Οι «συνθήκες πολέμου» που επικρατούν στα ΤΕΠ των νοσοκομείων κατά τη διάρκεια των εφημεριών, εξακολουθούν να προκαλούν πονοκέφαλο στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας και να δοκιμάζουν τις αντοχές των ασθενών αλλά και του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης προαναγγέλλει νέες παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστεί η πολύωρη ταλαιπωρία των ασθενών στα ΤΕΠ οι οποίες θα ξεκινήσουν από τον Δεκέμβριο με την πιλοτική εφαρμογή σε μεγάλο νοσοκομείο της Αττικής της ιχνηλάτησης των αναμονών με ηλεκτρονικό «βραχιολάκι».
Το συγκεκριμένο μέτρο αναμένεται να τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον Μάρτιο του 2025 και ως τότε είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσουν να καταγράφονται οι μεγάλες καθυστερήσεις στις εξετάσεις των επειγόντων περιστατικών και οι εικόνες συνωστισμού με τους ασθενείς στα ράντζα.
Τo μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται αυτή τη στιγμή στον νοσοκομείο «Αττικόν» το οποίο σύμφωνα με τον Άδωνι Γεωργιάδη έχει σχεδιαστεί για να εισάγει στις κλινικές του το χρόνο 80.000 περίπου ανθρώπους και έχει φτάσει να περιθάλπει 160.000 ασθενείς.
«Όταν μία δομή, δουλεύει στο διπλάσιο από τον αρχικό σχεδιασμό δεν μπορεί να εξαφανίσει την αναμονή και την ταλαιπωρία των ασθενών» σημείωσε ο υπουργός Υγείας μιλώντας το Σάββατο στον Real fm ισχυριζόμενος ότι άλλα μέτρα για τη μείωση του χρόνου αναμονής που έχουν ήδη εφαρμοστεί, όπως το νέο σύστημα στην εφημέρευση στην Αττική έχει φέρει περίπου 15% μείωση στους χρόνους αναμονής.
Τις εκτιμήσεις Γεωργιάδη δεν συμμερίζονται πάντως οι συνδικαλιστικές ενώσεις οι οποίες ζητούν την απόσυρση του νέου συστήματος εφημεριών. Η Τριμελής Επιτροπή της ΕΙΝΑΠ ΓΝΑ «Ιπποκράτειου» με ανακοίνωσή της τονίζει ότι «οι συνθήκες εφημέρευσης γίνονται πλέον επικίνδυνες και επισφαλείς για τους ασθενείς και το προσωπικό» και επισημαίνουν ως χαρακτηριστικό παράδειγμα όσα έγιναν στην εφημερία της 21ης Νοεμβρίου η οποία ξεκίνησε με ελάχιστες διαθέσιμες κλίνες σε όλες τις ειδικότητες, λόγω της ουσιαστικής μετατροπής της “μικρής” εφημερίας σε γενική από 1/1/2024, και της κατάληψής τους από την πρωινή εφημέρευση των 2 προηγούμενων ημερών.
«Το αποτέλεσμα αναμενόμενο. Με το κλείσιμο της εφημερίας στις 8:00 της 22/11/2024 παρέμεναν στο ΤΕΠ περισσότερα από 15 περιστατικά προς εισαγωγή χωρίς να υπάρχουν διαθέσιμες κλίνες για να απορροφηθούν. Στις 15:00 παρέμεναν ακόμα περιστατικά και το τελευταίο μεταφέρθηκε από το ΤΕΠ στις 21:00, δηλαδή παρέμενε στο κλειστό ΤΕΠ (όπου δεν υπάρχουν επαρκείς προϋποθέσεις νοσηλευτικής φροντίδας και ιατρικής παρακολούθησης) για 13 ολόκληρες ώρες μετά τη λήξη της εφημερίας» αναφέρει η επιτροπή στην ανακοίνωσή της.
Πώς θα εφαρμοστεί το βραχιολάκι
Το ηλεκτρονικό βραχιολάκι όπως προανήγγειλε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης θα εφαρμοστεί πιλοτικά τον επόμενο μήνα σε ένα μεγάλο νοσηλευτικό ίδρυμα της Αττικής ή στο «Αττικόν» ή στον «Ευαγγελισμό». Μετά από λίγους μήνες θα εφαρμοστεί σε όλο το ΕΣΥ.
Ο αρμόδιος υπουργός εξήγησε και τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί σημειώνοντας πώς με το ηλεκτρονικό βραχιολάκι θα βλέπουμε τον ασθενή σε real time όταν μπαίνει στο νοσοκομείο και θα παρακολουθούμε τον μέσο χρόνο αναμονής του ανά βήμα. Και αν κάπου ο ασθενής αυτός φαίνεται στο σύστημα ότι παραμένει πάρα πολλή ώρα, το σύστημα θα προειδοποιεί με έναν αλγόριθμο που έχουμε ότι αυτός ο ασθενής περιμένει να δει π.χ. τον παθολόγο πάνω από μία ώρα, ενώ θα έπρεπε να περιμένει στο νοσοκομείο π.χ. πενήντα λεπτά και αυτομάτως, θα στέλνουμε email στη Διοίκηση του νοσοκομείου ότι ο άνθρωπος αυτός περιμένει, πηγαίνετε να δείτε τι συμβαίνει.
Να σημειωθεί εδώ ότι το «βραχιολάκι» θα είναι φτιαγμένο από μαλακό και εύκαμπτο υλικό, το οποίο θα τοποθετείται στον καρπό του ασθενούς κατά την είσοδό του στο νοσοκομείο. Επίσης θα φέρει barcode, το οποίο θα παρέχει άμεση πρόσβαση σε όλες τις ιατρικές πληροφορίες του ασθενούς.
Η ιδέα για το ηλεκτρονικό «βραχιολάκι» προέκυψε μετά από την επίσημη επίσκεψη του Αδωνι Γεωργιάδη στο Ισραήλ, όπου το είδε να εφαρμόζεται στην πράξη σε δημόσιο νοσοκομείο.
Παράλληλα με το «βραχιολάκι», το υπουργείο Υγείας σχεδιάζει να κινητοποιήσει και εθελοντές του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, προκειμένου να κατευθύνουν τους πολίτες στα ΤΕΠ.