Αναπτύσσονται προγράμματα εκπαίδευσης αντίστασης στις ουσίες
Της Τάνιας Η. Μαντουβάλου
Για τον κρίσιμο ρόλο της Αγωγής Υγείας στα σχολεία και στη διαμόρφωση και υιοθέτηση υγιεινής στάσης ζωής από την νεαρή κιόλας ηλικία, αναφέρθηκε η παθολόγος ογκολόγος, διευθύντρια και υπεύθυνη στην ογκολογική μονάδα του Γενικού Νοσοκομείου «Αγ. Ανδρέα» Πατρών Αθηνά Χριστοπούλου, κατά την ομιλία της στο πρόσφατο συνέδριο του ECONOMIST (με θέμα «Η ατζέντα της Ελλάδας για την καταπολέμηση του καρκίνου στον μετά-covid κόσμο»).
Τα τελευταία χρόνια, είπε η ογκολόγος, η Προαγωγή Υγείας (πρόληψη, αγωγή υγείας και προστασία της υγείας) έχει τεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των διεθνών οργανισμών και των κυβερνήσεων. Κι αυτό γιατί, όπως εξήγησε, αποτελεί μέσο τροποποίησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς και υιοθέτησης υγιεινών στάσεων, συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και αυξάνει το προσδόκιμο ζωής του ανθρώπου. «Τα νοσήματα του σύγχρονου πολιτισμού αποτελούν ασθένειες που σχετίζονται με τη συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής του ανθρώπου. Επιπλέον, οι διατροφικές συνήθειες παρατηρήθηκε ότι αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στην ποιότητα της ζωής και στην εξέλιξη της υγείας. «Σκοπός της Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας είναι η προάσπιση, η βελτίωση και η προαγωγή της ψυχικής, σωματικής και κοινωνικής υγείας των μαθητών/-τριών, αφενός με την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και της κριτικής σκέψης τους αφετέρου με την αναβάθμιση του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντός τους. Στο πλαίσιο αυτό ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλοι διεθνείς οργανισμοί προτρέπουν τις χώρες να αναπτύξουν δράσεις στη σχολική κοινότητα και υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο των προγραμμάτων Προαγωγής Υγείας στα σχολεία».
Τι είναι η εκπαίδευση δεξιοτήτων ζωής
Η κ. Χριστοπούλου ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το “Life skills train- ing” (εκπαίδευση δεξιοτήτων ζωής). Πρόκειται, όπως είπε, για ένα εφαρμοσμένο πρόγραμμα πρόληψης της χρήσης ουσιών, το οποίο συνιστάται διεθνώς. «Το εν λόγω πρόγραμμα, αντί να παρέχει απλά πληροφορίες αναφορικά με τους κινδύ- νους που περιέχει η χρήση ουσιών, βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες, έτσι ώστε να μειωθεί η πιθανότητα εμπλοκής τους σε συμπεριφορές υψηλού κινδύνου. Στο πρόγραμμα αναπτύσσονται α) «δεξιότητες αντίστασης στη χρήση ουσιών» (drug resistance skills), (β) «προσωπικές δεξιότητες αυτο-διαχείρισης» (personal self- management skills) και (γ) «κοινωνικές δεξιότητες» (general social skills).
Ειδικότερα, οι «δεξιότητες αντίστασης στη χρήση ουσιών» παρέχουν τη δυνατότητα στους μαθητές να αντιλαμβά- νονται τον προσωπικό κίνδυνο που διατρέχουν με την κατανάλωση ναρκωτικών, οινοπνεύματος και καπνού, και στη συνέχεια αναπτύσσουν δεξιότητες ώστε να αντιστέ- κονται στην πίεση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης και της παρέας των συνομηλίκων μέσω σωστής καθοδήγησης και εφαρμοσμένης πρακτικής».