ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Τι αναφέρει η νέα εγκύκλιος του ΕΟΦ για τη διαφήμιση φαρμάκων

Τι αναφέρει η νέα εγκύκλιος του ΕΟΦ για τη διαφήμιση φαρμάκων

Νέα εγκύκλιο και διευκρινήσεις σχετικά με τον τρόπο που επιτρέπεται να διαφημίζονται τα φάρμακα, εξέδωσε τις 12 Μαΐου ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές από την υπάρχουσα κατάσταση.

Στην παρούσα εγκύκλιο γίνεται σαφές ότι επιτρέπεται μόνο η διαφήμιση φαρμάκων που χορηγούνται χωρίς συνταγή (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ) όπως και η υποκατηγορία τους ΓΕΔΙΦΑ η οποία διέπεται από τις ίδιες διατάξεις περί διαφήμισης ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ. 

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την ανακοίνωση

Η διαφήμιση του φαρμάκου η οποία απευθύνεται στο κοινό πρέπει:

α) να είναι σχεδιασμένη με τρόπο που να καθιστά προφανή τον διαφημιστικό χαρακτήρα του μηνύματος, το δε προϊόν να προσδιορίζεται σαφώς ως φάρμακο,

 β) να περιλαμβάνει τουλάχιστον:

  1. την ονομασία του φαρμάκου και την κοινόχρηστη ονομασία όταν το φάρμακο περιλαμβάνει μία μόνο δραστική ουσία,
  2. τις απαραίτητες πληροφορίες για την καλή χρήση του φαρμάκου,
  3. ρητή και ευανάγνωστη προτροπή να διαβαστούν προσεκτικά οι οδηγίες που αναγράφονται στο εσώκλειστο φυλλάδιο ή στην εξωτερική συσκευασία, ανάλογα με την περίπτωση (η προτροπή της παραγράφου 3 δεν υποκαθιστά τις παραγράφους 1 και 2) Η διαφήμιση ενός φαρμάκου προς το κοινό μπορεί, κατά παρέκκλιση να περιλαμβάνει μόνον την ονομασία του φαρμάκου ή τη διεθνή κοινόχρηστη ονομασία του, εφόσον υπάρχει, ή το εμπορικό σήμα, εφόσον αποκλειστικός σκοπός της διαφήμισης είναι η υπενθύμιση της ονομασίας αυτής.

Η διαφήμιση φαρμάκου η οποία απευθύνεται στο κοινό δεν μπορεί να περιλαμβάνει οποιοδήποτε στοιχείο το οποίο:

α) εμφανίζει ως περιττή την επίσκεψη σε ιατρό ή τη χειρουργική επέμβαση, ιδίως παρέχοντας διάγνωση ή συνιστώντας θεραπεία δι’ αλληλογραφίας,

β) υπαινίσσεται ότι η επίδραση του φαρμάκου είναι εγγυημένη, δεν συνοδεύεται από ανεπιθύμητες ενέργειες ή είναι καλύτερο ή ισοδύναμο με άλλη θεραπεία ή φάρμακα,

γ) υπαινίσσεται ότι η υγεία του ατόμου μπορεί να βελτιωθεί με τη χρήση του φαρμάκου,

 δ) υπαινίσσεται ότι η υγεία του ατόμου μπορεί να υποστεί βλάβη αν δεν χρησιμοποιήσει το φάρμακο. Η απαγόρευση αυτή δεν αφορά τις εκστρατείες εμβολιασμού που αναφέρονται στο άρθρο 120 παράγραφος 3

 ε) απευθύνεται κατ’ αποκλειστικότητα ή κατά κύριο λόγο στα παιδιά,

στ) αναφέρεται σε σύσταση επιστημόνων, ατόμων ασχολούμενων επαγγελματικά με την υγεία ή άλλων διασήμων ατόμων που, αν και δεν είναι ούτε επιστήμονες ούτε επαγγελματικά ασχολούμενοι με την υγεία, μπορούν, λόγω φήμης, να προωθήσουν την κατανάλωση φαρμάκων,

 ζ) εξομοιώνει το φάρμακο με είδος διατροφής, με καλλυντικό ή άλλο καταναλωτικό προϊόν,

η) υπαινίσσεται ότι η ασφάλεια ή η αποτελεσματικότητα του φαρμάκου οφείλεται στο γεγονός, ότι πρόκειται για φυσικό προϊόν,

 θ) θα μπορούσε, περιγράφοντας ή αναπαριστώντας λεπτομερώς τα συμπτώματα μιας μεμονωμένης περίπτωσης, να προκαλέσει λανθασμένη αυτοδιάγνωση,

 ι) αναφέρεται, με υπερβολικά ανησυχητικό ή παραπλανητικό τρόπο, σε διαβεβαιώσεις σχετικές με την επίτευξη ίασης,

 ια) χρησιμοποιεί, με υπερβολικά ανησυχητικό ή παραπλανητικό τρόπο, οπτικές αναπαραστάσεις των αλλοιώσεων του ανθρώπινου σώματος που οφείλονται σε ασθένειες ή τρώσεις, ή τη δράση του φαρμάκου στο ανθρώπινο σώμα ή σε μέρη του.

 

Για να διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση του ΕΟΦ  πατήστε εδώ. https://www.eof.gr/c/document_library/get_file?uuid=8f1f55dd-ade8-4873-a2f1-8cbe608b3a7d&groupId=12225