Ευρήματα μελέτης εγείρουν ανησυχίες για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του ηλεκτρονικού τσιγάρου στην υγεία του εγκεφάλου.

Από τη Γιάννα Τριανταφύλλη

Νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι το άτμισμα επηρεάζει την γνωστική λειτουργία του εγκεφάλου σε νεαρούς ενήλικες. Τα ευρήματα αυτά εγείρουν ανησυχίες σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου στην υγεία του εγκεφάλου.

Το άτμισμα (vaping) αναφέρεται στην εισπνοής ατμού που παράγεται από ένα ηλεκτρονικό τσιγάρο(συσκευή ατμίσματος). Οι συσκευές αυτές, αντί να καίνε καπνό όπως τα παραδοσιακά τσιγάρα, θερμαίνουν ένα υγρό (γνωστό ως e-liquid) που συνήθως περιέχει νικοτίνη, γλυκερίνη και αρώματα. 

Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα διατίθενται στο εμπόριο ως μια ασφαλέστερη εναλλακτική λύση συγκριτικά με τα παραδοσιακά τσιγάρα, είναι γνωστό ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα συχνά περιέχουν σημαντικά επίπεδα νικοτίνης. Έρευνες έχουν δείξει ότι η νικοτίνη μπορεί να προκαλέσει νευροτοξικότητα, βλάπτοντας δυνητικά τα εγκεφαλικά κύτταρα. Επιπλέον, το κάπνισμα έχει συνδεθεί με συρρίκνωση του εγκεφάλου και στένωση των αιμοφόρων αγγείων, γεγονός που μπορεί να μειώσει τη ροή του αίματος και την παροχή οξυγόνου στα εγκεφαλικά κύτταρα.

Μια πρωτοποριακή μελέτη που παρουσιάστηκε στο 149ο Ετήσιο Συνέδριο της Αμερικανικής Νευρολογικής Εταιρείας (ANA) αποκαλύπτει ανησυχητικές σχέσεις μεταξύ του ατμίσματος και της μειωμένης γνωστικής λειτουργίας σε φοιτητές.

Στην έρευνα συμμετείχαν 405 Ισπανόφωνοι φοιτητές ηλικίας 18-30 ετών. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες: σε εκείνους που άτμιζαν, σε εκείνους που κάπνιζαν μόνο τσιγάρα, σε εκείνους που άτμιζαν και κάπνιζαν και σε μια ομάδα ελέγχου από μη χρήστες.

Στη συνέχεια, όλοι οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν στο τεστ γνωστικής αξιολόγησης Montreal Cognitive Assessment (MoCA). Πρόκειται για ένα τεστ που αξιολογεί διάφορες πτυχές της γνωστικής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της μάθησης, της μνήμης, της επίλυσης προβλημάτων και της κριτικής σκέψης.

Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι, οι φοιτητές που άτμιζαν και οι φοιτητές που άτμιζαν και κάπνιζαν ταυτόχρονα, συγκέντρωσαν χαμηλότερες βαθμολογίες γνωστικής λειτουργίας από εκείνους που δεν άτμιζαν καθόλου. Μάλιστα, όσο περισσότερο άτμιζαν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια της ημέρας, τόσο χαμηλότερη βαθμολογία είχαν στα τεστ μάθησης, μνήμης, επίλυσης προβλημάτων και κριτικής σκέψης. Αντίθετα, οι φοιτητές που ούτε άτμιζαν ούτε κάπνιζαν συγκέντρωσαν βαθμολογίες εντός του φυσιολογικού εύρους.

Η μελέτη αποκάλυψε επίσης μια δοσοεξαρτώμενη σχέση μεταξύ του ατμίσματος και της γνωστικής εξασθένησης. Οι μαθητές που άτμιζαν 10 έως 20 εισπνοές την ημέρα σημείωσαν 9,2% χαμηλότερη βαθμολογία από τους μη χρήστες, ενώ όσοι ξεπέρασαν τις 20 εισπνοές ημερησίως εμφάνισαν μείωση 13,7% στη γνωστική βαθμολογία.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Linker Viñan Paucar, ερευνητής στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο ντε Γκουαγιακίλ, στον Ισημερινό, «η έρευνά μας σηματοδοτεί το πριν και το μετά στον τομέα της μελέτης της γνωστικής λειτουργίας σχετικά με το άτμισμα και ανοίγει νέους δρόμους για τη διερεύνηση των πιθανών κινδύνων που σχετίζονται με τη χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου. Υπογραμμίζει επίσης την ανάγκη για περαιτέρω μελέτες για την κατανόηση των μακροπρόθεσμων νευρολογικών επιπτώσεων του ατμίσματος σε διαφορετικούς πληθυσμούς».

Ενώ προηγούμενες έρευνες έχουν αποκαλύψει συνδέσεις μεταξύ του παραδοσιακού καπνίσματος και της γνωστικής εξασθένησης, η μελέτη αυτή είναι από τις πρώτες που καταδεικνύει παρόμοια αποτελέσματα από τη χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου.

ΠΗΓΗ: American Neurological Association

Share.
Exit mobile version