Σε συνέντευξή του το 2023, ο υπουργός υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, είχε ανακοινώσει την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης των νοσοκομείων από τους ασθενείς. Μία πρωτοβουλία που είχε στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας αλλά και της ενίσχυσης της διαφάνειας στο δημόσιο σύστημα υγείας (ΕΣΥ).
Το σύστημα αξιολόγησης μέσω sms εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές χώρες όπως η Βρετανία, η Σουηδία, ο Καναδάς, η Αυστραλία και έχει δώσει σημαντικές πληροφορίες για την πορεία των συστημάτων υγείας.
Στη χώρα μας η αξιολόγηση θα γίνεται μέσω ενός συστήματος που θα στέλνει μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα των ασθενών μετά την ολοκλήρωση της νοσηλείας τους. Οι ασθενείς θα καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούν την εμπειρία τους στο νοσοκομείο, την ποιότητα των υπηρεσιών, τη συμπεριφορά του προσωπικού και άλλους παράγοντες που επηρεάζουν την ικανοποίησή τους. Οι απαντήσεις αυτές θα συγκεντρώνονται και θα αναλύονται για να προκύψουν συμπεράσματα σχετικά με την απόδοση των νοσηλευτικών ιδρυμάτων.
Η πρωτοβουλία του Άδωνι Γεωργιάδη για την αξιολόγηση από τους ασθενείς αποτυπώνει μια σοβαρή προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό του ΕΣΥ και αναδεικνύει τη σημασία της φωνής των ασθενών στην πορεία της δημόσιας υγείας. Η αξιολόγηση μέσω κινητών τηλεφώνων δεν είναι μόνο ένα βήμα προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της ποιότητας των υπηρεσιών, αλλά και μια ένδειξη της δέσμευσης που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για τη δημιουργία ενός συστήματος που θα στέκεται κοντά στις ανάγκες των ασθενών.
Sms και ψηφιακός μετασχηματισμός
Αυτή η διαδικασία αξιολόγησης μέσω sms αποτελεί κρίσιμο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΕΣΥ. Με τη χρήση της τεχνολογίας, το υπουργείο Υγείας στοχεύει να κάνει την υγειονομική περίθαλψη πιο ευέλικτη και διαφανή ενώ στο επίκεντρο μπαίνει ο ασθενής αλλά και η εμπειρία που αποκομίζει μετά από μία επίσκεψη ή νοσηλεία σε μία μονάδα του ΕΣΥ.
Οι δεδομένες αξιολογήσεις θα βοηθήσουν τις αρχές να εντοπίσουν τα αδύναμα σημεία στο σύστημα και να προχωρήσουν σε απαραίτητες βελτιώσεις.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός περιλαμβάνει επίσης την αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων των νοσοκομείων, την εξοικονόμηση χρόνου για τους ασθενείς και το προσωπικό, καθώς και την αύξηση της αποτελεσματικότητας στη διαχείριση των πόρων. Αντικείμενο του ευρύτερου αυτού προγράμματος είναι η δημιουργία ενός πιο σύγχρονου και λειτουργικού συστήματος υγειονομικής περίθαλψης, το οποίο θα μπορεί να ανταγωνίζεται τις πιο προηγμένες χώρες της Ευρώπης.
Ενεργοποίηση του συστήματος sms σύντομα
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει την έναρξη της αποστολής sms μέσα στο 2024, τελικά η ενεργοποίηση του συστήματος σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες αναμένεται μέσα στους επόμενους δύο μήνες.
Το προηγούμενο διάστημα οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας εργάστηκαν στον σχεδιασμό του λογισμικού και των πλατφορμών που θα υποστηρίξουν τη διαδικασία αποστολής των SMS αλλά και στην ανάλυση των δεδομένων που είναι το πιο σημαντικό κομμάτι.
Παράλληλα έγιναν συναντήσεις και διαβουλεύσεις με επαγγελματίες υγείας, νοσοκομειακές διοικήσεις, καθώς και με φορείς του τομέα της υγείας για τη διαμόρφωση του πλαισίου αξιολόγησης και των ερωτήσεων που θα περιλαμβάνονται στα SMS.
Όλο αυτό συνδέεται άμεσα και με την αναβάθμιση των υποδομών των δημόσιων νοσοκομείων που έχει ξεκινήσει, συμπεριλαμβανομένων και των πληροφοριακών συστημάτων τους, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις αξιολογήσεις που θα προκύψουν από την εφαρμογή του προγράμματος ενώ σύντομα αναμένεται και η διαδικασία ενημέρωσης για την ευαισθητοποίηση των ασθενών σχετικά με την την σημασία της συμμετοχής τους στην αξιολόγηση.
Τι θα περιλαμβάνουν οι ερωτήσεις που θα συμπεριληφθούν στα SMS
Σύμφωνα με πληροφορίες οι ερωτήσεις μπορεί και να διαφέρουν ανάλογα με τις ειδικές ανάγκες και τους στόχους της κάθε δομής υγείας. Ωστόσο, αναμένονται ορισμένες γενικές κατηγορίες ερωτήσεων, που θα αφορούν τη γενική Ικανοποίηση (πόσο ικανοποιημένος είστε συνολικά από τη νοσηλεία σας στο νοσοκομείο), τις Υπηρεσίες Υγειονομικής Περίθαλψης (πώς θα αξιολογούσατε την ποιότητα της περίθαλψης που λάβατε;), την επαφή με το Ιατρικό και Νοσηλευτικό Προσωπικό (πώς αξιολογείτε τη συμπεριφορά του προσωπικού), τη διαδικασία Διάγνωσης και Θεραπείας (ήσασταν ικανοποιημένοι από την πληροφόρηση που λάβατε σχετικά με τη διάγνωση και τη θεραπεία σας;) τις εγκαταστάσεις (πώς θα περιγράφατε την καθαριότητα και την κατάσταση των εγκαταστάσεων του νοσοκομείου;) και φυσικά συστάσεις για βελτίωση (έχετε κάποιες προτάσεις για τη βελτίωση της εμπειρίας σας στο νοσοκομείο;)
Οι ερωτήσεις αυτές θα βοηθήσουν στη συλλογή σημαντικών δεδομένων για την άμεση βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας και την ανταπόκριση στις ανάγκες των ασθενών. Η διαδικασία αυτή προγραμματίζεται να είναι απλή και γρήγορη, προκειμένου οι ασθενείς να μπορούν να ανταποκριθούν εύκολα και γρήγορα.
Οι απαντήσεις που θα συλλέγονται μέσω του συστήματος SMS αναμένονται να συγκεντρώνονται σε μια κεντρική πλατφόρμα ή βάση δεδομένων που θα διαχειρίζεται το Υπουργείο Υγείας ή οι αρμόδιες υγειονομικές αρχές. Η διαδικασία αυτή θα επιτρέπει την ανάλυση των δεδομένων.