Τις τεράστιες ανεπάρκειες και την αδυναμία του κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού να διαχειριστεί αποτελεσματικά την εξάπλωση της πανώλης των αιγοπροβάτων καταγγέλλει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Μονίμων Υπαλλήλων του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ)

Τι αναφέρεται στην ανακοίνωση του Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων του ΕΦΕΤ

«Η εξάπλωση της πανώλης των αιγοπροβάτων για πρώτη φορά στην κτηνοτροφία της χώρας μας επιβεβαίωσε με τον πιο τραγικό τρόπο τις επανειλημμένες, εδώ και χρόνια, προειδοποιήσεις προς την πολιτική ηγεσία τόσο του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΦΕΤ όσο και των υπόλοιπων Σωματείων του ΥΠΑΑΤ για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κρατικός ελεγκτικός μηχανισμός.

Υποστελέχωση, αποδεκατισμένες υπoχρηματοδοτούμενες υπηρεσίες, υπάλληλοι απαξιωμένοι, με μισθούς που δεν φτάνουν ούτε για το δεκαπενθήμερο, χωρίς καν την χορήγηση επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας παρά τις συνθήκες στις οποίες εργάζονται και τους επαγγελματικούς κινδύνους. Το νομικό πλαίσιο, ευρωενωσιακό και εθνικό, διαμορφώνεται στο όνομα της “απελευθερωμένης αγοράς εντός ΕΕ” με κύριο κριτήριο τη διευκόλυνση των επιχειρηματιών και όχι την πρόληψη και την προστασία της παραγωγής και της δημόσιας υγείας. Τα συστατικά αυτά συνιστούν ένα εκρηκτικό μίγμα που στην προκειμένη περίπτωση εκδηλώθηκε με την ανεξέλεγκτη εξάπλωση της συγκεκριμένης ασθένειας των αιγοπροβάτων με καταστροφικές συνέπειες για τον Έλληνα κτηνοτρόφο καθώς μέχρι σήμερα έχουν θανατωθεί πάνω από 10.000 ζώα.

Η κυβέρνηση προσπάθησε να κρύψει τις τεράστιες ανεπάρκειες του κρατικού μηχανισμού, που φέρουν και τη δική της σφραγίδα, πίσω από κινήσεις εντυπωσιασμού. Μίλησε για τη μεγαλύτερη “κτηνιατρική επιχείρηση” μεταφέροντας κτηνιάτρους και ελεγκτές κι άλλων επιστημονικών ειδικοτήτων από όλες τις κρατικές υπηρεσίες της χώρας στη Θεσσαλία, για έλεγχο της διασποράς της νόσου.

Στην ιατρική και κατ’ επέκταση και στην κτηνιατρική, η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Δεν είναι δυνατόν να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη έγκαιρη επιδημιολογική επιτήρηση, με μπαλώματα ενώ απαιτεί προσωπικό όχι μόνο πλήρως εκπαιδευμένο και ενημερωμένο, αλλά και που γνωρίζει το ζωικό κεφάλαιο και τις εμπορικές σχέσεις των κτηνοτρόφων και παραγωγών στην εκάστοτε περιοχή που επιτηρείται, άρα και τις πιθανές μετακινήσεις ζώων.

Όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων δεν πήραν καμία πρωτοβουλία ενίσχυσης των κτηνιατρικών υπηρεσιών. Αντίθετα προχώρησαν σε νομοθετικές ρυθμίσεις που οδήγησαν σε ιδιωτικοποίηση των αρμοδιοτήτων της κτηνιατρικής υπηρεσίας μέσω και του θεσμού του ιδιώτη “κτηνιάτρου εκτροφής”, αναγκάζοντας τους κτηνοτρόφους να επωμιστούν το οικονομικό βάρος για τα προγράμματα εξυγίανσης της κτηνοτροφίας .

Το γεγονός ότι 15 ημέρες μετά την επιβεβαίωση του πρώτου κρούσματος, δεν μπορούν να ανακοινώσουν υπεύθυνα την προέλευση της νόσου, – που το πιθανότερο είναι να εισήλθε με ενδοκοινοτικό εμπόριο από Ρουμανία- δείχνει την ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού.

Η λύση που επιλέχθηκε, της μεταφοράς δηλαδή μεγάλου αριθμού υπαλλήλων σε μια περιοχή, αποδεικνύεται στην πράξη ανεπαρκής. Δυναμώνει πρόσκαιρα το ελεγκτικό έργο σε μια περιοχή, αποδυναμώνοντάς το από δεκάδες άλλες. Κι αυτό γιατί όλες οι υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες. Ακόμη και το εργαστήριο που καλείται να εξετάσει τα χιλιάδες δείγματα που συλλέγονται από τις εκτροφές λειτουργεί με ελάχιστο προσωπικό και με εξοπλισμό που δεν επαρκεί για να δοθούν άμεσα εργαστηριακά αποτελέσματα.

Μέσα στο Σαββατοκύριακο ανακοινώθηκε κρούσμα στην Κορινθία και δυστυχώς απ’ ότι φαίνεται είναι πιθανό να ακολουθήσουν κι άλλα σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Θα συνεχιστεί το κυνήγι της διασποράς της νόσου σε όλη την Ελλάδα με “μεταφερόμενους” υπαλλήλους, που σε κάποιες περιπτώσεις καλούνται να ασκήσουν καθήκοντα στον πρωτογενή τομέα που έχουν να ασκήσουν δεκαετίες;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα οδηγήσει στην σωματική εξάντληση των ανθρώπων που δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους όλες αυτές τις μέρες και δε θα έχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα που είναι ο περιορισμός της νόσου.

Οι εργαζόμενοι του ΕΦΕΤ δίνουν και αυτοί από την πρώτη στιγμή με αυταπάρνηση τη μάχη από το δικό τους μετερίζι που αφορά το σκέλος της μεταποίησης, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής και απρόσκοπτη μεταφορά του γάλακτος από τις εκτροφές και η επεξεργασία του στις μεταποιητικές μονάδες και έτσι αφ’ ενός να μη γίνεται διασπορά της νόσου και αφ’ ετέρου να στηρίζονται οι κτηνοτρόφοι των ζωνών επιτήρησης που διαφορετικά θα είχαν μεγαλύτερη απώλεια εισοδήματος λόγω μη χρήσης του γάλακτος, πέρα από τις οικονομικές απώλειες που προκύπτουν από την καραντίνα στην οποία έχουν υποβληθεί τα ζώα τους.

Σε μια χώρα που η κτηνοτροφία συνεχώς συρρικνώνεται, οι κτηνοτρόφοι υπό κανονικές συνθήκες στέλνουν το γάλα τους σε μονάδες επεξεργασίας εκτός της Περιφερειακής Ενότητάς τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει διερεύνηση για τη μεταφορά του γάλακτος και σφάγιων και καταγραφή εμπορικών συναλλαγών για κάθε περιοχή που εμφανίζεται κρούσμα και άμεσα έλεγχος των εγκαταστάσεων παραγωγής τροφίμων που έχουν παραλάβει από τις επίμαχες εκτροφές.

Σημειώνεται ότι ο χρόνος εμφάνισης συμπτωμάτων σε ένα κοπάδι μπορεί να είναι και 10 μέρες και σ αυτό το διάστημα να έχουν γίνει εμπορικές συναλλαγές και μεταφορά γάλακτος με κίνδυνο μεγαλύτερης διασποράς της νόσου.

Με αίσθημα ευθύνης οι εργαζόμενοι στον ΕΦΕΤ δηλώνουμε έτοιμοι και πρόθυμοι να συνεχίσουμε να βοηθάμε κάνοντας εντατικούς ελέγχους σε όσες εγκαταστάσεις έχουν ή υπάρχει υποψία να έχουν παραλάβει γάλα ή κρέας από τις προσβληθείσες εκτροφές και από όσες θα προκύψουν το επόμενο διάστημα. Ταυτόχρονα, δε θα πρέπει να αποδυναμωθεί ο έλεγχος τροφίμων και η προάσπιση της υγείας των καταναλωτών.

Πρέπει να γίνει αντιληπτό από την πολιτική ηγεσία ότι για να είναι αποτελεσματική η διαχείριση δεν χρειάζονται σπασμωδικές κινήσεις αλλά ενίσχυση των υπηρεσιών με προσωπικό και αξιοποίηση του υπάρχοντος στο αντικείμενο που γνωρίζει καλά.

  • Να γίνουν άμεσες προσλήψεις κτηνιάτρων και άλλων επιστημόνων και βοηθητικού προσωπικού σε όλη την Ελλάδα για τη διαχείριση της πανώλης.
  • Με τα επανειλημμένα υπομνήματά μας έχουμε αναδείξει τα προβλήματα που προκύπτουν από την υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση των υπηρεσιών καθώς και τα απαιτούμενα μέτρα που πρέπει να παρθούν:
  • Ενίσχυση του ΕΦΕΤ με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Να καλυφθούν όλα τα κενά.
  • Να λειτουργήσουν οι 4 Περιφερειακές Διευθύνσεις που υπάρχουν μόνο στα χαρτιά (Δυτικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας, Νότιου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων)
  • Να δοθεί απαραίτητος εξοπλισμός, μέσα ατομικής προστασίας, κ.λπ.
  • Πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς και νομοθέτηση του ανθυγιεινού επιδόματος.

Στηρίζουμε τους πληττόμενους κτηνοτρόφους και τα δίκαια αιτήματά τους για:

  • Αποζημιώσεις στο 100% της ζημιάς, αναπλήρωση του χαμένου τους εισοδήματος και αντικατάσταση του θανατωμένου κτηνοτροφικού κεφαλαίου με ευθύνη του κράτους,
  • Στήριξη των κτηνοτρόφων (ζωοτροφές, απολυμαντικά κ.λπ.) που θα υποχρεωθούν να βάλουν τα κοπάδια τους σε καραντίνα».
Share.
Exit mobile version