Η εκπαίδευση του εγκεφάλου με διεγερτικές δραστηριότητες επιβραδύνει την απώλεια της γνωστικής ικανότητας στα άτομα τρίτης ηλικίας.
Από τη Γιάννα Τριανταφύλλη
Η απώλεια της γνωστικής ικανότητας στα άτομα τρίτης ηλικίας, μέχρι ένα σημείο, αποτελεί φυσιολογικό μέρος της διαδικασίας γήρανσης. Εκτιμάται ότι κάθε χρόνο περίπου το 10% των ατόμων με ήπια γνωστική εξασθένηση αναπτύσσουν την νόσο του Alzheimer ή άλλες μορφές άνοιας.
Ωστόσο, μια νέα μελέτη της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Texas A&M αποκαλύπτει ότι, τα άτομα τρίτης ηλικίας που «εκπαιδεύουν» τον εγκέφαλό τους με υψηλού επιπέδου διεγερτικές δραστηριότητες έχουν υψηλότερα επίπεδα μνήμης, βελτιωμένη μνήμη εργασίας και προσοχής και μεγαλύτερη ταχύτητα επεξεργασίας. Η εκπαίδευση του εγκεφάλου περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως παιχνίδια λέξεων τύπου scrabble, σταυρόλεξα, παζλ, ανάγνωση βιβλίων, διάφορα χόμπι, παιχνίδια με κάρτες και εκμάθηση νέων δεξιοτήτων.
Αν και προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι δραστηριότητες όπως η συναρμολόγηση παζλ προστατεύουν την εγκεφαλική λειτουργία και καθυστερούν την γνωστική εξασθένηση, τα οφέλη αυτών των δραστηριοτήτων στην πρόληψη της γνωστικής έκπτωσης παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ακόμη άγνωστα.
Ερευνητές από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Texas A&M των ΗΠΑ, ανέλυσαν δεδομένα από περίπου 6.000 άτομα ηλικίας 50 ετών και άνω, με διάγνωση ήπιας γνωστικής εξασθένησης, από το 2012 έως το 2020.
Μέσα από ερωτηματολόγια και τηλεφωνικές συνεντεύξεις, οι ερευνητές ανέλυσαν τις απαντήσεις που προέκυψαν σχετικά με το πόσο συχνά οι συμμετέχοντες ασχολούνταν με γνωστικές διεγερτικές δραστηριότητες όπως το διάβασμα, τα παιχνίδια και τα χόμπι. Οι απαντήσεις κατηγοριοποιήθηκαν σε χαμηλά, μεσαία και υψηλά επίπεδα συμμετοχής. Στη συνέχεια, οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση μεταξύ αυτών των δραστηριοτήτων και της γνωστικής λειτουργίας με την πάροδο του χρόνου.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι τα άτομα τρίτης ηλικίας με ήπια γνωστική εξασθένηση που συμμετείχαν σε υψηλού επιπέδου δραστηριότητες όπως παιχνίδια με λέξεις, συναρμολόγηση παζλ και χόμπι εμφάνισαν καλύτερη μνήμη, βελτιωμένη μνήμη εργασίας, εστιασμένη προσοχή και καλύτερη ταχύτητα επεξεργασίας συγκριτικά με τα άτομα που είχαν χαμηλού ή μεσαίου επιπέδου συμμετοχή σε τέτοιου τύπου δραστηριότητες.
«Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι, ενώ η συνολική γνωστική λειτουργία έπεφτε με την πάροδο του χρόνου, τα άτομα που ασχολούνταν συχνά με ψυχικά διεγερτικές δραστηριότητες διατήρησαν καλύτερη γνωστική υγεία από εκείνα που δεν το έκαναν. Αυτό υποδηλώνει ότι ακόμη και ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας με ήπια γνωστική έκπτωση θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την τακτική ενασχόληση με τέτοιες δραστηριότητες», δήλωσε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Dr Junhyoung «Paul» Kim.
Η μελέτη, σύμφωνα με τους ερευνητές, υποδεικνύει ότι η εκπαίδευση του εγκεφάλου επιβραδύνει την απώλεια της γνωστικής ικανότητας ακόμη και σε άτομα με ήπια γνωστική έκπτωση. Είναι σημαντικό επομένως, τα ευρήματα αυτά να οδηγήσουν τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης στο να συστήσουν στους ηλικιωμένους με ήπια γνωστική εξασθένηση να παίζουν παιχνίδια, να διαβάζουν ή να συμμετέχουν σε διεγερτικές δραστηριότητες τουλάχιστον τρεις έως τέσσερις φορές την εβδομάδα.
Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστούν τα εμπόδια όπως η ανεπαρκής υποστήριξη των φροντιστών και οι οικονομικοί περιορισμοί μέσω ισχυρότερων υπηρεσιών δημόσιας περίθαλψης και δικτύων υποστήριξης της κοινότητας ώστε να διασφαλιστεί πως όλο και περισσότεροι ηλικιωμένοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα οφέλη.
Πηγή: Journal of Cognitive Enhancement