ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Νέες μελέτες καταδεικνύουν τα τρωτά σημεία στις υπηρεσίες του βρετανικού NHS

Νέες μελέτες καταδεικνύουν τα τρωτά σημεία στις υπηρεσίες του βρετανικού NHS

Ρούλα Σκουρογιάννη

 

Καθημερινά, αναφέρουμε στο ρεπορτάζ Υγείας τα θετικά αλλά και τα αρνητικά που παρατηρούνται στο εθνικό σύστημα Υγείας της χώρας μας. Για να είναι η σύγκριση και η κριτική πιο εποικοδομητική, καλό είναι να ρίξουμε μία ματιά στο τι συμβαίνει και λίγο πιο πέρα, σε εθνικά συστήματα Υγείας που θεωρούνται καλά δομημένα και αποδοτικά στις υπηρεσίες τους προς τον πολίτη. Το να παρατηρήσουμε τρωτά σε άλλα συστήματα Υγείας δε σημαίνει ότι σταματάμε τον έλεγχο ή την κριτική για τα κακώς κείμενα στη χώρα μας. Απλώς, η επίγνωση της κατάστασης διεθνώς αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο είναι πάντα χρήσιμη.

 

Δύο μελέτες που δημοσιεύθηκαν ξεχωριστά από το BBC και την Care Quality Commission (CQC) δείχνουν ότι αυξάνονται τα προβλήματα στις υπηρεσίες του δημοσίου συστήματος Υγείας (National Health Service-NHS) στο Ηνωμένο Βασίλειο.

 

Η έκθεση του BBC διαπίστωσε ότι οι επιδόσεις σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο δεν επιτυγχάνουν να εκπληρώσουν τους στόχους για τον καρκίνο, την εξυπηρέτηση στα επείγοντα περιστατικά (accident & emergency services - A&E) και τις προγραμματισμένες επεμβάσεις. Ενώ η έκθεση της CQC διαπίστωσε ότι το 39% των ασθενών που έφταναν στα επείγοντα  περίμεναν τουλάχιστον μισή ώρα πριν μπόρεσαν να μιλήσουν με νοσοκόμα ή γιατρό.

 

Οι δύο αυτές εκθέσεις προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, μια περίοδος που είναι γνωστή για την άσκηση πίεσης στα νοσοκομεία μέσω αυξημένων εισαγωγών. Ειδικότερα, η έκθεση του BBC σημείωνε ότι ο ανεπαρκής αριθμός διαθέσιμων κλινών στα τμήματα για τα επείγοντα περιστατικά αποτελεί παράγοντα πίεσης στις υπηρεσίες υγείας, και μάλιστα με προοπτική αύξησης κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

 

Συνολικά, η έκθεση του BBC εξέτασε τον αριθμό των ατόμων που περιμένουν τουλάχιστον τέσσερις ώρες στα επείγοντα για να εξετασθούν, τη λήψη θεραπείας για καρκίνο εντός 62 ημερών για τους ογκολογικούς ασθενείς και την πιθανότητα καθυστέρησης στις προγραμματισμένες επεμβάσεις. Η έρευνα διαπίστωσε τα εξής ανησυχητικά δεδομένα:

 

  • έως και 11% των ασθενών περιμένει πέραν των τεσσάρων ωρών στα επείγοντα περιστατικά
  • 1 στους 5 ασθενείς περιμένει περισσότερες από 62 ημέρες για να λάβει ογκολογική θεραπεία
  • 12% των ασθενών περιμένουν τώρα περισσότερο από το προβλεπόμενο - αύξηση πάνω από 75% την τελευταία τετραετία.

 

Στην έκθεση της CQC σχετικά με τη θεραπεία ασθενών μόλις φτάσουν στο νοσοκομείο, διαπίστωσε ότι το 29% όσων ζήτησαν ανακούφιση από τον πόνο χρειάστηκε να περιμένουν πάνω από 15 λεπτά για να λάβουν φάρμακα και το 7% δεν έλαβε καθόλου.

 

Αναφέρθηκε, επίσης, ένα συμπέρασμα ότι οι νοσηλευτές και οι γιατροί δεν είχαν το χρόνο να συζητήσουν με τους ασθενείς με περισσότερες λεπτομέρειες, καθώς στο 27% των ασθενών δεν αναφέρθηκε με ποιον θα επικοινωνήσουν εάν κάτι ανησυχητικό προκύψει για την κατάσταση της υγείας τους ή τη θεραπεία τους και με το 45% των ασθενών δεν είχαν καν συζητηθεί οι συνθήκες στο σπίτι ή στην οικογένειά τους πριν τους δοθεί εξιτήριο ή φύγουν από το νοσοκομείο.

 

Ωστόσο, παρά τα αρνητικά αυτά στοιχεία, στην ίδια έρευνα της CQC, υπήρχαν πολλά θετικά στοιχεία σχετικά με το επίπεδο φροντίδας που παρέχεται από τους γιατρούς και τους νοσοκόμους. Το 75% των ασθενών ανέφερε ότι είχαν εμπιστοσύνη σε γιατρούς και θεραπευτές και το 78% των ασθενών σημειώνει ότι είχαν υποβληθεί σε θεραπεία με σεβασμό και αξιοπρέπεια.

 

Ο καθηγητής Ted Baker, Επικεφαλής Επιθεωρητής Νοσοκομείων της CQC, δήλωσε:

 

«Η φετινή έρευνα δείχνει κάποια πολύ θετικά αποτελέσματα. Το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων ανέφεραν μια καλή γενική εμπειρία είναι μαρτυρία των προσπαθειών και της αφοσίωσης του προσωπικού πρώτης γραμμής που εργάζεται σε τμήματα έκτακτης ανάγκης σε ολόκληρη τη χώρα για να εξασφαλίσει ότι οι άνθρωποι λαμβάνουν τη φροντίδα και τη θεραπεία που χρειάζονται. Το προσωπικό αυτό πρέπει να είναι περήφανο για τα επιτεύγματά του».

 

«Η πρόκληση της αυξημένης προσέλευσης ασκεί τεράστια πίεση στα τμήματα έκτακτης ανάγκης. Οι ερωτήσεις της έρευνας, στις οποίες οι ασθενείς ανταποκρίθηκαν λιγότερο θετικά, όπως οι χρόνοι αναμονής, οι ενημέρωση των υγειονομικών πριν την έξοδο από το νοσοκομείο και η πρόσβαση στην έγκαιρη ανακούφιση από τον πόνο αφορούν σε μια περίοδο αυξημένης ζήτησης όταν το προσωπικό ήταν σε πλήρη ένταση, ακριβώς λόγω της αυξημένης ζήτησης».