ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

ΝΔ για το νομοσχέδιο της ΠΦΥ: «Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει ακριβές υπηρεσίες υγείας με νέες κρατικές δομές»

ΝΔ για το νομοσχέδιο της ΠΦΥ: «Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει ακριβές υπηρεσίες υγείας με νέες κρατικές δομές»

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για το «ανέφικτο» νομοσχέδιο ΠΦΥ που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή.

 

 Όπως ανέφερε ο εισηγητής για τη ΝΔ, αναπληρωτής τομεάρχης Υγείας, Ιάσονας Φωτήλας, «για μας στη ΝΔ, η ΠΦΥ βρίσκεται στο επίκεντρο της απαιτούμενης μεταρρύθμισης που πρέπει να γίνει στον πολύπαθο χώρο της υγείας, που βρίσκεται σε οριακό σημείο λόγω της ασκούμενης πολιτικής των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ» επεσήμανε ο Ιάσονας Φωτήλας, εισηγητής της ΝΔ, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.

 

Ο κ. Φωτήλας καταψηφίζοντας επί της αρχής, τόνισε ότι το νέο νομοσχέδιο για την ΠΦΥ, ούτε θα παρέχει υψηλής ποιότητας ιατρική φροντίδα στους πολίτες ούτε θα αποσυμφορήσει τα νοσοκομεία. Αντίθετα, εισαγάγει ένα κρατικίστικο μοντέλο χωρίς σταθερή χρηματοδότηση και χωρίς χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Επίσης, παραγκωνίζει τον ιδιωτικό τομέα και στερεί το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής οικογενειακού γιατρού από τον ασθενή. Τέλος, προτείνεται από την κυβέρνηση ένα ακριβό μοντέλο που θα καλύπτει μόνο το 30% του πληθυσμού και δεν έχει κανένα μακρόπνοο σχεδιασμό παροχής ΠΦΥ, όπως πιστεύουμε εμείς στη ΝΔ ότι πρέπει να έχει η ΠΦΥ.

 

Όπως επισήμανε ο κ. Φωτήλας, «για να κλείσει κάποιος ραντεβού στα νοσοκομεία χρειάζεται να περιμένει σε μερικές περιπτώσεις μέχρι και έξι μήνες, ενώ παρατηρούνται μάλιστα και φαινόμενα διάλυσης όπως το πρόσφατο περιστατικό με την κατάρρευση της οροφής του νοσοκομείου στη Χίο.  Κι αν δεν ήταν οι τιτάνιες προσπάθειες του ιατρικού, νοσηλευτικού και διοικητικού προσωπικού, ειδικά τα νοσοκομεία θα είχαν καταρρεύσει κάτω από το βάρος των μειωμένων προϋπολογισμών και της αύξησης των περιστατικών που καλούνται να αντιμετωπίσουν.

Ταυτόχρονα  δεν έχετε προβεί ούτε σε μία μεταρρυθμιστική δράση για να ανατάξετε και να εξορθολογήσετε το προσωπικό και τις υπαρκτές δημόσιες δομές ώστε να αποδώσουν τα βέλτιστα προς όφελος των ασθενών.

Αυτή την κατάσταση συνάντησα κατά την περιοδεία μου στις μονάδες Υγείας της χώρας ως αναπληρωτής Τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ.

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα υγείας όπως ανέφερα βρίσκεται στην καρδιά της μεταρρύθμισης που θέλει να φέρει η ΝΔ στην υγεία για δύο λόγους:

 

Ο πρώτος λόγος είναι γιατί αποτελεί το πρώτο σημείο επαφής του ασθενούς πολίτη που ζητάει φροντίδα και ανακούφιση από το σύστημα υγείας. Έτσι λοιπόν, εφόσον αξιοποιηθούν σωστά οι σύγχρονες υποδομές κλινικού και εργαστηριακού ελέγχου, δημόσιες και ιδιωτικές, αλλά υπάρξει και σωστή λειτουργία  του ήδη υπάρχοντος θεσμού του οικογενειακού γιατρού – ο οποίος πια ξέρουμε πως δεν χρειάζεται για τον πονόλαιμο ή για τον πυρετό αλλά έχει έναν ρόλο διευρυμένο που  περιλαμβάνει την παρακολούθηση των χρονίως πασχόντων αλλά και την πρόληψη και αγωγή υγείας και την κατ’ οίκον νοσηλεία - θα μπορεί να παρέχεται στους ασθενείς άμεση και υψηλής ποιότητας ιατρική φροντίδα, με ελάχιστο κόστος και χωρίς να εξοντωθούν φορολογικά  για να την έχουν!

 

Ο δεύτερος λόγος που είναι σημαντική η σωστή λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στους πολίτες είναι  συνέπεια του πρώτου λόγου. Εφόσον δηλαδή λειτουργήσει σωστά μπορεί να οδηγήσει στην αποσυμφόρηση της λειτουργίας των νοσοκομείων που όλοι αναγνωρίζουμε σήμερα ότι λειτουργούν τα περισσότερα από αυτά με διαρκή πίεση από την υπερπληθώρα περιστατικών που έχουν να αντιμετωπίσουν».

 

Αλλά ο κ. Φωτήλας αναρωτήθηκε:

«Ανταποκρίνεται όμως το νομοσχέδιο που κατατέθηκε, τουλάχιστον στο πρώτο μέρος που αφορά στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα, στους δύο αυτούς πολύ σημαντικούς στόχους που ανέφερα;

 

Πιστεύουμε πως όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται αλλά, τουναντίον, μέσω ενός κρατικίστικου μοντέλου των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟ.Μ.Υ) που εισαγάγει, για το 30% σημειωτέον του πληθυσμού, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότησή του για το μέλλον, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερα αδιέξοδα τον χώρο της Πρωτοβάθμιας Υγείας.

Οι πολίτες δε, θα κληθούν να πληρώσουν ακριβά μέσω της φορολογικής τους επιβάρυνσης τα πειράματα και τις ιδεοληψίες των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ που ήδη πληρώνουν στην οικονομία».

 

Και έκανε αναφορά σε βασικά σημεία που αποτελούν σημεία διαφωνίας:

«Είναι εντυπωσιακό, πως στις γενικές αρχές αλλά και σε όλο το πρώτο μέρος του σχεδίου νόμου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα δεν γίνεται αναφορά στη δυνατότητα – δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής του πολίτη ανάμεσα σε εναλλακτικές οδούς πρόσβασης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Είναι στοιχείο που όπως είπα αποδεικνύει το γενικότερο προσανατολισμό της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, σε παρωχημένα κρατικίστικα μοντέλα που απαιτούν υποχρεωτικότητα και βρίσκονται στον αντίποδα της φιλελεύθερης επιλογής που πρεσβεύει η Νέα Δημοκρατία και έχει δικαιωθεί ιστορικά.

Ενδεικτική γι’ αυτή την επιλογή σας είναι η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 11 για τον οικογενειακό γιατρό. Εκεί προβλέπεται πως μόνο όπου οι δημόσιες μονάδες παροχής υπηρεσιών Π.Δ. δεν καλύπτουν πλήρως τον πληθυσμό ευθύνης τους, καθήκοντα οικογενειακού ιατρού ασκούν ιδιώτες γιατροί συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΠΥ που κατέχουν το σχετικό τίτλο ειδικότητας.

Η ελευθερία επιλογής έτσι οικογενειακού γιατρού  από τον πολίτη περιορίζεται ασφυκτικά. Εμείς στη ΝΔ δεν υποστηρίζουμε ένα gatekeeping που κάνει αδύνατη την πρόσβαση των ασθενών στους γιατρούς που έχουν ανάγκη!

Η επιλογή είναι απαραίτητη, καθώς ενδυναμώνει τον πολίτη που θέλει να κάνει χρήση των υπηρεσιών υγείας και αποτελεί απαραίτητο στοιχείο για τη βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας μέσω της ανάπτυξης υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των παρόχων.

Αντιθέτως, εσείς δίνετε προτεραιότητα στην κάλυψη του πληθυσμού μέσω κυρίως των δημόσιων δομών υποβαθμίζοντας και αποκλείοντας συνειδητά χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες ιατρούς, συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΠΥ ή και χωρίς σύμβαση, από την παροχή, υψηλής ποιότητας παροχών πρωτοβάθμιας φροντίδας  υγείας σε ποσοστό 70% των πολιτών που κι εσείς αναγνωρίζετε ότι θα συνεχίσει στο μέλλον».

Τέλος αναφέρθηκε σε ζήτημα βιωσιμότητας του μοντέλου Πρωτοβάθμιας Υγείας που προτείνεται με το παρόν νομοσχέδιο, στο προσωπικό με το οποίο  θα λειτουργούν οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) που «είναι απελπιστικά ανεπαρκές όταν προβλέπεται η λειτουργία του σε 2 βάρδιες, με μάλιστα επιπλέον κατ’ οίκον επισκέψεις και τεράστιες ευθύνες πρόληψης» και αναρωτιέται «γιατί άραγε έπρεπε να ξοδευτεί δημόσιο χρήμα για να στήσετε εξαρχής κρατικές δομές, τις ΤΟ.Μ.Υ;».

 

 

Μ.Τ.