ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ

Καθησυχαστικός ο Aπόστολος Βαλτάς για τις  πληρωμές του ΕΟΠΥΥ  

Καθησυχαστικός ο Aπόστολος Βαλτάς για τις  πληρωμές του ΕΟΠΥΥ   

 

Ο πρόεδρος του ΠΦΣ μιλώντας στο DailyPharmaNews θεωρεί ότι υπάρχει σκόπιμη  παραπληροφόρηση για το ευαίσθητο αυτό θέμα που αφορά την επιβίωση του μικρομεσαίου φαρμακείου και πιστεύει ότι οι αρμόδιοι έχουν καταλάβει πως για τους φαρμακοποιούς η πληρωμή, εντός των 45 ημερών είναι θέμα επιβίωσης και κόκκινη γραμμή για τον κλάδο.

  

Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο

 

Με στόχο να γίνει κατανοητό σε όλους τους φαρμακοποιούς ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την καθυστέρηση της πληρωμής των συνταγών του Απριλίου από τον ΕΟΠΥΥ δεν είχε να κάνει με την έλλειψη χρημάτων αλλά μόνο με γραφειοκρατικά ζητήματα που δημιούργησε η συμπεριφορά ενός και μόνο προσώπου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών του Υπουργείου Υγείας, θα κινηθεί η ηγεσία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης που πραγματοποιείται το Σάββατο 4 Ιουνίου στο εκθεσιακό κέντρο HELEXPO MAROUSSI έτσι ώστε να αλλάξει το κλίμα ανησυχίας και ανασφάλειας που αυτή τη στιγμή έχει δημιουργηθεί στον κλάδο (δες εδώ και εδώ).

Το DailyPharmaNewς επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Απόστολο Βαλτά επιχειρώντας να δώσει μία απάντηση, από τα πλέον υπεύθυνα χείλη, στο κατά πόσο ο φαρμακοποιός θα πρέπει να ανησυχεί ή να εφησυχάζει για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε τις προηγούμενες μέρες.

Ο κ. Βαλτάς με τα όσα είπε φάνηκε να έχει αυτήν την εικόνα της ανησυχίας από πλευράς των φαρμακοποιών, εξήγησε ωστόσο ότι η ανησυχία αυτή οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό σε παραπληροφόρηση και κινδυνολογίες.

Θέλοντας να βάλει ορισμένα πράγματα στη θέση τους ο κ. Βαλτάς σημειώνει ότι ο ΕΟΠΥΥ ο οποίος έχει τον δικό του προϋπολογισμό βάσει νόμου,  δεν μπορεί να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές, οπότε συχνά χρειάζεται να υπάρξει κάποια κρατική επιχορήγηση για να μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του προς τους παρόχους, όπως συνέβη και τώρα που λόγω COVID 19, όπου δεν είχε τα αναμενόμενα έσοδα από τον ΕΦΚΑ και έτσι επιχορηγήθηκε με 263 εκατομμύρια ευρώ. Το πρόβλημα ωστόσο, εξηγεί, δεν ήταν στα χρήματα αλλά στα γραφειοκρατικά που είχαν να κάνουν με την επιχορήγηση. «Το πρόβλημα δεν ήταν στα λεφτά. Ο κόσμος δεν πρέπει να ανησυχεί ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν τα λεφτά. Ήταν μία αστοχία μίας συγκεκριμένης υπηρεσίας». Ήδη στις επαφές που είχε ο ΠΦΣ με τους κυβερνητικούς παράγοντες από το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Οικονομικών, τέθηκε το ζήτημα της διασφάλισης της ομαλής χρηματοδότησης του ΕΟΠΥΥ, προκειμένου να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του τους επόμενους μήνες.   

Το δεύτερο σημείο που υπογράμμισε ο κ. Βαλτάς είναι ότι βάσει σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ, μετά τις 60 μέρες θεωρείται ληξιπρόθεσμη μία οφειλή και ότι οι 45 μέρες που πληρώνονται πλέον τα φαρμακεία μετά την επίτευξη τον Αύγουστο του 2018 δύο πληρωμών σε ένα μήνα, είναι κάτι που τα βοηθά να μπορούν να επιβιώσουν, να συντηρούνται. Ο ΠΦΣ έχει καταστήσει σαφές στους ιθύνοντες και αυτό φαίνεται να είναι απόλυτα κατανοητό -και φάνηκε και στην πρόσφατη κουβέντα για την καθυστέρηση στην πληρωμή των συνταγών Απριλίου και τον άμεσο τρόπο παρέμβασης μόλις διαπιστώθηκε το γραφειοκρατικό πρόβλημα από πλευράς κυβέρνησης- ότι «η οποιαδήποτε υπέρβαση, καθυστέρηση πέρα από τις 45 μέρες στην πληρωμή δημιουργεί τεράστιο θέμα στα φαρμακεία. Στον ΠΦΣ, συνεχίζει ο κ. Βαλτάς, ξέρουμε και έχουμε ως προτεραιότητά μας να στηρίξουμε το μικρομεσαίο φαρμακείο το οποίο εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τον ΕΟΠΥΥ να απεγκλωβιστεί από όποιο πρόβλημα έχει να κάνει με τη διαδικασία της πληρωμής του. Μάλιστα είναι πλέον σαφές ότι ακόμη και τη στιγμή που ο ΕΟΠΥΥ είναι συνεπής και πληρώνει τους φαρμακοποιούς στις 45 ημέρες και πάλι αυτό δεν αρκεί για την επιβίωση του μικρομεσαίου φαρμακείου. Είναι στην κόψη του ξυραφιού. Γιατί; Γιατί δεν έχουν τζίρο. Γιατί δεν έχουν κερδοφορία. Γιατί το ποσοστό κέρδους πλέον είναι πάρα πολύ μικρό. Και εκεί λέμε ότι θα πρέπει να υπάρξει επιπλέον στήριξη. Είτε να δοθεί νέα ύλη στο φαρμακείο που να αυξήσει τον τζίρο του, είτε να λαμβάνει αποζημιώσεις για τις παροχές υπηρεσιών που προσφέρει, όπως συμβαίνει και σε άλλα μέρη της Ευρώπης».

Η συνέπεια στην τήρηση του χρόνου πληρωμής των φαρμακοποιών είναι λοιπόν κεφαλαιώδους σημασίας για την ηγεσία του ΠΦΣ γιατί έχει να κάνει με την επιβίωση του μικρομεσαίου φαρμακείου. Δεν είναι ωστόσο κάτι που γίνεται αυτόματα, εξηγεί ο κ. Βαλτάς. «Παρεμβαίνουμε ακόμη και σε υποθέσεις όπου μία εταιρεία ταχυμεταφορών δεν πήγε να πάρει τις συνταγές ενός Συλλόγου από μία περιφερειακή διεύθυνση. Άπειρες συζητήσεις με τον Γενικό Διευθυντή των ΕΛΤΑ όπου παρεμβαίνει ο ίδιος ο πρόεδρος του ΠΦΣ. Παρακολουθούμε από κοντά όλο το σύστημα για να μπορούν οι φαρμακοποιοί να παίρνουν τα λεφτά τους στην ώρα τους. Τι νομίζετε ότι είναι; Πατάς ένα κουμπί; Στη διάρκεια του lockdown παρακολουθούσαμε μέσω συστήματος το εάν οι περιφερειακές διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ παραλαμβάνουν τις συνταγές. Ο πρόεδρος του ΠΦΣ και η ομάδα του σε καθημερινή βάση παρακολουθούν όλη αυτή τη διαδικασία που αφορά τις πληρωμές, στις λεπτομέρειές της. Εμείς δεν είμαστε της λογικής πάω, “βάζω το ένα πόδι πάνω στο άλλο, βλέπω τον πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ, τον ρωτάω εάν πληρωθήκαμε, μας απαντάει “ναι” και εκεί ολοκληρώσαμε το έργο μας, Όσοι το έκαναν αυτό αποτύχανε διότι αυτό που μετρά είναι να παρακολουθείς από κοντά τα προβλήματα της βάσης του όλου συστήματος πληρωμής, των υπηρεσιών που εμπλέκονται στη διαδικασία. Οι πληρωμές δεν είναι ένα απλό πράγμα. Έχουν τέτοιες διαδικασίες που απαιτείται ένας αγώνας δρόμου. Πρέπει να προβλέπεις τα πάντα, την παραμικρή λεπτομέρεια» αναφέρει ο κ. Βαλτάς υπογραμμίζοντας ότι ασχολείται με το θέμα των πληρωμών από τον ΕΟΠΥΥ έξι -  εφτά χρόνια και γνωρίζει πρόσωπα, καταστάσεις, διαδικασίες. Διαδικασίες που αντιμετωπίζονται καθημερινά όλο το χρόνο. «Εμείς παρακολουθούμε την όλη διαδικασία μέχρι να βγει το ένταλμα και να γίνει η πληρωμή ώρα – ώρα, όχι μέρα – μέρα. Επειδή είμαστε γνώστες των διαδικασιών ακόμη και η μία μέρα έχει σημασία. Γι’ αυτό και τόσους μήνες λέμε υπεύθυνα πότε θα είναι η πληρωμή. Την παρακολουθούμε στις λεπτομέρειές της».

 

«Συνδικαλιστική αλητεία»

Ακριβώς λόγω αυτής της προσπάθειας αυστηρής παρακολούθησης από πλευράς ΠΦΣ της όλης διαδικασίας και με δεδομένο ότι η καθυστέρηση που υπήρξε στην τελευταία πληρωμή δεν είχε να κάνει με έλλειψη χρημάτων ή με την απροθυμία της πολιτείας να πληρώσει, αλλά με τον τρόπο που λειτούργησε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο που κόλλησε γραφειοκρατικά τη διαδικασία – με τους αρμόδιους υπουργούς, υφυπουργούς και γενικούς γραμματείς να σπεύδουν να λύσουν το γόρδιο δεσμό- ο κ. Βαλτάς θέλησε να στείλει το μήνυμα προς τους φαρμακοποιούς μέσω του DailyPharmaNews ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε «δεν είναι σε καμία περίπτωση λόγος για να πανικοβάλλουμε τον κόσμο».

Υποστήριξε ωστόσο ότι υπήρξαν εκπρόσωποι του κλάδου που έκαναν ακριβώς αυτό και τους χαρακτήρισε ανώριμους.

«Ο τρόπος που αντιδράσανε συγκεκριμένα άτομα έδειξε την ανωριμότητά τους σε ένα τόσο σοβαρό θέμα. Αυτό δεν είναι λόγος για να πανικοβάλλουμε τον κόσμο. Είναι λόγος για να το αναδείξουμε, είναι λόγος για να βγάλουμε δελτίο Τύπου με το οποίο απαιτήσαμε από τον υπουργό Υγείας να αναλάβει τις ευθύνες του, είναι λόγος να μην επαναπαυόμαστε, είναι λόγος να μην εφησυχάζουμε αλλά όχι να σκορπούμε τον πανικό».

Το κακό για τον κ. Βαλτά είναι ότι όλο αυτό γίνεται εκ του πονηρού. Επικαλείται την περίπτωση συγκεκριμένου συνδικαλιστή που «έπαιξε» κατά τη γνώμη του με το περιεχόμενο της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Μαρτίου, όπου σε συγκεκριμένο άρθρο 52 αναφέρεται ότι μέχρι τις 31 Μαΐου οι λογαριασμοί των ιδιωτικών φαρμακείων δύνανται να εκκαθαρίζονται κατά παρέκκλιση με πρόχειρο λογιστικό έλεγχο σε ποσοστό μέχρι 80% του ποσού του τιμολογίου.

Σύμφωνα λοιπόν με τον πρόεδρο του ΠΦΣ ο συγκεκριμένος συνδικαλιστής αγνόησε, στον τρόπο που παρουσίασε το άρθρο προς τους φαρμακοποιούς, το γεγονός ότι αφενός το άρθρο αυτό δεν ήταν δεδομένο ότι θα εφαρμοστεί παρά μόνο σε μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση όπου δεν λειτουργούν οι υπηρεσίες, δεν μπορούν να γίνουν ενταλματοποιήσεις, εκκαθαρίσεις κτλ. αφετέρου είχε συγκεκριμένη περίοδο εφαρμογής μέχρι 31 Μαΐου και προέβλεπε ότι μέχρι τέλος Ιουλίου θα ρυθμιζόταν και το υπόλοιπο 20% του αιτούμενου ποσού του τιμολογίου.

«Όταν υπάρχουν συνδικαλιστές που βγάζουν και μιλούν μόνο για τη μία παράγραφο του άρθρου χωρίς να λένε όλα τα άλλα, χωρίς να λένε ότι αυτό θα γίνει μόνο εάν έχουμε… πυρηνικό πόλεμο στην Ελλάδα και χωρίς να λένε ότι το υπόλοιπο 20%  θα εκκαθαριστεί και θα πληρωθεί μέχρι τις 31 Ιουλίου, τότε δεν μπορώ να πω κάτι άλλο παρά μόνο ότι αυτοί είναι οι… νεκροθάφτες του κλάδου. Είναι τα άτομα που παραπληροφορούν τον κόσμο στο πιο ευαίσθητο σημείο του. Μιλάμε για παραπληροφόρηση σε αισχρό βαθμό. Εγώ αυτό το λέω “συνδικαλιστική αλητεία”».

Εν μέσω προεκλογικής περιόδου για την ανάδειξη νέου προέδρου στον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο ο κ. Βαλτάς κατέληξε στο ότι «οι εποχές που οι πρόεδροι απλώς προέδρευαν έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Ο πρόεδρος δεν είναι μονάχα για τα σαλόνια αλλά και για τα αλώνια. Θα πρέπει να παρακολουθεί τη διαδικασία από τη βάση και να καταλήγει στον όποιο πρόεδρο ή υπουργό. Αλλά τις διαδικασίες δεν τις κάνουν οι υπουργοί ούτε οι πρόεδροι. Αυτοί δίνουν εντολές. Η βάση των υπαλλήλων και των διευθυντών εάν θέλει να σε καθυστερήσει, μπορεί ή όχι;» Το ερώτημα βεβαίως για τον κ. Βαλτά είναι ρητορικό και η απάντηση που δίνει είναι εκείνη που όπως πιστεύει τον βοηθά να είναι όσο το δυνατό πιο αποτελεσματικός στο έργο που θέλει να κάνει ως πρόεδρος του ΠΦΣ. «Είμαστε συνεχώς πάνω στο πρόβλημα. Τόσα χρόνια με αυτόν τον τρόπο έχουμε μάθει να δουλεύουμε για να φέρνουμε αποτελέσματα».