Ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός και ο γενικός γραμματέας, Γιώργος Γιαννόπουλος ενημέρωσαν τη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για τη χάραξη μακροπρόθεσμης Εθνικής Στρατηγικής για το φάρμακο καθώς το επόμενο διάστημα τα μέλη της Επιτροπής θα ξεκινήσουν την προσπάθεια διαμόρφωσης μιας εθνικής πολιτικής που θα ωφελήσει «τόσο τους ασθενείς όσο και για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας», όπως σημείωσε ο υπουργός Υγείας. 

 

Ο σχεδιασμός θα έχει δύο βασικούς άξονες: Τις παρεμβάσεις για τους πολίτες και τις παρεμβάσεις για την αγορά του φαρμάκου. Στόχος είναι να αλλάξει η φαρμακευτική πολιτική και να λάβουν τέλος όλες οι δυσκολίες που σχετίζονται με τα μνημόνια και την φιλοσοφία οριζόντιων περικοπών. Αυτό στο οποίο συμφωνούν όλοι πάντως είναι ότι δεν επαρκεί η ισχύουσα δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, όπως επίσης η νοσοκομειακή και εξωνοσοκομειακή δαπάνη, η οποία ανέρχεται συνολικά σε περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα είναι να πληρώνουν οι φαρμακευτικές εταιρίες το «μάρμαρο» που είναι τα όλο και αυξανόμενα rebate και clawback.

Για την φαρμακευτική αγορά πρωθείται:

– Νέο μοντέλο τιμολόγησης καθώς το σημερινό πλαίσιο οδήγησε σε υποτιμολογήσεις κυρίως για τα off patent και τα γενόσημα. Οι τιμές αυτών των φαρμάκων δεν μπορούν να μειωθούν περαιτέρω καθώς υπάρχει σοβαρός κίνδυνος απόσυρσης κάποιων σκευασμάτων από την αγορά, τόνισε ο κ. Ξανθός. Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα έρθει για ψήφιση στη Βουλή, ρύθμιση με την οποία καταργείται η υποχρεωτικότητα της δεύτερης ανατιμολόγησης μέσα στο 2018. Έτσι, θα υπάρξει περιθώριο για διαβούλευση, ώστε να ισχύσει το νέο μοντέλο από τις αρχές του 2019.

– Αποζημιωτική πολιτική με αλλαγή του αλγόριθμου που θα έχει στόχο την απλοποίηση και τη σταδιακή μείωση των επιβαρύνσεων των πολιτών.

– Μηχανισμό αξιολόγηση HTA που με τις δύο επιτροπές, αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης, είναι καιρός από προσχέδιο, να δρομολογηθεί η συγκρότηση και λειτουργία του, όπως διευκρίνισε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας.

– Συνταγογράφηση που δεν θα λειτουργεί μόνο ως μηχανισμός επιτήρησης αλλά και ελέγχου. Η εισαγωγή 51 πρωτοκόλλων είναι το επόμενο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση με στόχο την ορθολογικότερη συνταγογράφηση.

Να σημειώσουμε ότι:

Τα 92,5 εκατ. ευρώ από την εκτιμώμενη αύξηση κατά 2,3% του ΑΕΠ για το 2019, ενσωματώνονται στο νοσοκομειακό φάρμακο και στις λοιπές δαπάνες του ΕΟΠΥΥ. Δηλαδή, 45 εκατ. ευρώ θα ενισχύσουν τον κλειστό προϋπολογισμό του νοσοκομειακού φαρμάκου. Εντός της νοσοκομειακής δαπάνης θα δημιουργηθεί κλειστός προϋπολογισμός για τα παράγωγα αίματος στο επίπεδο που είναι σήμερα και έτσι δεν θα επιβαρύνονται με υπερβάσεις που αφορούν την υπόλοιπη δαπάνη. Τα υπόλοιπα 40 εκατ. ευρώ πηγαίνουν στον ΕΟΠΥΥ για την οδοντιατρική κάλυψη παιδιών και 7,5 εκατ. στον κλειστό προϋπολογισμό της ειδικής αγωγής.

Ο υπουργός Υγείας αναφέρθηκε και στην ιδέα των κλειστών προϋπολογισμών ανά θεραπευτική κατηγορία η  με στόχο να προσαρμοστούν καλές πρακτικές της Ευρώπης στα επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας μας. Στο  clawback, ο κ. Ξανθός παραδέχτηκε ότι θα συνεχίσει να υπάρχει υπέρβαση «επειδή δεν μπορούμε να ελέγξουμε αποτελεσματικά τη δαπάνη». Πέρυσι, η συνολικά επιβάρυνση ήταν 1,2 δισ. ευρώ, ενώ για φέτος «θα δούμε πού θα φτάσει», όπως συμπλήρωσε.

Εξάλλου, η συμπίεση της φαρμακευτικής δαπάνης μετακύλησε το κόστος και στους πολίτες, οι οποίοι πληρώνουν 1,8 δισ. ευρώ για συμμετοχή, διαφορά ασφαλιστικής-λιανικής τιμής, για ΜΥΣΥΦΑ είτε για το 1 ευρώ ανά συνταγή. Το τελευταίο δεν καταργείται άμεσα, όμως θα προκύψει ελάφρυνση από την άρση του περιορισμού των τριών φαρμάκων ανά συνταγή, από τις 15/10/2018. Άρα, θα έχουμε πραγματική εικόνα των συνταγών και μείωση της επιβάρυνσης γιατί ο πολίτης θα πληρώνει μόνο 1 ευρώ αφού θα χρειάζεται μία συνταγή, εκτίμησε ο κ. Ξανθός.

Για τη μείωση της συμμετοχής, εξάλλου, ο υπουργός Υγείας τόνισε ότι όποια ελάφρυνση υπάρξει, έχει δημοσιονομική επίπτωση, είτε επιβαρύνει το κράτος είτε τους εμπλεκόμενους στην αγορά φαρμάκου. Επομένως, «χρειάζονται βήματα με πολύ μετρημένο τρόπο» είπε ολοκληρώνοντας.

 

 

Μ.Τ.

 

 

 

 

Share.
Exit mobile version