Κορκίδης αναφέρθηκε στη σημασία της υπογραφής του Μνημονίου Συνεργασίας «για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των μελών αμφότερων των οργανώσεων, με την πραγματοποίηση κοινών δράσεων που θα στοχεύουν:

  •     Στην προώθηση της αμοιβαίας προσπάθειας σε όλους τους τομείς για την κατοχύρωση, διαφύλαξη και προαγωγή των κοινών επαγγελματικών, οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων των μελών μας.
  •   Στην κατεύθυνση ανάπτυξης της ενότητας και της μαζικότητας της εκπροσώπησης των δύο Οργανώσεων.
  •   Στην ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειριών σχετικά με την εξέλιξη και ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας που εκπροσωπούμε, ιδιαίτερα στους τομείς επαγγελματικών και οικονομικών συνεργασιών, διοίκησης, επιχειρηματικότητας, επιμόρφωσης, επαγγελματικής κατάρτισης κ.λπ.
  •   Στην συστηματική και επιστημονική μελέτη των θεμάτων και προβλημάτων των κλάδων μας και την κατάρτιση προτάσεων προώθησής τους.
  •   Στην προώθηση και να ενθάρρυνση της  ανάπτυξης συνεργατικών οικονομικών και επαγγελματικών σχέσεων μεταξύ των μελών μας.
  •   Στην  συνεργασία για την προώθηση της αναπτυξιακής διαδικασίας, την αύξηση της απασχόλησης και την προστασία και ενημέρωση του κοινού».

Άμεσα θα συσταθούν κοινές ομάδες εργασίας των δύο φορέων  προκειμένου να εξειδικεύσουν και να υλοποιήσουν τις παραπάνω δράσεις.

.

 

 

 

 

 

.