Πολλά είναι τα παράπονα που εισπράττουν οι φαρμακοποιοί τις τελευταίες μέρες από ασθενείς που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη και καλούνται πλέον από τις 3 Φεβρουαρίου να χρησιμοποιούν την εφαρμογή ΟΤΡ προκειμένου να προμηθευτούν τις απαραίτητες ταινίες μέτρησης σακχάρου και τα υπόλοιπα αναγκαία γι’ αυτούς αναλώσιμα για τον έλεγχο της πάθησής τους.

«Δεχόμαστε διαμαρτυρίες από τον κόσμο σε όλα τα μέρη της Ελλάδας» αναφέρει στο DailyPharmaNews ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ) κ. Απόστολος Βαλτάς.

Μεγαλύτερο πρόβλημα με τους ηλικιωμένους

Αν και το θέμα αφορά όλους τους πολίτες μεγαλύτερο πρόβλημα έχουν οι ηλικιωμένοι. Ο κ. Βαλτάς εξηγεί ότι «Ο ΕΟΠΥΥ έχει αποφασίσει τη χρήση μίας εφαρμογής που θεωρούμε ότι δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στον κόσμο. Eκεί όμως που βλέπουμε ότι η εφαρμογή όχι μόνο δεν βοηθάει αλλά αντίθετα μόνο πρόβλημα δημιουργεί και εστιάζουμε περισσότερο ζητώντας από τους αρμοδίους τη λήψη μέτρων είναι στους ηλικιωμένους ανθρώπους. Κι αυτό γιατί αυτοί οι άνθρωποι σε μεγάλο ποσοστό δυσκολεύονται να κάνουν χρήση του κινητού τηλεφώνου και “δεν το έχουν” πολύ με την τεχνολογία».

Ειδικά για τις ταινίες μέτρησης σακχάρου ο κ. Βαλτάς θεωρεί ότι το μέτρο είναι ατελέσφορο, δεν έχει λογική, διότι η δαπάνη είναι συγκεκριμένη αφού υπάρχει πλαφόν του αριθμού που μπορεί να λάβει ο ασθενής και σε μηνιαία και σε ετήσια βάση κι επομένως δεν μπορεί να ξεφύγουν οι αριθμοί των ταινιών που χορηγούνται ανά ασθενή.     

Σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση όσοι ζουν σε χωριά

Όπως προαναφέρθηκε οι διαμαρτυρίες για το εν λόγω θέμα έρχονται στον ΠΦΣ από όλα τα μέρη της Ελλάδας. Φαίνεται όμως ότι είναι πιο οξύ στα χωριά και στις απομακρυσμένες περιοχές. Ειδικά σε περιοχές που βρίσκονται μακριά από αστικά κέντρα το πρόβλημα είναι πιο έντονο γιατί εκεί, όπως εξηγεί ο κ. Βαλτάς οι ηλικιωμένοι άνθρωποι είναι δύσκολο να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του νέου συστήματος καθώς δεν έχουν δίπλα τους τα παιδιά τους που γνωρίζουν καλύτερα από τεχνολογία και μπορούν να τους βοηθήσουν αλλά βρίσκονται σε κάποιο αστικό κέντρο που μπορεί ενδεχομένως να απέχει δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιόμετρα.

Επιπλέον, σημειώνει ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο ο χειρισμός του κινητού που είναι προφανώς απαραίτητος για να μπορεί κάποιος να κάνει χρήση της εφαρμογής ΟΤΡ. Υπάρχει επίσης το πρόβλημα ότι το κινητό μπορεί να το έχει συγγενικό τους πρόσωπο το οποίο μπορεί να βρίσκεται στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη ή σε άλλα αστικά κέντρα. Ή επίσης, μπορεί τη στιγμή που ο ασθενής πάει στο φαρμακείο ο άνθρωπος που θα μπορούσε να τους εξυπηρετήσει, να εργάζεται ή να έχει κάποια άλλη σημαντική υποχρέωση.

Σε δύσκολη θέση ο φαρμακοποιός

Ο φαρμακοποιός όμως, όταν προσέρχεται ο ηλικιωμένος στο φαρμακείο του για να πάρει την ταινία μέτρησης σακχάρου, θα πρέπει να του τη δώσει. «Εάν δεν μου απαντάει ο γιος του στο κινητό, εγώ τι θα πρέπει να κάνω; Να το διώξω; Να του δώσω δανεικό το κουτί με τις ταινίες;» αναρωτιέται ο κ. Βαλτάς.

Αυτή τη στιγμή πάντως και μέχρι να λυθεί το θέμα, όπως σημειώνει ο Πρόεδρος του ΠΦΣ «ο κάθε φαρμακοποιός λειτουργεί σκεπτόμενος ότι απέναντί του έχει έναν ηλικιωμένο άνθρωπο τον οποίο πρέπει να εξυπηρετήσει. Αλλά αυτό δημιουργεί τεράστια δυσλειτουργία στο φαρμακείο. Καθυστερήσεις, ουρές, διαμαρτυρίες. Σε τελική ανάλυση το μήνυμά μας είναι ότι δεν φταίμε εμείς αλλά φταίει το σύστημα και από εκεί και πέρα θα πρέπει να βρεθεί λύση. Δεν εξυπηρετείται σωστά ο κόσμος, ειδικά οι ηλικιωμένοι. Ένας ασθενής με σακχαρώδη διαβήτη ο οποίος έρχεται στο φαρμακείο και θέλει την ινσουλίνη του και μαζί με αυτή ζητά και τις ταινίες μέτρησης του σακχάρου για να ξέρει πόση ινσουλίνη θα κάνει, είναι δυνατόν να του πω “έλα μετά γιατί δεν απαντάει ο γιος σου”; Ή να του πω “έλα μετά γιατί δεν έχεις πιστοποιημένο κινητό”; Και ποιος θα πιστοποιήσει το κινητό του; Και ποιος θα δώσει τους κωδικούς TAXIS; Και που τους ξέρει τους κωδικούς TAXIS ο παππούς και η γιαγιά;»

Ο κ. Βαλτάς τονίζει ότι ο ΕΟΠΥΥ χρειάζεται να παρέμβει άμεσα για να λυθεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.

Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχει ήδη στείλει επιστολή προς τον ΕΟΠΥΥ

ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ: Σωστή η άμεση αντίδραση των φαρμακοποιών – Βλέπουν άμεσα το όποιο πρόβλημα

Το DailyPharmaNews επικοινώνησε με τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων – Συλλόγων Ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη (ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ) κ. Χρήστο Δαραμήλα ο οποίος δήλωσε πως και στα γραφεία του Συλλόγου έχουν φτάσει καταγγελίες σε σχέση με το θέμα της εφαρμογής ΟΤΡ.  

Ωστόσο παραδέχεται ότι «στον φαρμακοποιό το πρόβλημα φτάνει πιο γρήγορα καθώς καθημερινά εξυπηρετεί χιλιάδες κόσμο και αντιλαμβάνεται άμεσα στον πάγκο του φαρμακείου το μέγεθος ενός προβλήματος που σε εμάς γίνεται αντιληπτό μέσα από τις όποιες καταγγελίες».

Η πρώτη του αντίδραση απέναντι σε αυτήν την κίνηση είναι ότι «οι φαρμακοποιοί σωστά θέτουν το ζήτημα γιατί το πρόβλημα είναι πραγματικό – ήδη έχουν έρθει παράπονα και σε εμάς- και οι ίδιοι έχουν και το θέμα της αντιμετώπισης της καθημερινότητας με τόσους ανθρώπους που βλέπουν μπροστά τους κάθε μέρα».

Πάντως, συνεχίζει ο κ. Δαραμήλας το θέμα δεν αφορά μόνο τους ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 αλλά και τους ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 (ινσουλινοεξαρτώμενους) με αντλία ινσουλίνης οι οποίοι στη χώρα μας ανέρχονται περίπου στα 3.000 άτομα και λαμβάνουν τα αναλώσιμά της αντλίας τους, όχι από τα φαρμακεία της κοινότητας αλλά κατευθείαν από τους παρόχους. Γενικότερα, όπως λέει το πρόβλημα με τη χρήση του ΟΤΡ δεν έχει να κάνει μόνο με τους ηλικιωμένους αλλά με όλες τις ηλικίες.

Κατά την άποψη του κ. Δαραμήλα «θα έπρεπε οι υπεύθυνοι πριν μπουν στη διαδικασία εφαρμογής μίας τέτοιας νομοθεσίας να ελέγξουν το κατά πόσο θα υπάρξει η δυνατότητα σωστής ανταπόκρισης στο νέο σύστημα από τους πολίτες».  

O Πρόεδρος της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ εκτιμά ότι εάν δεν επιληφθεί του προβλήματος ο ΕΟΠΥΥ, το επόμενο διάστημα θα υπάρξει σοβαρό ζήτημα. Στην ερώτηση για ποιο λόγο μέχρι στιγμής δεν βλέπουμε την αντίδραση των ανθρώπων με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 με αντλία, απάντησε ότι «δεν συνταγογραφούν όλοι, ειδικά στην αρχή του μήνα ή επιπλέον κάποιες συνατγογραφήσεις, ειδικά στα αναλώσιμα μπορεί να είναι και τρίμηνες –που είναι το μέγιστο διάστημα για το οποίο ένας γιατρός μπορεί να δώσει συνταγή- οπότε πολλά προβλήματα μπορεί να εμφανιστούν με κάποια χρονοκαθυστέρηση, αφού ένας ασθενής αυτή τη στιγμή μπορεί να διανύει το δεύτερο μήνα από τότε που πήρε τη συνταγή και την έδωσε για εκτέλεση και επομένως να είναι καλυμμένος και να φτάσει να εντοπίσει ότι υπάρχει πρόβλημα, τον επόμενο μήνα που θα χρειαστεί νέα συνταγογράφηση και εκτέλεση συνταγής. Δεν γίνεται ο εντοπισμός του προβλήματος από όλους τους ασθενείς ταυτόχρονα».

Share.
Exit mobile version
Μετάβαση στο περιεχόμενο